HONKAS Mazda 626 Coupe' -82 Wankel 12A
|
honka |
Publicerat 27-09-2010 21:38
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
Startar upp en tråd här för er som vill följa min uppbyggnad av min 626 HT
Coupe från -
82 som jag satt en wankel 12A i.
Den är streetportad och renoverad av Micke - Djurås.
Följ min projekt tråd här på NRCC.se "Nihon Retrocar Club" där
uppdaterar jag
oftast.
http://nrcc.se/fo...=3&t=6
[IMG]http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/DSCN0207.jpg
[/IMG]
Redigerat av honka den 27-09-2010 21:49
|
|
|
|
glc |
Publicerat 28-09-2010 10:04
|
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
|
så där ja..
Regga mig
på det andra forumet
me så man år se lite mera oldtimers..
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 28-09-2010 15:36
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
glc skrev:
så där ja..
Regga mig
på det andra forumet me så man år se lite mera oldtimers..
Me too!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
honka |
Publicerat 28-09-2010 18:18
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
Arvika skrev:
glc skrev:
så
där ja..
Regga mig på
det andra forumet me så man år se lite mera oldtimers..
Me too!
gött med fler wankelfantaster
där också |
|
|
|
malare |
Publicerat 30-09-2010 19:58
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Verka som ett skoj forum... hamnar där jag med
SWR invaderar
NRCC med wankelmazdor!
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 30-09-2010 23:11
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
malare skrev:
Verka som ett skoj forum... hamnar där jag med
SWR invaderar NRCC med wankelmazdor!
Det är ju precis det
som är tanken...
Att visa världen att Wankel regerar!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
honka |
Publicerat 01-10-2010 19:08
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
Tog en provtur igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan det blev bra skillnad av bara den, väntar som bara den tills nya förgasaren är monterad
nu, det blir att bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 01-10-2010 21:21
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
honka skrev:
Tog en provtur igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan det blev bra
skillnad av bara den, väntar som bara den tills nya förgasaren är
monterad nu, det blir att bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA
Härligt att höra...
Den största skillnade när jag byte till weber var att man hörde motorn mer pga mitt
"öppna" filter till förgasaren.
Så
det blir plus plus om man säger så
|
|
|
|
honka |
Publicerat 02-10-2010 08:32
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
Galaxi skrev:
honka skrev:
Tog en provtur igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan det blev bra skillnad av bara
den, väntar som bara den tills nya förgasaren är
monterad nu, det blir att bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA
Härligt att höra...
Den största skillnade när jag byte till weber var att man hörde motorn mer pga mitt
"öppna" filter till förgasaren.
Så det blir plus plus om
man säger så
Jag tror min låter tillräckligt redan, jag kan ju tänka mig hur mina grannar har det, en
idyllisk morgon med soluppgången
över sjön och rätt var det är börjar det mullra mitt i morgonkaffet nästan så att det blir ringar i koppen, då är det bara jag som är ute på en liten provtur |
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 02-10-2010 18:44
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
honka skrev:
Galaxi skrev:
honka skrev:
Tog en provtur
igår med den ny bränslepumpen, en Holley blå, fan
det blev bra skillnad av bara den, väntar som bara den tills nya förgasaren är monterad nu, det blir att
bygga i den i helgen nu det blir en Weber 48 IDA
Härligt att höra...
Den
största skillnade när jag byte till weber var att man hörde motorn
mer pga mitt "öppna" filter till förgasaren.
Så det blir plus plus om man säger så
Jag tror min
låter tillräckligt redan,
jag kan ju tänka mig hur mina grannar har det, en idyllisk morgon med soluppgången över sjön och rätt var det är börjar det mullra mitt i morgonkaffet nästan så att
det
blir ringar i koppen, då är det bara jag som är ute på en liten provtur
Skulle inte ha något emot att vara granne i det fallet
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
honka |
Publicerat 12-12-2010 12:42
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
Nu är en weber 48IDA
monterad, men behöver gärna lite support vad som skall ändras för att få den att gå riktigt, den nästan dör när man ger fullt från botten, jag har gått efter Racing
Beats rekommendationer på en
weber 48IDA jag har provat olika bränsletryck 1,5-3,5PSI
Finns fler bilder i min Projekttråd på
http://nrcc.se/fo...=3&t=6
En liten uppstartsfilm!
[URL=http://s143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/?
action=view¤t=Minfilm.mp4][/URL]
Redigerat av honka den 12-12-2010 12:44
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 12-12-2010 13:15
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
honka skrev:
Nu är en weber 48IDA monterad, men behöver gärna lite support vad
som skall ändras för att få den att gå riktigt,
den nästan dör när man ger fullt från botten, jag har gått efter Racing Beats rekommendationer på en weber
48IDA jag har provat olika bränsletryck 1,5-3,5PSI
Du får en tvekan
låter det som... Trycker man i gasen i botten snabbt så dör motorn lite
och sen kommer den tillbaka???
Isf är det inte bränsletrycket som är strulet utan bestyckning på förgasaren. Eller visst
kan det vara det om man ställer in
fel, men...
Som jag vill se det, ett wankel relaterat problem.
Tror alla jag pratat med under tiden jag byte till weber säger samma sak.
Skit jobbigt och
vet ingen som fixat det totalt.
Det handlar om över gången mellan lågfart och högfart. Där blir det nåt knas.
Hört många idéer och testat dom flesta
och ingen har fixat mitt problem.
Dock på slutet innan jag slängde motorn hade jag fått till det så pass att tvekan var minimal. Fanns där man man kunde
leva med det.
Man lärde sig hur man skulle gasa.
Samt på bana så
ligger man sällan under 4000 rpm där strulet börjar.
Problemet är att det var två år
sen jag ens hade min igång och fan nästan glömt allt jag gjorde!
Jag skulle kunna skruva i min weber och
kolla va mina sista inställningar var.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 12-12-2010 15:00
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Håller med Erik om att bränsletrycket knappast är orsaken. Ställ det enligt
rekomendation
för Weber, 0.25-0.3 bar.
Kör man med en förgasare med stort spjäll (och halsring) får man också vara beredd på såna problem. Om du
plötsligt öppnar spjället fullt på lågt varv får du extremt
låg gashastighet och förgasaren fungerar inte som den ska. Man måste "smyga" på gasen för
att hålla gashastigheten uppe och få det och lira. Det är därför som det är vanligt med två-
fyrstegs förgasare med flera spjäll. Då kan halsringarna vara
mindre och man får mindre känslighet mot fenomenet
Sen vet jag ju inte hur illa det är på din... Går kanske att få till bättre.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
honka |
Publicerat 12-12-2010 17:21
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
okej, det var det jag hade lite på känn, läste
nåt om
det förut, jag har provat mig fram lite idag och fått det något bättre provade att slänga i större huvudmunstycken (170-215) men blev ingen skillnad just
jag
tittade nu på nätet på
omvandlingstabeller från bar - psi såg att jag kört med för lite tryck också ska köra på 3,6 - 4,3 PSI |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 12-12-2010 18:02
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Soppa trycket har inget med
dina problem o göra så länge du inte kör
för lågt tryck så du tömmer förgasaren eller för högt så att den flödar.
Tvekan du har när du klipper till på gasen är inte ovanlig när det är fel
bestyckat. Kan bero på en del olika fel så det är svårt att säga direkt vad som är fel så du får testa dig fram.
Den berömda övergången som alla har problem
med går att få bort ganska bra
MEN en förgasare är och kommer aldrig bli optimal genom motorns hela registert så det får bli en del kompromissande för att få
till ett bra resultat.
Till dom som försöker få till ett bra lambda
genom motorns hela register så kan jag bara säga GLÖM DET...
Och då gäller det i
princip ALLA förgasare och inte bara Weber IDA förgasaren.
Finns lite olika sätt att justera in förgasaren på
och jag kan säga att en bromsbänk och en
lambda samt kunskap om vad som händer vid byte av munstycke är A ocH O...
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 12-12-2010 20:14
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Kollade min förgasare. Nu kör jag DOCE så det är väl lite
skillnader.
F11
Huvud 210
Luft 180
F8 65
Acc 090-100
Ska bli intressant och se hur detta funkar på min nya motor...
Det
tråkiga med förgasare verkar vara att ingen förgasare är den andra lik.
Man verkar inte kunna ta en "mapp"
från en annan och det funkar kanon på
den andra.
Jag själv höll på i två år och "mappad" min förgasare.
Du kan gissa hur trött jag var på det i slutänden.
Iden var att gå över
till sprut. Men dessa pengar försvann med motor renoveringen
Lycka till!
|
|
|
|
honka |
Publicerat 10-08-2012 20:50
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
Längesedan jag uppdaterat
något.... har kanske inte hänt så värst mycket. Jag har kört bilen på sjön två vintrar nu går rätt bra men inte helt 100 ännu, skulle behöva hjälp av nån i
närheten med att bestycka förgasaren och bänka bilen ordentlig så tips mottages gärna på nån i Falun området på detta samt en justering av bakaxelklumpen.
Nu
har jag iaf gjort ett ryck med
utsidan av bilen, det började klia lite i fingrarna på semestern så jag tog mig an den sista bakskärmen (gjorde den första förra
sommaren) så nu är jag i full gång med att spackla bilen, men satans
vad tråkigt det är men nu är det bar lite finlir kvar med den ena bakskärmen sen ska
det nog gå lite fortare med spacklingen så det kan hända att till nästa helg så blir det lackning, färgen
hoppar nästan av iver i burkarna och vill ut på
bilen. jag uppdaterar så fort färgen är på.
bjuder på några bilder här.
[IMG]
http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/pltfix014.jpg
[/IMG]
före
lite plåt
[IMG]
http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/007-2.jpg[/IMG]
spacklat och primat
[img]http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/002-2.jpg
[/IMG]
spacklat
[IMG]
http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/010-3.jpg[/img] is not a valid Image.
helhetsbild |
|
|
|
honka |
Publicerat 19-08-2012 21:33
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
lagt lite färg på den nu.... en vända till med färg sen klarlack
[IMG]
http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/010-5.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/037.jpg[/IMG] |
|
|
|
honka |
Publicerat 10-09-2012 20:15
|
Användare
Inlägg: 45
Registrerad: 03.12.07
|
Lite fler bilder efter lacken, nu är den nästan hopmonterad igen, beställde en
ny framlykta och sen ett gäng dioder som ska i lite var stans, sen blir
det xenon look like lampor fram.
[IMG]
http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/005-1.jpg[/IMG]
Diod monterad i
dörrlåset ist för gamla
glödljuset som knappt syntes, kul grej dom tänkt på 82
blev även en diod till tändningslåset
[IMG]
http://i143.photobucket.com/albums/r123/mazjavel/026.jpg[/IMG] |
|
|
|
pirrepop |
Publicerat 10-09-2012 22:40
|
Användare
Inlägg: 277
Registrerad: 01.01.70
|
Diod monterad i dörrlåset ist för gamla glödljuset som knappt
syntes, kul grej dom tänkt på 82
blev även
en diod till tändningslåset
[/quote]
Snyggt!
Har funderat på att göra detsamma till min TII.
Är bytet svårt?
Per Andersson
Karlstad
Mazda RX4 - 75
Lexus LS430 - 04
Mazda RX7 TII -89 SÅLD
|
|
|