Otterbergs FD 17/11-12
|
otterberg |
Publicerat 13-07-2012 19:30
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Nu är de
dax att starta projekt tråd!
Under sommaren kommer jag ha
detta som ett rullande projekt då jag vill köra bilen
Bilen: Mazda rx7 fd3s 1993
Liten spec lista:
Singel Turbo
stora HKS Intercooler
kittet
HKS-avgassystem
Apexi power FC dvs Commandern
öppen dumpventil
trust airinx luftfilter
Kaaz diff
fujita engineering coilovers
fjäderbenstag
fram
och bak
Cusco full Bur
Apexi power FC
skinnstolar
momoratt
snapoff
RE-Amemiya Wet Carbon Scuff Plates
RE amemiya - RE AD GT - Wide
Body Kit
RE-Amemiya Canard PRO Carbon
RE-Amemiya Front Fender Diffuser Carbon Fiber
RE-Amemiya Sleek Clear Light Cover
Mazdaspeed motorhuv, med Top
secret lås fäste.
Attain Carbon Fiber GT Bumper Guard
EP racing GT
spoiler
Rota (modell??) 18"
Kumo R-däck
Det jag sysslar mad just
nu är inredningen. bilder säger mer än tusen ord, så jag kommer att hålla mig ytterst kortfattad i mina inlägg
så ni vet!
Här är mitt fina bort
jag använt för framställning av glasfiber dörrsidor
[img]http://img534.imageshack.us/img534/5599/dsc2510i.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]
http://img100.imageshack.us/img100/6716/dsc2505i.jpg[/img]
[img]http://img440.imageshack.us/img440/8634/dsc2512c.jpg[/img] is not a valid Image.
kommer mycket mer!
16/7 -12
Nu blev de
lite gjort idag.
[img]http://img692.imageshack.us/img692/8489/dsc2476i.jpg[/img] is not a valid Image.
Va trött på de fula strömbrytarna till
bränslepumparna, så nu monterade jag nya, passade på att satta i en
laddtrycksmätare med, "bara för att".
Och här nedanför är bilder från
vattenplaning. jätte kul!
[img]http://img32.imageshack.us/img32/692/dsc2479c.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]
http://img444.imageshack.us/img444/4144/dsc2480u.jpg[/img]
kommer att närvara på träffen i Västerås den 21a, vill inte höra något om att fälgarna är kantstötta då!
30/7 -
12
Turboras! kina
turbo ras mer eller mindre.
nu är lite nya prylar påväg hem! 50mm Dumpventil 46mm WG och ett Torque rostfritt grenrör! nu ska jag bara beställa en turbo! blir
troligtvis
en tb70 från turbobanditen! fulerail och spridare ska beställas inom en snar framtid med!
[img]http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-
ash3/552697_10151092043126773_2035674131_n.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://shop.j-spec.se/bilder/artiklar/zoom/MARX7AV005_1.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://shop.j-
spec.se/bilder/artiklar/zoom/UNWG013_1.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://shop.j-
spec.se/bilder/artiklar/zoom/UNBOV034_1.jpg[/img] is not a valid Image.
1/8-12
Nu har man gjort en
liten undersökning av motorn, och en apextätning på den bakre rotorn har kastat in handduken. (och även turbon
för den delen) Nu blir det att renovera,porta
lätta och balansera motorn. Jag ska göra allt jobba jag känner mig säker på själv.
målet är satt på 650hk med en tb70 snurra. Kommer förhoppningsvis
landa
ännu högre, men jag vill inte sätta mål som inte blir avklarade!
kommer att uppdatera ganska ofta nu, då jag vill ha bilen klar till nästa säsong!
Det
som pågår just nu är
förberedelse inför att lyfta motorn, vill ha koll på all el och sådant som jag känner mig lite olustig med!
kommer lite bilder ikväll!
1/8-12 16.32
Nu har jag varit i garaget och
plockat en massa. såg dock nu att man kunde låta kabelhärvan vara kvar, så den bit jag har demonterat
förblir så, resten drar jag med ut ur bilen när motorn lyfts ur. har kikat in i avgashuset med
kameran, tror nog att det bra är 2mm apextätninget....
har
en hel del bilder att bjuda på!
dags att riva lite. började med kylaren.
[img]
http://img140.imageshack.us/img140/964/dsc2503.jpg[/img]
kikade
in i avgashuset. fint va?
får en känsla av att en turbo orsakat detta?
[img]
http://img576.imageshack.us/img576/4730/dsc2496e.jpg[/img]
på tal om
turbo, vad diggar ni denna optimerade maximalt balanserade och lättade avgassidan av impellen?
[img]
http://img560.imageshack.us/img560/6498/dsc2523a.jpg
[/img]
Dagens bästa vänner var dessa. alla kablar och slangar är markerade med namn och nummer!
[img]
http://img692.imageshack.us/img692/6429/dsc2543.jpg[/img]
Gammalt grenrör VS nytt grenrör
[img]http://img705.imageshack.us/img705/7500/dsc2526f.jpg
[/img]
[img]
http://img84.imageshack.us/img84/3493/dsc2527t.jpg[/img] is not a valid Image.
och en liten bild på platsen. lite trångt när ett förfallet projekt står intill.
[img]
http://img259.imageshack.us/img259/120/dsc2535g.jpg[/img]
nu ska jag lyfta ur motor och lådan med resterande kabelhärva.
tänkte lägga en
lite fråga nu när jag ändå kommer ihåg, vad kan
jag klippa från gammla härvan utan att något strular i apexin? sitter ju en hel del vakuum som inte används
under insuget, och dessa har ju diverse el attiraljer som jag tror inte används över
huvudtaget!
uppdaterar i tråden istället för i detta inlägg hela
tiden
Redigerat av otterberg den 17-11-2012 21:04
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 16-07-2012 23:08
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
kommer att uppdatera på första sidan hela tiden, så ni vet! =) |
|
|
|
otterberg |
Publicerat 30-07-2012 14:29
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Update
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 30-07-2012 14:30
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Kul kul! Kör hårt!
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 01-08-2012 10:44
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Updatering
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 01-08-2012 11:02
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
För din egen skull, märk upp alla kontakter, slangar osv och
fotodokumentera flitigt, när du ska montera tillbaka
allting så kommer du vara glad att du gjort det.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 01-08-2012 11:09
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Combat skrev:
För din egen skull, märk upp alla kontakter, slangar osv och fotodokumentera flitigt, när du ska montera tillbaka allting så kommer du
vara glad att du gjort det.
instämmer... såå mkt lättare... ja rev för 3 år sen, o många frågor dök upp nu när allt skulle ihop igen
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 01-08-2012 11:23
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Wolf
skrev:
Combat skrev:
För din egen skull, märk upp alla kontakter, slangar osv och fotodokumentera flitigt, när du ska montera tillbaka allting så kommer du vara glad att du
gjort det.
instämmer... såå mkt lättare... ja rev för 3 år sen, o många frågor dök upp nu när allt skulle ihop igen
självklart ska
jag det! har ju närminne som en
guldfisk.
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
GL |
Publicerat 01-08-2012 13:10
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Skoj skoj :-)
vad blir det för sås?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
lego |
Publicerat 01-08-2012 13:51
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
Lyft motor och låda ihop, enklast så.
Koppla loss kabelhärvan vid styrboxen och dra ut allt så.
Dom tipsen fick jag när jag
lyfte motorn. Lycka till...
Förresten, var inte motorn nybyggd och ny turbo osv förra våren?
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 01-08-2012 14:39
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Som lego säger, lyft av huven o lyft ut hela paketet, lossa soppaslangar o oljeslangar bara o ryck
ut kabelhärvan genom torpeden samtidigt... :-) lättare o dokumentera o så vart allt suttit sen
Kikat om d va 3mm eller 2mm apex i motorn än?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 01-08-2012 17:09
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Wolf skrev:
Som lego säger, lyft av huven o lyft ut hela paketet, lossa soppaslangar o
oljeslangar bara o ryck ut kabelhärvan
genom torpeden samtidigt... :-) lättare o dokumentera o så vart allt suttit sen
Kikat om d va 3mm eller 2mm apex
i motorn än?
uppdaterade nu, och kommer nog göra så med
resterande el härva!
tror nog att det är 2mm tyvärr!
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
lego |
Publicerat 01-08-2012 17:20
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
Wolf har klippt bort lite från sin härva så det
kan nog han svara på, vissa saker
kanske du måste löda in motstånd på, t.ex. soppatempgivaren. Heat-lampan slockna när man lödde i ett motstånd där.
Tror förresten det är lättare att följa tråden om du skriver nya inlägg
istället för att uppdatera första hela tiden. Det kommer bli ett jävla tungladdat
första inlägg till slut med en massa bilder osv.
Redigerat av lego den 01-08-2012 17:21
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 01-08-2012 17:20
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Ajaja...
Hur ser insugssidan av turbon ut?
Avgassidan kan ju blivit sadad av en Apex som tog sig en runda i turbon...
Rotor plus rotorhus kan du addera till
att köpa
listan....
Att klippa i härvan rekomenderar jag att då gör när du monterar samman allt....
Då har du fått allt du ska ha på plats så du
inte tar bort något du behöver...
Kör
hårt....
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 02-08-2012 17:44
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
update 2-8-12
Jag tillbringade ca 1h i
garaget i morse, sen blev de för drygt att stå
då jag har en inflammation i foten. jätte lägligt nu när man är som hetast på demontering!
har dragit
fram kabelhärvan från ecu'n, så nu är de bara att lossa växellådan+motor och
lyfta!
bjuder som vanligt på bilder!
humm... detta är inte en
original del va?
[img]http://img440.imageshack.us/img440/315/dsc2544i.jpg[/img] is not a valid Image.
Ecu kablaget ute va ju MYCKET
lättare an att koppla ur allt på
motorn och låta de vara kvar i bilen.. de tipset tackar jag oerhört för!
[img]http://img268.imageshack.us/img268/5599/dsc2545w.jpg[/img] is not a valid Image.
DAGENS FRÅGA!
har jag några fler fästpunkter för motorlyften än de två som är helt uppenbara? känns ju som att de lär vara mer förankrat än på 2 ställen när lådan ska med
ut.
[img]
http://img713.imageshack.us/img713/762/dsc2546v.jpg[/img]
denna sida va ju inte lika illa åtgången som den andra
[img]http://img525.imageshack.us/img525/9472/dsc2547.jpg[/img] is not a valid Image.
här ser vi vad det är för benämning på turbon. tycker det borde stå RENT SKIT.
[img]http://img528.imageshack.us/img528/1271/dsc2548.jpg[/img] is not a valid Image.
Alltid lika kul när man ligger under bilen
utan något skydd för ögonen... känns ju som
svetsblänk.
[img]http://img267.imageshack.us/img267/9444/dsc2549v.jpg[/img] is not a valid Image.
kommer mer bilder ikväll då jag ska till garaget om en stund igen!
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 02-08-2012 19:30
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Har klippt o klistrat en del i min härva kan ta mig tid i
helgen kanske o skriva mer om det... O den första bilden är ingen
original del nej, det ör en diffbrace, som ja velat köpa länge, förhindrar att man bryter av
PF'en..
Och nej finns 2 "öglor" o lyfta i o d räckte o höll för mog o riva ur motor
o låda på, med de tunga originalsnurrorna dessutom
:-)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 02-08-2012 22:29
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
Wolf skrev:
Har klippt o klistrat en del i min härva kan ta mig
tid i helgen kanske o skriva mer om det... O den första bilden är ingen original del nej, det ör en
diffbrace, som ja velat köpa länge, förhindrar att man bryter av PF'en..
Och nej finns
2 "öglor" o lyfta i o d räckte o höll för mog o
riva ur motor o låda på, med de tunga originalsnurrorna dessutom :-)
Hehe okej! jo jag visste att de va något icke
original!
skulle vara kul om du ville ta dig den tiden! vill ju bli av med lite onödigt lull lull
Gick ju toppen att lyfta allt i dem 2 öglorna. och sjukt lätt att koppla
motorn fri och
lyfta den! mycket lättare än min gamla framhjulsdrivna rover 620ti!
kommer en till update om den stund!
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 02-08-2012 22:36
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Haha ja jämför du med engelskt bajs så förstår jag att du tyckte de haha
Ser fram emot updates
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
snajpa |
Publicerat 02-08-2012 22:46
|
Användare
Inlägg: 139
Registrerad: 26.05.11
|
=) Gillar drivet du har Jocke... Siktar du på
att komma ut nå mer denna säsong eller vill du bara sätta igång med
vintersäsongens "uppgraderingar"?
------------------------------------
Anotherone bites the dust...
------------------------------------
Sebastian Alm
Rx7 FD3S 1999
Västerås
|
|
|
|
otterberg |
Publicerat 02-08-2012 22:53
|
Användare
Inlägg: 329
Registrerad: 30.03.12
|
snajpa skrev:
=) Gillar drivet du har Jocke... Siktar du på att
komma ut nå mer
denna säsong eller vill du bara sätta igång med vintersäsongens "uppgraderingar"?
hehe tackar!! så vidare jag inte vinner på lotto, så
är denna
säsong över siktar på våren -13!
Joakim Otterberg
Ludvika
FD -93
|
|
|