April 29 2024 14:12:00
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Förgasarproblem vid kraftig kuvtagning
Bo_H
Underbart med lite feedback

Tackar!

Det flödar

över, ingen brist på bränsle.

Jag fick översvämning i förgasaren som jag manuellt var tvungen att tömma via skruvarna till

huvudmunstyckena.

Jag har funderat på att borra hål i

flottörhusen och leda ner i en egen catchtank för manuell tömning.
 
Bo_H
[quote]FB skrev:


Ett sätt att komma kring problemet är att

justera sitt körsätt och helt enkelt vänta ...quote]

Aldrig Cool ...vänta kan jag göra när jag kör Bmw Grin

Jo jag blev så illa tvungen.

Wink
 
FB
Bo_H skrev:
FB skrev:
Ett sätt att komma kring problemet är att justera

sitt

körsätt och helt enkelt vänta ...


Aldrig Cool ...vänta kan jag göra när jag kör Bmw Grin

Jo jag blev så illa tvungen. Wink


Ha, ha... du

har ju onekligen en poäng

där! Grin


Att den flödar över beror på att bensinen som finns i flottörhuset samlas på ena sidan i övre delen av huset vid

en tvär sväng pga av G-kraften, vilket i sin tur får flottören

att åka ner och därmed stänga nålen. På grund av huvudmunstyckenas position finns där för ett

ögonblick ytterst lite eller inget bränsle att tillgå i flottörhusets nedre del. På väg ut ur svängen

skvalpar bensinen tillbaka ner i flottörhuset och lägger

flottören i läge. Detta sker i princip i samma moment som du sannolikt trycker gasen i botten vilket gör att accpumpen frenetiskt pumpar in

mer soppa och

därmed får du resultatet att förgasarn flödar över. (Hoppas att jag tänkte rätt nu...)

Tanken på någon slags catch-funktion i flottörhuset har slagit även mig,

alternativt

funderar jag på om man kan modda positionen av huvudmustyckena på något vis för att på så vis avhjälpa problemet?? Men det kanske ger fler problem

än det löser???


Har väntat på att

Jörgen ska blanda sig i då han för länge sen nämnde att han har erfarenhet av att modda Nikki-förgasare och

sannolikt stött på diverse scenarion.

Jörgen, har du stött på någon lösning för

att komma runt det här problemet med tanke på att du har erfarenhet av

hur det funkar i diverse race-sammanhang?
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Bo_H
Kanske en golden-nikki som ett blågult alternativ till sterling nikki Smile
 
FB
Har

konsulterat förgasar-tuningboken lite. Den handlar ju dessvärre mest om jänkejärn, men liknande problem har ju som sagt inträffat med

Holley-förgasare vid bl.a

dragracing där G-krafterna i starten ger ungefär samma fenomen som kan uppstå med en Nikki vid kurvtagning.

En lösning som föreslås är att förlänga




huvudmunstyckena så att dom inte sitter så långt ner i flottörhuset, men om det är praktiskt möjligt vet jag inte!?
Får ta och dissekera en av förknasarna jag

har liggandes och undersöka vidare

om inte nån annan redan har testat...
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Galaxi
Till



nåt helt annat. Istället för att köpa sprut som miljoner, aldrig funderat på en krånglig weber???
Iaf ett billigare alt. Jag har iaf aldrig haft problem med

just G-krafterna med min, kört bana

och konbana med min.
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bo_H
Det är ju en

tanke, men det bir väl nästan samma pengar.

Hur är

det att få till körbaraheten på weber? När jag testade min Rx-7 med Hackis streetportade + weber var det ganska kraftigt ryck i övergången

mellan låg- och

högfart.

Som jag förstått det är det inga problem att plocka maxeffekt, men god körbarhet vid vanlig kröning ska inte vara weberns styrka tillsammans med

wankelmotor.
 
Galaxi
Bo_H skrev:
Det är ju en tanke, men det bir

väl nästan samma pengar.

Hur är det att få till

körbaraheten på weber? När jag testade min Rx-7 med Hackis streetportade + weber var det ganska kraftigt

ryck i övergången mellan låg- och högfart.

Som jag förstått det är det inga problem

att plocka maxeffekt, men god körbarhet vid vanlig kröning ska inte

vara weberns styrka tillsammans med wankelmotor.


Samma pengar... nja... allt är relativt...
Köpte min förgasare

helt ny från ebay för

3200kr.
Insugsdelen(undre) 2000kr
En loop 500kr.
Om jag inte minns fel...

Ja låg och högfart är en tråkig del, både jag och hackis har haft långe

samtal om

detta.
Dock när man kör bana eller konbana så ligger man sällan under 4000 rpm.
Nu har jag själv bara kört på mantorp och emmaboda där har jag

inte märkt av problemet! Kom på att jag kört på

ett till ställe där dom körde nån A-bana från nån annan tidning.
På slutet innan jag revbort motorn så hade

jag fått till körbarheten riktigt bra.
Hade bara ett liten dipp i mellan gången.

Och alla mina ryckningar på vanlig körning var nästan borta.
Får se hur

det blir nu när jag får en motor mer lik Hackis Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
FB
Weberns stora styrka är väl att det går att plocka relativt mycket effekt just i det övre registret och att

den går att finjustera för ändamålet, så precis som Erik

säger borde det funka kalas på bana när allt väl lirar som det ska.
Nackdelen är väl dock att man

får kompromissa och offra en del körbarhet i låg- mellanregistret. Det är väl Nikkins fördel

gentemot Webern och andra 2-portsalternativ, som jag ser det, men

det beror ju naturligtvis på vad huvudändamålet med bilen är och hur mycket man är villig att kompromissa!

Oavsett vad man

väljer känns det som att det

krävs en hel del tålamod för att få det riktigt bra. Är personligen grymt fascinerad av hur dom olika förgasaralternativen är byggda för att funka i alla lägen. Cool




Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Bo_H
Efter lite

funderande så kom jag på att det troligtvis är vacuumstyningen av andrasteget i Nikkin

som gör skillnaden.
Såg någonstans en firma som satte Su-förgasare på wnaklar med framgång enligt dem

själva, kanske lättare med lite vacuumstyrning med i

bilden.

Andra förgasare är ju onekligen ett alternativ, men jag vill framförallt ha körbarhet på väg, bantiden blir så pass liten i

förhållande till

landsvägsmilen.

Funkar RacingBeats hollylösning bättre på gatan, även om man inte tjänar så mycket i effekt?
 
Hackman
Jag hade nog hellre valt Weber än Holley. Fast egentligen ännu hellre en

Dellorto. Dellorto har nämligen E-rör även för lågfartsregistret

vilket gör det mer flexibelt och man får mindre problem i övergångsfasen. Weber har en lösning

där lågfartsmunstycket förväntas tjänstgöra som E-rör. Fungerar inte alls lika bra.

I detta

fall är ju motorn helt otrimmad och det blir lite skillnad

mot min och Galaxis portade motorer. Motorn i Bo's bil drar rimligtvis betydligt mer vacuum (eller snarare undertryck) på låga varv

vilket gör att en

vacuumförgasare som Weber/Dellorto/SU kan fungera som den ska. Dessutom ska man kunna klara sig med en ganska liten förgasare med små halsringar vilket gör det både

lättare och

billigare. Jag tror att en Dellorto 40 skulle kunna fungera bra.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
hmm ligger två dellorto 40 i farsans garage....
 
FB
Bo_H skrev:
Efter lite funderande så kom jag på att det troligtvis är vacuumstyningen av andrasteget i Nikkin som gör skillnaden.
Såg någonstans

en firma som

satte Su-förgasare på wnaklar med framgång enligt dem själva, kanske lättare med lite vacuumstyrning med i bilden.


Nu hänger

jag inte med riktigt. Om din Nikki är helt orginal

är ju sekundärerna redan vacuumstyrda, såvida den inte är ombyggd till mekaniska sekundärer!?!
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Bo_H
Det jag menade var att tack

vare att sekundärspjöllen vacuumstyrs på Nikin så blir övergången mjukare eftersom Nikkin på detta sätt kan kompensera för

belastning på ett sätt som webern inte klarar av.
 
Hackman
Framför allt så beror skillnaden på att det är mindre spjäll i en fyrportare än i en tvåportare. Varje halsring är därför

mindre och man får en större

tryckskillnad över halsringen vid låg belastning vilket ger en bra funktion.
Att andrasteget är vacuumreglerat och inte

mekaniskt tror jag inte har någon större betydelse för mjukheten

egentligen. Hade det varit mekaniskt så hade man dock fått göra som med en tvåports och smugit

på gasen lite mer försiktigt istället. Man märker det direkt om man kör med en stor tvåportare.

Trycker man gasen i botten storknar motorn först. Man lär sig

att hantera gaspedalen ganska snabbt.
Problemet med Weber/Dellorto/Solex och liknande är snarare att det är olika system som är i

bruk beroende på vilken

luftmängd som behövs. Man har ett tomgångsystem, ett lågfart och ett högfart. Lirar inte övergångarna mellan dessa bra så blir det ryckigt och konstigt. Dessutom krävs

stort

undertryck för att lågfart och tomgångskretsarna ska fungera bra. Tyvärr får man ju dåligt med undertryck i en trimmad motor med stort överlapp och då

blir tomgången och lågfarten lidande
I en

fyrportare så har man egentligen bara tomgång och fullfartsystem. Där reglerar man istället kapaciteten med hur

många portar som är aktiva (öppna). På så sätt får man mjukare övergångar
SU har

en annan och ganska intressant funktion där dämpkolven fungerar som en

reglerbar halsring. På låg belastning får man en liten halsring och vid stor belastning en stor halsring. Problemet är dock

att det behövs undertryck för att

dämpkolen ska kunna röra sig och därmed får man bekymmer med sin motor med stort överlapp.

Insprutningen har ju en naturlig fördel eftersom man kan köra den




på spjälläge (om man har ett bra sprut vill säga) och strunta i undertrycket. Det ger betydligt större möjlighet att få till lågfartsregister och tomgång.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Bo_H
Semester = mekartider.




Jag har nu äntligen lyft locket och justerat flottörnivån

enligt specfickationerna. Flottörnivån i förgasaren är nu högre än någonsin, d.v.s inte bra.



Problemet kvarstår.

Kollade även flottörventilerna de är ju gummerade och hade satt sig

lite där de tätar. Men inga direkta skador att notera.



Så till frågan ska jag misstänka att mina flottörer läcker?
Det syns inga skador och de torkar fort när man lyfter upp dem ur

föragasaren.

Finns

det nya flottörventiler att köpa kanske sitter likadana i fler mazdor?

Några tips? Tankar? Ideer?
 
Galaxi
[url]http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mazda-RX7-

12A-48-IDA-Weber-




conversion_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZQ7c293Q3a1Q7c294Q3a30QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14Q2el1262QQhashZitem53d9fb2f20QQitemZ360139403040QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPar

tsQ5fAccessories[/url]




Smile

[url]http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mazda-12A-Manifold-for-Weber-DCOE-




carburetor_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZQ7c293Q3a1Q7c294Q3a30QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14Q2el1262QQhashZitem4145ffb903QQitemZ280347261187QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPar

tsQ5fAccessories[/url]




Smile
Redigerat av Galaxi den 25-07-2009 10:54
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bo_H
Börjar

allvarligt

tänka i de banorna Galaxi.... Vad funkar bäst IDA eller DCOE??
 
Galaxi
Lite som fråga vilken olja som är bäst. Mineral eller syntes...

Lite kort som jag har luskat ut.



Och lite

personligt.

IDA för enkelhetens skulle.
Du behöver ingen loop att bråka med. Du förlorar lite på mellan registret säger dom, men får lite mer på toppen.



Hört info om att

flottörhuset är i minsta laget vilket kan ge problem vid långa fullgasrepor. samt kan det blir så att du har problem att stänga motor huven

med denna lösning!?
Jänkarna kör väl nästan uteslutade

detta. Om dom inte kör holly förstårs.

DOCE Fick jag rekomenderat när jag började. Har börjar

kolla på IDA just nu. Eller sprut, men det är en helt annat historia.
Med denna typ ska du få

lite bättre mellan register och tappa lite på topp.
Verkar

vara enklare att hitta DOCE förgasare på markande(beg) har jag märkt.
Värre med loopen. Finns att beställa via usa och australien =

dyrt. Eller bygga själv.

Jag och Petterson har testat detta. Göran hade en gjuten loop från austrailen.
Vi alla hade samma problem kan man lätt säga. Motorerna funkar kanon efter 4000 rpm,



under och mellan det är det lite si så där.

Dock verkar det finnas ett problem med båda lösningarna.
En tvekan när den byter mellan låg- och högfart.

En diskution som vi har haft mycke,

blandannat här på forumet och jag mycke med Göran.
Men på slutet innan jag bestämde mej för renovera motorn hade jag

fått till det ganska bra, tvekan var väldigt liten.

Själv vet jag inte

vad jag ska rekomendera.
Körde med nikki innan och hade problem även med denna

när han byte mellan låg och hög.
Byte till DOCE med IDA insug och ett hemma byggt loop som i slutänden visade

sig vara dåligt gjort. Fick svetsa om

svetsarna för det läckte osv osv osv.
Första året med denna lösning var det bara problem för mej. Andra året gick det bättre. Tredje började förgasaren




dumma sig genom att läcka där den inte skulle. När jag fick stopp på det så fick jag till bestyckningen bra.

Och detta var den "korta" versionen

Smile

Men det finns iaf 3 st

här på forumet som testat DOCE och kan dela med sig av sina bestyckningar och så.
Dock verkar det bara vara jag som är med

i matchen än...
Och när jag körde på bana så har allt funkat för mej

med förgasaren iaf. Körde 2 varv på konbana förra året och inga problem där eller.



Pfft
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bo_H
Ska du sälja din DCOE installation?

Fast den är väl

optimerad för 13b.... rackarns.....
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.32 sekunder - 188 Förfrågningar 18,931,881 unika besök