Strypventil/laddtryck
|
Wolf |
Publicerat 05-02-2008 22:44
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
jaha.. dåvill man lära sig nå nytt då
kör ju original setup med seq snurror..
o har då fått förklarat för mig att de 2
vaccumslangarna från WG-
klockarnoa upp mot hela turboanordningen som man ska sätta strypventiler på för o kunna ställa laddet
fick en storts strypventil
av Gzon, men kom fram till att ja borde sätta på båda
slangarna kanske
men inte hittat likadan strypventil än, men idag fanna ja en stryp/backventil, alltså
den har ställbart åt ett hål o fullt flöde jämnt tillbaka så att säga
med vanlig
strypventil stryper man ju flködet åt båda hållet, på denna andra
stryper man åt ena hållet alltså... funakr de ändå... kanske är bättre de tillomed?
kan typ nada om dett amed turbostryningar
osånt hittills. men ivrig o
lära mig o så
viklet håll flödar trycket åt? från eller till WGn osv... nån som har lust o plita ihop nå hyffsat låttförsteligt svar, eller har nån länk till en
sida där allt redan står..?
ja byter inte bara saker o pillar, vill lära mig oxå!
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 06-02-2008 10:35
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
upp....??
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 06-02-2008 11:46
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Lättaste är väl att Gzon förklara hur
han tänkt sig att du skall göra med den ventilen du fick av honom.
Du har bara en wastegate så
för att kunna ställa upp trycket på denna så räcker det med en reglerventil.
Jag skulle
personligen inte andvända mig av en vanlig strypventil för att
reglera laddtrycket på en wankel som är känslig för laddtryckspikar utan då hade jag för satsat på en elektronisk styrning vilket är
mycket säkrare.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 06-02-2008 18:23
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
okej..
jo suttit o stirrat mig blind på vacumdiagrammet...
o kom iaf fram till att de bara satt nippel i Pre-spool control slangen... den
andra korta där
brevid va helt öppen...
så för o ställa ladd räcker d med en regulator/ventil, på den slangen som nippels satt i?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 07-02-2008 08:59
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
tjoho.. ingen som vet?
dä man då fått infon att d bara e ena slangen som styr laddet..
viklen
isf?
o varför ser man då vissa som har ställbara ventilen på båda?
kom igen... feed me!
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Hagge |
Publicerat 07-02-2008 09:15
|
Användare
Inlägg: 85
Registrerad: 16.10.07
|
Ventilen ska sitta på den
korta slangen och i den ska det sitta en restriktor orginal med ett litet hål i. Gör det
inte det så skenar laddtrycket . Ta bort slangen och sätt dit en längre så du kommer åt bättre .
Hagge bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Hagge den 07-02-2008 09:24
|
|
|
|
Hagge |
Publicerat 07-02-2008 09:16
|
Användare
Inlägg: 85
Registrerad: 16.10.07
|
+
Hagge bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Hagge den 07-02-2008 09:22
|
|
|
|
Hagge |
Publicerat 07-02-2008 09:18
|
Användare
Inlägg: 85
Registrerad: 16.10.07
|
http://robrobinette.com/boost_controller.htm
titta här jag får inte in bilden
Hagge bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Hagge den 07-02-2008 09:25
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 07-02-2008 09:22
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Hagge skrev:
Ventilen ska sitta på den korta slangen och i den ska det
sitta en restriktor orginal
med ett litet hål i. Gör det inte det så skenar laddtrycket . Ta bort slangen och sätt dit en längre så du kommer åt bättre .
hr nu baraq nippel i långa
slangen... iofs inte kollat noga ikorta.. men har fö rmig d inte satt nån där.. o har ahft stabilt ladd hela året som va
men ska kolla igen då.. men
korta säger du...
då sätmmer de
som de står på denna gilden då
[img]http://www.turborx7.com/images/Technical/vacuum_hose_diagram2.jpg[/img] is not a valid Image.
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Hagge |
Publicerat 07-02-2008 09:26
|
Användare
Inlägg: 85
Registrerad: 16.10.07
|
Nu blev det många
bilder |
|
|
|
Wolf |
Publicerat 07-02-2008 09:35
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Hagge skrev:
Nu blev det många bilder
haha japp
men ser du på
din"a"
bilder med, att de sitter en ställbar ventil på pre-spool slangen med...
nån funktion med de??
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Hagge |
Publicerat 07-02-2008 10:09
|
Användare
Inlägg: 85
Registrerad: 16.10.07
|
Ja den andra på prespoolen är bara
för att kunna justera hur mkt andra turbon ska spinna upp innan
den slår in . På så sett kan man få mindre "boost spikes" vid 4500rpm !
Jag har bara ventil på slangen till
wastegateklockan . |
|
|
|
Wolf |
Publicerat 07-02-2008 10:20
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Hagge skrev:
Ja
den
andra på prespoolen är bara för att kunna justera hur mkt andra turbon ska spinna upp innan den slår in . På så sett kan man få mindre "boost spikes" vid
4500rpm !
Jag har bara
ventil på slangen till wastegateklockan .
ah okej man justerar att glappet blir mindre då alltså?
vore ju skoj o
minimera d då man inte har som på 99+ sjuorna, att glappet inte
ens existerar typ
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Hagge |
Publicerat 07-02-2008 11:24
|
Användare
Inlägg: 85
Registrerad: 16.10.07
|
Om du byter till Power FC ECU blir allt
mkt bättre !
Bilen går mkt mjukare genom hela registret .
Men allt går
ju mappa sönder |
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 07-02-2008 13:37
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Kör du med PFC så behöver du ingen
extern
boostcontroller. Sjukt bortkastade pengar. Sålänge du inte kör singleturbo. Då är det att rekommendera.
Min filosofi: PFC'n är byggd till Rx7 från början.
Den har inbyggd kontroll
för seq turbo. (Det är få eftermarknads bc's som har det) och ju färre saker som sätts dit för att kontrollera saker, ju mindre
chans är det att något går sönder.
Köp en PFC så har du
ju allt i ett, och du behöver den för mappningen hursomhelst.
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 07-02-2008 15:46
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Finns ju ingen inbyggd BC i PFC, utan den får man ju köpa till... laddar 0,8 nu cirka,
lite beroende på lufttemp ute o så... men planen är ju att höjja
upp mot 1bar...
kört med PFC sen ja köpte bilen.. grundmappad av Gzon.. skall mappas in med ny IC o spridare till våren...
Redigerat av Wolf den 07-02-2008 15:47
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 07-02-2008 15:50
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Det finns visst inbyggd BC i PFC, hur tror du annars den kontrollerar bilen om
du inte kör med eftermarknads?
Sålänge du
ska köra med effekten som orginalsnurror klarar så funkar den sjukt bra.
Solenoiderna har du ju i
Diagrammet om du inte tror mig.
E och F.. Å menyn ligger i Commandern. Behöver inte
FC Pro eller Datalogit för att göra det.
Redigerat av Daniel Gardh den 07-02-2008 15:54
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 07-02-2008 15:55
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Daniel Gardh skrev:
Det finns visst inbyggd BC i PFC, hur tror
du
annars den kontrollerar bilen om du inte kör med eftermarknads?
Sålänge du ska köra med effekten som orginalsnurror klarar så funkar den sjukt bra.
Solenoiderna har du ju i Diagrammet om
du inte tror mig.
E och F.. Å menyn ligger i Commandern. Behöver inte FC Pro eller Datalogit för att göra
det.
men... hmm, vad ja iaf lärt mig är att man INTE kan ställa
laddtrycket i PFC:n utan den lilla tillägsmojängen som man kan köpa till de
hela..............
EDIT: varför finns då denna o köpa till annars?
http://www.newera...oductID=35
Redigerat av Wolf den 07-02-2008 16:00
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 07-02-2008 16:00
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Man ska inte köpa tillägsmojängen, för den är
onödig. Du ska köra med orginal om du inte byter turbos. Varför krångla till det?
Det är väldigt få eftermarknads controllers som har seq inställningar. Å
jag vet väldigt väldigt många som
kör med det.
Det brukar vara okunskap som säger att man ska byta. Å folk som vill att man ska köpa ytterligare en dyr
eftermarknadsprodukt.
Å tilläggsmojängen är en likadan solenoid
som du får i AVC-R kit'et. Som du ställer på samma sätt, i commandern.
Gör
som du vill, Jag hade en Greddy Profec BII men valde att köra orginal efter att ha pratat med ett gäng folk som
mappat FD's länge. Både i EU å Japan.
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 07-02-2008 16:02
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
så du säger att d finns en solenoid i systemet som kan styras
från PFC:n som på såsätt
reglerar laddet....?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|