Jag har per telefon fått lite frågor om en TII som efter ett
antal modifieringar fått problem med tändningen.
Felet yttrar
sig i att tändspolarna emellanåt bränner av gnistor vid vevaxelvinklar där de absolut inte får
göra detta
Som vanligt på en wankel så märks det knappt alls på låg belastning, men vid högre
varv och belastning riskerar det motorras vilken sekund som
helst, (även vid låglast orsakar det kraftigt slitage på motorn).
Bland de elektriska modifieringarna som gjorts på den här bilen
är:
- Flyttning av
batteriet till bak i bilen.
- Byte av ECU till eftermarknads av något slag.
- Byte av tändsystem till något annat.
- Byte till större spridare
Jag vet
inte
säkert varken detaljer eller vad det är för eftermarknadsprylar,
så jag får uppdatera informationen senare.
De orsaker som jag kan komma på
som kan vara bidragande till problemet är:
- Dåligt batteri
- För klena kablar till batteriet
- Endast en pluskabel till batteriet istället för dubbla
kablar
- Dåliga, eller dåligt monterade, kabelskor på
batterikabeln/kablarna
- Störningar från generatorn
- Störningar från bensinpumpen
-
Störningar från spridarna (exempelvis lågohmiga spridare utan seriemotstånd)
- Kablarna från
vevaxelgivaren (CAS) växlade + och -
- Kablarna från
vevaxelgivaren oskärmade och/eller dragna nära andra störande kablar
- Inkoppling av ECU-ersättare gjort amatörmässigt med dåliga skarvar
eller liknande
- Inkoppling av tändsystemet gjort med dåliga skarvar eller jordpunkter
Har du erfarenheter eller fler förslag på vad man i första hand bör kolla ?
Jag fyller på
punkterna efter hand, kanske kan detta bli en användbar tråd till hjälp för de som råkar ut för liknande problem.
Redigerat av wankelmats den 27-05-2010 20:48
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
man använder skärmad kabel mellan från vevaxelgivare/fördelare. Man ska också se till att denna ligger så långt som möjligt från - kablarna till tändspolar,
tändspolarna i
sig själva och tändkablar.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.