Höga
CO och HC värden, Hjälp...
|
gubel |
Publicerat 26-08-2012 21:30
|
Användare
Inlägg: 234
Registrerad: 15.02.09
|
Besiktiga om bilen med Sportkatt
(utan luftpump) och värderna var ännu värre. Vad säger ni nu då?
Körde på mantorp i helgen och det är klart att bilen går fett, låter som en popcorn-maskin (ni förstår vad jag menar).
Luftpumpen gick igång
när jag startade bilen (ca 3500 varv) och efter 30 sekunder klickar det till och pumpen stängs av och motorn går ner till 1500 varm. Är det är rätt? Betyder det att
allt
fungerar? |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 27-08-2012 07:18
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Men
kör inte bana med bilen om den går fett!! Om du har otur kan en tätning fastna i massa sot och du får riva hela motorn!
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 27-08-2012 08:17
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Om lambda ligger över ett när du besiktar och
värdena fortfarande är kassa, byt katt.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
gubel |
Publicerat 27-08-2012 10:02
|
Användare
Inlägg: 234
Registrerad: 15.02.09
|
True Marcus, får ta
tag i det direkt och ingen mer körning i år.
Tror faktiskt lambdan låg precis runt 1an, skall ta en titt på besiktningspapperna senare.. Har luftpumpen med Lambdavärdena att göra? |
|
|
|
snajpa |
Publicerat 27-08-2012 12:00
|
Användare
Inlägg: 139
Registrerad: 26.05.11
|
Martin:
Om lambda ligger lågt, och blir sämre för varje
besiktning Vad beror det på då? Har för höga värden
på alla andra också. Dock intressant att lambda blir sämre och sämre för varje besiktning; 0,91-0,87-
0,83
Mappningen?
Har bytt luftpumpen så det bör inte vara den. Ska borra upp
packningen vid katten som lego påpekar kan göra susen.
Sorry
att jag snor tråden lite här Gubel...
------------------------------------
Anotherone bites the dust...
------------------------------------
Sebastian Alm
Rx7 FD3S 1999
Västerås
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 27-08-2012 20:52
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Om lambda är under 1,00 går motorn antingen jäkligt fett (kolla över mappen) eller så får inte katten
tillräckligt
med luft.
Den mesta luften till katten går via avgasportarna och inte via det lilla röret! Att borra upp packningen kommer alltså inte göra
någon märkbar skillnad. Kolla istället över ACV
(Air Control Valve), som sitter under insuget mot det undre insugsgrenröret.
Det finns två solenoider som
styr vart luften ska ta vägen; via avgasporten, via det lilla röret eller tillbaka till
luftfiltret. Jag har förklarat detta i en annan tråd.
Varför
besiktigar du utan luftpump?!
Luftpumpen är aktiv UNDER 3250rpm och det hörs ett klick när den slår av/till. Man hör
även på insugsljudet när luftpumpen
går då det blir ett råmande ljud.
Redigerat av Marcus den 27-08-2012 20:55
|
|
|
|
snajpa |
Publicerat 27-08-2012 21:12
|
Användare
Inlägg: 139
Registrerad: 26.05.11
|
Hmm, ok.
Vet inte om du menar mig Marcus men jag har alltid haft pumpen monterad och snurrandes när jag besiktigat, har
alltid kollat när
de testar förhöjd så att pumpen aldrig slår ifrån.
------------------------------------
Anotherone bites the dust...
------------------------------------
Sebastian Alm
Rx7 FD3S 1999
Västerås
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 27-08-2012 21:25
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Nä, jag menade
gubel.
Denna tråden är det jag menar angående ACV.
"Om du vill styra
luften till avgasporten ska du ha vakuum på switching solenoiden och inget vakuum på relief solenoiden."
Du kan alltså lossa vakuumslangen till relief
solenoiden
för att vara säker på att luften styrs via avgasporten, och inte via det lilla röret till bakre delen av katten.
Koppla även in en
turbotryckmätare på slangen från switching solenoiden till
acv:n och kontrollera att det verkligen är vakuum i den slangen.
Redigerat av Marcus den 27-08-2012 21:28
|
|
|
|
ploplen |
Publicerat 29-08-2012 09:42
|
Användare
Inlägg: 97
Registrerad: 24.08.09
|
Marcus skrev:
Luftpumpen är
aktiv UNDER 3250rpm och det hörs ett klick när den slår av/till. Man hör även på
insugsljudet när luftpumpen går då det blir ett råmande ljud.
2500rpm på en japansk bil. Viktigt att
kolla när besiktningsmannen kollar den
förhöjda tomgången så att han inte går över 2500rpm, då blir värdena kassa.
/Andreas
Mazda
Efini RX-7 Touring-X 1994
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 31-08-2012 01:24
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
5 Min körning innan är alldeles för lite, rentav mycket grymt för lite.
Motorn måste blir rejält genomvarm och likaså avgassystemet.
Ett par mil innan på höga varv borde kirra saken.
gubel skrev:
Det är orginalkatalysator och luftpumpen snurar (var precis ute och kolla)...
Jag körde i 5 min
för att komma till besiktningen och besikninsmannen
tog en kort runda 3-4 minuter innan besiktningen. Men som sagt det såg inte alls bra ut...
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 31-08-2012 01:26
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Gränsen på min ligger på 2800-2900ca. Jag säger alltid till besgubben att han får inte varva över det.
ploplen skrev:
Marcus skrev:
Luftpumpen är aktiv UNDER 3250rpm och det hörs ett klick när den slår av/till. Man hör även på
insugsljudet när luftpumpen går då det blir ett råmande ljud.
2500rpm på en
japansk bil. Viktigt att kolla när besiktningsmannen kollar den
förhöjda tomgången så att han inte går över 2500rpm, då blir värdena kassa.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 12-09-2012 15:46
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
ger denna tråden åter liv.
Var på besiktningen idag igen, efter att ha
kört in motorn i hopp
om att värdena skulle bli bättre. Det blev de dock inte. Hade och har C0 2.6, HC 120, lambda minns jag ej men över 1. Detta är på
tomgång. Vid förhöjd tomgång så hade jag bra värden.
Därför
misstänker jag att det inte är katten det är fel på utan något som sköter tomgången. Frågan
är då vad. Finns det något jag kan mäta upp?
Jag har ett el fel när jag slår på positionsljuset, då
vandrar tomgången ca +- 50 rpm. Kanske kan vara
relaterat?
Motorn är helt original. Avgassystemet är dock 3" hela vägen med racekat(som alltid funkat och som sagt även funkar vid
förhöjd
tomgång)
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
gubel |
Publicerat 19-09-2012 13:26
|
Användare
Inlägg: 234
Registrerad: 15.02.09
|
Har fortfarande inte fått rätt på bilen så jag
börjar fundera ifall det är katten så strular trots allt.
Någon
som har en orginalare som de kan tänka sig låna ut för 1 dag ... Helst i närheten i
Stockholm så kanske man löser det. |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 19-09-2012 21:03
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Jag tror också på katten. Hjälpte en som hade liknande värde som du (höga HC
och CO, men lambda över 1,1), och det hjälpte med att byta katten
mot min.
Jag har en RE-Amemiya sportkatt till salu. Den finns hos Wolf i Västerås.
Inte så långt för dig att åka.
|
|
|
|
ÅS |
Publicerat 19-09-2012 21:11
|
Användare
Inlägg: 410
Registrerad: 19.10.07
|
Hur nära stan ska de vara?
RX-7
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 20-09-2012 16:00
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
I
ett desperat försök att få igenom bilen idag så slängde
jag på originalkat. Dock utan förkatten.
Det blev lika illa värden. Lambda låg strax under 1. med
racekat över 1.
Kanske boerde slänga på förkatten också?
Originalkatten har legat på
golvet i tio år och racekatten låg i tre år och väntade på att jag
skulle få tummen ur och fixa motorn.
Jag undrar dock om de har tagit skada av att bara har legat stilla?
besiktningsmannen
sa att de inte borde göra det
dock men han kan ju ha fel.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
gubel |
Publicerat 20-09-2012 16:30
|
Användare
Inlägg: 234
Registrerad: 15.02.09
|
50 km? Bilen går ju så inte så mkt att tänka
på..
Förkatten? Vart
finns den, Jag har inget i downpipen som jag ser det. |
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 20-09-2012 16:43
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
förkatten är downpipen. Original har en katalysator även i den. Du kanske
inte har original downpipe? Vet inte
heller hur det ser ut på japanska sjuor.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 20-09-2012 17:07
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
japanska sjuor har ej nån
förkatt..
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
gubel |
Publicerat 21-09-2012 13:02
|
Användare
Inlägg: 234
Registrerad: 15.02.09
|
Så då har jag inte en förkatt då jag har en JDM bil. Då
är det extra viktigt att katten fungerar 100%?
Så tillbaks till fråga
1. |
|
|