malare skrev:
Nu kanske du redan delat lådan så att du vet
att du behöver delar(?), men annars är det troligt att det är en låsring som brustit med tanke på din beskrivning.
Det hade det gjort på min låda (också en
RX-4:a låda) med följd att femte
växeln inte ville ligga kvar i läge. Det gick att åka på femman om man höll växelspaken på plats och utan motorbelastning.
Det är nog på bottenstocken (nedre axeln i lådan) och i det bakre
huset som femte drevet sitter låst med en låsring. Går låsringen sönder så vandrar
drevet vidare på axeln när du lägger belastning på det tills det tappar "kontakt" med sin drevkompis.
Är inte omöjligt att du skulle kunna
byta låsringen med lådan kvar i bilen då det kanske räcker att ta bort bakersta huset... men jag är inte säker om det var exakt så, för det finns en till
delning också. Och jag kommer inte ihåg hur det var med växelföraren heller...
Jag kan kolla på min låda som är lös om du har något intresse för det?
Kanske rent utav återkommer med lite
bilder!
Om låsringen gör att växeln har svårt att ligga i så är det nog inte den som är trasig, det är
mer att det är oerhört mycket glapp i lådan. Alltså om du släpper gasen,
gasar, släpper, gasar så smäller det rejält i lådan varje gång, ett metalliskt ljud.
Har aldrig haft problem att få in växlar eller att dom hoppar ur. Har inte heller vågat ge mig på att skruva
sönder lådan |