När vi var i full gång att bromsa så kom det in ett gäng med bilar från både Sverige och Norge och det
visade sig att Norrmännen va lite
vilse och när dom fick syn på ett annat rally ekipage skulle hit och justera in sin bil så hängde dom på för att fråga efter
vägen.
När dom såg vad som stod på rullarna så gick dom in och
kollade och efter en stund så kom en av killarna fram och började prata lite.
Han påstod
att han hade en Gr-B rally replika i sitt släp där ute på gården vilket i sin tur verkade lite otroligt
med tanke på att dessa 2 bilar är dom ända kända Gr-B
replikorna som finns, och dessutom så hade dom hamnat på samma tomt av en ren slump ( Fronten på Magnus bil är hemma fix i väntan på en ny
)
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/054.jpg[/img] is not a valid Image.
Efter en liten koll i släpet så visade det sig att det var sant och killen presenterade sig som Magne
Svardal ( Stein
Svardals bror ).
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/042.jpg[/img] is not a valid Image.
Efter lite snackande så undrade Magne om det fanns
lite tid över att köra hans bil på rullarna och givetvis
så ville vi se vad den gick för.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/057.jpg[/img] is not a valid Image.
Väl på rullarna så visade bänken 257hk och lambda visade att den gick ganska magert över 8K
så vi började felsöka lite och konstaterade att soppapumparna
inte klarade hålla trycket. Efter lite telefon samtal så fixade Fredde ( FT-tuning ) fram en Holly pump som åkte i bilen.
Nästa repa
var trycket bra så jag
la in en annan tändkurva i Prospark systemet och bytte lite munstycken och emulsionsrör i webern och efter ett par repor så var effekten uppe i 297hk 252Nm i vrid .
På lördag morgon så dök Jan Gabrielsen upp med sin 323 GTR rallycrossbil för att få motorn monterad och injusterad. När motorn var monterad och fick gå
till sig lite så bänkade vi klart Magnus
Gr-B replika som än inte är fullfjädrad med PP motor men väl med en potent Rotary Performance bridgeportad 13B
6portare med 51 IDA och RP direkt fire tändsystem.
Bilen bromsades på slicks
vilket går ganska tungt när dom blir varma och efter lite kalkylerande i
bänken så låg effekten strax över 270hk.
När vi var klara med Magnus så åkte 323:an upp på rullarna och efter ett par
lugna repor upp till 8-8500rpm så låg
effekten runt 280hk. Efter ytterligare några repor så stoppade vi pga att generatorn inte laddade samt att slavcylinderna läckte som ett såll.
Efter lite
diskuterande så åkte Jan tillbaks till Norge utan bilen som stannade kvar för att få felen åtgärdade och till helgen så kommer han och hämtar bilen som har fått lite
uppdaterat elsystem och sen
blivit färdig injusterad
Redigerat av Mr Wankeltrim den 07-04-2009 22:56