May 22 2024 00:35:09
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Värme, värme och värme
Chefen
Har problem med att ibland när



jag "blåser ur" lite så skenar motortempen, den sticker iväg väldigt fort - några sekunder bara!
Dessutom så har jag ett bubblande ljud i halsen

ut ur vattenpumpen efter att man

stänger av motorn, detta är varje gång och oavsett om jag våldgasat eller inte.
Fösta tanken är ju att det ska vara en

luftficka men jag har provat allt för att få ut ev luft men ingen skillnad.

Har även kopplat en slang i bakkant på motorn (där det ska gå in i insuget) och

dragit rakt upp med en plugg överst där jag kan släppa ut luft men där är det bara vatten som kommer...

Nån

som har några ideer? vattenpumpen?
Har

ett pulleykit på bilen som växlar ner pumpen för att undvika kavitation.
Har även en större kylare som väntar på montering men om inte std kylaren

klarar

mer än några sekunder så lär de ju inte hjälpa med en större kylare för att plåga runt runt.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Mr Wankeltrim
Va har du för termostat ?



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Chefen
ingen

aning men den ligger stabilt på ca 90grader så

länge jag inte varvar ur...
Kan de vara så att de blir luftfickor i insuget? vattnet är pluggat ut ur insug och i bakkant på motorn, turbon får

sitt vatten

från överst på termostathuset och tillbaka in under pumpen.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
EDC
När jag stänger min 7a så stiger eftersvettas den med ca 13

-23 grader högre än driftstempen. Dvs

går den då över 100 grader och ditt kylsystem inte är trycksatt så skulle den koka. Jag gissar självklart vilt.

Tät påfyllningskork? Resten av




systemet?
 
Chefen
Har provat att byta lock till ett 1.1 (0.9) men har inte pressat något, vill

inte varmköra i onödan, Hursom så bubblar de fortfarande vilt i röret från pumpen när man stängt av

bilen.

Kan detta bero på att ja pluggat uttaget på

insuget??? Hur har alla andra gjort med vatten uttagen på insuget vid ombyggnationer?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Mr Wankeltrim
Plutten skrev:
Har problem med att ibland när jag

"blåser ur" lite så skenar motortempen, den sticker iväg väldigt fort - några sekunder bara!
Dessutom

så har jag ett bubblande ljud i halsen ut

ur vattenpumpen efter att man stänger av motorn, detta är varje gång och oavsett om jag våldgasat eller inte.
Fösta tanken är ju att det ska vara en




luftficka men jag har provat allt för att få ut ev luft men ingen skillnad. Har även kopplat en slang i bakkant på motorn (där det ska gå in i insuget) och dragit

rakt upp med en plugg överst där

jag kan släppa ut luft men där är det bara vatten som kommer...

Nån som har några ideer? vattenpumpen?
Har ett

pulleykit på bilen som växlar ner pumpen för att undvika kavitation.
Har

även en större kylare som väntar på montering men om inte std kylaren klarar mer än

några sekunder så lär de ju inte hjälpa med en större kylare för att plåga runt runt.

S5:ans vatten

pump är en av dom bättre Mazda gjort så är den

hel så skall den funka.
Original kylaren är inte så värst stor så byt till den stora så bör det inte bli sämre.
Om det inte är för krångligt så

plocka av

insuget och plugga vattenkanalerna så är det igen risk att du får luftfickor + att det är lite onödigt att ha förvärmningen kvar ( blir lite fel att först kyla ner

luften med ic:n och sen

värma upp den i insuget Frown )
Redigerat av Mr Wankeltrim den 10-08-2009 21:22


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Mr Wankeltrim
Att tempen

sticker iväg snabbt när du

gasar på kan beror på bla slirande drivrem.
Kan även va att du inte luftat av systmet ordentligt ( full värme på värmepaketet ?

)
Om din termostat reagerar långsamt så kan det bli lite jojo

på tempen.
Hur har du det med kåpor runt kylaren ( Är det tät så luften måste passera

kylaren eller det är stora hål så luften smiter förbi )


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Chefen
Ja får nog plocka bort insuget och plugga där,

sen skulle man väl kanske skaffat en ny pump föe att vara säker...

Tror inte det slirar på remmen, har en multiribrem där.
Har givetvis luftat med full värme, kör även full värme och fläkt för

att hjälpa till när tempen

vill börja dra iväg.

De som är så konstigt är att de händer på några sekunder om de gör de, en snabb urvarvning och mätarn hoppar upp ordentligt, tar sen ganska



lång tid att få ner tempen igen och nästa gång man gasar händer ingenting med tempen???

Har iaf hittat varför de bubblar i påfyllningsröret, de verkar

vara från turbon! Om man nyper av

slangen från termostathuset till turbon så slutar de låta...

Ska bygga dit kylaren idag iaf
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
wankelmats
Är du säker på att du har bra

cirkulation på kylvattnet genom turbon

?
Överst på termostathuset är det väl ganska trycklöst innan termostaten öppnat helt.
Det skulle kunna vara den som kokar vatten...

Både FC och

FD

är lättast att lufta i en brant uppförsbacke så att luften kryper framåt lite bättre.
Redigerat av wankelmats den 11-08-2009 11:42
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.33 sekunder - 125 Förfrågningar 19,044,876 unika besök