May 18 2024 10:08:35
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Hedis RX-Heaven singelkonvertering mm
hedis
GL skrev:
det

beror på vilka funktioner du kommer att använda...

i princip är det bara soppatryck och mapsensor du behöver vacuum till, dumpventil kan vara bra samt

wastegate Smile


Tänkte väl bara använda vaccum till BTR, mapsensorn, dump samt WG.

Men kan man bara skippa vaccumet med låta kontakterna sitta

kvar? Är lite väl mycket jobb att ta bort och sortera ut just nu. Tänkte dock använda mig av styrsystemets laddtryckssolenoid, så enbart

vaccum och ström till

den. Låter de som att de går eller måste jag lyfta insuget och rensa vaccumboet helt och koppla ur allt??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
rovers
Ser riktigt bra ut det hära, Vilken snurra är det då?

typ S257 eller?
Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
hedis
De är en S256 med T-3 divided, ska orka med 550 ponnysar.Smile
Så jag hoppas

på bra spool-up men även högre

toppeffekt med nya turbon.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
rovers
OK.. Vad tror du om en S259? Kan den funka?
Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
hedis
Den orkar pumpa

fint. Ska du bygga?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
rovers
Hade egentligen inte tänkt det men har turbon hemma så det blir svårt att

hålla sig om den inte blir såld..
Nåväl din tråd kommer att följas iaf
Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
hedis
Rovers: Okej. Ja de är svårt att

hålla sig från singelturbo.. MEN, de är inte så speciellt kul att

skruva bort de gamla som sitter/satt där. Smile


Jag letar fortfarande efter block-off plates, var ju ett par som påstog sig

ha liggandes, men inte hört

något mer av nån. Behöver för en oljeretur, + plattorna till allt inom luftpumpshistorian.



-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Johan_K
Hedis skrev:
Rovers: Okej. Ja de är svårt att hålla sig från singelturbo.. MEN, de är inte så speciellt kul

att skruva bort de gamla som sitter/satt där. Smile


Jag letar

fortfarande efter block-off plates, var ju ett par som påstog sig ha liggandes, men inte

hört något mer av nån. Behöver för en oljeretur, + plattorna till allt inom luftpumpshistorian.





Ska du ha en fläns att bygga oljeretur ?

Oljereturen om du tänker på frontkåpan har samma c-c mått och hål som flänsen på Garret BB turbos olje retur! dock är skruvhålen till m8 ej

m6 med det löser ju

några brickor Smile
OBS ej samma retur till glidlager samt BB turbo !


Mvh JOhan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
hedis
Johan: Jasså ja men de var ett väldigt bra att veta tips! Jag

lyckades slarva bort packningen, annars hade jag kunna mallat av och skurit ut

flänsar. Vad är CC, om du vet ?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Efter en repa i garaget för att rensa bort

slangar under huven kom jag på en fråga. Kan jag dra en vaccumslang direkt från insuget till BTR istället

för att gå genom solenoiden som de är original??

Kommer koppla ur allt vaccum och

enbart dra till de som behövs:
WG
Dump
Mapsensor
BTR



Orig boostcontrolsolenoid

Resten av allt under insuget blir bara prydnad i framtiden. Vad gör vaccumslangarna som går ner

till oljeinjektorerna? Dom

sitter ju i ett öppet system som gick till luftfiltren bara, den borde man kunna köra öppen eller rent av ta bort kanske?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Fortune
upp med

bilder ffs Pfft
 
GL
Btr kan du koppla direkt
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
hedis
GL: Som jag

trodde! Smile Behövde bara få svaret
Varför sitter den genom solenoid orig?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
En bild säger

allt. De hamnar under huven.
[img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-

snc6/hs003.snc6/165386_446448519057_580859057_4999589_3573515_n.jpg[/img] is not a valid Image.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Nu är jag ett steg närmare

provstart..

Satt och diskuterade kommande sommar och allt gasande man ska göra

och mitt under samtalet började vi diskutera varvstopp på min bil. De ligger ju nu på 8100rpm.. Kan man höja

de till strax över 8500rpm om turbon orkar med att

pumpa, eller är de farligt att varva såpass med standardportar och orig renoverad motor?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Fjunet
Fan va kul o se att du bygger riktig hummla i min gamla pärla!

Har allt fungerat bra med den o

så?
 
Mr Wankeltrim
Hedis skrev:
Nu är jag ett steg närmare provstart..




Satt och diskuterade kommande sommar och allt gasande man

ska göra och mitt under samtalet började vi diskutera varvstopp på min bil. De ligger ju nu på

8100rpm.. Kan man höja de till strax över 8500rpm om turbon orkar med att pumpa, eller är de farligt

att varva såpass med standardportar och orig renoverad

motor?

Din motor är original förutom 3mm apextätningar så du skall inte varva mycket mer och du skall inte heller ladda på för

mycket. Vad o hur

mycket får du själv bestämma Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
hedis
Fjunet: Ja dom

dubbla orig snurrorna hängde inte med bra precis.



Annars har den gått i ur och skur. Lite spruckna vaccumslangar och avgasläck bara, men sånt är ju enkelt fixat. Sen har jag monterat värmepaket

i den igen.



Mr Wankeltrim: Ja jo den är ju orig sånär som på tätningarna. Men när man ser hur dom öser ur effekt i staterna med standardmotorer, så blir man ju själv sugen

på att ladda 1.2

eller mer.
Tror dock att jag får ge efter med varvningen.. Håller mig till 8000rpm bara.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
GL
du har inget att hämta över 8000varv

med orginalportar så det är bara onödigt. laddet skulle jag

inte vara jättenervös över bara man har bra soppa..

det är lite upp till dig som jörgen säger... ju mer du stressar på desto mer

tär det på prylarna =

kortare brinntid..

men det ska ju vara roligt också Smile
Redigerat av GL den 08-02-2011 20:13
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
hedis
GL skrev:
du har inget att

hämta över 8000varv med

orginalportar så det är bara onödigt. laddet skulle jag inte vara jättenervös över bara man har bra soppa..

det är lite upp till dig som jörgen säger... ju mer

du

stressar på desto mer tär det på prylarna = kortare brinntid..

men det ska ju vara roligt också Smile


Då blir de som den är mappad förut

då.. Cirkum 8100rpm. Ställde iofs ner de

i PFCn till 7600 i somras då jag kände att orig turbosarna inte orkade mer ändå.

De där med soppa har jag tänkt

på mycket.. Om man ställer en snabb fråga innan sommaren.? vad räcker 4x850cc

spridare till på 98okt eller V-power? Smile Har HKS DLI och större soppapump. Har

hopp om strax över 400 med singelsnurran.

Man måste ha roligt!! Därför bygger jag så långt de går på sakerna

Grin
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.51 sekunder - 222 Förfrågningar 19,025,462 unika besök