Tonys Type-RZ
|
hedis |
Publicerat 21-02-2011 22:20
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Lika
att byta ut den rackiga gamla orig kylaren mot en
alukylare!
De jag tyckte var tråkigt med orig visslorna var att man tappade effekt i högre register, för de märks att motorn kan pumpa mer.
Fast dom
funkar ju till 350+ i maskinen.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 22-02-2011 17:25
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Jag har j usom sagt ny alukylare
samt större aluic som ska monteras. Tänkte även prova vinkla upp huven lite i
bakkant för att släppa ut värme..
Siktet är väll 300+ iaf.
Alu kylare, större smic, 3" från turbon utan
kat, Öppna blitzfilter, nyare y-pipe,
Har jag nu.
sen tänkte jag komplettera med: fattigmans non-seq, Apexi-pfc, 4*850cc spridare samt suprapump..
Borde väll funka??
till ochbörjamed iaf
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 23-02-2011 07:02
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Bästa sättet att få fin kylning på bana är ju ändå att plocka bort hela fronten på bilen! Gör markant skillnad!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Piloten |
Publicerat 23-02-2011 20:38
|
Användare
Inlägg: 105
Registrerad: 21.10.08
|
rovers skrev:
. Tänkte även prova vinkla upp huven lite i bakkant för att släppa ut värme..
Tänk på att du har ett ganska stort
övertryck i bakkant på huven och upp över vindrutan, det är svårare än man tror att få ut luft där, risken är
stor att du trycker in mer luft under bilen i stället.
Välj alltid ett område
med lågt tryck om du skall evakuera luft från tex motorrum eller bromsar.
Se mer på tex http://www.up22.c...namics.htm
Lycka till !
/M
Martin
Skåneland
Member no 1.
The founder of SWR
Rx-5 1977 Besiktad och körandes efter 22 år i garage.
124 Spider 1978
Dremel
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 24-02-2011 00:42
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Förbättra
flödet igenom kylaren och evakuera luften
genom 'huven; 'skall det göras långt fram ('nära vindrutan är en högtryckszon, som "M" skrev.)
Tror att du har en bra undertryckszon linjen strax bakom lysena. Ta upp
kylarluften och kylarflödet kommer att öka med hastigheten. In arean kan vara mindre än
du tror och ändå räcka till, utformningen är dock viktig.
Lite mer läsning (på svenska) http://rejsa.nu/i...ynamik.pdf sid 13-16
handlar bla. om värme.
Mvh/R
Redigerat av nrx den 24-02-2011 00:44
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 24-02-2011 01:56
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Riktigt trevlig
läsning @nrx.
Jag fick lust att bygga om fronten på min fd nu... satan, ännu ett hål i plånboken. =)
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 24-02-2011 18:47
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Där
ser man,, Kan bli så fel ibland när man sitter och spånar fram ideér.. Hade gärna köpt en sån där ventilerad huv men känner
mig för snål för det....... Nån
som provat att ventilera orginalhuven??
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 25-02-2011 09:18
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
rovers skrev:
Där ser man,, Kan bli så fel ibland när man sitter och spånar fram
ideér.. Hade gärna köpt en sån där ventilerad huv men känner mig för snål för det....... Nån som provat att ventilera orginalhuven??
GL har väl
gjort det om jag inte minns
tokigt?
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 03-03-2011 21:17
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Jo.. Hade velat se lite
närmare bilder på hans huv men men..
På lördag då smäller
det!!!!! Ska försöka mig på konststycket att köra hem pärlan
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 03-03-2011 21:41
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Sweet! Hoppas allt går bra.
Du får väl ringa om det skiter
sig, jag
har traktor i Inbyn. =)
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 04-03-2011 18:38
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Gick jättebra
så nu står hon hemma...
Provade dra ur den lite grann men tyckte den känndes slö.. Ingen riktig turbokick alls?? Ska det inte vara
lite knuff när det
laddar på??
Hade inte turbotrycksmätarn i bilen..
Vad ska oljetrycket ligga på?? Låg på första strecket på tomgång.
Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen så skön
bil att köra,,,, ljusår bättre än evon
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 05-03-2011 20:55
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Börjat riva bilen nu, Tur jag ska byta kylaren för den var krokig efter en
smäll.
Rs:en skymtar bakom
bilen
[img]http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-05085316.jpg[/img] is not a valid Image.
Plastbiten som ska sitta
här saknar jag, Har DU en till salu?
[IMG]
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-05085337.jpg[/IMG]
Cockpiten
[img]http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-05085348.jpg[/img] is not a valid Image.
En sån
här bälteshållare vill jag köpa. Likadan i org-stolar??
[img]http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-05094232.jpg[/img] is not a valid Image.
Vääääldigt torra slangar
[IMG]
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-05094302.jpg[/IMG]
Brädan är ute
[img]http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-
03-05195703.jpg[/img] is not a valid Image.
Värsta budgetladdtryckskontrollen jag sett!!!! Hemskt!
[img]http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-
05195731.jpg[/img] is not a valid Image.
Dimljus någon??
[IMG]
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-05195801.jpg[/IMG]
Skillnad??
[img]http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-03-05195830.jpg[/img] is not a valid Image.
Hittade
en kontrollbox till laddtrycksmätaren,, Hade visst peak och
varningsfunktion.
Slås av kvaliteten på bilen, märks att det är en renodlad sportbil.
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 05-03-2011 21:00
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Härligt att se att du röjer på! Fan, jag ställer in baby watchen och kör några timmer i garaget ikväll jag med!
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 05-03-2011 21:11
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Snart sommar jue.... Babywatchers är en mkt bra uppfinning.
Jag har en stående i garaget hela tiden
Jag kommer att få problem att rymmas med
luftfiltrerna
bredvid den nya IC:n och skulle behöva ett set där dom monteras efter varandra.. Nån som har såna??
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 07-03-2011 16:36
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
rovers skrev:
Jo.. Hade velat se lite närmare bilder på hans huv men men..
På lördag då smäller det!!!!! Ska
försöka mig på konststycket att köra hem pärlan
Ta bort värme skyddet, kolla å rita efter "trekanterna" mellan förstärkningarna på
huven, ta fram rondellkapen, kör bara
kör! Hur lätt som helst.
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Fortune |
Publicerat 07-03-2011 19:41
|
Användare
Inlägg: 227
Registrerad: 08.11.10
|
skulle inte du oxå byta värmepaket på den,
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 07-03-2011 20:44
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Värmepaketet är redan bytt!!! Har haft ur hela brädan samt stolarna och
fixat lite
med elen samt rekondat den....
|
|
|
|
Fortune |
Publicerat 07-03-2011 23:07
|
Användare
Inlägg: 227
Registrerad: 08.11.10
|
ahaa
okej
ja gjorde presis det på min kärra +
att jag rensade från lite onödiga kablar
ja passade även på att byta tändkablar oxå då mina var 19 år gammla,
så slipper motorn rasa pga en miss i tändningen.
hur gjorde du när du fyllde
på med kylarvätska sen igen efter bytet av värmepaketet?
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 08-03-2011 07:05
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Den där laddtrycksstyrningen är grym!
Hade en likadan på
min
(inte exakt likadan men liknande) och den fungerade superfint! Höll 1,0bars ladd och inte en millibar mer eller mindre!
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 08-03-2011 19:00
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Ska kolla över stiften/kablarna oxå var det tänkt.
Har inte fyllt på ännu
eftersom jag inte skruvat
klart.. Ska skölja ur hela systemet eftersom jag ska byta till OAT-glykol.
|
|
|