Förgasarproblem vid kraftig kuvtagning
|
Bo_H |
Publicerat 14-05-2009 20:10
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Underbart med lite feedback
Tackar!
Det flödar
över, ingen brist på bränsle.
Jag fick översvämning i förgasaren som jag manuellt var tvungen att tömma via skruvarna till
huvudmunstyckena.
Jag har funderat på att borra hål i
flottörhusen och leda ner i en egen catchtank för manuell tömning. |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 14-05-2009 20:22
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
[quote]FB skrev:
Ett sätt att komma kring problemet är att
justera sitt körsätt och helt enkelt vänta ...quote]
Aldrig ...vänta kan jag göra när jag kör Bmw
Jo jag blev så illa tvungen.
|
|
|
|
FB |
Publicerat 14-05-2009 20:53
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
FB skrev:
Ett sätt att komma kring problemet är att justera
sitt
körsätt och helt enkelt vänta ...
Aldrig ...vänta kan jag göra när jag kör Bmw
Jo jag blev så illa tvungen.
Ha, ha... du
har ju onekligen en poäng
där!
Att den flödar över beror på att bensinen som finns i flottörhuset samlas på ena sidan i övre delen av huset vid
en tvär sväng pga av G-kraften, vilket i sin tur får flottören
att åka ner och därmed stänga nålen. På grund av huvudmunstyckenas position finns där för ett
ögonblick ytterst lite eller inget bränsle att tillgå i flottörhusets nedre del. På väg ut ur svängen
skvalpar bensinen tillbaka ner i flottörhuset och lägger
flottören i läge. Detta sker i princip i samma moment som du sannolikt trycker gasen i botten vilket gör att accpumpen frenetiskt pumpar in
mer soppa och
därmed får du resultatet att förgasarn flödar över. (Hoppas att jag tänkte rätt nu...)
Tanken på någon slags catch-funktion i flottörhuset har slagit även mig,
alternativt
funderar jag på om man kan modda positionen av huvudmustyckena på något vis för att på så vis avhjälpa problemet?? Men det kanske ger fler problem
än det löser???
Har väntat på att
Jörgen ska blanda sig i då han för länge sen nämnde att han har erfarenhet av att modda Nikki-förgasare och
sannolikt stött på diverse scenarion.
Jörgen, har du stött på någon lösning för
att komma runt det här problemet med tanke på att du har erfarenhet av
hur det funkar i diverse race-sammanhang?
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 14-05-2009 21:01
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Kanske en golden-nikki som ett blågult alternativ till sterling nikki |
|
|
|
FB |
Publicerat 17-05-2009 21:58
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Har
konsulterat förgasar-tuningboken lite. Den handlar ju dessvärre mest om jänkejärn, men liknande problem har ju som sagt inträffat med
Holley-förgasare vid bl.a
dragracing där G-krafterna i starten ger ungefär samma fenomen som kan uppstå med en Nikki vid kurvtagning.
En lösning som föreslås är att förlänga
huvudmunstyckena så att dom inte sitter så långt ner i flottörhuset, men om det är praktiskt möjligt vet jag inte!?
Får ta och dissekera en av förknasarna jag
har liggandes och undersöka vidare
om inte nån annan redan har testat...
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 17-05-2009 23:25
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Till
nåt helt annat. Istället för att köpa sprut som miljoner, aldrig funderat på en krånglig weber???
Iaf ett billigare alt. Jag har iaf aldrig haft problem med
just G-krafterna med min, kört bana
och konbana med min.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-05-2009 15:11
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Det är ju en
tanke, men det bir väl nästan samma pengar.
Hur är
det att få till körbaraheten på weber? När jag testade min Rx-7 med Hackis streetportade + weber var det ganska kraftigt ryck i övergången
mellan låg- och
högfart.
Som jag förstått det är det inga problem att plocka maxeffekt, men god körbarhet vid vanlig kröning ska inte vara weberns styrka tillsammans med
wankelmotor. |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 18-05-2009 20:17
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Det är ju en tanke, men det bir
väl nästan samma pengar.
Hur är det att få till
körbaraheten på weber? När jag testade min Rx-7 med Hackis streetportade + weber var det ganska kraftigt
ryck i övergången mellan låg- och högfart.
Som jag förstått det är det inga problem
att plocka maxeffekt, men god körbarhet vid vanlig kröning ska inte
vara weberns styrka tillsammans med wankelmotor.
Samma pengar... nja... allt är relativt...
Köpte min förgasare
helt ny från ebay för
3200kr.
Insugsdelen(undre) 2000kr
En loop 500kr.
Om jag inte minns fel...
Ja låg och högfart är en tråkig del, både jag och hackis har haft långe
samtal om
detta.
Dock när man kör bana eller konbana så ligger man sällan under 4000 rpm.
Nu har jag själv bara kört på mantorp och emmaboda där har jag
inte märkt av problemet! Kom på att jag kört på
ett till ställe där dom körde nån A-bana från nån annan tidning.
På slutet innan jag revbort motorn så hade
jag fått till körbarheten riktigt bra.
Hade bara ett liten dipp i mellan gången.
Och alla mina ryckningar på vanlig körning var nästan borta.
Får se hur
det blir nu när jag får en motor mer lik Hackis
|
|
|
|
FB |
Publicerat 18-05-2009 22:23
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Weberns stora styrka är väl att det går att plocka relativt mycket effekt just i det övre registret och att
den går att finjustera för ändamålet, så precis som Erik
säger borde det funka kalas på bana när allt väl lirar som det ska.
Nackdelen är väl dock att man
får kompromissa och offra en del körbarhet i låg- mellanregistret. Det är väl Nikkins fördel
gentemot Webern och andra 2-portsalternativ, som jag ser det, men
det beror ju naturligtvis på vad huvudändamålet med bilen är och hur mycket man är villig att kompromissa!
Oavsett vad man
väljer känns det som att det
krävs en hel del tålamod för att få det riktigt bra. Är personligen grymt fascinerad av hur dom olika förgasaralternativen är byggda för att funka i alla lägen.
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-05-2009 22:40
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Efter lite
funderande så kom jag på att det troligtvis är vacuumstyningen av andrasteget i Nikkin
som gör skillnaden.
Såg någonstans en firma som satte Su-förgasare på wnaklar med framgång enligt dem
själva, kanske lättare med lite vacuumstyrning med i
bilden.
Andra förgasare är ju onekligen ett alternativ, men jag vill framförallt ha körbarhet på väg, bantiden blir så pass liten i
förhållande till
landsvägsmilen.
Funkar RacingBeats hollylösning bättre på gatan, även om man inte tjänar så mycket i effekt? |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 19-05-2009 06:54
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Jag hade nog hellre valt Weber än Holley. Fast egentligen ännu hellre en
Dellorto. Dellorto har nämligen E-rör även för lågfartsregistret
vilket gör det mer flexibelt och man får mindre problem i övergångsfasen. Weber har en lösning
där lågfartsmunstycket förväntas tjänstgöra som E-rör. Fungerar inte alls lika bra.
I detta
fall är ju motorn helt otrimmad och det blir lite skillnad
mot min och Galaxis portade motorer. Motorn i Bo's bil drar rimligtvis betydligt mer vacuum (eller snarare undertryck) på låga varv
vilket gör att en
vacuumförgasare som Weber/Dellorto/SU kan fungera som den ska. Dessutom ska man kunna klara sig med en ganska liten förgasare med små halsringar vilket gör det både
lättare och
billigare. Jag tror att en Dellorto 40 skulle kunna fungera bra.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 19-05-2009 12:44
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
hmm ligger två dellorto 40 i farsans garage.... |
|
|
|
FB |
Publicerat 19-05-2009 21:01
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Bo_H skrev:
Efter lite funderande så kom jag på att det troligtvis är vacuumstyningen av andrasteget i Nikkin som gör skillnaden.
Såg någonstans
en firma som
satte Su-förgasare på wnaklar med framgång enligt dem själva, kanske lättare med lite vacuumstyrning med i bilden.
Nu hänger
jag inte med riktigt. Om din Nikki är helt orginal
är ju sekundärerna redan vacuumstyrda, såvida den inte är ombyggd till mekaniska sekundärer!?!
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 20-05-2009 11:43
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Det jag menade var att tack
vare att sekundärspjöllen vacuumstyrs på Nikin så blir övergången mjukare eftersom Nikkin på detta sätt kan kompensera för
belastning på ett sätt som webern inte klarar av. |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 20-05-2009 12:47
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Framför allt så beror skillnaden på att det är mindre spjäll i en fyrportare än i en tvåportare. Varje halsring är därför
mindre och man får en större
tryckskillnad över halsringen vid låg belastning vilket ger en bra funktion.
Att andrasteget är vacuumreglerat och inte
mekaniskt tror jag inte har någon större betydelse för mjukheten
egentligen. Hade det varit mekaniskt så hade man dock fått göra som med en tvåports och smugit
på gasen lite mer försiktigt istället. Man märker det direkt om man kör med en stor tvåportare.
Trycker man gasen i botten storknar motorn först. Man lär sig
att hantera gaspedalen ganska snabbt.
Problemet med Weber/Dellorto/Solex och liknande är snarare att det är olika system som är i
bruk beroende på vilken
luftmängd som behövs. Man har ett tomgångsystem, ett lågfart och ett högfart. Lirar inte övergångarna mellan dessa bra så blir det ryckigt och konstigt. Dessutom krävs
stort
undertryck för att lågfart och tomgångskretsarna ska fungera bra. Tyvärr får man ju dåligt med undertryck i en trimmad motor med stort överlapp och då
blir tomgången och lågfarten lidande
I en
fyrportare så har man egentligen bara tomgång och fullfartsystem. Där reglerar man istället kapaciteten med hur
många portar som är aktiva (öppna). På så sätt får man mjukare övergångar
SU har
en annan och ganska intressant funktion där dämpkolven fungerar som en
reglerbar halsring. På låg belastning får man en liten halsring och vid stor belastning en stor halsring. Problemet är dock
att det behövs undertryck för att
dämpkolen ska kunna röra sig och därmed får man bekymmer med sin motor med stort överlapp.
Insprutningen har ju en naturlig fördel eftersom man kan köra den
på spjälläge (om man har ett bra sprut vill säga) och strunta i undertrycket. Det ger betydligt större möjlighet att få till lågfartsregister och tomgång.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 24-07-2009 22:06
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Semester = mekartider.
Jag har nu äntligen lyft locket och justerat flottörnivån
enligt specfickationerna. Flottörnivån i förgasaren är nu högre än någonsin, d.v.s inte bra.
Problemet kvarstår.
Kollade även flottörventilerna de är ju gummerade och hade satt sig
lite där de tätar. Men inga direkta skador att notera.
Så till frågan ska jag misstänka att mina flottörer läcker?
Det syns inga skador och de torkar fort när man lyfter upp dem ur
föragasaren.
Finns
det nya flottörventiler att köpa kanske sitter likadana i fler mazdor?
Några tips? Tankar? Ideer? |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 25-07-2009 10:52
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
[url]http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mazda-RX7-
12A-48-IDA-Weber-
conversion_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZQ7c293Q3a1Q7c294Q3a30QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14Q2el1262QQhashZitem53d9fb2f20QQitemZ360139403040QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPar
tsQ5fAccessories[/url]
[url]http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mazda-12A-Manifold-for-Weber-DCOE-
carburetor_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZQ7c293Q3a1Q7c294Q3a30QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14Q2el1262QQhashZitem4145ffb903QQitemZ280347261187QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPar
tsQ5fAccessories[/url]
Redigerat av Galaxi den 25-07-2009 10:54
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 25-07-2009 14:29
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Börjar
allvarligt
tänka i de banorna Galaxi.... Vad funkar bäst IDA eller DCOE?? |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 25-07-2009 21:54
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lite som fråga vilken olja som är bäst. Mineral eller syntes...
Lite kort som jag har luskat ut.
Och lite
personligt.
IDA för enkelhetens skulle.
Du behöver ingen loop att bråka med. Du förlorar lite på mellan registret säger dom, men får lite mer på toppen.
Hört info om att
flottörhuset är i minsta laget vilket kan ge problem vid långa fullgasrepor. samt kan det blir så att du har problem att stänga motor huven
med denna lösning!?
Jänkarna kör väl nästan uteslutade
detta. Om dom inte kör holly förstårs.
DOCE Fick jag rekomenderat när jag började. Har börjar
kolla på IDA just nu. Eller sprut, men det är en helt annat historia.
Med denna typ ska du få
lite bättre mellan register och tappa lite på topp.
Verkar
vara enklare att hitta DOCE förgasare på markande(beg) har jag märkt.
Värre med loopen. Finns att beställa via usa och australien =
dyrt. Eller bygga själv.
Jag och Petterson har testat detta. Göran hade en gjuten loop från austrailen.
Vi alla hade samma problem kan man lätt säga. Motorerna funkar kanon efter 4000 rpm,
under och mellan det är det lite si så där.
Dock verkar det finnas ett problem med båda lösningarna.
En tvekan när den byter mellan låg- och högfart.
En diskution som vi har haft mycke,
blandannat här på forumet och jag mycke med Göran.
Men på slutet innan jag bestämde mej för renovera motorn hade jag
fått till det ganska bra, tvekan var väldigt liten.
Själv vet jag inte
vad jag ska rekomendera.
Körde med nikki innan och hade problem även med denna
när han byte mellan låg och hög.
Byte till DOCE med IDA insug och ett hemma byggt loop som i slutänden visade
sig vara dåligt gjort. Fick svetsa om
svetsarna för det läckte osv osv osv.
Första året med denna lösning var det bara problem för mej. Andra året gick det bättre. Tredje började förgasaren
dumma sig genom att läcka där den inte skulle. När jag fick stopp på det så fick jag till bestyckningen bra.
Och detta var den "korta" versionen
Men det finns iaf 3 st
här på forumet som testat DOCE och kan dela med sig av sina bestyckningar och så.
Dock verkar det bara vara jag som är med
i matchen än...
Och när jag körde på bana så har allt funkat för mej
med förgasaren iaf. Körde 2 varv på konbana förra året och inga problem där eller.
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 25-07-2009 23:19
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Ska du sälja din DCOE installation?
Fast den är väl
optimerad för 13b.... rackarns.....
|
|
|