May 21 2024 18:33:08
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Trimtips N/A 89-90
Bellstam
... till en FC3S 89-90 N/A dvs ingen Turbo.

Någon

vettig sida, vettigt företag eller tips om hur jag kan gå till väga vore välkommet.
Helt

övertygad om att det finns kunnigt folk här, kring frågan.

"Hur mycket ger vad (om man kan

formulera det så)?"

Vad ger mest? värt tiden

och pengarna att lägga ner tid på en N/A?

Jag förväntar mig inga extremt radikala skillnader men är ute efter kunskap i frågan mest.



Tacksam för

kloka tips och idéer.
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
 
www.RichardBellstam.com
Combat
Sexportare går bra att

portaSmile
Brorsan hade en sådan i sin rallycrossbil när

PP förbjöds, lite sämre effekt men bättre register. Fast det var många år sedan, nu verkar han ju få

bra register även i pp-motorerWink

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Bellstam
Någonstans man kan få sig en vettig lässtund

kring detta, eller typ någon som erbjuder tjänsten, prisinfo mm...



Lite kasst insatt så fördjupa dig gärna Combat. Tack som fan för svaret... Uppskattas

varmt. Kom gärna med fler tips. Grin
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
 
www.RichardBellstam.com
Bo_H
Kolla Gorans

projektråd, där finns nog lite matnyttigt at födjupa sig

i.

http://www.wankel...ead_id=758
 
Goran
Bo_H

skrev:

Kolla Gorans projektråd, där finns nog lite

matnyttigt at födjupa sig i.

[url]http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=758[/url]


Ja, det var precis vad jag själv skulle föreslå.
Enklast och bolt-

on är ett kompetent avgassystem. Mitt från Racing Beat

gav ca 20 hk (bromsat till 168 hk på FT Tuning i Svedala), allt annat orört, OM den nu gav 150 hk original innan bytet. Det provade jag dock

aldrig, men de ska

svara väldigt bra på friare blås.
Vill du vara helt säker så kör och bromsa bilen innan bytet, så du vet vad du har innan och kör och gör om det igen efter bytet.


På FT

Tuning i Svedala tar/tog Fredrik 800 kr per bromsning.
Nu har jag lagt till en MSD6A på lead'en och ska göra detsamma på trail'en i

vinter. Sen har jag köpt en Apexi Neo, som jag kommer

behöva hjälp med att justera in, för att justera det som går att justera på N/A'n.
Jag hoppas på

kanske 175-180 hk när allt spelar, men vad vet jag. Jag får inte porta min motor om jag ska

ligga kvar som en Roadsport C "wannabe", men annars är

portning vägen att gå efter fler hästar, skulle jag tro och tolkandes Combat och hans broder.

Lycka till
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Galaxi
Steg 1 är alltid

avgassystem/header. Ger massor... Enkelt och "billigt" fixat.
Nu kommer jag inte ihåg hur det är på Gen2/FC

bilarna, men steg 2 burkar vara att ta

bort kylarfläkten(den remdrivna) och sätta dit el fläkt.
Steg 3 luftfilter, men har inte hört att just wanklarna får så direkt mycke mer effekt av detta.




Dock lär du höra det härliga wankel ljudet massor av mej!
Om man nu INTE vill porta motorn så är det nästa steg samma som göran gjort med tändningen.

Men

ska du få mest så är portning

melodin.
Kostnad är helt beroende på hur frisk motorn är från början och hur mycke portning du vill ha.
Allt från 15.000kr

till 30.000kr, vissa är dyrare Cool hehe.
Men runt 20.000kr,

eftersom man oftast byter lager och lite extra när man ändå har motorn isär!

Lite

kort...
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Bo_H
Lite trådkapning..

Goran du får vl inte köra Apexi utan att klassas som programerbart och där med

beräknad effekt? Eller mins jag fel? Eller blir det bara procentpålägg på originaleffekt?
 
Bellstam
Ja det system jag har på bilen nu är ett Feritta, rostfritt, dubbelpipigt.
Det var införskaffat när jag

köpte bilen.

Skulle vara roligt att bromsa den, för att se

var man ligger någonstans, som du säger.

Ang. filter... Öppet K&N-filter sitter

redan i bilen, vettigt och isolerat från motorvärmen.

Det jag i dagsläget vill göra är att porta

bilen, men hur är ju nästa fråga... Hur mycket vill man

porta?
Det finns Street, Bridge och Pheripheral vad jag förstått, vad man vill ha är väl kanske svårare att veta.

Sägs att Street

är mer behagligt på

väg, men vad gör de senare alternativen mindre behagliga?
Det kan väl aldrig vara obehagligt att ha mer kräm? Smile

Tack för att ni alla skriver, väldigt

intressant att

läsa era tips, åsikter och konstateranden.

Läste din projekttråd Göran, ser lovande ut och det är inte bara du som lär dig massor av ditt

arbete Smile
Läste bland annat om problematiken

kring packnings-problemet kring systemet...

Hade lite samma situation kring min koppling. Hemköpta

grejer till 1990 modell.
Fick hem grejerna, och konstaterade snart att jag hade en 1989a

kopplingsmässigt.
Splinesaxelhålet var för stort... Kanske inte

så trevligt att kasta sig ut med splinesglapp... Hoho...
PERFEKT tänkte jag, och fick såklart byta vilket tog 1 vecka extra

ungefär. Mazda är relativt

snabba iallafall.

Det ända vettiga med sånt, är att man snart lär sig mera... Nu vet jag tex att min bil innehåller Tech från både 89 och 90.
Till vintern

måste

det bli en 323a så man kan ställa in 7an och plocka kunskap överallt.

Någon som vet ungefär hur mycket man kan få ut ur en NA genom att porta,

byta filter, system osv? Nån som har

erfarenheten?
Jag är såklart sugen på mer kräm, och vägrar turbokonvertera... vill lära mig hantera en NA Smile
Redigerat av Bellstam den 08-08-2009 11:53
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
 
www.RichardBellstam.com
Combat
Uppemot 280 pållar borde du

kunna plocka ut ur sexportaren (alltså porta befintliga kanaler och

inte köra periferiportat). Skicka pm till Mr Wankeltrim, han har byggt ett par riktigt

trevliga sexportare vad jag förstått.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Mr Wankeltrim


Combat skrev:
Uppemot 280 pållar borde du kunna plocka ut ur sexportaren (alltså porta befintliga kanaler och inte köra periferiportat). Skicka pm till Mr

Wankeltrim, han har

byggt ett par riktigt trevliga sexportare vad jag förstått.

Magnus rallymotor är byggt på enbart S4 n/a delar och med 51mm

fuggis och Rotary Performance brytarlösa direktfire tändsystem

så landa vi på 267hk och då fokuserade vi på att få bra vrid på låga varvtal. Med aggresivare

portning så tippar jag runt 280-285hk med samma kringutrustning.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-08-2009 18:15


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Arvika
280.5 hk i den jag byggde till en LoCost förra året.
Finns mer att ta med lite andra portningstider, men då tappar man lite av körbarheten.



Tror

nog att jag skulle kunna bygga en bridge på nära 300 hk...

Ja, som Combat skriver, Mr Wankeltrim har järnkoll.
Och han är också den som levererar flest

motorer i landet = stor

erfarenhet.
Vill jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag honom!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Combat
Arvika skrev:
280.5 hk i den jag

byggde till en LoCost förra året.
Finns mer

att ta med lite andra portningstider, men då tappar man lite av körbarheten.
Tror nog att jag skulle kunna bygga en bridge på nära 300 hk...




Ja, som

Combat skriver, Mr Wankeltrim har järnkoll.
Och han är också den som levererar flest motorer i landet = stor erfarenhet.
Vill jag lära mig mer eller veta något,

då ringer jag

honom!


Inget ont om dig Arvika. Jag hänvisade till min bror för att han är den han är och framförallt för att han inte försvinner

under jorden i långliga tider. När han tar semester

så ger jag mig fan på att han har någon motordel med sig som han kan leka med vid poolkantenWink

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Arvika
Combat skrev:


Arvika skrev:
280.5 hk

i den jag byggde till en LoCost förra året.
Finns mer att ta med lite andra portningstider, men då tappar man lite av körbarheten.
Tror nog att jag




skulle kunna bygga en bridge på nära 300 hk...

Ja, som Combat skriver, Mr Wankeltrim har järnkoll.
Och han är också den som levererar flest motorer i

landet = stor erfarenhet.
Vill

jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag honom!


Inget ont om dig Arvika. Jag hänvisade till min bror

för att han är den han är och framförallt för att han inte försvinner

under jorden i långliga tider. När han tar semester så ger jag mig fan på att han har

någon motordel med sig som han kan leka med vid poolkantenWink


Jag tar inte illa upp Combat!



Håller din broder högt i wankelkretsar, det vet du

också...
Annars skulle jag nog inte nämna honom i mina inlägg!
Wink
Och som du säger, jag har varit borta ett tag. Men då bara från

forumet!
Jobbet

tar ju ganska mycket tid periodvis.
Lever och mår bra annars...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Bellstam
Har hittat sidan RotaryPerformance.se Wink kring

6500 för att genomföra en stor Street-portning.

Påstående enligt den här sidan: [url]http://www.wankelregistret.se/articles.php?

article_id=4[/url]



"KONSEKVENS: Märkbar ökning av bränslekonsumtion och ljudnivå och behovet att anpassa kringsystemen för att få ut förväntad effekt börjar visa sig med

tydlighet."




Exakt vad är det man behöver anpassa i det här stadiet?
Jag har i så fall tänkt att även Lätta och Skalpera rotorerna tror jag samt

beställa demontering, tvättning, uppmätning, målning,

montering.
Redigerat av Bellstam den 08-08-2009 16:35
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
 
www.RichardBellstam.com
Mr Wankeltrim
Arvika skrev:
280.5 hk i den jag byggde till en LoCost förra

året.

Mmm men det var i Alis bänk....



Efter att Alis bänkat LoCosten så körde han Pirkkas bil och fick ut 342hk och 270nm vilket den

definitivt inte lämnade så ta siffrorna ni fick med en klackspark Wink.
Som referens så var en

bekant som åker en 2.4 liters 240 i rallycross uppe hos Alis

och fick nytt grenrör och prospark sprut. Direkt när han kom hem så körde han den ute hos Fredde på FT-Tuning mest för att se skillnaden

mellan Alis bänk och

Freddes V-tech bänk. Alis bänk visade 25hk och 40nm mer än FT-tunings Cool
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-08-2009 18:13


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Galaxi
Bellstam skrev:


Har hittat sidan RotaryPerformance.se Wink kring 6500 för att genomföra en stor Street-portning.



Påstående enligt den här sidan: [url]http://www.wankelregistret.se/articles.php?

article_id=4[/url]
"KONSEKVENS: Märkbar ökning av bränslekonsumtion

och ljudnivå och behovet att anpassa kringsystemen för att få ut förväntad effekt börjar visa sig med tydlighet."




Exakt vad är det man behöver

anpassa i det här stadiet?
Jag har i så fall tänkt att även Lätta och Skalpera rotorerna tror jag samt beställa demontering, tvättning, uppmätning, målning,




montering.


6500kr exakt... Om du endast ska göra det och sen åter använda alla gamla saker...
Vilket jag tror ingen rekomenderar tanke på att du

trimmar bilen och den kommer nog

gå lite hårdare än innan...
Sen som du säger nedan balansering är nåt som rekomenderas, sen se motorn grymt fin ut när den

kommer tvättad och måla Smile

Ferrita har tyvärr inga höga betyg

från dom som kör wankel och testa dom Sad
Men har du byt headern oxå? Där har du mer

effekt att hämta. Ett måste iaf att byta om du ska streetporta!
Annars låter som du redan har öppnat upp

andningsvägarna för en streetport.
Och

streetport är väl att rekomendera, båda för plånboken och besiktningen osv...
Dom övriga portningarna är grymma, men blir lätt kostsamma.
Ska bilen

vara

en ren race, visst då kan man börja kolla på övriga.

Bara lite tankar och spånar Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Mr Wankeltrim
Arvika skrev:
Vill jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag honom!

Nä de går väl inte...


Först så är det inte jag som e

"WANKEL GURUN" och sen så är det ju du som e lärare och då skall du väl veta och sen lära ut Cool Pfft
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-08-2009 18:44


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Arvika
Mr Wankeltrim skrev:
Arvika skrev:


Vill jag lära mig mer eller veta något, då ringer jag

honom!

Nä de går väl inte...
Först så är det inte jag som e "WANKEL

GURUN" och sen så är det ju du som e lärare och då skall du väl veta och sen lära ut Cool Pfft




Haha! Du är rolig du J...
Hur mycket Wankel

tror du man får lära ut i dagens gymnasium?
Det är till och med faktafel i den bok vi använder.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Mr Wankeltrim
Arvika skrev:
Mr Wankeltrim skrev:


Arvika skrev:
Vill jag lära mig mer

eller veta något, då ringer jag honom!

Nä de går väl inte...
Först så är det inte jag som e

"WANKEL GURUN" och sen så är det ju du som e lärare och då skall du väl veta och

sen lära ut Cool Pfft


Haha! Du är rolig du J...
Hur

mycket Wankel tror du man får lära ut i dagens gymnasium?
Det är till och med faktafel i den bok vi använder.

Eller

hur Wink
Nada för det är

inte nån som kan lära ut det Grin ( förutom dig då )
Får kanske bjud in Bonnier så dom får se o lära lite Cool
Redigerat av Mr Wankeltrim den 09-08-2009 21:04


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Goran
Bo_H



skrev:

Lite trådkapning..

Goran du får vl inte köra Apexi utan att klassas som programerbart och där med beräknad effekt? Eller mins jag fel?

Eller blir det bara procentpålägg på

originaleffekt?


Hej Bo_H

Eftersom jag redan har ett chip i styrsystemet så får jag 5%-straffet för

programerbart styrsystem som ett brev på posten. Apexi'n fungerar som

ett piggy-back system och sådana är godkända att använda inom 5%-straffet. Jag

kollade innan i Roadsport forumet på rejsa.nu.

Ursäkta OT men jag ville inte lämna frågan hängandes.




mvh
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.35 sekunder - 220 Förfrågningar 19,041,867 unika besök