FuelCutDefender - är de verkligen bra?
|
Tegheim |
Publicerat 11-12-2009 17:24
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Har ju noterat att mitt nystartade monster har haft lite bekymmer att gå rent om man gasar lite mer.
Det uppenbara är ju att med hjälp av helt öppna
luftvägar och 3" avgassystem från turbon, laddar det lite för mycket.
Det vi alla Rx7-ägare någon
gång gjort är att montera oss en FuelCutDefender och problemet är borta.
Eller?!
Om man egentligen tänker på vad det är vi gör, så flyttar vi på
problemet, från att bryta soppan, till att köra snål blandning.
Det finns ju en andledning till att bilens originalsystem
vill bryta soppan, överlevnad!
Vi åsidosätter det, och väljer istället att köra på mager blandning, som är väldigt riskabelt med våra wanklar.
Vad säger ni om detta?
Kör ni med
Fuel Cut Defender?
Bra eller Anus? |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 11-12-2009 18:05
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Inget av dina alternativ är bra
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 11-12-2009 18:51
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Inget av dina alternativ är bra
Fuel Cut räddar motorn, men mindre effekt vid rödljuset, tvärt om med
den andra |
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 11-12-2009 18:51
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Håller med föregående talare, och alla
har faktiskt inte stoppat i sånt skit
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 11-12-2009 20:07
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Utan fuelcutdefenser så bryter ecu:n soppan när man får för högt laddtryck för att rädda motorn vilket i sin tur resulterar i en jäkla värme och risk för
motorras.
Med fuelcut så
lurar man ecu:n att tro att man inte laddar så mycket som man i verkligheten gör vilket i sin tur gör att ecu:n inte kompenserar
med bränsle och då går motorn magert vilket med högre laddtryck
igentligen är värre än att köra utan fuelcut.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 11-12-2009 23:09
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Utan fuelcutdefenser så bryter ecu:n soppan när man får för högt laddtryck för
att rädda motorn vilket i sin tur resulterar i en jäkla värme och risk för motorras.
Med fuelcut så lurar man ecu:n att tro att man inte laddar så mycket
som man i verkligheten gör vilket i sin tur gör att ecu:n inte kompenserar med bränsle och då går motorn magert vilket med
högre laddtryck igentligen är värre
än att köra utan fuelcut.
Sant. Det är lite som pest eller kolera, man tar de som svider minst, dvs defendern. Rasa gör de ändå förr eller
senare
Summan av detta... Skaffa ett stand-a-lone och större turbo, gasa tills det rasar och gör om, gör rätt. |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 11-12-2009 23:48
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Sy kan ju annars montera i ett
R-tek chip och porta wastegaten.
http://www.pocket... |
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 12-12-2009 13:45
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Nån som kör
med det och vet att de funkar? |
|
|
|
gzon |
Publicerat 12-12-2009 19:06
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Har en knightsports liggande Tegis om du inte har hittat någon än.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 12-12-2009 23:41
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
gzon
skrev:
Har en knightsports liggande Tegis om du inte har hittat någon än.
Menar du fuelcutdefender så har jag redan en. Va inte så att
jag sökte någon, utan ville mest ställa
frågan om den verkligen är nyttig för motorn |
|
|
|
gzon |
Publicerat 13-12-2009 00:09
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Tegheim skrev:
gzon skrev:
Har en knightsports
liggande Tegis om du inte har
hittat någon än.
Menar du fuelcutdefender så har jag redan en. Va inte så att jag sökte någon, utan ville mest ställa frågan om den verkligen är nyttig
för motorn
Oki. Tänkte bara i fall att.
Ser du bara till att lambdavärdet ligger ok så ser jag inget fel i att köra med FCD.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 13-12-2009 16:11
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
gzon skrev:
Tegheim skrev:
gzon skrev:
Har en knightsports liggande Tegis om du inte har
hittat
någon än.
Menar du fuelcutdefender så har jag redan en. Va inte så att jag sökte någon, utan ville mest ställa frågan om den verkligen är nyttig för
motorn
Oki. Tänkte bara i fall att.
Ser du bara till att lambdavärdet ligger ok så ser jag inget fel i att köra med FCD.
Då behövs en bredbandslamda, så de får väl bli en från
staterna. Bra o ha i många lägen |
|
|