Varierande effekt??
|
supratjejen |
Publicerat 26-05-2010 13:14
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Min bil har börjat få ökad effekt ibland. Ganska mycket också, 20-30 hk skulle jag gissa. Blev väldigt
förvånad första gången det hände
Jag tror det började i samband med att jag råkade kortsluta bilen efter mätarinstallation.
Det är svårt att se nåt
mönster i det men det verkar hända
oftast efter hård körning, typ ett race. Turbon laddar lika mycket som vanligt.
Har bredbandslambda och värdena är
ok. Har även extra tempmätare olja & vatten och det kan vara så att
tempen är typ 5 grader högre när det händer pga hårdkörning. Olja 85, vatten 90 typ.
Sitter Rtek steg 1,7 i bilen med 720cc sekundära spridare.
Frågan är om det var nåt fel på bilen
innan, eller om den håller på att gå sönder
nu??
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 26-05-2010 13:23
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Kolla Trailingspolarna, kanske är glapp eller liknande. Testa
att läsa ut
felkoder. Vill minnas att det finns felkoder för Trailningspolarna. Vill minnas att om trailningspolarna inte funkar blir det ett litet
effekttapp.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Bellstam |
Publicerat 26-05-2010 23:45
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 26.09.08
|
Det (tror jag)
upplever jag ibland också på min FC, vad
gör man och hur kostsamt är det att byta spolarna isåfall.
Kan vara effekten som varierar, men det kan också vara jag som bara är jävligt ovaken på
morgonen i bilen och upplever allt väldigt växlande molnigt just då!
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 27-05-2010 01:21
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det finns också ett fenomen på FC att ifall exempelvis
jordkablarna till tändmodulerna
glappar så lägger sig modulen i en felmod där den är avstängd.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 27-05-2010 12:18
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har prövat att
starta med bara ena spolparet
inkopplat. Det funkar på båda men på ena är tomgången orolig. Tror det var den närmast batterit.
Hur är dom jordade/ var
brukar det bli glapp?
Hänger ett par lösa kablar vid/från
spolarna som kanske ska sitta nånstans.. Är bortrest med jobb nu men fotar dom när jag kommer
hem.
Borde inte nån varningslampa lysa när man har felkod?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 27-05-2010 13:35
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
De är ju så
påkostat
att tändspolarnas hållare är gummiupphängda, och åtminstone en gång har en kabel tvärs över gummiupphängningen hjälpt problemet, (fast det var säkert någon annanstans
glappet fanns).
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 28-05-2010 09:37
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Så det går att extrajorda dom i
sin egen upphängning?
Hänger en svart kabel löst som kommer från spolen vid batterit, ska den gå
till jord kanske?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 28-05-2010 12:14
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det finns en kabel för test med en rund honkontakt från varje tändmodul, den ska vara oansluten.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 30-05-2010 17:38
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har nu
extrajordat trailing-spolarna, bytt till mjukare stift på leading och
sänkt soppatrycket lite. Tror effekten är mer konstant nu, svårt att säga eftersom man
lätt blir effektblind ganska snart
Tomgången blev också bättre, innan misstände han nån gång ibland.
Fick då upp tempen lite på oljan som jag
tycker legat för lågt. Var nere på 70 grader på motorvägen innan och då började han misstända lite. Nu gick den upp till typ 95 när jag gasade på
ordentligt i
sommarvärmen och höll sig ovanför 80 på landsväg. Vattentempen ligger ganska konstant runt 90.
Vad brukar temperaturerna ligga på?
Mätte lite värden på
tändkablarna: T1 - 0-
18000 V, T2 - 0-13000 V
L1 - 14000-19000 V, L2 - 10000-18000
T2 hade ju lite lägre värden än dom andra fast jag har bytt hela
trailing-enheten. Har två till jag kan pröva.. Vad tror ni
annars om värdena, är dom ok?
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 11-07-2010 01:41
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Nu går bilen som den ska igen tror jag. Läste
på rx7club.com och där stod det att det är vanligt att
jordningarna blir dåliga med åren. Så jag rengjorde dom (eller bytte dom som var kass).
Dom var
rejält dåliga endel
Så nu har bilen gått bra hela dagen.
Hittade en bra sida där det
stod var dom var och vad dom gick till. Så ett tips till alla
FC-ägare; kolla jordpunkterna!
http://www.aaronc...unding.htm
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Vin Vendel |
Publicerat 11-07-2010 10:15
|
Administratör
Inlägg: 1752
Registrerad: 23.10.07
|
Skönt att det löste sig
|
|
|