Magnus Rx-7 FB -85
|
Magnus |
Publicerat 16-05-2014 12:13
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Snart ett år sen man uppdaterade senast.
Hade riktigt kul på förra årets bankörning på Gröndal.
Hoppas att nationaldagsträffen blir av även i år så man får ut på bana och leka lite
Magnus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:42
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 16-05-2014 12:14
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Det har även dykt upp lite nya leksaker som förhoppningsvis ger lite bättre väghållning.
Magnus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:43
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 16-05-2014 13:26
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
T3... Techno Toy Tuning
Då vet jag två som har detta
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 16-05-2014 14:50
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Magnus skrev:
Det har även dykt upp lite nya leksaker som förhoppningsvis ger lite bättre väghållning.
Oj så tufft! Coolt att det finns coola grejer till FB.n själv
hittade jag inget alls när jag letade.
Vad är specen på dämpare och fjädrar?
Sen ser jag att du också har fått tag på camber-gain spacers. Är de lite
exentriska med 100% ackerman?
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 16-05-2014 17:36
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Dämparna fram är justerbara Koni, bak är det justerbara AGX.
På fjäderbenen fram är rören utbytta mot 50mm rör istället för 45mm som det var original.
Fjädrar fram 325 lbs/in = ca 57 N/mm
Fjädrar bak 175 lbs/in = ca 31 N/mm
Nej, spacersarna är inte excentriska.
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:43
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 16-05-2014 18:00
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Vad kostar såna fina grejer då?
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 16-05-2014 18:33
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Camber plattor, RCA block, kompletta coilovers fram och bak kostade lite drygt 2K USD + lite slantar till staten.
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:43
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 17-05-2014 00:11
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Coola saker
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 17-05-2014 13:33
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Magnus skrev:
Dämparna fram är justerbara Koni, bak är det justerbara AGX.
På fjäderbenen fram är rören
utbytta mot 50mm rör istället för 45mm som det var original.
Fjädrar fram 325 lbs/in = ca 57 N/mm
Fjädrar bak 175 lbs/in = ca 31 N/mm
Nej, spacersarna
är inte excentriska.
Oj oj, hade jag vetat det här hade jag inte ställt mig och gjort egna lösningar på koni fram och Gaz bak.
Camberplattorna, ser
inte ut att gå att justera castervinkel på, eller?
Har du möjlighet att mäta diametern på lagret fjäderbenslagringen/camberplattan och var beställer jag dessa och
vilket pris har de? Vill inte gärna ställa mig och tillverka...om inte priset sätter stopp
250us (topplagring och camber plattor) var inte så farligt. Riktigt bra pris. Det man kan tänka på är att
fila in en casterjustering på tornen fram. Ja då vet jag vad jag ska önska mig i födelsedags present
Kanske det går att skicka ospecat/lågspecat pris på
paket till Svedala... vad tror du Magnus
Redigerat av nrx den 19-05-2014 00:06
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 17-05-2014 18:17
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
https://technotoy...m/mazda/sa
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 19-05-2014 08:09
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
nrx skrev:
Magnus skrev:
Dämparna fram är justerbara Koni, bak är det justerbara AGX.
På fjäderbenen fram är rören utbytta mot 50mm rör istället för 45mm som det var original.
Fjädrar fram 325 lbs/in = ca 57 N/mm
Fjädrar bak 175 lbs/in = ca 31 N/mm
Nej, spacersarna är inte excentriska.
Oj oj, hade jag vetat det här hade jag inte ställt mig och gjort egna lösningar på koni fram och Gaz bak.
Camberplattorna, ser inte ut att gå att justera castervinkel på, eller?
Har du möjlighet att mäta diametern på lagret fjäderbenslagringen/camberplattan och var beställer jag dessa och vilket pris har de? Vill inte gärna ställa mig och tillverka...om inte priset sätter stopp
250us (topplagring och camber plattor) var inte så farligt.
Riktigt bra pris. Det man kan tänka på är att fila in en casterjustering på tornen fram. Ja då vet jag vad jag ska önska mig i födelsedags present
Kanske det går att skicka ospecat/lågspecat pris på paket till Svedala... vad tror du Magnus
Ska fråga om den andra personen som har ett kit med deras topplagringar och camberplattor kan mäta lagren. Det kitet är nämligen inte monterat än så det är lite enklare att mäta så slipper jag montera isär mina fjäderben.
T3 var duktiga på att sätta bra värde på paketen, så tror inte det ska vara något problem.
Vill man ha caster justering i plattorna utan att behöva fila i tornen så får man nog köpa Ground Controls camber/caster plattor. De går på 349 USD. http://www.ground...697/CA=189
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:45
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 19-05-2014 11:14
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Så här ser den ut...
Innerdiameter på länklagret är 15.81mm.
Lagret är 15mm högt.
Det ingår också fyra olika hylsor för att kunna anpassa till olika dämpare.
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:45
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 19-05-2014 20:41
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Heja Magnus och tack gubbs för
info.n
Det är hur kul som helst att det blir fler fler snabba gen 1.or, & och det behöver inte vara hp vi pratar om. En 1.a har körglädje i
"oljan"
Så ut nu pojkar och smiska Porsche, Lotusar, Miator och andra skoja bilar att förn.... med våra racers
Det ska jag i alla fall
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 04-06-2014 12:29
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
En liten jämförelse mellan T3 coilovern och original fjäderben.
Magnus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:46
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 04-06-2014 12:31
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
I måndags monterade jag de främre på bilen.
Magnus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:46
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 04-06-2014 12:33
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Och igår hamnade även de bakre på plats.
Passade även på att byta de flesta bensinslangarna vid bensintanken, de började bli ganska torra efter 29 år.
Magnus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:47
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 09-06-2014 12:07
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Är ganska nöjd med resultatet av effektmätningen hos Gzon i lördags.
Det slutade på 103 hk på hjulen och 146 hk i motorn.
Här är mätningen på hjulen.
Magnus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:47
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 09-06-2014 12:10
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Och här är motoreffekten. Borde kanske låtit Martin dra den 500rpm till.
Magnus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Magnus den 05-03-2015 12:48
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 13-06-2014 16:38
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Ser fint ut
:-)
Appropå dina dämpare, hur e kvalite o så på dem? Nämligen min garagepolare som gick o köpte Honkas gamla 626 ht coupe är lite sugen på sånna då de sägs vara
rx-7 bakvagn på den, men ser inte helt lika ut kan vi tycka vid infästningen bak. Lust o pm:a fler bilder o ett utlåtande om de? :-)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 16-06-2014 01:01
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Magnus skrev:
Är ganska nöjd med resultatet av effektmätningen hos Gzon i lördags.
Det slutade på 103 hk på hjulen och 146 hk i motorn.
Imponerande siffror. RB
avgassystemet verkar funka kanon, vridet är nära nog 20Nm bättre än min 12A. Sen, det har ökat 1,5hk sedan förra bromsningen 2006
Men nu lite frågor:
1.
Ditt lamda/AFR på de olika varvtalen, generellt under ax och på toppen, sen är jag nyfiken på vad som hände med lamda/AFR vid 6500/7000...
2. Förtändningen och
sep. mellan L & T?
3. Har du modifierat på förgasaren något?
4. Tändstift?
5. Motorolja?
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|