en motor som brukas i rallycross har öppnats för översyn, resultatet var det väntade på grund av att ägaren inte lyssnat gällande rekommendationer om luftfilter. En
rejält sliten motor, damm
har kommit in i motorn och agerat slippasta.
I det nu aktuella fallet har det vid mer än ett tillfälle påpekats att ett
sketet luftfilter typ pipercross är otillräckligt i rallycross.
Brorsan har kört rallycross och har gjort erfarenheten själv apropå luftfilterval och löste det
med att montera ett stort filter ifrån en lastbil.
Jag vet att Mr Wankeltrim vill bygga bra
motorer som håller i syfte att bättra på wankelmotorns
dåliga rykte, hur i h-e ska han lyckas om köparna inte lyssnar?
Är det något fel i att ta till sig goda råd?
Jag förmodar att andra
motorbyggare som
bygger motorer för rallycross har gjort liknande erfarenheter med motorer som körts med fel filterval.
Tanken är att motorerna ska hålla och under
säsongsuppehållet
eventuellt få sig en översyn och kanske lite uppgraderingar, tanken är inte att en i stort sett helt ny motor måste byggas igen ackompanjerad
av motorägare som suckar när pluskan åker fram. Vissa
motorägare får sin motor renoverad och vad gör de?
Jo de fortsätter att strunt i goda råd och kör med
underdimensionerade luftfilter.
Rallycrossbanor är till skillnad från racingbanor en
rejält skitig/dammig plats att köra på. Grus och damm som virvlar i
luften sugs in i wankelmotorer som konsumerar stora mängder luft, ett rejält luftfilter klarar av att hålla damm
och små gruskorn på rätt sida
filtret (den så kallade UTSIDAN). Wankelmotorer med underdimensionerade luftfilter låter måhända fräckare men de går så sakteliga en säker död til mötes.
När
ska folk som kör rallycross lära sig att lyssna?
Vissa har lärt sig den hårda dyra vägen, ett fåtal har varit smarta och lyssnat.....
Jag
blir så irriterad på detta och ser
inte att wankelmotorns rykte blir bättre precis. Jag vill föreslå att de som bygger motorer för rallycross åt andra leverar
två bonusprodukter.
1. Slippasta som de kan hälla rakt i
bensintanken om de ändå ska envisas med att köra med fjuttfilter
2. Ett rejält tilltaget
luftfilter och en hälsning om många segrar.
Grrrrr..!
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Snacka med denna ägaren i kväll iom att motorn är åter uppbyggd på nytt och nu
hade han tydligen förståt allvaret i de hela och skulle bygga en ordentlig luft burk med ett STOORRTT filter .
De tragiska är att kunden får lida för att
han inte lyssna och de värsta är att wankel stämplas som skit för att de inte håller pga att kunden har egna bra ideer.
De konstiga är att de har
alltid
varit så och kommer troligen alltid va så även om man förklarar för kunden att de inte funkar
Om det sen är en rallycross motor eller en simpel standardmotor som
behöver fräschas upp
så är mitt tips att lyssna på tipsen ni får.
Jag säger inte en massa för att jag vill tjäna pengar på grejor eller jobb utan de handlar
om tips som jag snappat eller problem man sett under alla
år ( snart 22år ) som jag hållit på.
Om jag exempelvis ser att en motor har konstigt lager slitage
så säger jag inte att den SKALL balanseras utan jag säger att du BÖR balansera den.
De är
kunden som bestämmer vad han vill lägga pengar på och inte jag.
Att jag sen försöker övertala kunden att lägga lite till på att exempelvis uppgradera till 3mm apex är bara för att jag vill inte att
han skall ringa mig om 3
-4månader o säga att motorn pajde.
Hur många är de inte som tycker de räcker att fixa motorn för att klara ca 350++ hästar men som senare slänger på en singelsnurra
och
försöker kräma ur 500hk vilket motorn inte blev byggd för.
Om jag vill så kan jag sitta här o rabbla upp en jäkla massa exempel på saker som man varnat
för men som ignorerats men som i slut
änden kostade 2-3 gånger mer för att de skulle sparas pengar.
Mao det är inte fel att ta till sig tips för de är sånt
plast framför motorn som har med luftintaget att göra, eller byter man bara ut luftfilterhållaren? Där ligger någon metallgrunka under min luftfilterhållare. Kan det
vara någon luftmängdsmätare
eller liknande? Då borde den vara kvar kanske?
Jag tänkte på viktbesparingen.
mvh
Goran
Hej.
Gör så
här.
Starta en egen tråd i FC delen och lägg ut lite bilder så
blir det lättare att ha koll på ditt projekt
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Stoppar man i nya billigare sorters eftermarknads-
apextätningar i slitna apexspår så är
risken stor att de knäcks så småningom då de ligger och vickar.
DÄRFÖR 3 MILLIMETERS APEXSPÅR!
Man börjar om på ny kula med fräscha grejor
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
GL skrev:
Det där är väl vad de kallar tvådelade apex?
Angående keramiska tätningar är det väl extra viktigt
att spåren är top notch? det var iaf vad jag läste i NRS instruktionsmanual.
Är möjligt att NRS säger så om sina tätningar.
Själv kör jag med
Ianetti:s tätningar och enligt honom så är de inga problem att andvända dom i slitna spår ( givetvis inte om dom är totalt uppslitna ).
Redigerat av Mr Wankeltrim den 08-05-2008 16:47