May 02 2024 22:02:34
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Bounter's projekt! (FC)
Bounter
Någon som har ett pinjong och krondrev liggandes med utväxling

4.3?

[IMG]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMG_9659.jpg

[/IMG]
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
wankelmats


Bounter skrev:
Någon som har ett pinjong och krondrev liggandes med utväxling 4.3?
Påminn mig; vilka

modeller har den utväxlingen ?
Jag

tror jag har en uppsättning från TII S4 liggande, (utöver komplett diffhus).
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Bounter
Tror bara N/A i



USA och Infini i Japan har 4.3 från fabrik.
Har du dock en komplett orginaldiff med 4.1 som inte låter något så är jag intresserad av den också.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Johan_K
Bounter skrev:
Tror bara N/A i USA och Infini i Japan har

4.3 från fabrik.
Har du dock en

komplett orginaldiff med 4.1 som inte låter något så är jag intresserad av den också.


Finns ju nytt att köpa ! http://mazdatrix....-110B-P092

RX-7 Stock Rear Axle Ratios
Year / Model Ratio
79-82 3.909
83-84 12A 3.933
84-85

13B GSLSE 4.076
85 12A 3.909


86-88 5-spd All 4.10
86-88 Automatic 3.909
89-92 Turbo 4.10
89-92 non-turbo, non LSD 4.10
89-90 non-turbo,

viscous LSD, "GTUs" only 4.30
93-95 w/manual trans 4.10


93-95 w/automatic trans 3.909


// Mvh JOhan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
wankelmats
Mazdatrix verkar

inte heller ha riktigt koll på utväxlingarna, det som står i tabellen du klippte in stämmer med FSM fast det borde stått 87-92 på Turbo och 86-92 på Automat, men på

andra ställen

på deras sida står det antingen 4.3 eller 4.375 för 1986-92 turbo !?

Det jag vet att jag har liggande bör vara dels 4.1 lös eller

komplett, antlernativt 4.44 komplett (från Rx8, kanske även

en lös).
Fast pinjongen är en kortare variant på FD och Rx8 än vad den är på TII, så de funkar

inte för dig.
Redigerat av wankelmats den 28-06-2010 18:20
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Bounter
Jo, men den kostar dock 5000:-

plus frakt, sedan måste man ju kanske byta lite andra grejor som sitter tillsammans med pinjongen.
Kanske är bättre att jag skaffar en fräsh orginaldiff

och

slänger i torsen diffen jag har min min nuvarande istället.

Mats, skicka gärna ett mail om vad du vill ha för diffen du har liggandes om den är i bra skick.




Har iaf kört 30mil

hittils efter renoveringen och motorn fungerar bra än så länge, tänkte köra minst 100mil innan jag börjar gasa mer.
Har dock varvat

ur den ett par gånger redan för att känna om jag känner av

portningen jag gjorde (använde Mazdatrix's streetport och Pineapple's avgas mallar).
Kan

inte säga att jag känner någon skillnad mot innan då den var i standard skick, men har ju även nu

allt standard, luftburk (skitigt filter), avgassystem etc.




Får se vad som händer när jag hänger dit 3" systemet igen och skaffar ett nytt K&N filter till luftburken, men det blir

efter den har gått

igenom besiktningen.

bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterIMG_9663.jpg
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Bounter
Har

nu kört 100mil med nyrenoverade motorn och inga konstigheter har inträffat ännu Smile
Hur många mil är det rekommenderat att man skall köra in dem

efter att

man bytt alla lager och tätningar?

Hur mycket olja skall motorn dra?
Bara så jag vet om oljeinsprutningen fungerar.
Var det 1L per 100mil eller 1000mil?



[IMG]

http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterDSC00449.JPG[/IMG]



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterDSC00454.JPG

[IMG]




http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/bounterDSC00456.JPG[/IMG]
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
wankelmats
Bounter skrev:



Har nu kört 100mil med nyrenoverade motorn och inga konstigheter

har inträffat ännu Smile
Hur många mil är det rekommenderat att man skall köra in dem efter

att man bytt alla lager och tätningar?
Om tätningarna är nya men inte gavlar och rotorhus så

är det allra minst 100 mil som det handlar om,
jag

själv skulle nog snarare sätta strecket på minst 250 mil, men det beror på skicket på övriga delar när motorn sattes ihop.




Oljeförbrukningen bör ligga

på minst 1 liter per 100 mil, men det är onödigt snålt.
Redigerat av wankelmats den 16-07-2010 00:19
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Bounter
wankelmats skrev:



Bounter skrev:
Har nu kört 100mil med nyrenoverade motorn och inga konstigheter har inträffat ännu

Smile
Hur många mil är det rekommenderat att man skall köra in dem efter att

man bytt alla lager och tätningar?
Om tätningarna är nya men inte

gavlar och rotorhus så är det allra minst 100 mil som det handlar om,
jag själv skulle nog snarare sätta strecket på

minst 250 mil, men det beror på skicket

på övriga delar när motorn sattes ihop.
.


Alla tätningar och lager är nya, gavlarna är planade och härdade samt splirrans nya rotorhus.





Blir det längre eller kortare inkörningstid?

Tänker inte öka något laddtryck förns motorn är riktigt inkörd men det kan ju inte skada att varva ur den snabbt

till 6500rpm ett par gånger i

veckan nu efter att den gått 100mil?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Bounter
Har i helgen en hel dag plågat bilen på bana djup i dem jämtlänska skogarna, så

nu

kan man säga att motorn inte behöver någon mer inkörning.
Lämna gärna kommentarer, är inte förbjudet.

YouTube video




[IMG]

http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterIMG_9085.jpg[/IMG]



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterIMG_9061.jpg

[IMG]




http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterIMG_9065.jpg[/IMG]



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterIMG_8964.jpg

[IMG]




http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterIMG_9110.jpg[/IMG]
Redigerat av Combat den 12-08-2010 22:31
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Galaxi
Du gasade för dåligt!!! Kunde INTE

höra dig hit till Gäddede i Jämtland Wink
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bounter
Hehe, är det inte en till som kör wankel i Gäddede?
Har pratat med honom över tele, heter Carlsson?
Tror han hade en FC cab?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Galaxi
Bounter skrev:
Hehe, är det inte en till som

kör wankel i Gäddede?
Har pratat med honom över tele, heter Carlsson?
Tror han hade en

FC cab?


Det visst jag inte om... Aldrig sett en

wankel här iaf...
Men jag är bara här på semester, så han kanske oxå har semester Grin
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bounter
Planerar kanske större turbo i vinter så jag kan hänga på lillebrors 712hk

skyline.
Frågan är hur mycket effekt klarar S5 motorn utan

någon förstärkning, 400hk?
Tips på turbo som klarar runt den effekten med så tidigt ladd som

möjligt?

[img]

http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterTN_100829_0844.jpg[/img]



bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterTN_100829_0991.jpg
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Bo_H
Riktigt najs bilder ser riktigt bra ut!
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
Johan_K
Bounter skrev:
Planerar kanske större turbo i vinter så jag

kan

hänga på lillebrors 712hk skyline.
Frågan är hur mycket effekt klarar S5 motorn utan någon förstärkning, 400hk?
Tips på turbo som klarar runt den

effekten med så tidigt ladd som möjligt?



Beror på portning eller ej !
Svårt att se en hållvar orginalmotor med 400 hk... Men med bättre port

och tätningar så borde det ju vara lämpligt.
En bra snurra borde vara

GT35 eller GT30XX.
Ska du åka med en 712 hk skyline är det nog att rekomendera

förstärkning & portning..

Ser riktigt gött ut !

// JK
Redigerat av Combat den 20-09-2010 14:45
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Bounter
Verkar vara många som kör med över 400 hjulhästar med S5 block utan att använda

sig av extra dowels eller stud kits.
Detta förutsatt att

motorn har ett ordenligt soppasystem och är riktigt mappad osv.
Gränsen för extra dowelpins

verkar vara runt 500 hjulhästar om man använder den starkare bakre gaveln från S5.
FD motorerna

pallar tydligen ännu mer då deras standard dowel pins

områden är tjockare och starkare.

Det är såklart aldrig fel att förstärka, men då måste man isär med motorn igen och behöver man inte

förstärka för den

effekten jag siktar på så lägger jag dem pengarna på soppasystemet istället.
Skulle nämligen haft lite mer effekt så det blir enklare att åka i sidled även på

3'ans växel,

går som det är nu också men då är det gasen i botten som gäller (med 235'or som bakdäck).
Portningen (Mazdatrix streetport) och

tätningarna (Atkins) i övrigt skall nog klara av den effekten

(350-400 motorhästar).

Har kikat lite på ett turbokit från Himni Racing, funderar på ett

sådant fast kanske med en mindre GT30R istället.
Det första jag skall göra i vinter är iaf att ta

isär växellådan och skaffa fram en ny bakaxel, sen får vi

se vad som händer om det finns några pengar över.

Har för övrigt kör 400mil med min hemma renoverade och portade motor vilket jag

iaf är glad över Smile



Den har gått ganska hårt mesta av milen också och visar inga tendenser på dålig komp eller något läckage någonstans.
Har dock kört 1% 2-taksolja blandat i

bensinen hela

tiden då jag inte är säker på att OMP'n funkar som den skall.
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Johan_K
Jo har också läst mig att de på andra sidan pölen säger att en

s4a fixar 400 s5 ca 500 och s6 500++
MEN det tar jag med en nypa

salt... S6 och S5 rotorer kommer man långt på dvs över 500 dock skulle jag aldrig åka över 600 med s5-s6...
JAG anser att max

400 hk är vad en standard s5

motor med rätt kringutrustning, lätt portning samt bra mapp är vad du kan få att hålla mer än en sommare !
En bra mappär mycket viktigt på alla- wanklar !
Du




verkar ju ha bra koll på läget så kör så att det ryker Cool

//JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
exlex
Fantastiskt fin den blivit. Jäkligt fint jobbat. Får mig att gråta en liten

skvätt

över mitt avstannade projekt!
 
Bounter
exlex skrev:
Fantastiskt fin den blivit. Jäkligt

fint jobbat. Får mig att gråta en liten skvätt över

mitt avstannade projekt!


Tack, dock är det fortfarande mycket skavanker på den Sad

En till bild, med lillebrorsans 712hk

Skyline R324,

garagekompisens 575hk Supra Mk3 och min lilla wankel på kanske 220hk Smile

[img]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/images/articles/BounterTN_100829_0929.jpg

[/img]
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.81 sekunder - 224 Förfrågningar 18,973,581 unika besök