May 21 2024 14:33:33
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Uppstartsbekymmer
Tegheim
Hej pojkar och

flickor.
Äntligen har jag kommit till uppstarts-situation. Det är ju bara 5år sen jag ställde

undan bilen Smile

Lite bekymmer åker man ju självklart på direkt.
Startmotorn vill inte

snurra när jag vrider på nyckeln. Det är ström på matarkabeln,

men relä-styrningen är strömlös. Sitter och läser kopplingschemat och där verkar dom inte ta med att vi har ett start-cut-relay. Har

ju hittat kabeln där uppe.

Men vet inte hur jag ska kontrollmäta att relät får ström vid till-slag.

Jag har "tjuvkopplat" startmotorn för att se så den funkar, och den är helt



okej.

Kabelhärvan jag fick med till motorn va lite "modifierat" kan man säga. Så två plintar saknades, bifogar bild på dessa. Kan inte finna

dem i något el-schema heller, så jag

har ingen aning om vad de är till. Vet att en av dem är bl.a till vindrutetorkarna.

Misstänker att kabelhärvans

skick har något med problemet att göra. Men å andra sidan så kommer all ström

som har med startmotorn o göra från den vänstra kabelhärvan som kommer ut bakom

tändspolarna. Plus att alla plintar är kopplade i sjävla ECUn. Alla ideer och förslag är välkommet.

Vad är

det alltså som ger start-relät ström som kan

vara defekt? Hittar inga trasiga säkringar heller. Men är ju lättare om man vet vart man ska leta.

Tacksam för hjälp Smile
 
Tegheim
Det går ström fram

till start-reläet och det slår till när man vrider. Men det skickar inte ut något på varken den

kabeln som går till start-soleniden eller de andra två. Har testat att byta start-relä utan lycka.




Ingen som har nån ide?
 
Bo_H
Skumt men om alla signaler är ok fram till relät måste det vara fel i alla de tre relän du testat,

ingen

kortslutning på kabeln till startmotorn (koppla loss i bägge ändar och resistansmät)
 
Tegheim
Vet ju

inte om det rätt signaler fram, vet bara att de klickar i det och att de är en matningskabel som är ström på. Har bara testat två relän, med

samma resultat.
Kortslutning? Jag har ju kanonfin

ström fram till matarpunkten på starten, och den funkar kanon bara man slår till solenoiden.
Fattar

nog inte va du menar...
 
Chefen
Är det en S5



motor/elhärva? dom där kontakterna du har ringat in på bilden ska sitta kopplade på höger sida brevid passagerarens fötter. är bla ström till spridarna osv...


OM de nu va en S5 elhärva förståss

Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Tegheim
Plutten skrev:
Är det en S5 motor/elhärva? dom där kontakterna du har ringat in på bilden ska

sitta kopplade på

höger sida brevid passagerarens fötter. är bla ström till spridarna osv...
OM de nu va en S5 elhärva förståss Smile


Jag vet vart dom ska sitta, men dom

saknas

tyvärr på min kabelhärva. Allt är till en S4. Vad är spridarkablarna till som sitter på de plintarna som är till ECUn för några då?
Men kan misstänka

att de är till samma sak på S4an...
Redigerat av Tegheim den 16-11-2009 11:08
 
Chefen
Spidarkablarna i ECU kontakten är jord/styrning. Saknar du kontakterna i bilen??? Ja ska kolla om jag har hela elschemat

även till S4, isf

kan du ju få veta vilka funktioner du måste koppla in dig på...
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Johan_K
Tegheim skrev:
Plutten skrev:



Är det en S5 motor/elhärva? dom där

kontakterna du har ringat in på bilden ska sitta kopplade på höger sida brevid passagerarens fötter. är bla ström till

spridarna osv...
OM de nu va en S5 elhärva förståss Smile


Jag

vet vart dom ska sitta, men dom saknas tyvärr på min kabelhärva. Allt är till en

S4. Vad är spridarkablarna till som sitter på de plintarna som är till ECUn för några då?
Men kan misstänka att

de är till samma sak på S4an...




http://www.rotary...iagram.pdf

Det är

som

plutten säger och om jag inte har fel för mig åkte du med Autronic sprut innan och då borde du ju ha plockat bort de två kontakterna från din kabelhäva för att

vindrutetvispen ska funka eller

???
Får inte spridarna späning blir det ingen soppa ! Finns ju elschema till 88a på nätet se länk...! Alt fram med

multimetern Grin
Varför ska du inte åka stand alone mer ??? Hur blir det med

setupen besiktning nu eller ? 20B ? Jätte turbo ???


Mvh Johan
Redigerat av Johan_K den 16-11-2009 16:47
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Tegheim
Kontakterna

finns i bilen, men saknas på kabelhärvan till motorn jag köpt. Precis av den anledningen att jag körde

Autronic innan så är min egna kabelhärva (till motorn) oxå sönderklippt för att jag fick köra

vindrutetorkarna utanför styrsystemet.
Vi snackar alltså

enabrt om kabelhärvan som följer med när man lyfter motorn. Allt som sitter i bilen original, sitter kvar.

Soppapumpen går ju, men

inte startmotorn.

Ledsen för min frustration, men amerikanarna tar kål på mig när dom svarar utan att läsa frågan, vet inte hur många gånger jag ska behöva svara på om startmotorn är

trasig.




Men då måste jag alltså antingen modda ihop den kabelhärvan jag har, med den jag tagit kort på (som är från en N/A tror jag) för att få tillbaka

kopplingarna att trycka i sidopanelen. Eller

skaffa en ny komplett kabelhärva till en S4motor.

Säger det en gång till för att vara 110% säker.

Kabelhärvan som ligger på motorn är det alltså som är klippt, kabelhärvan jag tagit kort på

är en komplett N/A-härva som ligger på golvet, och alla kontaker

som sitter fast monterade i bilen finns kvar.

Bilen ska bli original igen. Ska lägga allt krut på Wolvon.
 
Johan_K
Tegheim skrev:
Kontakterna finns i bilen, men saknas på

kabelhärvan till motorn jag köpt. Precis av den anledningen att jag körde Autronic innan så är min egna kabelhärva (till

motorn) oxå sönderklippt för att jag

fick köra vindrutetorkarna utanför styrsystemet.
Vi snackar alltså enabrt om kabelhärvan som följer med när man lyfter motorn. Allt som sitter i bilen




original, sitter kvar.

Soppapumpen går ju, men inte startmotorn. Ledsen för min frustration, men amerikanarna tar kål på mig när dom svarar utan att läsa

frågan, vet inte hur många gånger

jag ska behöva svara på om startmotorn är trasig.

Men då måste jag alltså antingen modda ihop den kabelhärvan jag har,

med den jag tagit kort på (som är från en N/A tror jag) för att få

tillbaka kopplingarna att trycka i sidopanelen. Eller skaffa en ny komplett kabelhärva till

en S4motor.

Säger det en gång till för att vara 110% säker. Kabelhärvan som ligger på motorn är

det alltså som är klippt, kabelhärvan jag tagit kort på

är en komplett N/A-härva som ligger på golvet, och alla kontaker som sitter fast monterade i bilen finns kvar.

Bilen ska bli original

igen. Ska lägga

allt krut på Wolvon.


Enklast är nog att köpa en S4a kabelhärva så borde allt funka finnt alt så får du koppla samman en kabelhärva med den som du har

(den delen som

du har klipp bort när du åkte autronic...)

Att startmotorn inte funkar borde ju bara vara att mäta sig fram till dvs börja på startmotor

och följ signalkabeln till du hittar felet ! (Tänkta

fel... Tändningslåset relä kabelbrott glappkontakt i kontakter ?)

Om du köper en ny kabelhärva kan

jag köpa den delen som är till vindrutevispen som du inte behöver då :-)

//

Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Tegheim
Någon som är duktig på elschemat och lite tid

över får gärna hjälpa mig att ta reda på vad alla kablarna som sitter i

kontakt EM-01 är till. Anges ofta som FEM-01 (Front harness/EMission harness-01)
Har

läst upp och ner och fram och tillbaka nu, men blir inte klok på vad alla färger är till.
Själv får jag

det till att jag anslutit alla utom Actuator och

Sub-zero-motor. Vilka jag inte tycker borde behövas?
Vad har jag missat!?

Kolla på sidan 50-117, så har man en översikt...
 
Tegheim
Är alltså denna som inte finns komplett. Allt annat är kopplat.
 
Tegheim
De röda inringade är INTE inkopplade, och jag vet

inte vart de går. Dessa vill jag ha hjälp med.




De röda pilarna ÄR inkopplade.

Allt annat är oxå kopplat vad jag vet. Iom att både luftpump, abs, servo, AC är bortplockat så blir det

många tomma

kopplingar.
 
Tegheim
Glöm alltihop, jag tror jag letar på fel

ställe. Felet borde ligga någonstans emellan nyckeln och

solenoiden. ECUn har inte med detta o göra. Kom på att jag inte gjorde om något ang startmotorn när

jag körde autronic, så då borde de funka nu oxå. Nåt har pajat, frågan är bara hur vi letar. Smile
 
Tegheim
Åkte ut igen,va

tvungen att kolla en sak.

På start-cut-relät (sitter mellan tändspolen och torpeden vid broms-servot) Har jag

2kontakter, 1 med 4poler, och 1 med

2poler.
Den med 2poler ger ström vid startögonblicket på en pol och jordar den andra. Alltså kan de vara den som klickar. Men färgerna stämmer dåligt med




kopplingsschemat.

Den med 4poler har:
1 Svart med grön rand = ström hela tiden
1 Svart med gul rand = ström hela tiden
1 Svart med vit rand = borde

enligt mina beräkningar ge

solenoiden ström
1 Vit med blå rand = hittar inte den i något schema.

Även om jag går direkt från tändningslåset till den

svart/vita, så händer inget. Uppenbarligen är jag fel ute.




Solenoidens kabel är svart med grön rand. Finns även till kabel med den färgen på en 2polig

kontakt under broms-servot. Men det finns ingen hane att koppla den till?

Jag blir bara mer och

mer förvirrad över nåt så enkelt.
Enligt alla böcker

ska inte våra svenska rx7or har startspärr med kopplingen, men ändå sitter det en givare på kopplingspedalen. Dock är färgerna helt uppåt

väggarna.
Ärligt

talat så minns inte jag om jag var tvungen att koppla när jag skulle starta förr? Har testat bägge nu, men icke.

Från tändningslåset går det en svart/röd kabel

bara

10cm, sen blir den svart/grön, och försvinner in i härvan. Sen återfinner jag inte den, någon som vet vart den tar vägen?! Börjar bli desperat snart...


Man testar så mycke olika, så till slut

minns man inte va man gjort...
 
Tegheim
Problemet löst.
Kopplingen

mellan solenoidkabeln och kabelhärvan som ligger ungefär i höjd med ramen va trasig invändigt. När jag skulle

lyfta upp den för att mäta på den så trillade den

isär. Visade sig att stiftet hade lossnat och honan bara tryckte undan stifter iställer för att koppla ihop.

Nu ska jag tanka med fräsch

soppa, byta

stift och svetsa om Downpipen, sen är de uppstart på riktigt. Garanterat inte smärtfritt!

 
Tegheim
Nya stift, 15liter ny soppa.

Inget liv io motorn. Hugger ytterst lite ibland.
Reagerar jätte

lite på startgas genom broms-servo-slangen på insuget när man kör utan soppa. Har gnista, men kanske inte är tillräckligt.




Blir att byta tändkablar och

kanske bränslefilter. Vad ska man annars börja kolla?
Soppa har jag fram.
Gnista både på T & L, vet dock inte hur mycke. Har hållt stiften mot blocket.






Är det ens möjligt att ställa tändningen så fel att den inte hugger ens? Misstror inte Jörgen där direkt, men tanken slog mig.

Kör med 4st NGK 9Shockr om

de har någon betydelse...
Redigerat av Tegheim den 18-11-2009 21:21
 
wankelmats
För att starta en seg eller

sur motor

är det än fördel att ha mycket varmare stift, så länge som du byter dem till rätt innan du belastar motorn.
Rigga upp tändkabeln stabilt med ca 10 mm gnistgap till

gods, om du inte får

en riktigt bra gnista i det gapet så är det något vajsing med tändmodul eller spole. Försök inte med mycket större gap än så, då kan du ha

sönder tändspolen.


www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Tegheim
Mycke varmare = 7or?

Ang dålig gnista, kan de inte vara tändkabeln som är

vajsing bara?

Har beställt nya kablar på Ebay

nu iaf, lär väl tyvärr dröja innan dom landar. Men finns de något felsökning att göra under tiden så är jag öppen för förslag.
 
wankelmats
Ända ner till 5:or kan du använda för att bara starta, MEN INTE KÖRA och

inte tokvarva
!



Just för att starta funkar det även med stift som har "vanliga" jordelektroder, så länge som de inte sticker så långt in att de tar i apextätningarna.
Redigerat av wankelmats den 18-11-2009 23:19
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.43 sekunder - 172 Förfrågningar 19,039,968 unika besök