portning eller ej
turbo 2
|
T2 cab |
Publicerat 07-09-2009 00:49
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
har läst mej till och fått reda på att ca 250 hk är vad
original turbon och motor styrningen klarar
av gäller min t2 cab 90
sen är det annan turbo och sprut som gäller är det då någon mening med att porta motorn när man ska köra med original turbo
och
sprut ev bättre avgas system
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 07-09-2009 08:54
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Skulle nog göra de enklaste och köra oportat, blir ju rätt bra effekt med ett
öppnare avgassystem
och portad wastegate ändå
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 07-09-2009 14:10
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Om
du ändå har motorn öppnad så skulle jag säga ge den en lätt streetport.
För att öppna motorn efteråt är inte
gratis.
Sen har jag hört dom som säger att
en liten portning när du trimmar resten är bara en fördel.
Motorn själv kan "andas" bättre. Var tom nån som sa att motorn drog mindre
bensin.
Inte för att vi wankel nördar bryr oss om en sån sak
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 07-09-2009 15:38
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Galaxi skrev:
Om du ändå har motorn öppnad så
skulle jag säga ge den en lätt streetport.
För att öppna motorn efteråt är inte gratis.
Sen har jag hört dom som säger att en liten portning när du trimmar resten är bara en fördel.
Motorn
själv kan "andas" bättre. Var tom nån som
sa att motorn drog mindre bensin.
Inte för att vi wankel nördar bryr oss om en sån sak
Kan bara hålla med !
Jag ångrade
som fan att
jag inte portade motorn från början !
Slutade med att jag köpte ett block till för att inte riva det "nya" efter 500 mil
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 07-09-2009 15:40
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
mindre bränsle åtgång är ju alltid kul.....................men
inte målet på en 7a
då är en mild streetport att föredra vad är effekt gränsen på en
sån i en turbo 2 om man byter turbo och sprut
utan byten av
turbo och sprut blir väll resultatet som med original port ca 250 hk
Redigerat av T2 cab den 07-09-2009 15:50
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 07-09-2009 16:01
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
T2 cab skrev:
mindre bränsle åtgång är ju alltid kul.....................men inte målet på en 7a
då är en mild
streetport att föredra vad är effekt gränsen på
en sån i en turbo 2 om man byter turbo och sprut
utan byten av turbo och sprut blir väll resultatet som med
original port ca 250 hk
Om jag frågar vad du vill att motorn ska
leverera ?
En liten streetport ska nog räcka till max 400hk... Effekt runt
denna borde man kunna få för en rimlig summa pengar (350hk)
En TII behöver en del kärlek så fort du ska passera 250
-280 hk....
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 07-09-2009 18:24
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har sett bromspapper på 500hk på std port! Kanske inte världens bästa register
dock men 250hk tror ja du klarar du ganska lätt. Givetvis så blir de lättare att få effekt med tex liten streetport,
men på min motor så saknar jag lite av
bottenstyrkan fast turbon börjar ladda tidigare så ja säger: porta inte nå mycke om du ska använda bilen som bruksbil!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 07-09-2009 20:04
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
effekt behovet är väll som
vanligt stigande med tiden men att det skulle behövas mer än 400 är inte troligt
när är det som man måste förstärka motorn med stift eller vad det är så att
den inte rör sej
men för min del så är det väll upp till 300 hk som gäller men 250 räcker nog att börja med
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-12-2009 17:18
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Jag skulle nog satsat på
nytt avgas, racekat (eller kör
utan), hybridturbo och framför allt ett stand-alone eller piggyback-system. Egentligen så är man lite lurigt ute när man bara bytt till ett bra avgassystem med
original-soppa och -tändning.
250hk kan du nå utan att riva isär motorn. MEN om du ändå renoverar så gör de inte ont att porta lite lagom.
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
T2 cab |
Publicerat 20-12-2009 18:55
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 13.06.09
|
Någon grad av portning blir det ska bara hitta ”portaren”
Byte av avgas och
turbo annat styrsystem mm får bli efter hand när tid och slantar finns sånt kan ju också plockas dit efter som prio ett är att motorn ska
i under vintern
Funderingen var om portningen går att
göra utan att förstöra körning i normal området
Det ska vad jag förstår inte vara något problem
och jag har Arvika som ska göra jobbet så det blir nog bra han har ju gjort der förr och det har
blivet bra och även mycket bra
Niklas Heijdenberg Enånger
FC cab 91a Hyfsat färdig
i väntan på tid FB 85a köpt 1998 såld 2004 åter köpt 2010
Passat TDI 98
Honda VF1100C 83a
BMW
K100 RT 85a
Cheva C20 78 under pågående renovering
Sävsjö biltrailer 2000 kg 2004
|
|
|