tryck i kylsystemet
|
T2 cab |
Publicerat 13-06-2009 22:33
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
åter RX7 ägare...........nu blev det en 90 T2 cab tidigare var det 85a med tak
jag köpte bilen med problemet att den
gick varm så det var
inte någon nyhet
vad som var anledningen var och är oklart
bilen går bra på tom gång och låg varv varm som kall körde ca 20 min
lungt med normal temp
tog ut den på landsvägen utan att
på något sätt anstränga den då gick tempen upp föll ner och gick upp igen efter några sekunder och
varningen för låg kyl vatten nivå
då fyllde jag på med mera vatten (den kokade)
körde
3 km hem fylde mer vatten med öppet lock till kylaren och
motorn på tom gång normal temp det bubblade upp luft men den kokade inte
ingen vit rök inte när jag köpte bilen eller när jag nu
provat den lite mera
inte vatten i oljan heller
exptionkälet var fullt efter prov turen det var halvt när jag började så det var den vägen vattnet kom ut
luft fickor kan
vara knepiga
nu tror jag att det är kompretion som går ut i vattnet
jag har inte annat än provat den lungt efter som jag räknat med att motorn måste
rivas och byta oringar eller vad det kan vara då ville
jag inte vara tvungen att laga något mer än det som nu är trasigt vad det nu kan vara
mvh
Nicke |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 13-06-2009 23:53
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Skulle tro att
det är tätningarna mellan gavle och rotorhus som är kasst !
Men det märker du när du delar på den !
Min gjorde precis som din !
Som du ser på
bilden saknas en bit av den röda packningen !
[img]
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/Bilder/Bilder%20till
%20sidan!/Stora1024x768/Renovering/DSCF0002.JPG[/img]
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 14-06-2009 11:11
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
då blir det att dela och byta packning det var nog det jag trodde på men efter som den gick så bra och inte någon vit rök så
var jag tveksam
hur mycket jobb är det
att dela motorn om man inte gjort det tidigare men är hyfsat van att skruva
och vad måste bytas innan man
sätter ihop den?
och är det något som måste mätas upp när den går bra med läck
hade den inte gått eller gått dåligt så hade den kunnat slagit sej men nu?
vart får man tag på material så man kan sätta ihop den?
många frågor blir det |
|
|
|
tobbe |
Publicerat 14-06-2009 11:59
|
Användare
Inlägg: 470
Registrerad: 05.01.08
|
http://www.mazdat...m#Home@new
Jag köpte en rebuild dvd och den tycker jag svarar på väldigt
mycket, den jag har är dessutom
väldigt noggrann. Sen har mazdatrix väldigt mycket delar och är smidiga att beställ ifrån (har jag hört)
mvh
www.insanejaps.forum24.se
Pistons is for the mrs
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 14-06-2009 12:26
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Är garanterat en o-rin som har gått åt pipan, min betedde sig
likadant, expansionskärlet blir fullt och rinner över pga att kylsysytemets tryck är för högt och allt rinner ut i
expansionskärlet för att kylarlocket är
öppet hela tiden.
Har du riktigt otur så kan gaveln till o-ringsspåret trasig också. Då blir det en ny gavel också.
Här ser du hur min gavel
såg
ut när den plockades isär, ser att en bit har gått av och ramlat bort (hittade den i kylaren sen ;D)
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 14-06-2009 13:20
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
byte av oring är ju ganska säkert hoppas att det stoppar där men säkert vet
man förs efteråt
men efter som den går bra finns ju förutsättningen att det
inte är så farligt hoppas jag
ska alla oringar bytas så man ska dela alla
halvor det är väll det jag trott eller byter man den som är trasig
jag har ju köpt bilen på fredag kväll så vad
den varit med om tidigare vet man ju
inte men när motorn öppnas får man kanske en inblick i tidigare liv
men efter som jag redan från början bestämt att motorn var paj och ska renoveras i värsta
fall så ska det inte bli fel men man hoppas ju på att det ska
bli så billigt som möjligt annars hade man letat upp en som var hel från början
finns det
någon som vet hur vanlig eller
ovanlig rx7 cab är finns den som G1, G2, G3 cab ? |
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 16-06-2009 22:04
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
nu är det helt klart nu kommer det vit rök så det blir att riva motorn
valet är nu ska man skruva skälv
eller
................
det är ju inte så att man är ovan att skruva utan det är att man är wankel ovan ska i alla fall lyfta ur motorn
ta många bilder i
händelse att det tar ett tag
innan man ska sätta ihop den |
|
|