Intercooler: luft vs vatten
|
Mattias |
Publicerat 07-02-2008 10:48
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 09.12.07
|
Har problem med att bestämma mig om jag ska ha en vanlig luft/luft intercooler eller vatten/luft. Dom jag har
pratat
med säger att. Visst vatten ic är mycket bra när man tex kör dragracing, iom trögheten i vattnet så hinner inte ic:n bli varm när man står stilla lite. Men om man tex
har varit ute och kört
och ställer bilen i en timme så blir effekten istället tvärtom. Att man får problem med att få ic:n kall iom trögheten. En vanlig
luft/luft har bara trögheten i matrialet.
En annan sak är ju
luftflödet. Jag tycker att en ic ansluten med kortare rör och mindre svängar borde bättra
responsen. En vatten kan man placera väldigt nära, korta rör lite svängar. Medan en luft måste placeras i
fronten för bästa kylning. Med långa rör och mycket
svängar som följd.
Åsikter??? |
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 07-02-2008 13:42
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Vmount är det ultimata, många utomlands kör vattenkylda men jag tycker
personligen inte att det är så mkt att hurra för.
Dessutom ger ju vattnet lite xtra vikt.
En bra ic frontmonterad funkar ju tex på Gabi's och det är få
som har så mkt effekt.
För
responsen, köp Vmount. Sjukt korta rör. Bästa placering och snyggt utseende.
Kombinerar du med ventilerad huv så har du den
ultimata setup'en.
Min vattentemp går ner SJUKT snabbt när
jag börjar köra. rusningstrafik varm sommardag är ca 87 grader för mig.
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 09-02-2008 16:20
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
hittar man rätt
setup så kan front vara
precis lika effektiv som vmount, dessutom kommer du inte lida av att värmen "blöder" över på vmounten om du kör med frontmount... det gäller att du bygger
rätt...
jag har alltid korrekt arbetstemperatur på motorn vare sig jag åker eller står stilla. självklart kan vi debatera denna topic tills vi dör... men ska
man köra v-mount med precis samma kylprestanda
som frontmount så tror jag man bör göra som twins rx7a.
Rörens längd har givetvis inverkan på gasrespons,
dock inte så stor inverkan som många tror, ett tips är väl om man nu ska köra med
frontmount är att ansutningarna till ic är på toppen, då får man korta rör,
tror inte att det är mer än några dec längre än vmount... my 0.2$
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
LindeMan |
Publicerat 09-02-2008 16:56
|
Användare
Inlägg: 189
Registrerad: 16.10.07
|
De är alltså inte att föredra med långa rör?
tänkte mest på bubblan. Där ska ju ic monteras i vingen typ som
qvarnis porsche, men
ja vet inte om de kan bli klumpigt, å då fanns en liten tanke att montera ic fram å dra rör men var inte allt för sugen på det |
|
|
|
ABIEX |
Publicerat 11-02-2008 02:59
|
Användare
Inlägg: 201
Registrerad: 19.10.07
|
Lite frågor som kan vara värda att tänka på.
Vad är
målet i form av effekt?
Vad är ändamålet? bana, strippen, gata eller show?
Ska du köra med orginal turbo eller annat?
I såfall viket val av turbo har
gjorts?
/
Gabi |
|
|
|
Mattias |
Publicerat 11-02-2008 13:14
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 09.12.07
|
För min
del räcker effekten 300-350hästar. Vill hellre köra säkert så
att inget går sönder.
Kör gata men vill prova på att köra bana.
Kör garanterat med orginal snurror, tills jag har haft motorn
portad och förstärkt. Sen
vet man aldrig.
Var sugen att prova etanol men efter vad jag läst på forumet så blir det för jobbigt.
Gabi vad kör du för V-mount? |
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 11-02-2008 13:22
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Gabi körde Frontmonterat sist jag kollade.
|
|
|
|
Mattias |
Publicerat 11-02-2008 15:18
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 09.12.07
|
Daniel Gardh skrev:
Gabi körde Frontmonterat sist jag kollade.
Jag
skrev fel.
Vad kör Gabi för front intercooler?
Vad ska man köpa för v-mount om man ska ha en sån? |
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 11-02-2008 16:09
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Vmount
kit att köpa är RE-Amemiya,Knightsports eller Revolution. Det är dom som dom flesta använder världen över.
Revolution är det mest kompletta men vad gäller cellpaket så är dom 3 i stort sett
lika bra. RE-Amemiya ligger 1grad under i något test dom gjorde.
|
|
|
|
ABIEX |
Publicerat 12-02-2008 10:21
|
Användare
Inlägg: 201
Registrerad: 19.10.07
|
Mattias skrev:
För min del räcker effekten 300-
350hästar. Vill hellre köra säkert så att inget går sönder.
Kör gata men vill prova på att
köra bana.
Kör garanterat med orginal snurror, tills jag har
haft motorn portad och förstärkt. Sen vet man aldrig.
Var sugen att prova etanol men efter vad jag läst på forumet så blir det för
jobbigt.
Gabi vad
kör du för V-mount?
Den ja körde med var egen tillverkad frontmonterad men såldes bort ihop med motorn, nyligen byggde ja en v-mount som ja gav
bort.
nu har ja ett nytt frontmount kit .... klarar ca 700hk väger lite och avstämd med rören så responsen är bra.
En sak som många glömmer är att
tjocka rör kräver mer luft för att fyllas, och
har man små turbosar så kan man inte fylla rören lika fort som stora turbosar gör. därför så ska man inte gå på
stora rör på trycksidan... 3 tum räcker till ca 900hk, nu ska ja köra med 2,5 tum
och det ska räcka till ca 6-700hk med rätt turbo setup dvs.
Hoppas
detta info hjälpte lite.
/ Gabi |
|
|