May 22 2024 02:42:13
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Det är nu klart att motorn ska rivas
T2 cab
Det är nu klart att motorn ska rivas och o ringar och ev tätningar ska bytas

Jag skulle vilja ha lite förslag och

tips vad

som kan göras när motorn ändå är riven
det är en 13B turbo av 90 års modell
Det jag funderar på är vad man kan göra för att öka på effekten utan att det på

värkar körbarheten så

någon värsting portning är det nog inte läge för är det något som förlänger livslängden är det också bra
 
T2 cab
ja några tips verkade det inte komma men jag har nog fått den hjälp jag

behöver så det är löst

får se när det blir

fart på motorn och man kan börja använda bilen då dyker det säkert upp flera frågor
 
Tha_MaazA
Ta

mkt bilder! Smile
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Bounter
Ett tips från mig är väl att när man andå har rivit motorn och skall renovera så snåla inte genom att bara

byta enstaka tätningar och packningar utan byt ut allt till nytt.
Även om tex

sidotätningarna och fjädrar ser bra ut så har dem ju ändå sin ålder och suttit

i motorn under belastning.

Har ju läst om lite folk som snålat och skruvat ihop motorn och inte kört många mil

innan det var nån gammal tätning som gett

upp och var då tvungen att lyfta ur motorn ännu en gång.

Skall man vara extra noga så kan man ju också skaffa helt nya rotorhus, dem kostar ju dock

en

slant men är väl mest nödvändigt om man skall trimma lite våldsammare.

Finns ju också endel olika renoveringssatser att köpa från olika firmor, är väl mest apex

tätningarna som skiljer i

kvalite.
Rotray Aviation skall väl ha dem billigaste satserna men deras standard apex tätningar skall inte vara dem bästa vad jag

läst.
Själv kommer jag mest troligt sätta ihop min motor med

en sats från Atkins Rotary som jag inte läst något negativt om.
Deras sat innehåller i

princip allt man behöver, dock inte fjädrar till oljetätningarna men dem går ju beställa ändå.




Kommer också ihåg att jag sett att det finns nån firma

som hade vattentätningar tillverkade i nåt bättre material som tålde högre tempratur men kommer inte ihåg vilka det var.
Är kanske ändå

inte nåt man behöver

om man inte skall plåga motorn länge och ofta.

Är väl egentligen wankel guru'sarna som skall svara i denna tråden för jag är ingen expert utan har väl bara

läst mina

tips på olika forum.
 
wankelmats
Om de metalliska tätningarna är i bra skick och husen inte behöver åtgärdas

alls, så är en tommare plånbok och en lång

inkörningsperiod det enda resultatet man får av att byta tätningarna till nya, om de gamla istället monteras

tillbaka i exakt samma position som de suttit så slipper man inkörningsperioden nästan

helt Cool
Problemet är att många slarvat med att hålla ordning på

tätningarna, om de hamnar på en ny position så fördubblar man istället inkörningsperioden!
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
T2 cab
jag kommer att få hjälp

att riva och

sätta ihop motorn och en snabb kurs i wankel Smile
och när den är riven får man se hur stort hål det blir i kassan i nu läget sitter motorn kvar i bilen
kylaren

ur och motorn

uppstartad 15-20s för att blåsa ur ev vatten tror att skadan på tätningen är på ovansidan
vet inte om jag har rätt

bilen som är en cab

kommer inte att gå som racerbil men det ska väll

gasas lite än dåWink

så jag hoppas på att så lite som möjligt är paj det som känns hoppfullt är att den

går jämt och fint på tomgång
efter att den började vit röka så har den varit trög

att starta endast startad 3 gånger efter det sista gången för att torr

köra
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
T2 cab
oring tätningen på bakgaveln var paj och på den främre gaveln

var även

gaven skadad i orings spåret
i övrigt såg det bra ut inga repor eller crom släpp
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
T2 cab
motorn lämnad

hos Arvika så den får en över syn och

hopmontering
vi rev motorn när jag var nere så nu har jag sett hur det går till inget man
behöver vara rädd för

i framtiden minutiös nogranhet är det som gäller

nästa steg att fixa

till portarna kräver nog mer än att läsa på forum och Internet om det ska bli bra

så det överlåter jag till Arvika så jag får en färdig motor som garanterat går bra
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
T2 cab
Lite nytt jag har fått i motorn och kör

lugnt och med stor försiktighet ett tag till

Bilen var en Tysk import som nu är registrerings besiktad,

kontroll besiktad och försäkrings besiktad och godkänd för entusiast försäkring =

billig försäkring

Så nu ser jag fram emot att kunna använda den en

hel del och länge framöver
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.30 sekunder - 117 Förfrågningar 19,046,067 unika besök