Etanol wankel
|
Vin Vendel |
Publicerat 03-02-2008 17:11
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Har bokat tid för mappning hos Gabi i maj och funderar på att köra på etanol
finns de några risker med de?
har ju hört att den spär ut oljan mer än bensin.
Nämn gärna lite för och nackdelar... vet att de ska ge bättre kylning,
mindre spikningar och bättre avgasvärden. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-02-2008 18:32
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Har blivit några mil med E85
men pga
vissa nackdelar så kommer jag gå tillbaks till vanlig soppa.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 03-02-2008 18:45
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 03-02-2008 20:16
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Möjligtvis några nackdelar du vill dela med dig av? |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-02-2008 20:28
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Vi får se.....
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 03-02-2008 21:01
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
hmm
alltså ,vad är döe för hemlighetsmakeri?
kan väl påstå
att han nog inte är den ända som nog tänkt tanken.. men är väl en bra sak om ni emr kunniga kan
dela med er av sånt till oss som undrar?
är väl de en klubb ska göra? dela med sig av kunskaper o
hjälpa varandra, så har iaf alla andra forum o klubbar ja
varit med i funkat
bara en tanke....
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
per jansson |
Publicerat 03-02-2008 21:11
|
Användare
Inlägg: 125
Registrerad: 18.10.07
|
om man driver ett företag kan man inte dela ut en massa info helt
gratis då är man snart arbetslös |
|
|
|
Wolf |
Publicerat 03-02-2008 21:16
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan man inte dela
ut en massa info helt gratis då är man
snart arbetslös
nog för att han renoverar motorer... fine... men arbetslös kommer han nog sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på
etanol...
motorn blir ju inte oförstörbar för det menar ja...
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-02-2008 21:59
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan
man inte dela ut en massa info helt gratis då är man snart arbetslös
Äntligen en som förstår vilkoren
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 03-02-2008 22:01
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan man
inte dela ut en massa info helt gratis
då är man snart arbetslös
Äntligen en som förstår vilkoren
fine.. men när du då skriver så
i en tråd klart som tysan man blir nyfiken o vill veta.. lite onödigt o
skriva nå halvhemligt svar då om du inte kommer skriva nå mer menar ja...
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 03-02-2008 22:24
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
jag tolkar svaret att jag inte ska köra etanol efter som
han själv går
tillbaka till bensin.
Men jag får väl fråga nån annan om jag vill lära mig mer och inte lägga en massa onödiga pengar på något jag får ändra på i slutändan ändå. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-02-2008 22:50
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Wolf skrev:
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan man inte dela ut en massa info helt gratis då är
man snart arbetslös
nog för att han renoverar motorer...
fine... men arbetslös kommer han nog sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på etanol...
motorn blir ju inte
oförstörbar för det menar ja...
Dax för lite fakta igen....
Större delen av de jag gör är att jag bygger motorer för både tävling o gatbilar vilket inte är en guldgruva utan en
utmaning som både kostar mig pengar och tar en massa tid för att utveckla ( jag gör givetvis även standard renoveringar ).
Om jag sätter mig ner o kvittrar om
alla ideer jag har och vad jag gör
med mina motorer så har jag garanterat snart mindre o göra.
Råkar även finnas en del konkurrenter som ännu inte har
uppvisat samma resultat vad gäller hållbarhet och effekt ( vilket man bla kan
se på resultaten på tävlingsbanorna ).
Så jag anser inte det finns någon
större anledning för mig att avslöja för mycket ang mina teorier och motorbyggen.
Det är full öppet för dom andra
motorbyggarna att komma med tips och ideer
vilket har varit sällsynt än så länge.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 04-02-2008 00:05
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 04-02-2008 06:08
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
nja allatså detta va ju inte en fråga om hur man ska bygga en moter eller tips på en grym portning..
snarare bara
fråga ställd om hur motorn i sig reagerar på etanol...........
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 04-02-2008 06:15
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Wolf skrev:
per jansson skrev:
om man driver ett företag kan
man inte dela ut en massa info helt gratis då är man snart arbetslös
nog för att han renoverar motorer... fine...
men arbetslös kommer han nog
sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på etanol...
motorn blir ju inte oförstörbar för det menar ja...
Dax för lite fakta igen....
Större
delen av de jag gör är att jag bygger motorer för både tävling o gatbilar vilket inte är en guldgruva utan en utmaning som både kostar mig pengar och tar en
massa tid för att utveckla ( jag gör
givetvis även standard renoveringar ).
Om jag sätter mig ner o kvittrar om alla ideer jag har och vad jag gör med mina
motorer så har jag garanterat snart mindre o göra.
Råkar även finnas en
del konkurrenter som ännu inte har uppvisat samma resultat vad gäller hållbarhet
och effekt ( vilket man bla kan se på resultaten på tävlingsbanorna ).
Så jag anser inte det finns någon större
anledning för mig att avslöja för mycket ang
mina teorier och motorbyggen.
Det är full öppet för dom andra motorbyggarna att komma med tips och ideer vilket har varit sällsynt än så länge.
Jag förstår dig ville bara veta om det kunde skada något i motorn/ ge stora problem med maskinen. Inte om det i slutändan är avgörande om vilket man kan plocka
mest effekt. |
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 04-02-2008 07:48
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
En stor visionär samt entreprenör sa en gång dela
med dig av din visdom till andra, när de sedan märker hur begåvad du är kommer ryktet av dig
göra att alla kommer till dig och be om hjälp, människor orkar
inte lära sig själva, men de vill ha hjälp från den bästa, men hur ska de be om hjälp om det inte vet vem som är bäst…
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 04-02-2008 13:13
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
M_T-RX skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Wolf skrev:
per jansson skrev:
om man driver ett
företag kan man inte dela ut en massa info helt gratis då är man snart arbetslös
nog för att han renoverar motorer... fine...
men arbetslös
kommer han nog sällan bli om säg nu 10 av oss här börjar köra på etanol...
motorn blir ju inte oförstörbar för det menar ja...
Dax för lite fakta
igen....
Större
delen av de jag gör är att jag bygger motorer för både tävling o gatbilar vilket inte är en guldgruva utan en utmaning som både kostar mig
pengar och tar en massa tid för att utveckla ( jag gör
givetvis även standard renoveringar ).
Om jag sätter mig ner o kvittrar om alla ideer jag har och vad
jag gör med mina motorer så har jag garanterat snart mindre o göra.
Råkar även finnas en
del konkurrenter som ännu inte har uppvisat samma resultat vad
gäller hållbarhet och effekt ( vilket man bla kan se på resultaten på tävlingsbanorna ).
Så jag anser inte det finns någon större
anledning för mig att
avslöja för mycket ang mina teorier och motorbyggen.
Det är full öppet för dom andra motorbyggarna att komma med tips och ideer vilket har varit sällsynt än så
länge.
Jag förstår dig ville bara veta om det kunde skada något i motorn/ ge stora problem med maskinen. Inte om det i slutändan är avgörande om
vilket man kan plocka mest effekt.
Jo de kan ge stor skada i motorn pga att utfällningen i oljan är duktigt mycket större på en wankel än vad det är
på en kolvmotor.
Själv så han jag med runt 20mil ( 15 i bänk och 5
på gatan ) innan oljan var helt utspädd med E85 och då är risken jäkligt stor att man
tappar oljefilmen så motorn skär.
Vågar påstå att om de inte funkar på min motor som har sprallans nya
tätningar o fjädrar och sprallans nya rotorhus samt
ny slipade och läppade gavlar så lär det inte funka bättre på andra motorer.
Skall plocka ur och dela motorn för att ändra lite så jag lär
snart se om det
har påverkat motorn.
Varför åka på det om man inte skall plocka ut mycket effekt ?
Redigerat av Mr Wankeltrim den 04-02-2008 13:35
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 04-02-2008 17:39
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Jag är miljövän, det är vi väl alla här som kör
wankel "eco driving" skämt åsido jag
trodde att jag kunde ha fler fördelar med etanol. Har hört att det är mindre risk för spikningar, kyler bättre, släpper ut mindre skit och ger
bättre
prestanda. Men riskerar jag att förstöra motorn så kör jag hellre besin såklart.
http://www.etanol... |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 04-02-2008 20:23
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
M_T-RX
skrev:
Jag är miljövän, det är vi väl alla här som kör wankel "eco
driving" skämt åsido jag trodde att jag kunde ha fler fördelar med etanol. Har hört att det är mindre risk för
spikningar, kyler bättre, släpper ut
mindre skit och ger bättre prestanda. Men riskerar jag att förstöra motorn så kör jag hellre besin såklart.
http://www.etanol...
Om du är miljövän så har du köpt rent fel bil
Visst är det ett bra bränsle om man vill plocka ut mycket effekt men det är ingen höjdare att man skall
behöva byta olja var 15-20
mil för att va säker att det inte händer nåt med motorn.
Den som har labbat mest med på E85 och wankel är Gabi och vi har
diskuterat detta med utfällningen och vi är väl ganska så överens att
E85 är ett bränsle för strippen där man bara kör korta race.
Att åka med E85 i en
gatbil/banbil går ju men man späder ganska så fort ut oljan vilket inte är att rekommendera på en wankel.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 04-02-2008 20:47
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Motul ska enl. utsago kunna hantera etanol pga. att den är esterbaserad.
Vet att 2takts pojkarna kör på den.
MEN jag har inte testat, ej heller har jag belägg för att det är en lösning för wankelmotorer och längre driftintervaller
på oljebyten |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 04-02-2008 20:55
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
nrx skrev:
Motul ska enl. utsago
kunna hantera etanol pga. att den är esterbaserad.
Vet att 2takts pojkarna kör på den.
MEN jag har inte testat, ej heller har jag belägg för att det är
en lösning för wankelmotorer och längre driftintervaller på oljebyten
Nja nu tänker du på inblandningen i soppan medans
vi snackar om utspädningen i
motoroljan.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
ABIEX |
Publicerat 04-02-2008 20:57
|
Användare
Inlägg: 201
Registrerad: 19.10.07
|
För alla som undrar.
Man kan köra med etanol i
racing syffte utan problem...så långt har
man bevisat idag...man kan även köra med etanol på wankel om man är villig att byta olja varje 50mil ( en säkerhets
intervall). då det är krav att man har orginal oljekylarna kvar monterade så att
oljetermostaten inte öppnar för tidigt, så att olje tempen kommer upp i normal
arbets temp snabbare än vad en race setup skulle tillåta. Anledningen är etanol kokar vid ca 78grader celcius, och har
man en olja som mäter temp på ca 80
grader konstant så kommer etanolen att avdunsta så fort den landar i oljetråget.
Så för de som kommer vilja köra med etanol i ekonomi syffte tänker fel...
det kan bli dyrar att köra med etanol. pga olje byte.
jag kör enbart med mineral olja framtagen för hårda arbetsmiljöer.
Jag har även märkt att vissa
motorer som har varit mappade lite
mer safe har fått mer bränsle inblandat i oljan eller de som har gjort fel tändstifts val har oxå fått in mer etanol i oljan
pga oförbrända bränslemängder som tränger ner i oljetråget.
Min
slutsats är, vill du köra med etanol så kan du göra det med kortare intervall på
oljebyten och få en maskin som klarar mer effekt med mindre spiknings risk.
eller välja att köra på bensin typ
v-power, och acceptera mindre effekt
utag.
Vad gäller mekaniska aspekter kan man inte utlåta sig fritt i frågan om vad etanol påverkar olika matrial som finns i motorn då de flesta som
bygger motorer använder sig av olika kvalitén i form av tätningar och packningar.
Men när det gäller gavlar rotorer och hus så har det funkat utan att anmärka
problem på delarna (i race ända mål
vare sig korta sträckor eller långlopp).
/ Gabi
Redigerat av ABIEX den 04-02-2008 20:58
|
|
|