Uppstartsbekymmer
|
Tegheim |
Publicerat 15-11-2009 13:21
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Hej pojkar och
flickor.
Äntligen har jag kommit till uppstarts-situation. Det är ju bara 5år sen jag ställde
undan bilen
Lite bekymmer åker man ju självklart på direkt.
Startmotorn vill inte
snurra när jag vrider på nyckeln. Det är ström på matarkabeln,
men relä-styrningen är strömlös. Sitter och läser kopplingschemat och där verkar dom inte ta med att vi har ett start-cut-relay. Har
ju hittat kabeln där uppe.
Men vet inte hur jag ska kontrollmäta att relät får ström vid till-slag.
Jag har "tjuvkopplat" startmotorn för att se så den funkar, och den är helt
okej.
Kabelhärvan jag fick med till motorn va lite "modifierat" kan man säga. Så två plintar saknades, bifogar bild på dessa. Kan inte finna
dem i något el-schema heller, så jag
har ingen aning om vad de är till. Vet att en av dem är bl.a till vindrutetorkarna.
Misstänker att kabelhärvans
skick har något med problemet att göra. Men å andra sidan så kommer all ström
som har med startmotorn o göra från den vänstra kabelhärvan som kommer ut bakom
tändspolarna. Plus att alla plintar är kopplade i sjävla ECUn. Alla ideer och förslag är välkommet.
Vad är
det alltså som ger start-relät ström som kan
vara defekt? Hittar inga trasiga säkringar heller. Men är ju lättare om man vet vart man ska leta.
Tacksam för hjälp |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 15-11-2009 16:33
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Det går ström fram
till start-reläet och det slår till när man vrider. Men det skickar inte ut något på varken den
kabeln som går till start-soleniden eller de andra två. Har testat att byta start-relä utan lycka.
Ingen som har nån ide? |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 15-11-2009 17:18
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Skumt men om alla signaler är ok fram till relät måste det vara fel i alla de tre relän du testat,
ingen
kortslutning på kabeln till startmotorn (koppla loss i bägge ändar och resistansmät) |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 15-11-2009 17:50
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Vet ju
inte om det rätt signaler fram, vet bara att de klickar i det och att de är en matningskabel som är ström på. Har bara testat två relän, med
samma resultat.
Kortslutning? Jag har ju kanonfin
ström fram till matarpunkten på starten, och den funkar kanon bara man slår till solenoiden.
Fattar
nog inte va du menar... |
|
|
|
Chefen |
Publicerat 15-11-2009 21:15
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Är det en S5
motor/elhärva? dom där kontakterna du har ringat in på bilden ska sitta kopplade på höger sida brevid passagerarens fötter. är bla ström till spridarna osv...
OM de nu va en S5 elhärva förståss
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-11-2009 11:03
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Plutten skrev:
Är det en S5 motor/elhärva? dom där kontakterna du har ringat in på bilden ska
sitta kopplade på
höger sida brevid passagerarens fötter. är bla ström till spridarna osv...
OM de nu va en S5 elhärva förståss
Jag vet vart dom ska sitta, men dom
saknas
tyvärr på min kabelhärva. Allt är till en S4. Vad är spridarkablarna till som sitter på de plintarna som är till ECUn för några då?
Men kan misstänka
att de är till samma sak på S4an...
Redigerat av Tegheim den 16-11-2009 11:08
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 16-11-2009 14:27
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Spidarkablarna i ECU kontakten är jord/styrning. Saknar du kontakterna i bilen??? Ja ska kolla om jag har hela elschemat
även till S4, isf
kan du ju få veta vilka funktioner du måste koppla in dig på...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 16-11-2009 16:43
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Tegheim skrev:
Plutten skrev:
Är det en S5 motor/elhärva? dom där
kontakterna du har ringat in på bilden ska sitta kopplade på höger sida brevid passagerarens fötter. är bla ström till
spridarna osv...
OM de nu va en S5 elhärva förståss
Jag
vet vart dom ska sitta, men dom saknas tyvärr på min kabelhärva. Allt är till en
S4. Vad är spridarkablarna till som sitter på de plintarna som är till ECUn för några då?
Men kan misstänka att
de är till samma sak på S4an...
http://www.rotary...iagram.pdf
Det är
som
plutten säger och om jag inte har fel för mig åkte du med Autronic sprut innan och då borde du ju ha plockat bort de två kontakterna från din kabelhäva för att
vindrutetvispen ska funka eller
???
Får inte spridarna späning blir det ingen soppa ! Finns ju elschema till 88a på nätet se länk...! Alt fram med
multimetern
Varför ska du inte åka stand alone mer ??? Hur blir det med
setupen besiktning nu eller ? 20B ? Jätte turbo ???
Mvh Johan
Redigerat av Johan_K den 16-11-2009 16:47
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-11-2009 17:05
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Kontakterna
finns i bilen, men saknas på kabelhärvan till motorn jag köpt. Precis av den anledningen att jag körde
Autronic innan så är min egna kabelhärva (till motorn) oxå sönderklippt för att jag fick köra
vindrutetorkarna utanför styrsystemet.
Vi snackar alltså
enabrt om kabelhärvan som följer med när man lyfter motorn. Allt som sitter i bilen original, sitter kvar.
Soppapumpen går ju, men
inte startmotorn.
Ledsen för min frustration, men amerikanarna tar kål på mig när dom svarar utan att läsa frågan, vet inte hur många gånger jag ska behöva svara på om startmotorn är
trasig.
Men då måste jag alltså antingen modda ihop den kabelhärvan jag har, med den jag tagit kort på (som är från en N/A tror jag) för att få tillbaka
kopplingarna att trycka i sidopanelen. Eller
skaffa en ny komplett kabelhärva till en S4motor.
Säger det en gång till för att vara 110% säker.
Kabelhärvan som ligger på motorn är det alltså som är klippt, kabelhärvan jag tagit kort på
är en komplett N/A-härva som ligger på golvet, och alla kontaker
som sitter fast monterade i bilen finns kvar.
Bilen ska bli original igen. Ska lägga allt krut på Wolvon. |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 16-11-2009 18:02
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Tegheim skrev:
Kontakterna finns i bilen, men saknas på
kabelhärvan till motorn jag köpt. Precis av den anledningen att jag körde Autronic innan så är min egna kabelhärva (till
motorn) oxå sönderklippt för att jag
fick köra vindrutetorkarna utanför styrsystemet.
Vi snackar alltså enabrt om kabelhärvan som följer med när man lyfter motorn. Allt som sitter i bilen
original, sitter kvar.
Soppapumpen går ju, men inte startmotorn. Ledsen för min frustration, men amerikanarna tar kål på mig när dom svarar utan att läsa
frågan, vet inte hur många gånger
jag ska behöva svara på om startmotorn är trasig.
Men då måste jag alltså antingen modda ihop den kabelhärvan jag har,
med den jag tagit kort på (som är från en N/A tror jag) för att få
tillbaka kopplingarna att trycka i sidopanelen. Eller skaffa en ny komplett kabelhärva till
en S4motor.
Säger det en gång till för att vara 110% säker. Kabelhärvan som ligger på motorn är
det alltså som är klippt, kabelhärvan jag tagit kort på
är en komplett N/A-härva som ligger på golvet, och alla kontaker som sitter fast monterade i bilen finns kvar.
Bilen ska bli original
igen. Ska lägga
allt krut på Wolvon.
Enklast är nog att köpa en S4a kabelhärva så borde allt funka finnt alt så får du koppla samman en kabelhärva med den som du har
(den delen som
du har klipp bort när du åkte autronic...)
Att startmotorn inte funkar borde ju bara vara att mäta sig fram till dvs börja på startmotor
och följ signalkabeln till du hittar felet ! (Tänkta
fel... Tändningslåset relä kabelbrott glappkontakt i kontakter ?)
Om du köper en ny kabelhärva kan
jag köpa den delen som är till vindrutevispen som du inte behöver då :-)
//
Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-11-2009 20:07
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Någon som är duktig på elschemat och lite tid
över får gärna hjälpa mig att ta reda på vad alla kablarna som sitter i
kontakt EM-01 är till. Anges ofta som FEM-01 (Front harness/EMission harness-01)
Har
läst upp och ner och fram och tillbaka nu, men blir inte klok på vad alla färger är till.
Själv får jag
det till att jag anslutit alla utom Actuator och
Sub-zero-motor. Vilka jag inte tycker borde behövas?
Vad har jag missat!?
Kolla på sidan 50-117, så har man en översikt... |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-11-2009 20:08
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Är alltså denna som inte finns komplett. Allt annat är kopplat. |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-11-2009 20:53
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
De röda inringade är INTE inkopplade, och jag vet
inte vart de går. Dessa vill jag ha hjälp med.
De röda pilarna ÄR inkopplade.
Allt annat är oxå kopplat vad jag vet. Iom att både luftpump, abs, servo, AC är bortplockat så blir det
många tomma
kopplingar. |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-11-2009 21:27
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Glöm alltihop, jag tror jag letar på fel
ställe. Felet borde ligga någonstans emellan nyckeln och
solenoiden. ECUn har inte med detta o göra. Kom på att jag inte gjorde om något ang startmotorn när
jag körde autronic, så då borde de funka nu oxå. Nåt har pajat, frågan är bara hur vi letar. |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 16-11-2009 23:26
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Åkte ut igen,va
tvungen att kolla en sak.
På start-cut-relät (sitter mellan tändspolen och torpeden vid broms-servot) Har jag
2kontakter, 1 med 4poler, och 1 med
2poler.
Den med 2poler ger ström vid startögonblicket på en pol och jordar den andra. Alltså kan de vara den som klickar. Men färgerna stämmer dåligt med
kopplingsschemat.
Den med 4poler har:
1 Svart med grön rand = ström hela tiden
1 Svart med gul rand = ström hela tiden
1 Svart med vit rand = borde
enligt mina beräkningar ge
solenoiden ström
1 Vit med blå rand = hittar inte den i något schema.
Även om jag går direkt från tändningslåset till den
svart/vita, så händer inget. Uppenbarligen är jag fel ute.
Solenoidens kabel är svart med grön rand. Finns även till kabel med den färgen på en 2polig
kontakt under broms-servot. Men det finns ingen hane att koppla den till?
Jag blir bara mer och
mer förvirrad över nåt så enkelt.
Enligt alla böcker
ska inte våra svenska rx7or har startspärr med kopplingen, men ändå sitter det en givare på kopplingspedalen. Dock är färgerna helt uppåt
väggarna.
Ärligt
talat så minns inte jag om jag var tvungen att koppla när jag skulle starta förr? Har testat bägge nu, men icke.
Från tändningslåset går det en svart/röd kabel
bara
10cm, sen blir den svart/grön, och försvinner in i härvan. Sen återfinner jag inte den, någon som vet vart den tar vägen?! Börjar bli desperat snart...
Man testar så mycke olika, så till slut
minns man inte va man gjort... |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 17-11-2009 21:34
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Problemet löst.
Kopplingen
mellan solenoidkabeln och kabelhärvan som ligger ungefär i höjd med ramen va trasig invändigt. När jag skulle
lyfta upp den för att mäta på den så trillade den
isär. Visade sig att stiftet hade lossnat och honan bara tryckte undan stifter iställer för att koppla ihop.
Nu ska jag tanka med fräsch
soppa, byta
stift och svetsa om Downpipen, sen är de uppstart på riktigt. Garanterat inte smärtfritt!
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 18-11-2009 21:17
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Nya stift, 15liter ny soppa.
Inget liv io motorn. Hugger ytterst lite ibland.
Reagerar jätte
lite på startgas genom broms-servo-slangen på insuget när man kör utan soppa. Har gnista, men kanske inte är tillräckligt.
Blir att byta tändkablar och
kanske bränslefilter. Vad ska man annars börja kolla?
Soppa har jag fram.
Gnista både på T & L, vet dock inte hur mycke. Har hållt stiften mot blocket.
Är det ens möjligt att ställa tändningen så fel att den inte hugger ens? Misstror inte Jörgen där direkt, men tanken slog mig.
Kör med 4st NGK 9r om
de har någon betydelse...
Redigerat av Tegheim den 18-11-2009 21:21
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-11-2009 21:43
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
För att starta en seg eller
sur motor
är det än fördel att ha mycket varmare stift, så länge som du byter dem till rätt innan du belastar motorn.
Rigga upp tändkabeln stabilt med ca 10 mm gnistgap till
gods, om du inte får
en riktigt bra gnista i det gapet så är det något vajsing med tändmodul eller spole. Försök inte med mycket större gap än så, då kan du ha
sönder tändspolen.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 18-11-2009 22:23
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Mycke varmare = 7or?
Ang dålig gnista, kan de inte vara tändkabeln som är
vajsing bara?
Har beställt nya kablar på Ebay
nu iaf, lär väl tyvärr dröja innan dom landar. Men finns de något felsökning att göra under tiden så är jag öppen för förslag. |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-11-2009 23:14
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Ända ner till 5:or kan du använda för att bara starta, MEN INTE KÖRA och
inte tokvarva!
Just för att starta funkar det även med stift som har "vanliga" jordelektroder, så länge som de inte sticker så långt in att de tar i apextätningarna.
Redigerat av wankelmats den 18-11-2009 23:19
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|