Det är nu klart att
motorn ska rivas
|
T2 cab |
Publicerat 24-06-2009 21:26
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
Det är nu klart att motorn ska rivas och o ringar och ev tätningar ska bytas
Jag skulle vilja ha lite förslag och
tips vad
som kan göras när motorn ändå är riven
det är en 13B turbo av 90 års modell
Det jag funderar på är vad man kan göra för att öka på effekten utan att det på
värkar körbarheten så
någon värsting portning är det nog inte läge för är det något som förlänger livslängden är det också bra |
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 07-07-2009 20:02
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
ja några tips verkade det inte komma men jag har nog fått den hjälp jag
behöver så det är löst
får se när det blir
fart på motorn och man kan börja använda bilen då dyker det säkert upp flera frågor |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 07-07-2009 21:04
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Ta
mkt bilder!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 08-07-2009 11:48
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Ett tips från mig är väl att när man andå har rivit motorn och skall renovera så snåla inte genom att bara
byta enstaka tätningar och packningar utan byt ut allt till nytt.
Även om tex
sidotätningarna och fjädrar ser bra ut så har dem ju ändå sin ålder och suttit
i motorn under belastning.
Har ju läst om lite folk som snålat och skruvat ihop motorn och inte kört många mil
innan det var nån gammal tätning som gett
upp och var då tvungen att lyfta ur motorn ännu en gång.
Skall man vara extra noga så kan man ju också skaffa helt nya rotorhus, dem kostar ju dock
en
slant men är väl mest nödvändigt om man skall trimma lite våldsammare.
Finns ju också endel olika renoveringssatser att köpa från olika firmor, är väl mest apex
tätningarna som skiljer i
kvalite.
Rotray Aviation skall väl ha dem billigaste satserna men deras standard apex tätningar skall inte vara dem bästa vad jag
läst.
Själv kommer jag mest troligt sätta ihop min motor med
en sats från Atkins Rotary som jag inte läst något negativt om.
Deras sat innehåller i
princip allt man behöver, dock inte fjädrar till oljetätningarna men dem går ju beställa ändå.
Kommer också ihåg att jag sett att det finns nån firma
som hade vattentätningar tillverkade i nåt bättre material som tålde högre tempratur men kommer inte ihåg vilka det var.
Är kanske ändå
inte nåt man behöver
om man inte skall plåga motorn länge och ofta.
Är väl egentligen wankel guru'sarna som skall svara i denna tråden för jag är ingen expert utan har väl bara
läst mina
tips på olika forum. |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 08-07-2009 16:14
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Om de metalliska tätningarna är i bra skick och husen inte behöver åtgärdas
alls, så är en tommare plånbok och en lång
inkörningsperiod det enda resultatet man får av att byta tätningarna till nya, om de gamla istället monteras
tillbaka i exakt samma position som de suttit så slipper man inkörningsperioden nästan
helt
Problemet är att många slarvat med att hålla ordning på
tätningarna, om de hamnar på en ny position så fördubblar man istället inkörningsperioden!
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 09-07-2009 10:28
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
jag kommer att få hjälp
att riva och
sätta ihop motorn och en snabb kurs i wankel
och när den är riven får man se hur stort hål det blir i kassan i nu läget sitter motorn kvar i bilen
kylaren
ur och motorn
uppstartad 15-20s för att blåsa ur ev vatten tror att skadan på tätningen är på ovansidan
vet inte om jag har rätt
bilen som är en cab
kommer inte att gå som racerbil men det ska väll
gasas lite än då
så jag hoppas på att så lite som möjligt är paj det som känns hoppfullt är att den
går jämt och fint på tomgång
efter att den började vit röka så har den varit trög
att starta endast startad 3 gånger efter det sista gången för att torr
köra
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 31-07-2009 21:09
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
oring tätningen på bakgaveln var paj och på den främre gaveln
var även
gaven skadad i orings spåret
i övrigt såg det bra ut inga repor eller crom släpp
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 13-08-2009 22:14
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
motorn lämnad
hos Arvika så den får en över syn och
hopmontering
vi rev motorn när jag var nere så nu har jag sett hur det går till inget man
behöver vara rädd för
i framtiden minutiös nogranhet är det som gäller
nästa steg att fixa
till portarna kräver nog mer än att läsa på forum och Internet om det ska bli bra
så det överlåter jag till Arvika så jag får en färdig motor som garanterat går bra
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 15-06-2010 20:37
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
Lite nytt jag har fått i motorn och kör
lugnt och med stor försiktighet ett tag till
Bilen var en Tysk import som nu är registrerings besiktad,
kontroll besiktad och försäkrings besiktad och godkänd för entusiast försäkring =
billig försäkring
Så nu ser jag fram emot att kunna använda den en
hel del och länge framöver
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|