Värme, värme och värme
|
Chefen |
Publicerat 08-08-2009 22:10
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har problem med att ibland när
jag "blåser ur" lite så skenar motortempen, den sticker iväg väldigt fort - några sekunder bara!
Dessutom så har jag ett bubblande ljud i halsen
ut ur vattenpumpen efter att man
stänger av motorn, detta är varje gång och oavsett om jag våldgasat eller inte.
Fösta tanken är ju att det ska vara en
luftficka men jag har provat allt för att få ut ev luft men ingen skillnad.
Har även kopplat en slang i bakkant på motorn (där det ska gå in i insuget) och
dragit rakt upp med en plugg överst där jag kan släppa ut luft men där är det bara vatten som kommer...
Nån
som har några ideer? vattenpumpen?
Har
ett pulleykit på bilen som växlar ner pumpen för att undvika kavitation.
Har även en större kylare som väntar på montering men om inte std kylaren
klarar
mer än några sekunder så lär de ju inte hjälpa med en större kylare för att plåga runt runt.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 09-08-2009 08:40
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Va har du för termostat ?
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 09-08-2009 18:03
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
ingen
aning men den ligger stabilt på ca 90grader så
länge jag inte varvar ur...
Kan de vara så att de blir luftfickor i insuget? vattnet är pluggat ut ur insug och i bakkant på motorn, turbon får
sitt vatten
från överst på termostathuset och tillbaka in under pumpen.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 09-08-2009 23:19
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
När jag stänger min 7a så stiger eftersvettas den med ca 13
-23 grader högre än driftstempen. Dvs
går den då över 100 grader och ditt kylsystem inte är trycksatt så skulle den koka. Jag gissar självklart vilt.
Tät påfyllningskork? Resten av
systemet? |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 10-08-2009 20:51
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har provat att byta lock till ett 1.1 (0.9) men har inte pressat något, vill
inte varmköra i onödan, Hursom så bubblar de fortfarande vilt i röret från pumpen när man stängt av
bilen.
Kan detta bero på att ja pluggat uttaget på
insuget??? Hur har alla andra gjort med vatten uttagen på insuget vid ombyggnationer?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-08-2009 21:21
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Har problem med att ibland när jag
"blåser ur" lite så skenar motortempen, den sticker iväg väldigt fort - några sekunder bara!
Dessutom
så har jag ett bubblande ljud i halsen ut
ur vattenpumpen efter att man stänger av motorn, detta är varje gång och oavsett om jag våldgasat eller inte.
Fösta tanken är ju att det ska vara en
luftficka men jag har provat allt för att få ut ev luft men ingen skillnad. Har även kopplat en slang i bakkant på motorn (där det ska gå in i insuget) och dragit
rakt upp med en plugg överst där
jag kan släppa ut luft men där är det bara vatten som kommer...
Nån som har några ideer? vattenpumpen?
Har ett
pulleykit på bilen som växlar ner pumpen för att undvika kavitation.
Har
även en större kylare som väntar på montering men om inte std kylaren klarar mer än
några sekunder så lär de ju inte hjälpa med en större kylare för att plåga runt runt.
S5:ans vatten
pump är en av dom bättre Mazda gjort så är den
hel så skall den funka.
Original kylaren är inte så värst stor så byt till den stora så bör det inte bli sämre.
Om det inte är för krångligt så
plocka av
insuget och plugga vattenkanalerna så är det igen risk att du får luftfickor + att det är lite onödigt att ha förvärmningen kvar ( blir lite fel att först kyla ner
luften med ic:n och sen
värma upp den i insuget )
Redigerat av Mr Wankeltrim den 10-08-2009 21:22
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 10-08-2009 21:29
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Att tempen
sticker iväg snabbt när du
gasar på kan beror på bla slirande drivrem.
Kan även va att du inte luftat av systmet ordentligt ( full värme på värmepaketet ?
)
Om din termostat reagerar långsamt så kan det bli lite jojo
på tempen.
Hur har du det med kåpor runt kylaren ( Är det tät så luften måste passera
kylaren eller det är stora hål så luften smiter förbi )
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 11-08-2009 09:41
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja får nog plocka bort insuget och plugga där,
sen skulle man väl kanske skaffat en ny pump föe att vara säker...
Tror inte det slirar på remmen, har en multiribrem där.
Har givetvis luftat med full värme, kör även full värme och fläkt för
att hjälpa till när tempen
vill börja dra iväg.
De som är så konstigt är att de händer på några sekunder om de gör de, en snabb urvarvning och mätarn hoppar upp ordentligt, tar sen ganska
lång tid att få ner tempen igen och nästa gång man gasar händer ingenting med tempen???
Har iaf hittat varför de bubblar i påfyllningsröret, de verkar
vara från turbon! Om man nyper av
slangen från termostathuset till turbon så slutar de låta...
Ska bygga dit kylaren idag iaf
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 11-08-2009 10:25
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Är du säker på att du har bra
cirkulation på kylvattnet genom turbon
?
Överst på termostathuset är det väl ganska trycklöst innan termostaten öppnat helt.
Det skulle kunna vara den som kokar vatten...
Både FC och
FD
är lättast att lufta i en brant uppförsbacke så att luften kryper framåt lite bättre.
Redigerat av wankelmats den 11-08-2009 11:42
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|