Camber
|
rovers |
Publicerat 25-04-2013 18:15
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
MMmm Känndes dock som att det slet fortare.
Men det kan ju ha att göra med att du får mkt sämre fäste med
mkt camber.
|
|
|
|
Frisk89 |
Publicerat 25-04-2013 19:04
|
Användare
Inlägg: 121
Registrerad: 14.12.12
|
rovers skrev:
MMmm Känndes dock som att det slet fortare. Men det kan ju ha att göra med att du får mkt
sämre fäste
med mkt camber.
Om inte annat så är det ju en mycket mindre yta du sliter på. Borde ju logiskt sett slita fortare tycker jag? |
|
|
|
IceMan |
Publicerat 25-04-2013 20:19
|
Användare
Inlägg: 406
Registrerad: 17.10.07
|
rovers skrev:
MMmm Känndes dock som att
det slet fortare. Men det kan ju ha att göra med att du får mkt sämre fäste med mkt camber.
Borde väl slitas
fortare med tanke på att negativ camber skall ge bättre grepp i
kurvorna?
Fast det där med toe-in och bla bla bla fattar ajg inget av
Om Göteborg e Sveriges framsida, måste fan Partille vara Sveriges rövhål!
FD -
93
Micke Häggendal, Göteborg
MH Kylteknik
|
|
|
|
Dummle |
Publicerat 25-04-2013 21:45
|
Användare
Inlägg: 52
Registrerad: 24.04.12
|
Maestro skrev:
tror han vill få fram att den sliter däcket precis lika snabbt som med ingen camber,
bortsett från att de inte sliter på
hela ytan. ämnet va ju dock däckslitage och inte sneslitning. de är min gissning iallafall även om jag själv ser de som
samma sak
Precis. Den tackar vi för! |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 25-04-2013 23:38
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Visserligen är jag bara en simpel fordonslärare...
Men har
man en
mindre yta i marken så slits det utan tvekan snabbare.
Jämför med att dra ett radergummi som ligger platt på ett bord, eller att dra det på ena hörnet!
Slits det
lika mycket?
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 25-04-2013 23:47
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Dummle skrev:
Arvika
skrev:
Dummle skrev:
Camber påverkar inte däckslitaget. Endast
toe-in & toe-out.
Så du menar att en bil med modern
"stance" (camber på alla hjul) inte påverkar däckslitage.
Vill du utveckla det lite?
Här har du en
bild. Var med i bilsport och är en
mycket god vän till mig =)
http://www.bilsport.se/bildsvepet/nissan-370z-stance-by-marcin/
Jag vet inte hur god vän du är med honom, men jag
har känt honom i snart 7år...
Alltså på den tiden du trampade trehjuling Alex... ;-)
Och den har inte heller rullat många mil med dom hjulvinklarna.
Fult som fan är det också!
Redigerat av Arvika den 25-04-2013 23:51
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 26-04-2013 00:43
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Extrem camber sliter däcken snett precis som
Dummle skriver, bara på halva ytan tex, men vad är då meningen med breda däck?
Man får ju mindre kontaktyta.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 26-04-2013 00:48
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Toe-in ställs så att när man kör ska hjulen stå +- noll. Hjulen pressas utåt
pga av glapp i leder, flex i material osv när man kör.
Det brukar vara ett par mm toe in om jag inte minns fel.
IceMan skrev:
rovers skrev:
MMmm Känndes dock som att det slet fortare. Men det kan ju ha att
göra med att du får mkt sämre fäste med mkt camber.
Borde väl slitas fortare med tanke på att negativ camber skall ge bättre grepp i kurvorna?
Fast det där med toe-in och bla bla
bla fattar
ajg inget av
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 26-04-2013 09:04
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Undrar när det kommer vara inne med positiv camber istället.
[img]
http://www.clublexus.com/forums/attachments/gs-second-
generation/246985d1337232463-pics-of-lowered-gs300s-with-positive-camber-positive-camber.png[/img]
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 26-04-2013 09:09
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
Toe-in/-out har med "turn in", alltså respons på bilen hur den ska bete sig när du vrider på ratten inför en
kurva, dessutom kan du påverka hur den ska kännas även
på en raksträcka... den kan bli bra spattig och "ormig" om det är fel även på rakväg...
Ja å bilen på länken... mm inte så najs! Ser ju larvigt ut... Lagom e bäst
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|