olika, en rx-8 är lite bättre utgångspunkt än en 142.
Det går fint att bygga om chassie på åttan med
Utgångspunkten är inte
densamma som resultatet Haha, men jag förstår
vad du menar.
Poängen är dock att jag måste kunna registrera bilen som amatörbyggt fordon för att
överhuvudtaget kunna använda 4rotorn lagligt i sverige.
Detta kräver att man bygger om
bilen ganska rejällt, vilken kanske kan vara synd på en så
förhållandevis dyr bil som Rx8an, när jag kan hålla ner kostnaderna och göra samma jobb på 142an. Sen är det charmen i 142an som gör det
extra roligt att göra
en riktigt väghållningsmaskin med dubbla A-armar och låg-byggt chassi osv.
Måste nog lägga till en negativ kommentar fråga här.
Har du pratat med nån
SFRO
besiktningsman om en 4 rotor? Har pluggat SFROs bygghandbok och VVs föreskrifter länge. Så har lite svårt att se dig få den godkänd helt lagligt så att
säga. Jag kan ju ha helt fel iofs då det ej
står mycket i föreskrifterna om wankel.
Är axeln i förenklade ord en 20b axel som är utökad till andra sidan
så att säga?
Lite så min hjärna gick när jag funderade på 26b axeln och att
mot kW som är beskymmer utan att motorn är av egen konstruktion och saknar papper på avgaskrav och effekt. Bänk papper på effekt är inte godkännt av bilprovningen.
Gullig skrev:
Nu är det ju inte vikt mot kW som är beskymmer utan att motorn är av egen konstruktion och saknar papper på
avgaskrav och effekt. Bänk
papper på effekt är inte godkännt av bilprovningen.
I ett amatörbyggt fordon behöver du inte ha papper på nåt annat än effekt på din motor.
Man får
gärna uppfinna en egen motor som ser ut som en badboll, så länge den inte har för mycket effekt.
I ett OMBYGGT FORDON måste motorn ha intyg från
tillverkaren, och vara i originalutförande
med dispens för små justeringar. Oxå där slutligen effekt vs vikt.
Så, i ett ombyggt fordon får vi åka med
20Bn, om vi kan få mazda att skicka papper på motorn. OCh då måste motorn vara med
original elsystem, emission och avgaskrav såsom katalysator osv. Och pappren
är i princip omöjliga att få tag på.
Ett amatörbyggt fordon får se ut precis hur som helst, så länge vi har en
säkerhet i bromsar som matchar bilen,
allt är vettigt byggt och genomtänkt, samt effekten inte överstiger 15kW/100kg. Inga krav på katalysator, intyg eller likn.
Sedan registreras fordonet som
ett nytt fordon med årets modell.
Säg att jag skulle besiktiga iår, så skulle Volvon döpas efter mitt tycker, och bli en 2011 och jag får börja betala vägskatt
igen.
För övrigt tror jag
att den kommer heta "Wolvo Tegheim 142" den dagen vi står inför regbes.
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
Först gjorde jag egan backar till skruvstycket för att kunna göra en exakt fixtur.
Dom är skruvade
innifrån på plats i skruvstycket.
Ett hål på 43.61mm, samt en R6 för att ge
frigång åt Radie5 på excentern.
Här ej arborrat, så ytan är bara fräst än.
[img]http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-
jag har min nollpunkt där jag gjorde fixturen, så då har man
enkelt koll på att excentern teoretiskt ska ligga på X-15.0mm Y0.0mm.
En sista
kontroll av verktyget. Indikerar upp
spåret i verktyget i X-axeln, på så vis vet jag att den är vinklad exakt 90grd.
Med hjälp av M-koden M19 i maskinen, så låser jag spindel fast på samma
ställe varje gång.
Såhär ser bearbetningen ut,
det ska egentligen gå MYCKET
fortare, då skärhastigheten på ett sådant skär är ca 80-120m/min, dvs så fort den vill fara igenom materialet. Lätt när det
snurrar att få den skärhastigheten, men nu står skäret still och ska bara
hyvla rakt ner. Så jag kör 2m/min eller F2000.0 som många kanske känner till. Tar
endast 0.1mm per skär för att slippa otäckheter i mina fina bitar YouTube video
Då planerar vi en skåne resa i någon obestämd framtid.
Gick tankebanorna någongång
i att ha en solid axel och göra lösa
lagerbockar? (på något sätt?)
Enklare att tillverka axeln utan passning av vevslängar med konor och spår... men förstås lite ingenjörskonst att få till
fungerande lager.
Du får gärna rätta mig i tanken om det är något som inte funkar! ...för det är något jag funderar på.
Mercedes hade nog den lösningen
back-in-the-days, men så mycket
blev det av det, hehe.
Sen angående avgaskrav har jag för mig man kunde iaf. förr betala en avgasdispens på, då 7000kr
för att slippa kraven om avgasvärderna... nått som finns fortfarande?
(fast bara för amatörbyggt tror jag.)
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE