Hedis RX-Heaven singelkonvertering mm
|
hedis |
Publicerat 16-11-2010 11:06
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
GL skrev:
det
beror på vilka funktioner du kommer att använda...
i princip är det bara soppatryck och mapsensor du behöver vacuum till, dumpventil kan vara bra samt
wastegate
Tänkte väl bara använda vaccum till BTR, mapsensorn, dump samt WG.
Men kan man bara skippa vaccumet med låta kontakterna sitta
kvar? Är lite väl mycket jobb att ta bort och sortera ut just nu. Tänkte dock använda mig av styrsystemets laddtryckssolenoid, så enbart
vaccum och ström till
den. Låter de som att de går eller måste jag lyfta insuget och rensa vaccumboet helt och koppla ur allt??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 17-11-2010 17:52
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Ser riktigt bra ut det hära, Vilken snurra är det då?
typ S257 eller?
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 17-11-2010 17:59
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
De är en S256 med T-3 divided, ska orka med 550 ponnysar.
Så jag hoppas
på bra spool-up men även högre
toppeffekt med nya turbon.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 17-11-2010 18:14
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
OK.. Vad tror du om en S259? Kan den funka?
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 18-11-2010 08:42
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Den orkar pumpa
fint. Ska du bygga?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 18-11-2010 10:18
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Hade egentligen inte tänkt det men har turbon hemma så det blir svårt att
hålla sig om den inte blir såld..
Nåväl din tråd kommer att följas iaf
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 19-11-2010 11:30
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Rovers: Okej. Ja de är svårt att
hålla sig från singelturbo.. MEN, de är inte så speciellt kul att
skruva bort de gamla som sitter/satt där.
Jag letar fortfarande efter block-off plates, var ju ett par som påstog sig
ha liggandes, men inte hört
något mer av nån. Behöver för en oljeretur, + plattorna till allt inom luftpumpshistorian.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 19-11-2010 12:38
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Hedis skrev:
Rovers: Okej. Ja de är svårt att hålla sig från singelturbo.. MEN, de är inte så speciellt kul
att skruva bort de gamla som sitter/satt där.
Jag letar
fortfarande efter block-off plates, var ju ett par som påstog sig ha liggandes, men inte
hört något mer av nån. Behöver för en oljeretur, + plattorna till allt inom luftpumpshistorian.
Ska du ha en fläns att bygga oljeretur ?
Oljereturen om du tänker på frontkåpan har samma c-c mått och hål som flänsen på Garret BB turbos olje retur! dock är skruvhålen till m8 ej
m6 med det löser ju
några brickor
OBS ej samma retur till glidlager samt BB turbo !
Mvh JOhan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 19-11-2010 15:35
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Johan: Jasså ja men de var ett väldigt bra att veta tips! Jag
lyckades slarva bort packningen, annars hade jag kunna mallat av och skurit ut
flänsar. Vad är CC, om du vet ?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 26-11-2010 22:08
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Efter en repa i garaget för att rensa bort
slangar under huven kom jag på en fråga. Kan jag dra en vaccumslang direkt från insuget till BTR istället
för att gå genom solenoiden som de är original??
Kommer koppla ur allt vaccum och
enbart dra till de som behövs:
WG
Dump
Mapsensor
BTR
Orig boostcontrolsolenoid
Resten av allt under insuget blir bara prydnad i framtiden. Vad gör vaccumslangarna som går ner
till oljeinjektorerna? Dom
sitter ju i ett öppet system som gick till luftfiltren bara, den borde man kunna köra öppen eller rent av ta bort kanske?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Fortune |
Publicerat 26-11-2010 23:40
|
Användare
Inlägg: 227
Registrerad: 08.11.10
|
upp med
bilder ffs |
|
|
|
GL |
Publicerat 27-11-2010 11:21
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Btr kan du koppla direkt
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 27-11-2010 11:43
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
GL: Som jag
trodde! Behövde bara få svaret
Varför sitter den genom solenoid orig?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 03-01-2011 22:29
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
En bild säger
allt. De hamnar under huven.
[img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-
snc6/hs003.snc6/165386_446448519057_580859057_4999589_3573515_n.jpg[/img] is not a valid Image.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 23-01-2011 18:07
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Nu är jag ett steg närmare
provstart..
Satt och diskuterade kommande sommar och allt gasande man ska göra
och mitt under samtalet började vi diskutera varvstopp på min bil. De ligger ju nu på 8100rpm.. Kan man höja
de till strax över 8500rpm om turbon orkar med att
pumpa, eller är de farligt att varva såpass med standardportar och orig renoverad motor?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Fjunet |
Publicerat 08-02-2011 06:50
|
Användare
Inlägg: 248
Registrerad: 23.10.07
|
Fan va kul o se att du bygger riktig hummla i min gamla pärla!
Har allt fungerat bra med den o
så? |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 08-02-2011 08:07
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Hedis skrev:
Nu är jag ett steg närmare provstart..
Satt och diskuterade kommande sommar och allt gasande man
ska göra och mitt under samtalet började vi diskutera varvstopp på min bil. De ligger ju nu på
8100rpm.. Kan man höja de till strax över 8500rpm om turbon orkar med att pumpa, eller är de farligt
att varva såpass med standardportar och orig renoverad
motor?
Din motor är original förutom 3mm apextätningar så du skall inte varva mycket mer och du skall inte heller ladda på för
mycket. Vad o hur
mycket får du själv bestämma
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 08-02-2011 18:33
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Fjunet: Ja dom
dubbla orig snurrorna hängde inte med bra precis.
Annars har den gått i ur och skur. Lite spruckna vaccumslangar och avgasläck bara, men sånt är ju enkelt fixat. Sen har jag monterat värmepaket
i den igen.
Mr Wankeltrim: Ja jo den är ju orig sånär som på tätningarna. Men när man ser hur dom öser ur effekt i staterna med standardmotorer, så blir man ju själv sugen
på att ladda 1.2
eller mer.
Tror dock att jag får ge efter med varvningen.. Håller mig till 8000rpm bara.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
GL |
Publicerat 08-02-2011 20:09
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
du har inget att hämta över 8000varv
med orginalportar så det är bara onödigt. laddet skulle jag
inte vara jättenervös över bara man har bra soppa..
det är lite upp till dig som jörgen säger... ju mer du stressar på desto mer
tär det på prylarna =
kortare brinntid..
men det ska ju vara roligt också
Redigerat av GL den 08-02-2011 20:13
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 08-02-2011 21:41
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
GL skrev:
du har inget att
hämta över 8000varv med
orginalportar så det är bara onödigt. laddet skulle jag inte vara jättenervös över bara man har bra soppa..
det är lite upp till dig som jörgen säger... ju mer
du
stressar på desto mer tär det på prylarna = kortare brinntid..
men det ska ju vara roligt också
Då blir de som den är mappad förut
då.. Cirkum 8100rpm. Ställde iofs ner de
i PFCn till 7600 i somras då jag kände att orig turbosarna inte orkade mer ändå.
De där med soppa har jag tänkt
på mycket.. Om man ställer en snabb fråga innan sommaren.? vad räcker 4x850cc
spridare till på 98okt eller V-power? Har HKS DLI och större soppapump. Har
hopp om strax över 400 med singelsnurran.
Man måste ha roligt!! Därför bygger jag så långt de går på sakerna
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|