May 04 2024 18:16:12
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Tegheims hembyggda 26B 4rotor-vev
haggstrom
Så sjukt fränt! Ska bli riktigt roligt att

följa det här bygget!Grin
Daniel Häggström
Umeå
 
Gullig
Tegheim skrev:
fastlane skrev:

Smaken är

ju

olika, en rx-8 är lite bättre utgångspunkt än en 142.

Det går fint att bygga om chassie på åttan med Wink


Utgångspunkten är inte

densamma som resultatet Smile Haha, men jag förstår

vad du menar.
Poängen är dock att jag måste kunna registrera bilen som amatörbyggt fordon för att

överhuvudtaget kunna använda 4rotorn lagligt i sverige.
Detta kräver att man bygger om

bilen ganska rejällt, vilken kanske kan vara synd på en så

förhållandevis dyr bil som Rx8an, när jag kan hålla ner kostnaderna och göra samma jobb på 142an. Sen är det charmen i 142an som gör det

extra roligt att göra

en riktigt väghållningsmaskin med dubbla A-armar och låg-byggt chassi osv.


Måste nog lägga till en negativ kommentar fråga här.
Har du pratat med nån

SFRO

besiktningsman om en 4 rotor? Har pluggat SFROs bygghandbok och VVs föreskrifter länge. Så har lite svårt att se dig få den godkänd helt lagligt så att

säga. Jag kan ju ha helt fel iofs då det ej

står mycket i föreskrifterna om wankel.

Är axeln i förenklade ord en 20b axel som är utökad till andra sidan

så att säga?
Lite så min hjärna gick när jag funderade på 26b axeln och att

rita den så enkel som möjligt.
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
 
AndersE
Gullig:
Vad menar du skulle vara svårt? Pga att det är just en wankel? Eller ev effekt, vikt




osv?

Det är ju många som bygger om sina bilar till v8'or o inte verkar ha några större problem?
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
Tegheim
Eftersom bilen är

såpass ombyggd som det numera klassas som "Amatörbyggt Fordon" så har

jag fria tyglar att konstruera en motor hur jag vill så länge jag håller mig under 15kW/100kg.
Jag har haft Bosse

Bildoktorn från SFRO i mitt garage och

tittat på bilkonstruktionen, så jag har koll på läget.

Axeln är en kortad 20B, med 13B-mitt, och egen bakre del enkelt förklarat Smile
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Zap
Tegheim skrev:
Eftersom bilen är såpass ombyggd som det

numera klassas som "Amatörbyggt Fordon" så har jag fria tyglar att konstruera en motor hur jag vill så

länge jag håller mig under 15kW/100kg.


Det gör alltså drygt 200 hästkrafter per 1 000 kg. Kommer du inte att få ut mer än så?
 
AndersE
Jobbar Bosse bildoktorn på SFRO??? JÖSSES
Var det inte han som tipsa om kanel eller vad det var i kylaren när den

läckte?


Tegheim skrev:
Eftersom bilen är

såpass ombyggd som det numera klassas som "Amatörbyggt Fordon" så har jag fria

tyglar att konstruera en motor hur jag vill så länge jag håller mig under 15kW/100kg.
Jag har haft Bosse

Bildoktorn från SFRO i mitt garage och tittat på

bilkonstruktionen, så jag har koll på läget.

Axeln är en kortad 20B, med 13B-mitt, och egen bakre del enkelt förklarat Smile

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
Gullig
Nu är det ju inte

vikt

mot kW som är beskymmer utan att motorn är av egen konstruktion och saknar papper på avgaskrav och effekt. Bänk papper på effekt är inte godkännt av bilprovningen.
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
 
Janne
AndersE skrev:
Jobbar Bosse bildoktorn på

SFRO??? JÖSSES
Var det inte han som tipsa om kanel eller vad det var i kylaren när den

läckte?


Kanel funkar..Ett gammalt trix!!
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Tegheim


Gullig skrev:
Nu är det ju inte vikt mot kW som är beskymmer utan att motorn är av egen konstruktion och saknar papper på

avgaskrav och effekt. Bänk

papper på effekt är inte godkännt av bilprovningen.


I ett amatörbyggt fordon behöver du inte ha papper på nåt annat än effekt på din motor.
Man får



gärna uppfinna en egen motor som ser ut som en badboll, så länge den inte har för mycket effekt.

I ett OMBYGGT FORDON måste motorn ha intyg från

tillverkaren, och vara i originalutförande

med dispens för små justeringar. Oxå där slutligen effekt vs vikt.

Så, i ett ombyggt fordon får vi åka med

20Bn, om vi kan få mazda att skicka papper på motorn. OCh då måste motorn vara med

original elsystem, emission och avgaskrav såsom katalysator osv. Och pappren

är i princip omöjliga att få tag på.

Ett amatörbyggt fordon får se ut precis hur som helst, så länge vi har en

säkerhet i bromsar som matchar bilen,

allt är vettigt byggt och genomtänkt, samt effekten inte överstiger 15kW/100kg. Inga krav på katalysator, intyg eller likn.
Sedan registreras fordonet som




ett nytt fordon med årets modell.
Säg att jag skulle besiktiga iår, så skulle Volvon döpas efter mitt tycker, och bli en 2011 och jag får börja betala vägskatt

igen.

För övrigt tror jag

att den kommer heta "Wolvo Tegheim 142" den dagen vi står inför regbes.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Tegheim
Zap skrev:
Tegheim

skrev:

Eftersom bilen är såpass ombyggd som

det numera klassas som "Amatörbyggt Fordon" så har jag fria tyglar att konstruera en motor hur jag vill så länge jag håller mig under

15kW/100kg.


Det gör alltså drygt 200 hästkrafter per 1 000 kg. Kommer du inte att få ut mer än så?


Den kommer troligtvis väga mer än 1000kg vid bes, och

även efteråt.

Kommer sikta på att regga den med 1400-1500kg, dvs 280-300hk.
Tanken med 26Bn är inte att slå några effektrekord. Får jag ut 250-300hk vid

första försöket så är jag överlycklig.
Jag är glad

om den ens startar Smile
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Zap
Låter som ett kul projekt.

Hur är det med avgaskrav på såna här byggen?
 
Tegheim
I princip inga

avgaskrav på egenbyggda motorer Smile
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Zap
Kanske tur det? :-D
 
Tegheim
Har tillverkat mig en egen kilspårs-dragare av en rostfri axel och ett stickstål till en svarv.
Blev över förväntan! Spåret är 3.40mm

brett och 5.70mm djupt.

[img]

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0644.jpg[/img]


[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-

build/IMAG0645.jpg[/img] is not a valid Image.

Har äntligen lyckats komma igång med

kilspåren oxå.

Först gjorde jag egan backar till skruvstycket för att kunna göra en exakt fixtur.
Dom är skruvade

innifrån på plats i skruvstycket.


i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0677.jpg

Ett hål på 43.61mm, samt en R6 för att ge




frigång åt Radie5 på excentern.
Här ej arborrat, så ytan är bara fräst än.
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-

build/IMAG0681.jpg[/img] is not a valid Image.




Sugpassning!
i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0682.jpg



Som gjuten Smile
[img]

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0683.jpg[/img]

Indikering av excentern,

jag har min nollpunkt där jag gjorde fixturen, så då har man

enkelt koll på att excentern teoretiskt ska ligga på X-15.0mm Y0.0mm.


i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0688.jpg

En sista

kontroll av verktyget. Indikerar upp

spåret i verktyget i X-axeln, på så vis vet jag att den är vinklad exakt 90grd.
Med hjälp av M-koden M19 i maskinen, så låser jag spindel fast på samma




ställe varje gång.
i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0690.jpg

Såhär ser bearbetningen ut,

det ska egentligen gå MYCKET

fortare, då skärhastigheten på ett sådant skär är ca 80-120m/min, dvs så fort den vill fara igenom materialet. Lätt när det

snurrar att få den skärhastigheten, men nu står skäret still och ska bara

hyvla rakt ner. Så jag kör 2m/min Smile eller F2000.0 som många kanske känner till. Tar

endast 0.1mm per skär för att slippa otäckheter i mina fina bitar Smile
YouTube video





Resultatet! Kilspår på 5.00-5.01mm bredd, och

djupet med lite frigång.
i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0693.jpg
[img]




http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0694.jpg[/img]


2010-10-07
Ikväll har jag gjort lite kilspår i

veven, som motsvarar de jag gjorde

i excentrarna.

En manlig fräs måste man ha...
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo

%20142/My%204rotor-build/IMAG0721.jpg[/img] is not a valid Image.

Viktigt att man spänner

fast utan att flytta den!


i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0723.jpg

Färdig uppspänning.
[img]




http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0724.jpg[/img]

work work


[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My

%204rotor-build/IMAG0727.jpg[/img] is not a valid Image.

Så blev det! Spåret är 5,01mm brett och

43,5mm långt.
Lätt att glömma kompenseringen för att axeln ska slipas sen när man ställer djupet.
[img]




http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0726.jpg[/img]
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Tegheim
Sista kilspåret

klart!

[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo

%20142/My%204rotor-build/IMAG0737.jpg[/img] is not a valid Image.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Johan_K
GrinGrinGrinCoolCoolCoolCoolGrinGrinGrinGrin

KÄRLEK VACKERT UNDERBART]



Behöver jag

säga mer !
Jag hoppas att du förstår att vi i den nördiga delen av wankelforumet kräver läktarplats när det blir uppstart Wink
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Tegheim
Jag tror att läktaren får byggas neråt skurup

isåfall. Jag räknar

iskallt med att uppstart får bli i ett motorstativ Smile
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
malare
Då planerar vi en skåne resa i någon obestämd framtid. Smile

Gick tankebanorna någongång

i att ha en solid axel och göra lösa

lagerbockar? (på något sätt?)
Enklare att tillverka axeln utan passning av vevslängar med konor och spår... men förstås lite ingenjörskonst att få till




fungerande lager.
Du får gärna rätta mig i tanken om det är något som inte funkar! ...för det är något jag funderar på. Wink

Mercedes hade nog den lösningen

back-in-the-days, men så mycket

blev det av det, hehe.

Sen angående avgaskrav har jag för mig man kunde iaf. förr betala en avgasdispens på, då 7000kr

för att slippa kraven om avgasvärderna... nått som finns fortfarande?

(fast bara för amatörbyggt tror jag.)
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Tegheim
Njae, tanken gick aldrig åt att göra en solid

vev. Det blir tufft att trä på rotorerna även om man löser lagerlägerna Smile Men det är

helt klart värt en tanke, det är ju inte helt smidigt att få ihop alla

små delar...

Vet inte hur avgaskraves ser ut, det vore ju faktiskt roligast om man kunde få ihop den, och få den

hyffsat "miljövänlig" med

lagom effekt och körbarhet. Ljudet är värt mer än 1000hk Smile
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Johan_K
Tegheim skrev:
Jag tror att läktaren får

byggas neråt skurup isåfall. Jag räknar iskallt med att

uppstart får bli i ett motorstativ Smile


Låter ju underbart ! Har ju bara ca timmen till Jurgen... Kanske rent av kan köra wankel

Wink
Klart

att den kommer att starta.. Du verkar ju inte lämna mycket till slumpen !

Ge oss mer bilder och filmer !

//JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 4.41 sekunder - 221 Förfrågningar 18,982,061 unika besök