Byte utav vakuumslangar?
|
schupa |
Publicerat 21-02-2008 21:35
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Har
efter avplockning för byte av
spridare upptäckt att hälften av alla vakuumslangar under insuget är torrspruckna och och vissa så pass hårda att de går av när man böjer dem och vill således byta ut
dem.
Kommer även göra en service i samband med detta där jag kommer byta:
- Primärpsridare (nya)
- Sekundärspridare (beg. tvättade nya o-
ringar)
- Tändstift
- Tändkablar
-
Luftfilter
- Olja (tips på olja mottages, antar helsyntet av någon form?)
- Oljefilter
- Lambdasond
-
Båda remmarna
- Kylare
- Termostat
- Avgassystem
Allt för att
förhoppningsvis gå igenom reb.bes. utan problem och även ha en problemfri
sommar.
Nu till frågan, någon som bytt dessa vakuumslangar? någon guide där ute på world wide web?
Har det
färgade schemat men skulle ju
underlätta något otroligt mycket om någon har tips osv.
Alla tips & trix är välkommna!
MVH,
Sebastian
Sebastian Olofsson
Västerås
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 21-02-2008 21:42
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Du skall inte köra på syntet utan mineralolja.
Har tvättade och flödes matchade primär o sekundär spridare
om du skulle behöva.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
schupa |
Publicerat 21-02-2008 21:58
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Du skall inte köra på syntet utan
mineralolja.
Har tvättade och flödes matchade primär o sekundär spridare om du skulle behöva.
Okej då blir det mineralolja, vilken sort?
Har
köpt allting annat redan så det
ligger och väntar.
MVH,
Sebastian
Sebastian Olofsson
Västerås
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 21-02-2008 22:07
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
En mineral olja av god kvalitet.
Märke spelar ingen roll.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
GL |
Publicerat 22-02-2008 09:52
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
schupa skrev:
Har efter
avplockning för byte av spridare
upptäckt att hälften av alla vakuumslangar under insuget är torrspruckna och och vissa så pass hårda att de går av när man
böjer dem och vill således byta ut dem.
Kommer även göra en service
i samband med detta där jag kommer byta:
- Primärpsridare (nya)
-
Sekundärspridare (beg. tvättade nya o-ringar)
- Tändstift
- Tändkablar
- Luftfilter
- Olja (tips på olja
mottages, antar helsyntet av någon
form?)
- Oljefilter
- Lambdasond
- Båda remmarna
- Kylare
- Termostat
- Avgassystem
Allt för att förhoppningsvis gå igenom reb.bes. utan
problem och även ha en problemfri sommar.
Nu till frågan, någon som bytt dessa vakuumslangar? någon guide där ute på world wide web?
Har det färgade
schemat men skulle ju underlätta
något otroligt mycket om någon har tips osv.
Alla tips & trix är välkommna!
MVH,
Sebastian
Har bytt vacuumslangar ett antal gånger och försök hålla gamla
slangarna hyfsat hela, ta ur hela råttboet och måtta nya slangarna efter de gamla (akta så
du inte bryter av nipplarna på solenoiderna, väldigt lätt hänt när slangarna är hårda). Byt en efter en.
Tag god tid på dig!
Det färgade schemat är guld
värt.
Lycka till!
Redigerat av GL den 22-02-2008 09:53
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 22-02-2008 15:54
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Missa
inte att flytta över restriktorerna som sitter inuti någon/några av
slangarna.
Se mer om detta i gamla trådar.
Bensinfiltret bör du också byta!
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 22-02-2008 16:12
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
En sökning på hosejob i gamla forumet:
[url=http://bertakeblennow.scorpionshops.com/search.php?
stype=f&stext=hosejob&method=OR&datelimit=0&fields=2&sort=datestamp&order=0&chars=200&forum_id=&rowstart=0]klicka här.[/url]
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
schupa |
Publicerat 22-02-2008 22:40
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Tack för svaren, har plockat ut hela härvan som sitter under insuget och har det hemma på skrivbordet nu, har hittat två
amerikanska guider som hjälper
till stor del.
Hur fungerar 3mm vakuumslang där? Såg på rx7club.com att de hade ett gruppköp på komplett slang-kit, och då använde de 3,5mm slang under
insuget.
Någon tidigare hade byt EN vakuumslang under insuget till 4mm och den satt inte alls så bra som orginalslangarna.
Glömde även skriva att jag har
ett nytt bränslefilter som också
kommer att bytas
MVH,
Sebastian
Sebastian Olofsson
Västerås
|
|
|
|
Henke
Lindbom |
Publicerat 22-02-2008 23:52
|
Användare
Inlägg: 243
Registrerad: 16.10.07
|
Det är smidigt att skära upp slangarna med rakbladskniv precis vid solenioderna och
backventilerna så tar man inte sönder dom lika
lätt..
MVH Henke
Henke Lindbom
Mjölby
Skoda Octavia RS -06
Suzuki GSX-R 1000 -07
Seadoo RXP -04
|
|
|
|
schupa |
Publicerat 23-02-2008 15:55
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Henke Lindbom skrev:
Det är smidigt att skära upp slangarna med rakbladskniv precis vid solenioderna och backventilerna så tar man inte sönder dom
lika lätt..
MVH
Henke
Jag gjorde precis så bara för att inte riskera något
Ikväll börjar plockandet, ska försöka ta så
många bilder som möjligt och ev. försöka mig på en svensk guide.
MVH,
Sebastian
Sebastian Olofsson
Västerås
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 23-02-2008 16:26
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det mesta som du undrar om angående tändstift kan du läsa någon sida fram i den här gamla tråden:
http://bertakeble...ad_id=5940
Redigerat av wankelmats den 23-02-2008 16:30
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
schupa |
Publicerat 23-02-2008 20:18
|
Användare
Inlägg: 82
Registrerad: 23.10.07
|
Ser ut som jag har rätt tändstift trotsallt
Fråga, ska det sitta sju stycken solenoider på skenan under insuget?
enligt
"sprängskissen" sitter det sju, men på min skena ser det ut som
det endast suttit 6st om man kollar efter då det är skit (läs smuts/olja) på den mittersta platsen medans de andra är
rena.
Glömde helt bort att kolla
detta innan jag demonterade
Här är skissen: http://web.newsgu...am_dlg.jpg
MVH,
Sebastian
Edit: Klickbar länk
Redigerat av wankelmats den 25-02-2008 15:38
Sebastian Olofsson
Västerås
|
|
|