inte heller ha riktigt koll på utväxlingarna, det som står i tabellen du klippte in stämmer med FSM fast det borde stått 87-92 på Turbo och 86-92 på Automat, men på
andra ställen
på deras sida står det antingen 4.3 eller 4.375 för 1986-92 turbo !?
Det jag vet att jag har liggande bör vara dels 4.1 lös eller
komplett, antlernativt 4.44 komplett (från Rx8, kanske även
en lös).
Fast pinjongen är en kortare variant på FD och Rx8 än vad den är på TII, så de funkar
inte för dig.
Redigerat av wankelmats den 28-06-2010 18:20
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
plus frakt, sedan måste man ju kanske byta lite andra grejor som sitter tillsammans med pinjongen.
Kanske är bättre att jag skaffar en fräsh orginaldiff
och
slänger i torsen diffen jag har min min nuvarande istället.
Mats, skicka gärna ett mail om vad du vill ha för diffen du har liggandes om den är i bra skick.
Har iaf kört 30mil
hittils efter renoveringen och motorn fungerar bra än så länge, tänkte köra minst 100mil innan jag börjar gasa mer.
Har dock varvat
ur den ett par gånger redan för att känna om jag känner av
portningen jag gjorde (använde Mazdatrix's streetport och Pineapple's avgas mallar).
Kan
inte säga att jag känner någon skillnad mot innan då den var i standard skick, men har ju även nu
allt standard, luftburk (skitigt filter), avgassystem etc.
Får se vad som händer när jag hänger dit 3" systemet igen och skaffar ett nytt K&N filter till luftburken, men det blir
Verkar vara många som kör med över 400 hjulhästar med S5 block utan att använda
sig av extra dowels eller stud kits.
Detta förutsatt att
motorn har ett ordenligt soppasystem och är riktigt mappad osv.
Gränsen för extra dowelpins
verkar vara runt 500 hjulhästar om man använder den starkare bakre gaveln från S5.
FD motorerna
pallar tydligen ännu mer då deras standard dowel pins
områden är tjockare och starkare.
Det är såklart aldrig fel att förstärka, men då måste man isär med motorn igen och behöver man inte
förstärka för den
effekten jag siktar på så lägger jag dem pengarna på soppasystemet istället.
Skulle nämligen haft lite mer effekt så det blir enklare att åka i sidled även på
3'ans växel,
går som det är nu också men då är det gasen i botten som gäller (med 235'or som bakdäck).
Portningen (Mazdatrix streetport) och
tätningarna (Atkins) i övrigt skall nog klara av den effekten
(350-400 motorhästar).
Har kikat lite på ett turbokit från Himni Racing, funderar på ett
sådant fast kanske med en mindre GT30R istället.
Det första jag skall göra i vinter är iaf att ta
isär växellådan och skaffa fram en ny bakaxel, sen får vi
se vad som händer om det finns några pengar över.
Har för övrigt kör 400mil med min hemma renoverade och portade motor vilket jag
iaf är glad över
Den har gått ganska hårt mesta av milen också och visar inga tendenser på dålig komp eller något läckage någonstans.
Har dock kört 1% 2-taksolja blandat i
bensinen hela
tiden då jag inte är säker på att OMP'n funkar som den skall.
Jo har också läst mig att de på andra sidan pölen säger att en
s4a fixar 400 s5 ca 500 och s6 500++
MEN det tar jag med en nypa
salt... S6 och S5 rotorer kommer man långt på dvs över 500 dock skulle jag aldrig åka över 600 med s5-s6...
JAG anser att max
400 hk är vad en standard s5
motor med rätt kringutrustning, lätt portning samt bra mapp är vad du kan få att hålla mer än en sommare !
En bra mappär mycket viktigt på alla- wanklar !
Du
verkar ju ha bra koll på läget så kör så att det ryker
//JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60