Egen renovering av motor - erfarenheter?
|
Goran |
Publicerat 24-10-2010 11:10
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag är väldigt road av att själv plocka isär
och sätta ihop saker. Oftast går det bra men ibland...inte såå bra. När jag var yngre så slutade bl a en miniräknare fungera av den anledningen.
Förra
året renoverade jag motorn i min dåvarande Porsche 924 N/A och upplevde det som oerhört tillfredsställande. Med hjälp av en Haynes manual och tips från 944sverige
forumet gick det
enkelt och...mycket bra. Samtidigt så blev motorn snyggare när jag målade om blocket och tätare då jag bytte samtliga packningar och spände
ihop motorn med rätt moment och i rätt ordning. Ja, jag
gillade lego och byggmodeller när jag var liten, dvs jag följer gärna beskrivningar.
Då jag
suger lite på tanken att köra lite race med min FC så får jag vara förberedd på att
originalmotorn kanske inte är helt förberedd på det och att det kan gå en
packning eller tre. Då hade det känts lugnare om man visste att det är relativt lätt och inte svårare än en kolvmotor att
renovera en wankel. Men med tanke på
alla packningar och "andra speciallösningar" känns det spontant lite osäkert. Därför fiskar jag här efter lite lugnande ord och erfarenheter från
expertpanelen om hur det är att plocka isär och sätta ihop en wankelmotor.
Några spontana känslor, tips, bra att tänka på - "gör det här, men inte det
där", litteratur, ja allt är av
intresse.
Jag är mest intresserad av rena renoveringar. Trim och portning lämnar jag gärna över till de som kan.
Jag har motorlyft och stativ inköpt från BILTEMA sen förra renoveringen så
lite förberedd är jag verktygsmässigt.
Tusen tack för era kommentarer på
förhand
Goran
Redigerat av Goran den 24-10-2010 11:28
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 24-10-2010 11:21
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Spontant är en
porschemotor rätt svår att renovera själv medans en wankel är rätt lätt.
Klarar du renovera Porsche klarar du wankel. =)
Redigerat av fastlane den 24-10-2010 11:21
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-10-2010 11:31
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Eh...Porschemotor kanske kräver lite förtydligande, det var en fyrcylindrig
924 N/A.
Jag har uppdaterat i texten ovan med.
Jag gillar vad du säger. Hoppas det gäller i jämförelse
med 924 motorn med.
mvh
Goran
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 24-10-2010 11:56
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Njae det är en Audimotor va? tänkte nog mer på porsches 6cyl
boxers.. de ska tydligen
vara overengineered to absurdum. =)
Men wankel är väl generellt enklare än kolvmotorer ändå?
Säger som top gear, what
can possible go wrong?
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-10-2010 12:20
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Ok, egentligen vill jag bara ha
jämförelsen mot en 4 cylindrig kolvmotor.
mvh
Goran
PS. Ursprunget till blocket fanns redan i lätta lastbilen Volkswagen
LT31, men den motorn
hade bara ca 55 hk.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 24-10-2010 14:26
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Att renovera packning och glidskenorna och sånt är väl lika enkelt som byta på
en otto motor.
Det är övriga saker som gör en wankel lite
svårare.
Planheten! Att plana toppen eller liknade på en otto motor är "enkelt".
Göra samma på en wankel är lite svårare pga storleken på motorn och den är känsligare.
Sen som
jag har fattat det så är balanseringen A o O på en wankel!
Dålig balanseringer och lagret går snabb igen och när det går skadar den allt annat oxå...
Jag själv skulle vilja ge mej på och
renovera min 12A
motor... Är sugen men tiden saknas...
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-10-2010 20:53
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Tack Galaxi
Det var
något sådant jag misstänkte. Plana toppen på en bil gör jag ändå inte själv. Har inte
någon industrifräs. Det hade jag lämnat bort och fått gjort för en tusing, men det är bara en av två ytor som
ska bearbetas. På en 2-skivig wankel är där 8
ytor som ska vara plana. Hur många av dessa måste/bör planas vid en överhettning? Beror väl på misshandeln, blir väl svaret, men det låter som
multiplar på
kostnaden för en kolvmotor, minst.
När jag läser om mångas bilrenoveringar på forumet tycker jag mig märka att de flesta lämnar bort motorn till specialisterna
på forumet och
det går väl på en 15000-20000 kr kanske utan portning. Det är inget att säga om det då det säkert är arbetsintensivt. Det måste planas,
balanseras och eventuellt förstärkas och det mesta kräver
maskiner som inte finns hos en vanlig hemmamekare, där jag räknar mig själv. Rätta mig om jag har
fel.
Det hade varit kul att läsa om en novis som provat på och lyckats. Tips på det?
Vad finns det för litteratur i ämnet? Haynes, någon?
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 24-10-2010 20:54
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 24-10-2010 21:12
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Det finns videos i ämnet isärtagning/hosättning
tror till och med youtube kan levera detta. Sedan är det ju inte det hela sanningen bakom
en lyckad renovering. Men det kan ju hjälpa till att förklara vissa
kluriga moment-
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 24-10-2010 21:19
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Går att köpa DVDs som gpr igenom det mesta
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 24-10-2010 22:45
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Det fixar
du själv Göran utan några större problem,
men när det
skiljer så håll dig till FSM istället för de video du hittar på nätet:-)
En smula tålamod, bra micrometrar och normal mekkunskap är allt
som behövs!
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-10-2010 23:05
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
wankelmats skrev:
Det fixar du själv Göran
utan några större problem,
men när det skiljer så
håll dig till FSM istället för de video du hittar på nätet:-)
En smula tålamod, bra micrometrar och
normal mekkunskap är allt som behövs!
Tack Mats, det låter hoppfullt.
FSM??? Vad är det?
mvh
Goran
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 24-10-2010 23:22
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Goran skrev:
wankelmats skrev:
Det fixar du
själv
Göran utan några större problem,
men när det skiljer så håll dig till FSM istället för de video du hittar på nätet:-)
En smula tålamod, bra
micrometrar och normal mekkunskap är allt som
behövs!
Tack Mats, det låter hoppfullt.
FSM??? Vad är det?
mvh
Goran
Factory Service Manual
Finns på flera ställen på nätet,
eller jag kan
maila dem till dig
Redigerat av wankelmats den 24-10-2010 23:24
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-10-2010 23:27
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
wankelmats skrev:
Goran skrev:
wankelmats skrev:
Det fixar du själv Göran utan några större problem,
men när det skiljer så håll dig till FSM istället för de video du hittar på nätet:-)
En smula
tålamod, bra micrometrar och normal
mekkunskap är allt som behövs!
Tack Mats, det låter hoppfullt.
FSM??? Vad är det?
mvh
Goran
Factory Service Manual
Finns på flera ställen på
nätet,
eller jag kan maila dem till dig
Ja, det vore snällt.
Jag har bara Training Manual'en som jag köpt av "Piloten".
Tackar på förhand
Goran
|
|
|
|
nikber |
Publicerat 25-10-2010 19:50
|
Användare
Inlägg: 218
Registrerad: 05.11.07
|
tja, jag har renoverat min motor själv och den rullar på fint fortfarande. jag använde mig av FSM. följer man den och har lite vett och mekarhänder så ska det
nog gå bra. alla packningar,
lager och tätningar + oljepump kosta nog 9000 om ja inte minns helt fel till min. så 20000 för en motorrenovering är inte mycke om
ett proffs har gjort jobbet i mina ögon..
toleranser för
"oplanhet" finns med där också så det e bara till och mäta alla ytor och se vad som
behövs göras..
lycka till
Redigerat av nikber den 25-10-2010 19:51
Niklas Berglund, Helsingborg
Rx-7 -92
bmw 320 -99
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 25-10-2010 22:41
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Vänta förresten, FSM har jag laddat ner redan från diverse källor så
den har jag.
Tittade i kopplingsschemat så sent som idag.
9000 kr för en sotningssats och en oljepump? Ja då känns det knappt lönt ekonomiskt att pilla med det själv, men
tillfredsställelsen av att ha gjort det
själv är värd massor.
Tack för era svar.
mvh
Goran
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 26-10-2010 01:56
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Det är faktiskt delarna runt omkring som kostar...
Renoverarna tar inte så "mycke"!
Det blir dyrt när man
börjar porta och sånt övrigt...
|
|
|