Midpipe och Boostcreep
|
Trygger |
Publicerat 18-02-2008 20:00
|
Användare
Inlägg: 11
Registrerad: 23.01.08
|
Vad
behöver man göra för att undvika boostcreep med midpipe eller racekat? Kan
man vara säker på att undvika boostcreep om man har laddtrycksstyrning t.ex PRofec B
(tillsammans med PFC). |
|
|
|
GL |
Publicerat 18-02-2008 21:21
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Trygger skrev:
Vad behöver man göra för att undvika boostcreep med midpipe eller racekat? Kan man vara säker
på att undvika boostcreep om
man har laddtrycksstyrning t.ex PRofec B (tillsammans med PFC).
Problemet med boostcreep är att wastegaten blir för
liten för att orka evakuera det ökade avgasflöde som sker med ett
öppnare avgassystem.
Det man kan göra om det skulle ske är att sätta en strypning mellan
downpipe och midpipe (plåtfläns med ett t ex 2.5tums hål i) men då försvinner nästan vitsen med ett
öppnare avgassystem.
En laddtrycksstyrning kommer
inte hjälpa detta iom att när wastegaten är helt öppen så är den helt öppen.
Jag själv körde med 3 tum hela vägen utan kat, laddade
0.9 bar och 330hk
utan några problem med boostcreep, fenomenet verkar bara uppstå på vissa bilar..
Gustav
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 18-02-2008 21:52
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Alt. är det inte att
porta wastegaten???
|
|
|
|
GL |
Publicerat 18-02-2008 21:56
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Alt. är det inte att porta wastegaten???
Absolut! bästa
alternativet om man har tid/lust att mecka bort grenrör/turbos.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Trygger |
Publicerat 19-02-2008 08:07
|
Användare
Inlägg: 11
Registrerad: 23.01.08
|
Om man nu inte vill porta wasteten, måste man då ha restriktor? Eller
räcker det med laddtrycksstyrning som PRofec B? |
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 19-02-2008 09:17
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Jag kör också med
3" rakt igenom. Kontrollerar laddet genom PFC så jag har inte
satt dit något extra lull.
|
|
|
|
GL |
Publicerat 19-02-2008 11:01
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Trygger skrev:
Om man nu inte vill porta wasteten,
måste man då ha restriktor? Eller
räcker det med laddtrycksstyrning som PRofec B?
I de flesta fall räcker det med en laddtrycksstyrning, många har dock problem iaf. problemet ligger
i att wastegateventilen är för liten och kan inte avlasta tillräckligt mycket, då spelar det ingen roll om du har laddtrycksstyrning eller inte.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 19-02-2008 11:19
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Problemet är att folk inte vet hur man ställer in
laddtrycksstyrningen.
Jag har inte sett NÅGON i Japan som kör med portad wastegate eller restriktorer.
|
|
|
|
Trygger |
Publicerat 19-02-2008 13:30
|
Användare
Inlägg: 11
Registrerad: 23.01.08
|
Daniel:
Läste några trådar från Rotaryclub där du tog upp det här ämnet, men det framgick aldrig tydligt vad som kom ut av de diskussionerna. Den här
tråden t.ex:
http://www.mazdarotaryclub.com/forums/showthread.php?t=41689&highlight=boost+creep
Men du menar alltså att en rätt inställd PRofec B ska
lösa detta problemet?
Misslyckad Edit
by Combat, länken gick ej att göra klickbar.
Edit; modifierad klickbar länk, fast utan highlights:
http://www.mazdar...hp?t=41689
Redigerat av wankelmats den 19-02-2008 15:42
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 19-02-2008 14:40
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Trygger:
Ja, antingen med en Profec, men jag valde att göra det med orginalsystem som sitter i Power FC'n. Både för
att
göra det enkelt. Ju mindre saker man sätter i bilen ju mindre chans är det att något går fel.
Plus att orginalsystemet är byggt för seq turbos, Det är
inte Profec B.
|
|
|