May 04 2024 12:58:34
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
HONKAS Mazda 626 Coupe' -82 Wankel 12A
honka
Startar upp en tråd här för er som vill följa min uppbyggnad av min 626 HT

Coupe från -

82 som jag satt en wankel 12A i.
Den är streetportad och renoverad av Micke - Djurås.
Följ min projekt tråd här på NRCC.se "Nihon Retrocar Club" där

uppdaterar jag

oftast.
http://nrcc.se/fo...=3&t=6

[IMG]http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/DSCN0207.jpg

[/IMG]
Redigerat av honka den 27-09-2010 21:49
 
glc
så där ja.. Smile

Regga mig

på det andra forumet

me så man år se lite mera oldtimers.. Smile
Micke W Dalarna/djurås

Jönsson me nytt

nick..

070-0297279
 
http://På G..
Arvika
glc skrev:
så där ja.. Smile

Regga mig

på det andra forumet me så man år se lite mera oldtimers.. Smile





Me too!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
honka
Arvika skrev:
glc skrev:


där ja.. Smile

Regga mig på

det andra forumet me så man år se lite mera oldtimers.. Smile


Me too!


gött med fler wankelfantaster

där också
 
malare
Verka som ett skoj forum... hamnar där jag med Smile
SWR invaderar

NRCC med wankelmazdor!
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Arvika
malare skrev:
Verka som ett skoj forum... hamnar där jag med Smile
SWR invaderar NRCC med wankelmazdor!



Det är ju precis det

som är tanken...
Att visa världen att Wankel regerar!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
honka
Tog en provtur igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan det blev bra skillnad av bara den, väntar som bara den tills nya förgasaren är monterad



nu, det blir att bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA
 
Galaxi
honka skrev:
Tog en provtur igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan det blev bra

skillnad av bara den, väntar som bara den tills nya förgasaren är

monterad nu, det blir att bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA





Härligt att höra...
Den största skillnade när jag byte till weber var att man hörde motorn mer pga mitt

"öppna" filter till förgasaren.


det blir plus plus om man säger så Grin
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
honka


Galaxi skrev:

honka skrev:
Tog en provtur igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan det blev bra skillnad av bara

den, väntar som bara den tills nya förgasaren är

monterad nu, det blir att bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA


Härligt att höra...


Den största skillnade när jag byte till weber var att man hörde motorn mer pga mitt

"öppna" filter till förgasaren.
Så det blir plus plus om

man säger så Grin



Jag tror min låter tillräckligt redan, jag kan ju tänka mig hur mina grannar har det, en

idyllisk morgon med soluppgången

över sjön och rätt var det är börjar det mullra mitt i morgonkaffet nästan så att det blir ringar i koppen, då är det bara jag som är ute på en liten provtur Grin
 
Pettersson
honka skrev:
Galaxi skrev:
honka skrev:
Tog en provtur

igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan

det blev bra skillnad av bara den, väntar som bara den tills nya förgasaren är monterad nu, det blir att

bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA


Härligt att höra...
Den

största skillnade när jag byte till weber var att man hörde motorn

mer pga mitt "öppna" filter till förgasaren.
Så det blir plus plus om man säger så Grin



Jag tror min

låter tillräckligt redan,

jag kan ju tänka mig hur mina grannar har det, en idyllisk morgon med soluppgången över sjön och rätt var det är börjar det mullra mitt i morgonkaffet nästan så att

det

blir ringar i koppen, då är det bara jag som är ute på en liten provtur Grin


Skulle inte ha något emot att vara granne i det falletGrin
Linus Pettersson - Uppsala
 
http://skallerackers.se
honka
Nu är en weber 48IDA




monterad, men behöver gärna lite support vad som skall ändras för att få den att gå riktigt, den nästan dör när man ger fullt från botten, jag har gått efter Racing

Beats rekommendationer på en

weber 48IDA jag har provat olika bränsletryck 1,5-3,5PSI


Finns fler bilder i min Projekttråd på

http://nrcc.se/fo...=3&t=6
En liten uppstartsfilm!


[URL=http://s143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/?

action=view&current=Minfilm.mp4]i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/th_Minfilm.jpg[/URL]
Redigerat av honka den 12-12-2010 12:44
 
Galaxi
honka skrev:
Nu är en weber 48IDA monterad, men behöver gärna lite support vad

som skall ändras för att få den att gå riktigt,

den nästan dör när man ger fullt från botten, jag har gått efter Racing Beats rekommendationer på en weber

48IDA jag har provat olika bränsletryck 1,5-3,5PSI


Du får en tvekan

låter det som... Trycker man i gasen i botten snabbt så dör motorn lite

och sen kommer den tillbaka???
Isf är det inte bränsletrycket som är strulet utan bestyckning på förgasaren. Eller visst

kan det vara det om man ställer in

fel, men...
Som jag vill se det, ett wankel relaterat problem.
Tror alla jag pratat med under tiden jag byte till weber säger samma sak.
Skit jobbigt och




vet ingen som fixat det totalt.

Det handlar om över gången mellan lågfart och högfart. Där blir det nåt knas.
Hört många idéer och testat dom flesta

och ingen har fixat mitt problem.



Dock på slutet innan jag slängde motorn hade jag fått till det så pass att tvekan var minimal. Fanns där man man kunde

leva med det.
Man lärde sig hur man skulle gasa.
Samt på bana så

ligger man sällan under 4000 rpm där strulet börjar.
Problemet är att det var två år

sen jag ens hade min igång och fan nästan glömt allt jag gjorde!
Jag skulle kunna skruva i min weber och

kolla va mina sista inställningar var.
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Hackman
Håller med Erik om att bränsletrycket knappast är orsaken. Ställ det enligt

rekomendation

för Weber, 0.25-0.3 bar.

Kör man med en förgasare med stort spjäll (och halsring) får man också vara beredd på såna problem. Om du

plötsligt öppnar spjället fullt på lågt varv får du extremt

låg gashastighet och förgasaren fungerar inte som den ska. Man måste "smyga" på gasen för

att hålla gashastigheten uppe och få det och lira. Det är därför som det är vanligt med två-

fyrstegs förgasare med flera spjäll. Då kan halsringarna vara

mindre och man får mindre känslighet mot fenomenet
Sen vet jag ju inte hur illa det är på din... Går kanske att få till bättre.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
honka
okej, det var det jag hade lite på känn, läste

nåt om

det förut, jag har provat mig fram lite idag och fått det något bättre provade att slänga i större huvudmunstycken (170-215) men blev ingen skillnad just

jag

tittade nu på nätet på

omvandlingstabeller från bar - psi såg att jag kört med för lite tryck också ska köra på 3,6 - 4,3 PSI
 
Mr Wankeltrim
Soppa trycket har inget med

dina problem o göra så länge du inte kör

för lågt tryck så du tömmer förgasaren eller för högt så att den flödar.

Tvekan du har när du klipper till på gasen är inte ovanlig när det är fel




bestyckat. Kan bero på en del olika fel så det är svårt att säga direkt vad som är fel så du får testa dig fram.

Den berömda övergången som alla har problem

med går att få bort ganska bra

MEN en förgasare är och kommer aldrig bli optimal genom motorns hela registert så det får bli en del kompromissande för att få

till ett bra resultat.
Till dom som försöker få till ett bra lambda

genom motorns hela register så kan jag bara säga GLÖM DET...
Och då gäller det i

princip ALLA förgasare och inte bara Weber IDA förgasaren.
Finns lite olika sätt att justera in förgasaren på

och jag kan säga att en bromsbänk och en

lambda samt kunskap om vad som händer vid byte av munstycke är A ocH O...





[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Galaxi
Kollade min förgasare. Nu kör jag DOCE så det är väl lite

skillnader.

F11
Huvud 210
Luft 180
F8 65
Acc 090-100



Ska bli intressant och se hur detta funkar på min nya motor...

Det

tråkiga med förgasare verkar vara att ingen förgasare är den andra lik.
Man verkar inte kunna ta en "mapp"

från en annan och det funkar kanon på

den andra.
Jag själv höll på i två år och "mappad" min förgasare.
Du kan gissa hur trött jag var på det i slutänden.
Iden var att gå över




till sprut. Men dessa pengar försvann med motor renoveringen Sad

Lycka till!
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
honka
Längesedan jag uppdaterat

något.... har kanske inte hänt så värst mycket. Jag har kört bilen på sjön två vintrar nu går rätt bra men inte helt 100 ännu, skulle behöva hjälp av nån i




närheten med att bestycka förgasaren och bänka bilen ordentlig så tips mottages gärna på nån i Falun området på detta samt en justering av bakaxelklumpen.

Nu

har jag iaf gjort ett ryck med

utsidan av bilen, det började klia lite i fingrarna på semestern så jag tog mig an den sista bakskärmen (gjorde den första förra

sommaren) så nu är jag i full gång med att spackla bilen, men satans

vad tråkigt det är Shock men nu är det bar lite finlir kvar med den ena bakskärmen sen ska

det nog gå lite fortare med spacklingen så det kan hända att till nästa helg så blir det lackning, färgen

hoppar nästan av iver i burkarna och vill ut på

bilen. jag uppdaterar så fort färgen är påGrin.

bjuder på några bilder här.

[IMG]

http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/pltfix014.jpg

[/IMG]
före

i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/pltfix018.jpg
lite plåt

[IMG]




http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/007-2.jpg[/IMG]
spacklat och primat

[img]http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/002-2.jpg

[/IMG]
spacklat

[IMG]

http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/010-3.jpg[/img] is not a valid Image.
helhetsbild
 
honka
lagt lite färg på den nu.... en vända till med färg sen klarlack



[IMG]

http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/010-5.jpg[/IMG]

i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/035.jpg



[IMG]

http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/037.jpg[/IMG]
 
honka
Lite fler bilder efter lacken, nu är den nästan hopmonterad igen, beställde en

ny framlykta och sen ett gäng dioder som ska i lite var stans, sen blir

det xenon look like lampor fram.

i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/008-1.jpg

[IMG]




http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/005-1.jpg[/IMG]

i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/007-4.jpg

Diod monterad i

dörrlåset ist för gamla

glödljuset som knappt syntes, kul grej dom tänkt på 82
i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/021.jpg




blev även en diod till tändningslåset
[IMG]

http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/026.jpg[/IMG]
 
pirrepop
Diod monterad i dörrlåset ist för gamla glödljuset som knappt

syntes, kul grej dom tänkt på 82
i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/021.jpg

blev även

en diod till tändningslåset


i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/026.jpg[/quote]

Snyggt!
Har funderat på att göra detsamma till min TII.
Är bytet svårt?
Per Andersson
Karlstad

Mazda RX4 - 75
Lexus LS430 - 04
Mazda RX7 TII -89 SÅLD
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.28 sekunder - 193 Förfrågningar 18,981,634 unika besök