Hedis RX-Heaven singelkonvertering mm
|
hedis |
Publicerat 28-09-2010 11:54
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Tänkte starta upp en liten tråd här då jag nu börjat samla på
mig lite prylar till min efterlängtade singelkonvertering.
Har under förra vintern
bytt så jag kör 850ccx4 spridare, och har även monterat en HKS DLI tändförstärkare. Har även monterat en walbro
255 pump.
Har hittils kört med non-seq
och laddat 1.0-1.2 beroende på vad man är ute på för kul. Men nu är jag trött på hög avgastemp och tappande av effekt i högre register.
Saker
som ska
göras:
(X) turbo (har köpt en Schwitzer S257)
(x) Grenrör (hemmagjort)
(x) Wastegate (60mm)
(x) Dumpventil 50-75mm (PPF)
( ) 3bars Mapsensor
(x)
oljetillförsel/retur
(x) Downpipe
(x) block-off plattor
( ) Mappa om Apexit
(x) Göra om tryckrör
(x) Ta bort vaccum
Målet är 1.4 bar på
98okt, sen är nog spridarna på gränsen.
De är de jag kommer
på just nu, men hinner garanterat fylla på med mer och bilder kommer dyka upp under byggets
gång.
Bilen i fråga är denna pärla:
[img]
http://www1.garaget.org/archive/27/26548/166744/166744-1580056.jpg[/img]
Redigerat av hedis den 30-05-2011 11:23
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
glc |
Publicerat 28-09-2010 12:31
|
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
|
Kör hårt!!
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
|
|
|
|
GL |
Publicerat 28-09-2010 13:51
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
kul! vad blir det för turbo?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 28-09-2010 17:04
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
GL skrev:
kul!
vad blir det för turbo?
Jag har köpt en Schwitzer
(borg warner) S200 med 57in och 65ut.
Borde leverera tillräkligt för mitt mål.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 28-09-2010 17:20
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Tråden kommer inte enbart handla om
singelkonverteringen. Jag har även
köpt ett nytt chassi istället på mitt D2 Drift v.3.
Fast mer än så säger jag inte då de är hemligt. Kan bara säga att de kostade mer än en månadslön och är
specialbeställt.
Förresten, någon som vet vart man kan köpa på sig block-off? Har tänkt göra egna, men känns som att jag lika gärna kan köpa.
Sen har
jag en fråga. Spelar väl ingen
roll vilken av returerna man använder, då jag misstänker att jag kommer använda den bakre.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
christoffer |
Publicerat 28-09-2010 17:37
|
Användare
Inlägg: 340
Registrerad: 02.04.08
|
[url]http://banzai-
racing.com/store/FD_block_off_plates.html[/url]
Christoffer Brorsson
Kungsbacka
FD3S type-R -93
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 28-09-2010 18:09
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Christoffer: Jag satt och läste
på deras sida i morse, men tycker att dom små delarna med frakt blir lite väl i överkant. Är ju ingen Ferrari jag bygger
på som är värd dom pengarna hehe
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
lego |
Publicerat 28-09-2010 18:35
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
Jag tror att rx7.com har dessa block-off plates också, och handlar du därifrån
så kan vi göra en
sambeställning. Jag ska ha lite smått tänkte jag.
Försökte lägga till dej på msn, men vet inte om det blev rätt adress?
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 28-09-2010 21:19
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Säg
till om du behöver ett gäng block-off plattor!
Ska bli kul att se detta!
Snygg bil för övrigt!!!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 29-09-2010 08:52
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
lego: får kolla där. De är nog rätt adress men jag är sällan ut.
MaazA: vilka har du ligger då? Och tack för kommentaren.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 29-09-2010 17:46
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Har tagit ut 7an idag då de troligtvis blir dom sista metrarna den rullar i
år. Märkte ju nu att den faktiskt knuffar på rätt fint upp till 200+ utan att tveka de minsta. Sen att sprätta loss på
de torra med mina 255 sulor på halva 3an
kändes inte helt fel.
Undrar även lite för er som tagit isär inredningar mm, hur svårt är de att få ner värmepaketet på dom här bilarna?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
nikber |
Publicerat 29-09-2010 19:08
|
Användare
Inlägg: 218
Registrerad: 05.11.07
|
ser trevligt ut!!
Redigerat av nikber den 29-09-2010 19:09
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 29-09-2010 20:02
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Hedis skrev:
lego: får kolla där. De är nog rätt adress men jag är sällan ut.
MaazA: vilka har du ligger då? Och tack för kommentaren.
Inga alls
änsålänge, men kan tillverka ett par åt dig!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 29-09-2010 20:23
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
nikber: Tack!
The_MaazA: Vilka är de du kan tillverka då? Är de dom 8
man komemr att behöva? Laserskuret eller hemgjorda (plåtsax eller dyligt)??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 29-09-2010 20:28
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Hedis skrev:
nikber: Tack!
The_MaazA: Vilka är de du kan tillverka då? Är de dom 8 man komemr att behöva?
Laserskuret eller
hemgjorda (plåtsax eller dyligt)??
Det är alla som behövs till singelturbo, EJ non-seq (för det är fler till non-seq).
Tillverkar dom med
sticksåg utav
aluminium, samt slipar och finar till dom. Inte SKIT snygga men fungerar!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 01-10-2010 19:32
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
MaazA: Passform på dom? Och framförallt vad tar du för allt detta
slit?
En övrig fråga jag inte fått nått svar på av någon, är de svårt eller
hur gör man för att få ur värmepaketet ur 7orna???
Jag upptäkte idag när jag lyste lite att cellpaketet är
bortplockat.
Är absolut inte rädd för att
skruva, men vill gärna veta av någon som hållt på hur krångligt de kan vara.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 01-10-2010 20:34
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Är det värmepaketet bakom brädan som du menar?
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 01-10-2010 21:31
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
ja precis. har tagit ner
handskfacket och lite
paneler,men längre kom jag inte. och vill gärna veta mer, om de ens är värt allt slit
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 02-10-2010 06:19
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Inga problem alls.
Du får ta bort hela
brädan först och främst.
Den sitter med 4st på sidorna
av brädan.
Där du tar bort panelerna till luftgenomströmningen.
Sedan sitter det 4st bultar på kardantunneln som sitter 2st
täckskivor för.
Sedan ska det bara vara att dra ut allt.
kablar sitter med 4st snabbkopplingar.
Du får också ta bort mittenkonsolen och lossa handbromsen och rattstången |
|
|
|
hedis |
Publicerat 02-10-2010 07:05
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Antonic: De där lät ju enkelt, men är de verkligen så lätt som
de låter? Tänkte just på alla kablar och sånt.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|