May 03 2024 03:27:12
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Höga CO och HC värden, Hjälp...
gubel
Besiktiga om bilen med Sportkatt

(utan luftpump) och värderna var ännu värre. Vad säger ni nu då?



Körde på mantorp i helgen och det är klart att bilen går fett, låter som en popcorn-maskin (ni förstår vad jag menar).



Luftpumpen gick igång

när jag startade bilen (ca 3500 varv) och efter 30 sekunder klickar det till och pumpen stängs av och motorn går ner till 1500 varm. Är det är rätt? Betyder det att

allt

fungerar?
 
Marcus
Men

kör inte bana med bilen om den går fett!! Om du har otur kan en tätning fastna i massa sot och du får riva hela motorn!
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
gzon
Om lambda ligger över ett när du besiktar och

värdena fortfarande är kassa, byt katt.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
gubel
True Marcus, får ta

tag i det direkt och ingen mer körning i år.



Tror faktiskt lambdan låg precis runt 1an, skall ta en titt på besiktningspapperna senare.. Har luftpumpen med Lambdavärdena att göra?
 
snajpa
Martin:
Om lambda ligger lågt, och blir sämre för varje

besiktning Wink Vad beror det på då? Har för höga värden

på alla andra också. Dock intressant att lambda blir sämre och sämre för varje besiktning; 0,91-0,87-

0,83

Mappningen?

Har bytt luftpumpen så det bör inte vara den. Ska borra upp

packningen vid katten som lego påpekar kan göra susen.

Sorry

att jag snor tråden lite här Gubel... Smile
------------------------------------
Anotherone bites the dust...
------------------------------------
Sebastian Alm
Rx7 FD3S 1999



Västerås
 
Marcus
Om lambda är under 1,00 går motorn antingen jäkligt fett (kolla över mappen) eller så får inte katten

tillräckligt

med luft.

Den mesta luften till katten går via avgasportarna och inte via det lilla röret! Att borra upp packningen kommer alltså inte göra

någon märkbar skillnad. Kolla istället över ACV

(Air Control Valve), som sitter under insuget mot det undre insugsgrenröret.
Det finns två solenoider som

styr vart luften ska ta vägen; via avgasporten, via det lilla röret eller tillbaka till

luftfiltret. Jag har förklarat detta i en annan tråd.


Varför

besiktigar du utan luftpump?!

Luftpumpen är aktiv UNDER 3250rpm och det hörs ett klick när den slår av/till. Man hör

även på insugsljudet när luftpumpen

går då det blir ett råmande ljud.
Redigerat av Marcus den 27-08-2012 20:55
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
snajpa
Hmm, ok.


Vet inte om du menar mig Marcus men jag har alltid haft pumpen monterad och snurrandes när jag besiktigat, har

alltid kollat när

de testar förhöjd så att pumpen aldrig slår ifrån.
------------------------------------
Anotherone bites the dust...
------------------------------------
Sebastian Alm
Rx7 FD3S 1999



Västerås
 
Marcus
Nä, jag menade

gubel. Smile

Denna tråden är det jag menar angående ACV.



"Om du vill styra

luften till avgasporten ska du ha vakuum på switching solenoiden och inget vakuum på relief solenoiden."
Du kan alltså lossa vakuumslangen till relief

solenoiden

för att vara säker på att luften styrs via avgasporten, och inte via det lilla röret till bakre delen av katten.
Koppla även in en

turbotryckmätare på slangen från switching solenoiden till

acv:n och kontrollera att det verkligen är vakuum i den slangen.
Redigerat av Marcus den 27-08-2012 21:28
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
ploplen
Marcus skrev:
Luftpumpen är

aktiv UNDER 3250rpm och det hörs ett klick när den slår av/till. Man hör även på

insugsljudet när luftpumpen går då det blir ett råmande ljud.


2500rpm på en japansk bil. Viktigt att

kolla när besiktningsmannen kollar den

förhöjda tomgången så att han inte går över 2500rpm, då blir värdena kassa.
/Andreas
Mazda

Efini RX-7 Touring-X 1994
 
AndersE
5 Min körning innan är alldeles för lite, rentav mycket grymt för lite.



Motorn måste blir rejält genomvarm och likaså avgassystemet.




Ett par mil innan på höga varv borde kirra saken.

gubel skrev:



Det är orginalkatalysator och luftpumpen snurar (var precis ute och kolla)...

Jag körde i 5 min

för att komma till besiktningen och besikninsmannen

tog en kort runda 3-4 minuter innan besiktningen. Men som sagt det såg inte alls bra ut...

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
AndersE
Gränsen på min ligger på 2800-2900ca. Jag säger alltid till besgubben att han får inte varva över det.




ploplen skrev:
Marcus skrev:


Luftpumpen är aktiv UNDER 3250rpm och det hörs ett klick när den slår av/till. Man hör även på

insugsljudet när luftpumpen går då det blir ett råmande ljud.


2500rpm på en

japansk bil. Viktigt att kolla när besiktningsmannen kollar den

förhöjda tomgången så att han inte går över 2500rpm, då blir värdena kassa.

Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster



Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74

Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
 
TobiasRX
ger denna tråden åter liv.

Var på besiktningen idag igen, efter att ha

kört in motorn i hopp

om att värdena skulle bli bättre. Det blev de dock inte. Hade och har C0 2.6, HC 120, lambda minns jag ej men över 1. Detta är på

tomgång. Vid förhöjd tomgång så hade jag bra värden.

Därför

misstänker jag att det inte är katten det är fel på utan något som sköter tomgången. Frågan

är då vad. Finns det något jag kan mäta upp?
Jag har ett el fel när jag slår på positionsljuset, då

vandrar tomgången ca +- 50 rpm. Kanske kan vara

relaterat?

Motorn är helt original. Avgassystemet är dock 3" hela vägen med racekat(som alltid funkat och som sagt även funkar vid

förhöjd

tomgång)


Tobias

Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
 
gubel
Har fortfarande inte fått rätt på bilen så jag

börjar fundera ifall det är katten så strular trots allt.

Någon

som har en orginalare som de kan tänka sig låna ut för 1 dag Grin ... Helst i närheten i

Stockholm så kanske man löser det.
 
Marcus
Jag tror också på katten. Hjälpte en som hade liknande värde som du (höga HC

och CO, men lambda över 1,1), och det hjälpte med att byta katten

mot min.

Jag har en RE-Amemiya sportkatt till salu. Den finns hos Wolf i Västerås.

Inte så långt för dig att åka.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
ÅS
Hur nära stan ska de vara? Smile
RX-7
 
TobiasRX
I

ett desperat försök att få igenom bilen idag så slängde

jag på originalkat. Dock utan förkatten.
Det blev lika illa värden. Lambda låg strax under 1. med

racekat över 1.
Kanske boerde slänga på förkatten också?
Originalkatten har legat på

golvet i tio år och racekatten låg i tre år och väntade på att jag

skulle få tummen ur och fixa motorn.
Jag undrar dock om de har tagit skada av att bara har legat stilla?
besiktningsmannen

sa att de inte borde göra det

dock men han kan ju ha fel.

Tobias

Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
 
gubel
50 km? Bilen går ju så inte så mkt att tänka

på..

Förkatten? Vart

finns den, Jag har inget i downpipen som jag ser det.
 
TobiasRX
förkatten är downpipen. Original har en katalysator även i den. Du kanske

inte har original downpipe? Vet inte

heller hur det ser ut på japanska sjuor.
Tobias

Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
 
Wolf
japanska sjuor har ej nån

förkatt..
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
gubel
Så då har jag inte en förkatt då jag har en JDM bil. Då

är det extra viktigt att katten fungerar 100%?

Så tillbaks till fråga

1.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.24 sekunder - 208 Förfrågningar 18,973,954 unika besök