Skoter med wankel
|
Markus |
Publicerat 02-12-2009 17:07
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Jag hittar väldigt lite information på
nätet. Någon som vet vad dom gamla wankelskotrarna hade för effekt och även vad man kan få ut för effekt ur en
sådan skapelse med fri trimning?
Det var väl framförallt Sachs, men även andra
tillverkare. Har en på jobbet som håller på med lite retroskoterracing
där det är fri trimning i klassen under 400cc. Det vore intressant att veta ifall det går att göra bygga något potent av en
gammal wankelskoter
Markus, Umeå.
Svart RX-8 2005
Röd RX-7 FC 1990
Röd RX-7 FB 1984
|
|
|
|
Joakim |
Publicerat 02-12-2009 19:57
|
Användare
Inlägg: 39
Registrerad: 12.11.07
|
Dom som satt i svensktillverkade snöskotrar var SACHS
KM914B.
Den ska ge 21hk SAE@5000 rpm,& har en mycket
trevlig karaktär!
Arctic Cat använde både KM 914 & KM 24.
Här ett clip på en RUSCH R16 med SACHS KM914B som jag
renoverade för 13 år sedan,
http://www.youtub...Rx_tYwnWRU
/Jocke
Redigerat av Joakim den 02-12-2009 19:58
|
|
|
|
Markus |
Publicerat 02-12-2009 20:05
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Har hittat lite
information nu och jag är tveksam ifall dom är lämpade att köra hårt med.
http://vintagesle...920.0.html
Det här är däremot ett experiment jag
skulle vilja vet mer om:http://www.youtub...re=related
Markus, Umeå.
Svart RX-8 2005
Röd RX-7 FC 1990
Röd RX-7 FB 1984
|
|
|
|
Markus |
Publicerat 02-12-2009 20:06
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
OMG-motorerna hade 35hk och 45hk, men dom var lite större också.
Markus, Umeå.
Svart RX-8 2005
Röd RX-7 FC 1990
Röd RX-7 FB 1984
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 03-12-2009 07:23
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Jag har en ockelbo 300wankel och den känns iaf bra
mycke potentare än en vanlig 300. men
för racing så fanns ju deras värsting 380också. Har man lite slantar och dessutom inte är så rädd att förstöra gamla klenoder finns ju dessutom gott om
riktiga värstingar att finna i USA.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Markus |
Publicerat 03-12-2009 21:26
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Kul! Vad menar du med gamla
värstingar? Vad jag har förstått så är t.ex dom gamla sachsmotorerna rätt dåliga vad gäller trimning
eftersom dom är fläktkylda och därför inte pallar med den
ökade värmen vid trimning.
Gamla skotrar under 400cc kolvmotor ska tydligen ha upp emot 70hk med fri trimning. Kan tänka mig att
ifall man får upp en
gammal 295cc Sachswankel i 70+ hk så smälter den efter 2 min
Markus, Umeå.
Svart RX-8 2005
Röd RX-7 FC 1990
Röd RX-7 FB 1984
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 04-12-2009 09:12
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
De har ju funnits an massa
coola racemaskiner i usa genom tiderna (med kolvmotor) arctic harde ju både 3 & 4cylindriga motorer på
70talet. finns mycke att fynda där borta, dom verkar
inte vara allt för dyra heller. Är nog bättre om du är ute efter mycke effekt men wankeln låter ju så coolt å de är ju showen som är grejen med
veteranracing
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Markus |
Publicerat 05-12-2009 15:41
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Tanken var att det skulle
gå i en klass med fläktkylda
motorer under 400cc med fri trimining. Skulle vara intressant att veta hur mkt effekt man fått ur en gammal skotersachswankel (intressant ord)
Markus, Umeå.
Svart RX-8 2005
Röd RX-7 FC 1990
Röd RX-7 FB 1984
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 08-12-2009 18:50
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Sachs KM914 är
inte alltför rätt motor
att trimma med rimlig arbetsinsats, kanalerna behöver portas mycket, men det finns nästan inget material att ta bort
(KM3 är
enklare, men den har mycket mindre volym, orginal 3 hästar, kan
trimmas till bortåt 20.)
Med mycket mer jobb kan man annars göra precis som Norton gjorde,
deras motor utgår i grunden från KM914, fast de sedan konstruerat om nästan allt utom
grundgeometrierna, och deras F1 har väl i trimmad version som mest kring
80 hästar/rotor, ca 4 gånger mer än de började med. Nortons viktigaste ändringar är att blåsa separat kylluft genom rotorn
istället för insugsgaserna, samt ett
injektionssmörjsystem för lagren, de hade även testversioner med en form av laddluftkylare för gaserna som kylt rotorn innan de sögs in till förbränning, det
borde funka bättre för vinterbruk.
Den senare KM24 är ganska ovanlig i Sverige, den ersatte KM914 omkring 1974-75, och den kan man nog ganska lätt komma över 30
hästar på, KC27 med 27 hästar som
satt i MC är i princip identisk.
Betydligt enklare är nog att leta fram en Johnson/Evinrude RC45 i staterna, och på
den modifiera gasspjäll och byta förgasare mot sprut. Själva motorn är
inte mycket större än Sachs, men själva skotrarna var däremot stora och tunga. (Men för
en 400cc klass är de för stora.)
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-12-2009 00:15
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
http://www.blocke...12&w=3
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 04-01-2010 08:34
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
http://www.blocke...=3&w=3 |
|
|
|
Markus |
Publicerat 04-01-2010 17:50
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Jo, har faktiskt sett båda, fräscha gamla
grejer! Verkar dock inte vara så mkt att satsa på ifall
man vill konkurrera i den där klassen under 400cc.
Markus, Umeå.
Svart RX-8 2005
Röd RX-7 FC 1990
Röd RX-7 FB 1984
|
|
|