Trimtips N/A 89-90
|
Bellstam |
Publicerat 07-08-2009 02:26
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 26.09.08
|
... till en FC3S 89-90 N/A dvs ingen Turbo.
Någon
vettig sida, vettigt företag eller tips om hur jag kan gå till väga vore välkommet.
Helt
övertygad om att det finns kunnigt folk här, kring frågan.
"Hur mycket ger vad (om man kan
formulera det så)?"
Vad ger mest? värt tiden
och pengarna att lägga ner tid på en N/A?
Jag förväntar mig inga extremt radikala skillnader men är ute efter kunskap i frågan mest.
Tacksam för
kloka tips och idéer.
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 07-08-2009 10:04
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Sexportare går bra att
porta
Brorsan hade en sådan i sin rallycrossbil när
PP förbjöds, lite sämre effekt men bättre register. Fast det var många år sedan, nu verkar han ju få
bra register även i pp-motorer
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Bellstam |
Publicerat 07-08-2009 12:55
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 26.09.08
|
Någonstans man kan få sig en vettig lässtund
kring detta, eller typ någon som erbjuder tjänsten, prisinfo mm...
Lite kasst insatt så fördjupa dig gärna Combat. Tack som fan för svaret... Uppskattas
varmt. Kom gärna med fler tips.
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 07-08-2009 17:23
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Kolla Gorans
projektråd, där finns nog lite matnyttigt at födjupa sig
i.
http://www.wankel...ead_id=758 |
|
|
|
Goran |
Publicerat 07-08-2009 22:53
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H
skrev:
Kolla Gorans projektråd, där finns nog lite
matnyttigt at födjupa sig i.
[url]http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?
thread_id=758[/url]
Ja, det var precis vad jag själv skulle föreslå.
Enklast och bolt-
on är ett kompetent avgassystem. Mitt från Racing Beat
gav ca 20 hk (bromsat till 168 hk på FT Tuning i Svedala), allt annat orört, OM den nu gav 150 hk original innan bytet. Det provade jag dock
aldrig, men de ska
svara väldigt bra på friare blås.
Vill du vara helt säker så kör och bromsa bilen innan bytet, så du vet vad du har innan och kör och gör om det igen efter bytet.
På FT
Tuning i Svedala tar/tog Fredrik 800 kr per bromsning.
Nu har jag lagt till en MSD6A på lead'en och ska göra detsamma på trail'en i
vinter. Sen har jag köpt en Apexi Neo, som jag kommer
behöva hjälp med att justera in, för att justera det som går att justera på N/A'n.
Jag hoppas på
kanske 175-180 hk när allt spelar, men vad vet jag. Jag får inte porta min motor om jag ska
ligga kvar som en Roadsport C "wannabe", men annars är
portning vägen att gå efter fler hästar, skulle jag tro och tolkandes Combat och hans broder.
Lycka till
Goran
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 07-08-2009 23:15
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Steg 1 är alltid
avgassystem/header. Ger massor... Enkelt och "billigt" fixat.
Nu kommer jag inte ihåg hur det är på Gen2/FC
bilarna, men steg 2 burkar vara att ta
bort kylarfläkten(den remdrivna) och sätta dit el fläkt.
Steg 3 luftfilter, men har inte hört att just wanklarna får så direkt mycke mer effekt av detta.
Dock lär du höra det härliga wankel ljudet massor av mej!
Om man nu INTE vill porta motorn så är det nästa steg samma som göran gjort med tändningen.
Men
ska du få mest så är portning
melodin.
Kostnad är helt beroende på hur frisk motorn är från början och hur mycke portning du vill ha.
Allt från 15.000kr
till 30.000kr, vissa är dyrare hehe.
Men runt 20.000kr,
eftersom man oftast byter lager och lite extra när man ändå har motorn isär!
Lite
kort...
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 08-08-2009 02:11
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Lite trådkapning..
Goran du får vl inte köra Apexi utan att klassas som programerbart och där med
beräknad effekt? Eller mins jag fel? Eller blir det bara procentpålägg på originaleffekt? |
|
|
|
Bellstam |
Publicerat 08-08-2009 11:49
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 26.09.08
|
Ja det system jag har på bilen nu är ett Feritta, rostfritt, dubbelpipigt.
Det var införskaffat när jag
köpte bilen.
Skulle vara roligt att bromsa den, för att se
var man ligger någonstans, som du säger.
Ang. filter... Öppet K&N-filter sitter
redan i bilen, vettigt och isolerat från motorvärmen.
Det jag i dagsläget vill göra är att porta
bilen, men hur är ju nästa fråga... Hur mycket vill man
porta?
Det finns Street, Bridge och Pheripheral vad jag förstått, vad man vill ha är väl kanske svårare att veta.
Sägs att Street
är mer behagligt på
väg, men vad gör de senare alternativen mindre behagliga?
Det kan väl aldrig vara obehagligt att ha mer kräm?
Tack för att ni alla skriver, väldigt
intressant att
läsa era tips, åsikter och konstateranden.
Läste din projekttråd Göran, ser lovande ut och det är inte bara du som lär dig massor av ditt
arbete
Läste bland annat om problematiken
kring packnings-problemet kring systemet...
Hade lite samma situation kring min koppling. Hemköpta
grejer till 1990 modell.
Fick hem grejerna, och konstaterade snart att jag hade en 1989a
kopplingsmässigt.
Splinesaxelhålet var för stort... Kanske inte
så trevligt att kasta sig ut med splinesglapp... Hoho...
PERFEKT tänkte jag, och fick såklart byta vilket tog 1 vecka extra
ungefär. Mazda är relativt
snabba iallafall.
Det ända vettiga med sånt, är att man snart lär sig mera... Nu vet jag tex att min bil innehåller Tech från både 89 och 90.
Till vintern
måste
det bli en 323a så man kan ställa in 7an och plocka kunskap överallt.
Någon som vet ungefär hur mycket man kan få ut ur en NA genom att porta,
byta filter, system osv? Nån som har
erfarenheten?
Jag är såklart sugen på mer kräm, och vägrar turbokonvertera... vill lära mig hantera en NA
Redigerat av Bellstam den 08-08-2009 11:53
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 08-08-2009 12:06
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Uppemot 280 pållar borde du
kunna plocka ut ur sexportaren (alltså porta befintliga kanaler och
inte köra periferiportat). Skicka pm till Mr Wankeltrim, han har byggt ett par riktigt
trevliga sexportare vad jag förstått.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 08-08-2009 12:56
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Combat skrev:
Uppemot 280 pållar borde du kunna plocka ut ur sexportaren (alltså porta befintliga kanaler och inte köra periferiportat). Skicka pm till Mr
Wankeltrim, han har
byggt ett par riktigt trevliga sexportare vad jag förstått.
Magnus rallymotor är byggt på enbart S4 n/a delar och med 51mm
fuggis och Rotary Performance brytarlösa direktfire tändsystem
så landa vi på 267hk och då fokuserade vi på att få bra vrid på låga varvtal. Med aggresivare
portning så tippar jag runt 280-285hk med samma kringutrustning.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-08-2009 18:15
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 08-08-2009 13:00
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
280.5 hk i den jag byggde till en LoCost förra året.
Finns mer att ta med lite andra portningstider, men då tappar man lite av körbarheten.
Tror
nog att jag skulle kunna bygga en bridge på nära 300 hk...
Ja, som Combat skriver, Mr Wankeltrim har järnkoll.
Och han är också den som levererar flest
motorer i landet = stor
erfarenhet.
Vill jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag honom!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 08-08-2009 13:08
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Arvika skrev:
280.5 hk i den jag
byggde till en LoCost förra året.
Finns mer
att ta med lite andra portningstider, men då tappar man lite av körbarheten.
Tror nog att jag skulle kunna bygga en bridge på nära 300 hk...
Ja, som
Combat skriver, Mr Wankeltrim har järnkoll.
Och han är också den som levererar flest motorer i landet = stor erfarenhet.
Vill jag lära mig mer eller veta något,
då ringer jag
honom!
Inget ont om dig Arvika. Jag hänvisade till min bror för att han är den han är och framförallt för att han inte försvinner
under jorden i långliga tider. När han tar semester
så ger jag mig fan på att han har någon motordel med sig som han kan leka med vid poolkanten
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 08-08-2009 13:15
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Combat skrev:
Arvika skrev:
280.5 hk
i den jag byggde till en LoCost förra året.
Finns mer att ta med lite andra portningstider, men då tappar man lite av körbarheten.
Tror nog att jag
skulle kunna bygga en bridge på nära 300 hk...
Ja, som Combat skriver, Mr Wankeltrim har järnkoll.
Och han är också den som levererar flest motorer i
landet = stor erfarenhet.
Vill
jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag honom!
Inget ont om dig Arvika. Jag hänvisade till min bror
för att han är den han är och framförallt för att han inte försvinner
under jorden i långliga tider. När han tar semester så ger jag mig fan på att han har
någon motordel med sig som han kan leka med vid poolkanten
Jag tar inte illa upp Combat!
Håller din broder högt i wankelkretsar, det vet du
också...
Annars skulle jag nog inte nämna honom i mina inlägg!
Och som du säger, jag har varit borta ett tag. Men då bara från
forumet!
Jobbet
tar ju ganska mycket tid periodvis.
Lever och mår bra annars...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Bellstam |
Publicerat 08-08-2009 14:10
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 26.09.08
|
Har hittat sidan RotaryPerformance.se kring
6500 för att genomföra en stor Street-portning.
Påstående enligt den här sidan: [url]http://www.wankelregistret.se/articles.php?
article_id=4[/url]
"KONSEKVENS: Märkbar ökning av bränslekonsumtion och ljudnivå och behovet att anpassa kringsystemen för att få ut förväntad effekt börjar visa sig med
tydlighet."
Exakt vad är det man behöver anpassa i det här stadiet?
Jag har i så fall tänkt att även Lätta och Skalpera rotorerna tror jag samt
beställa demontering, tvättning, uppmätning, målning,
montering.
Redigerat av Bellstam den 08-08-2009 16:35
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 08-08-2009 16:47
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
280.5 hk i den jag byggde till en LoCost förra
året.
Mmm men det var i Alis bänk....
Efter att Alis bänkat LoCosten så körde han Pirkkas bil och fick ut 342hk och 270nm vilket den
definitivt inte lämnade så ta siffrorna ni fick med en klackspark .
Som referens så var en
bekant som åker en 2.4 liters 240 i rallycross uppe hos Alis
och fick nytt grenrör och prospark sprut. Direkt när han kom hem så körde han den ute hos Fredde på FT-Tuning mest för att se skillnaden
mellan Alis bänk och
Freddes V-tech bänk. Alis bänk visade 25hk och 40nm mer än FT-tunings
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-08-2009 18:13
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 08-08-2009 17:31
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bellstam skrev:
Har hittat sidan RotaryPerformance.se kring 6500 för att genomföra en stor Street-portning.
Påstående enligt den här sidan: [url]http://www.wankelregistret.se/articles.php?
article_id=4[/url]
"KONSEKVENS: Märkbar ökning av bränslekonsumtion
och ljudnivå och behovet att anpassa kringsystemen för att få ut förväntad effekt börjar visa sig med tydlighet."
Exakt vad är det man behöver
anpassa i det här stadiet?
Jag har i så fall tänkt att även Lätta och Skalpera rotorerna tror jag samt beställa demontering, tvättning, uppmätning, målning,
montering.
6500kr exakt... Om du endast ska göra det och sen åter använda alla gamla saker...
Vilket jag tror ingen rekomenderar tanke på att du
trimmar bilen och den kommer nog
gå lite hårdare än innan...
Sen som du säger nedan balansering är nåt som rekomenderas, sen se motorn grymt fin ut när den
kommer tvättad och måla
Ferrita har tyvärr inga höga betyg
från dom som kör wankel och testa dom
Men har du byt headern oxå? Där har du mer
effekt att hämta. Ett måste iaf att byta om du ska streetporta!
Annars låter som du redan har öppnat upp
andningsvägarna för en streetport.
Och
streetport är väl att rekomendera, båda för plånboken och besiktningen osv...
Dom övriga portningarna är grymma, men blir lätt kostsamma.
Ska bilen
vara
en ren race, visst då kan man börja kolla på övriga.
Bara lite tankar och spånar
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 08-08-2009 18:22
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Vill jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag honom!
Nä de går väl inte...
Först så är det inte jag som e
"WANKEL GURUN" och sen så är det ju du som e lärare och då skall du väl veta och sen lära ut
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-08-2009 18:44
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 08-08-2009 23:48
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Arvika skrev:
Vill jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag
honom!
Nä de går väl inte...
Först så är det inte jag som e "WANKEL
GURUN" och sen så är det ju du som e lärare och då skall du väl veta och sen lära ut
Haha! Du är rolig du J...
Hur mycket Wankel
tror du man får lära ut i dagens gymnasium?
Det är till och med faktafel i den bok vi använder.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 09-08-2009 21:03
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Arvika skrev:
Vill jag lära mig mer
eller veta något, då ringer jag honom!
Nä de går väl inte...
Först så är det inte jag som e
"WANKEL GURUN" och sen så är det ju du som e lärare och då skall du väl veta och
sen lära ut
Haha! Du är rolig du J...
Hur
mycket Wankel tror du man får lära ut i dagens gymnasium?
Det är till och med faktafel i den bok vi använder.
Eller
hur
Nada för det är
inte nån som kan lära ut det ( förutom dig då )
Får kanske bjud in Bonnier så dom får se o lära lite
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-08-2009 21:04
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-09-2009 10:27
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H
skrev:
Lite trådkapning..
Goran du får vl inte köra Apexi utan att klassas som programerbart och där med beräknad effekt? Eller mins jag fel?
Eller blir det bara procentpålägg på
originaleffekt?
Hej Bo_H
Eftersom jag redan har ett chip i styrsystemet så får jag 5%-straffet för
programerbart styrsystem som ett brev på posten. Apexi'n fungerar som
ett piggy-back system och sådana är godkända att använda inom 5%-straffet. Jag
kollade innan i Roadsport forumet på rejsa.nu.
Ursäkta OT men jag ville inte lämna frågan hängandes.
mvh
Goran
|
|
|