May 21 2024 13:29:47
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
portning eller ej turbo 2
T2 cab
har läst mej till och fått reda på att ca 250 hk är vad

original turbon och motor styrningen klarar

av gäller min t2 cab 90
sen är det annan turbo och sprut som gäller är det då någon mening med att porta motorn när man ska köra med original turbo

och



sprut ev bättre avgas system
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
Chefen
Skulle nog göra de enklaste och köra oportat, blir ju rätt bra effekt med ett

öppnare avgassystem

och portad wastegate ändå
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Galaxi
Om

du ändå har motorn öppnad så skulle jag säga ge den en lätt streetport.
För att öppna motorn efteråt är inte

gratis.
Sen har jag hört dom som säger att

en liten portning när du trimmar resten är bara en fördel.
Motorn själv kan "andas" bättre. Var tom nån som sa att motorn drog mindre

bensin.



Inte för att vi wankel nördar bryr oss om en sån sak Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Johan_K
Galaxi skrev:
Om du ändå har motorn öppnad så

skulle jag säga ge den en lätt streetport.
För att öppna motorn efteråt är inte gratis.



Sen har jag hört dom som säger att en liten portning när du trimmar resten är bara en fördel.
Motorn

själv kan "andas" bättre. Var tom nån som

sa att motorn drog mindre bensin.
Inte för att vi wankel nördar bryr oss om en sån sak Smile


Kan bara hålla med !
Jag ångrade

som fan att

jag inte portade motorn från början !
Slutade med att jag köpte ett block till för att inte riva det "nya" efter 500 mil Grin


// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
T2 cab
mindre bränsle åtgång är ju alltid kul.....................men

inte målet på en 7a Smile
då är en mild streetport att föredra vad är effekt gränsen på en

sån i en turbo 2 om man byter turbo och sprut
utan byten av

turbo och sprut blir väll resultatet som med original port ca 250 hk
Redigerat av T2 cab den 07-09-2009 15:50
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
Johan_K
T2 cab skrev:
mindre bränsle åtgång är ju alltid kul.....................men inte målet på en 7a Smile
då är en mild

streetport att föredra vad är effekt gränsen på

en sån i en turbo 2 om man byter turbo och sprut
utan byten av turbo och sprut blir väll resultatet som med

original port ca 250 hk


Om jag frågar vad du vill att motorn ska

leverera ?
En liten streetport ska nog räcka till max 400hk... Effekt runt

denna borde man kunna få för en rimlig summa pengar (350hk)
En TII behöver en del kärlek så fort du ska passera 250

-280 hk....
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Chefen
Har sett bromspapper på 500hk på std port! Kanske inte världens bästa register

dock men 250hk tror ja du klarar du ganska lätt. Givetvis så blir de lättare att få effekt med tex liten streetport,

men på min motor så saknar jag lite av

bottenstyrkan fast turbon börjar ladda tidigare så ja säger: porta inte nå mycke om du ska använda bilen som bruksbil!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
T2 cab
effekt behovet är väll som

vanligt stigande med tiden men att det skulle behövas mer än 400 är inte troligt
när är det som man måste förstärka motorn med stift eller vad det är så att



den inte rör sej
men för min del så är det väll upp till 300 hk som gäller men 250 räcker nog att börja med Smile
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
Tegheim
Jag skulle nog satsat på

nytt avgas, racekat (eller kör

utan), hybridturbo och framför allt ett stand-alone eller piggyback-system. Egentligen så är man lite lurigt ute när man bara bytt till ett bra avgassystem med




original-soppa och -tändning.
250hk kan du nå utan att riva isär motorn. MEN om du ändå renoverar så gör de inte ont att porta lite lagom.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
T2 cab
Någon grad av portning blir det ska bara hitta ”portaren”



Byte av avgas och

turbo annat styrsystem mm får bli efter hand när tid och slantar finns sånt kan ju också plockas dit efter som prio ett är att motorn ska

i under vintern
Funderingen var om portningen går att

göra utan att förstöra körning i normal området
Det ska vad jag förstår inte vara något problem

och jag har Arvika som ska göra jobbet så det blir nog bra han har ju gjort der förr och det har

blivet bra och även mycket bra
Niklas Heijdenberg Enånger

FC cab 91a Hyfsat färdig


i väntan på tid
FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010


Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW

K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.31 sekunder - 138 Förfrågningar 19,039,570 unika besök