May 03 2024 00:44:44
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Nu har det hänt igen:(
Combat
Ännu

en motor som brukas i rallycross har öppnats för översyn, resultatet var det väntade på grund av att ägaren inte lyssnat gällande rekommendationer om luftfilter. En

rejält sliten motor, damm

har kommit in i motorn och agerat slippasta.

I det nu aktuella fallet har det vid mer än ett tillfälle påpekats att ett

sketet luftfilter typ pipercross är otillräckligt i rallycross.

Brorsan har kört rallycross och har gjort erfarenheten själv apropå luftfilterval och löste det

med att montera ett stort filter ifrån en lastbil.

Jag vet att Mr Wankeltrim vill bygga bra

motorer som håller i syfte att bättra på wankelmotorns

dåliga rykte, hur i h-e ska han lyckas om köparna inte lyssnar?

Är det något fel i att ta till sig goda råd?
Jag förmodar att andra

motorbyggare som

bygger motorer för rallycross har gjort liknande erfarenheter med motorer som körts med fel filterval.

Tanken är att motorerna ska hålla och under

säsongsuppehållet

eventuellt få sig en översyn och kanske lite uppgraderingar, tanken är inte att en i stort sett helt ny motor måste byggas igen ackompanjerad

av motorägare som suckar när pluskan åker fram. Vissa

motorägare får sin motor renoverad och vad gör de?
Jo de fortsätter att strunt i goda råd och kör med

underdimensionerade luftfilter.

Rallycrossbanor är till skillnad från racingbanor en

rejält skitig/dammig plats att köra på. Grus och damm som virvlar i

luften sugs in i wankelmotorer som konsumerar stora mängder luft, ett rejält luftfilter klarar av att hålla damm

och små gruskorn på rätt sida

filtret (den så kallade UTSIDAN). Wankelmotorer med underdimensionerade luftfilter låter måhända fräckare men de går så sakteliga en säker död til mötes.

När



ska folk som kör rallycross lära sig att lyssna?


Vissa har lärt sig den hårda dyra vägen, ett fåtal har varit smarta och lyssnat.....


Jag

blir så irriterad på detta och ser

inte att wankelmotorns rykte blir bättre precis. Jag vill föreslå att de som bygger motorer för rallycross åt andra leverar

två bonusprodukter.

1. Slippasta som de kan hälla rakt i

bensintanken om de ändå ska envisas med att köra med fjuttfilter

2. Ett rejält tilltaget

luftfilter och en hälsning om många segrar.


Grrrrr..!Angry

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Mr Wankeltrim
Snacka med denna ägaren i kväll iom att motorn är åter uppbyggd på nytt och nu

hade han tydligen förståt allvaret i de hela och skulle bygga en ordentlig luft burk med ett STOORRTT filter Wink.



De tragiska är att kunden får lida för att

han inte lyssna och de värsta är att wankel stämplas som skit för att de inte håller pga att kunden har egna bra ideer.
De konstiga är att de har

alltid

varit så och kommer troligen alltid va så även om man förklarar för kunden att de inte funkar Sad
Om det sen är en rallycross motor eller en simpel standardmotor som

behöver fräschas upp

så är mitt tips att lyssna på tipsen ni får.
Jag säger inte en massa för att jag vill tjäna pengar på grejor eller jobb utan de handlar

om tips som jag snappat eller problem man sett under alla

år ( snart 22år ) som jag hållit på.
Om jag exempelvis ser att en motor har konstigt lager slitage

så säger jag inte att den SKALL balanseras utan jag säger att du BÖR balansera den.
De är

kunden som bestämmer vad han vill lägga pengar på och inte jag.

Att jag sen försöker övertala kunden att lägga lite till på att exempelvis uppgradera till 3mm apex är bara för att jag vill inte att

han skall ringa mig om 3

-4månader o säga att motorn pajde.
Hur många är de inte som tycker de räcker att fixa motorn för att klara ca 350++ hästar men som senare slänger på en singelsnurra

och

försöker kräma ur 500hk vilket motorn inte blev byggd för.
Om jag vill så kan jag sitta här o rabbla upp en jäkla massa exempel på saker som man varnat

för men som ignorerats men som i slut

änden kostade 2-3 gånger mer för att de skulle sparas pengar.
Mao det är inte fel att ta till sig tips för de är sånt

som ni själv tjänar på i långa loppet Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
wankelmats
Mycket kloka ord som är värda att lyssna på !

Pfft
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Goran
HejSmile

Vad tycker du jag ska satsa på om jag ska ha bilen som vardagsbil

med sprintrace på vissa helger?

Jag ska till USA och Racing Beat och undrar om jag ska köpa ett stort

fyrkantigt K&N filterelement

(http://www.racing...mber=16520) till original luftfilterhållare eller satsa på deras Injection performance kit http://www.racing...mber=16524 ?
Installeras detta direkt på insuget, så man kan kasta all plast framför motorn som har med

luftintaget att göra, eller byter man

bara ut luftfilterhållaren? Där ligger någon metallgrunka under min luftfilterhållare. Kan det vara någon

luftmängdsmätare eller liknande? Då borde den vara kvar kanske?
Jag tänkte på

viktbesparingen.

mvh
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Janne
Goran skrev:
HejSmile

Vad tycker du jag ska

satsa på om jag ska ha bilen som vardagsbil med sprintrace på vissa helger?




Jag ska till USA och Racing Beat och undrar om jag ska köpa ett stort

fyrkantigt K&N filterelement(http://www.racing...mber=16520) till original

luftfilterhållare eller satsa på deras

Injection performance kit http://www.racing...mber=16524 ?
Installeras detta direkt på insuget, så man kan kasta all




plast framför motorn som har med luftintaget att göra, eller byter man bara ut luftfilterhållaren? Där ligger någon metallgrunka under min luftfilterhållare. Kan det

vara någon luftmängdsmätare

eller liknande? Då borde den vara kvar kanske?
Jag tänkte på viktbesparingen.

mvh
Goran


Hej.
Gör så

här.
Starta en egen tråd i FC delen och lägg ut lite bilder så

blir det lättare att ha koll på ditt projekt Smile
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Goran
Oki-doki.Wink

Då denna tråden ligger i racingdelan av forumet och jag gör i

ordning en racerbil så tänkte jag att det kunde

passa här, men jag kan skapa ett nytt med.

mvh
Goran
Redigerat av Goran den 08-05-2008 12:14
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Combat
En annan snåldumhet kan ni nu få

förklarad visuellt.

De

som ifrågasätter varför Mr Wankeltrim vill fräsa upp apexspåren från 2 millimeter till 3 är denna:

Vi börjar med en

slarvig skiss på hur en original rotor ser ut i apexspåret och hur en

original apextätning (tvådelad) ser ut och ska vara under idealiska förhållanden.
Combat bifogade följande bild:bild:
brarotor.jpg

Redigerat av Combat den 08-05-2008 14:16

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Nu följer en skiss som lite grovt visar

hur apexspåret i

rotorn blivit vanställt och hur de två delarna på original apextätning har förskjutits.
Combat bifogade följande bild:bild:
kassrotor.jpg


Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Stoppar man i nya billigare sorters eftermarknads-

apextätningar i slitna apexspår så är

risken stor att de knäcks så småningom då de ligger och vickar.

DÄRFÖR 3 MILLIMETERS APEXSPÅR!
Man börjar om på ny kula med fräscha grejorWink

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Mr Wankeltrim
Combat

skrev:

Stoppar man i nya billigare sorters eftermarknads-apextätningar i slitna apexspår så är risken stor att de knäcks så småningom då de ligger och




vickar.

DÄRFÖR 3 MILLIMETERS APEXSPÅR!
Man börjar om på ny kula med fräscha grejorWink

Som sagt det är köparens egna val att bestämma om han vill

åka 2 eller 3mm:ers tätningar.

Visst kan man få 2mm:ers apextätningar i motorn men om spåren är för dåliga så tvärar jag på att sätta i detta pga att jag har

gjort vid ett antal maskiner som gått sönder pga detta. Skall man åka

2 mm med slitna spår så skall man köra PTS SCR som är en mjuk oförstörbar tätning

alternativt att man väljer keramiska tätningar vilka är dyra men säkra. Alla andra tätningar som är av ett hårdare

material kan gå sönder om man kör med slitna

spår. Fördelen med en 3mm tätning är som Combat skrev att man börjar om och att en 3 mm tätning tål mer stryk och spikningar än en 2mm. En 2mm tätning

smäller

direkt om de spikar medans man oftast klarar sig om man åker 3mm.

En bild på vad som kan hända



[img]http://www.rotaryperformance.se/images/splitapex1.jpg[/img] is not a valid Image.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Combat
Huh, inget vackert det där.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
GL
Det där är väl vad de kallar

tvådelade apex? Grin




Angående keramiska tätningar är det väl extra viktigt att spåren är top notch? det var iaf vad jag läste i NRS instruktionsmanual.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
GL skrev:
Det där är väl vad de kallar tvådelade apex? Grin



Angående keramiska tätningar är det väl extra viktigt

att spåren är top notch? det var iaf vad jag läste i NRS instruktionsmanual.

Är möjligt att NRS säger så om sina tätningar.



Själv kör jag med

Ianetti:s tätningar och enligt honom så är de inga problem att andvända dom i slitna spår ( givetvis inte om dom är totalt uppslitna ).
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-05-2008 16:47


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.62 sekunder - 166 Förfrågningar 18,973,727 unika besök