Höga
CO och HC värden, Hjälp...
|
Marcus |
Publicerat 21-09-2012 14:11
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Prova med en katalysator som du VET fungerar då
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 21-09-2012 17:09
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Marcus skrev:
Prova med en katalysator som du VET fungerar då
För min del är det lättare sagt än gjort.
Någon som är sugen på att låna ut en
fungerande kat?
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 21-09-2012 18:00
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Tobias: Du går gärna låna min. Den finns just nu i Kungsbacka-trakten.
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 22-09-2012 16:59
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Väldigt snällt av dig Marcus
DOck bor jag 20 mil ifrån så om
någon bor närmre och vet att de har en fungerande kat att låna ut så vore jag mer än glad.
Bor förresten i Ljungby, småland.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Adam |
Publicerat 14-11-2012 14:01
|
Användare
Inlägg: 7
Registrerad: 01.03.12
|
hejsan! jag har
problem som alla er andra här om avgasvärdena. jag har varit och besiktat fyra
gånger den senaste tiden. jag har bytt katt, en del solenoider, en fungerande luftpump(den gamla har gjort sitt),
stift, fräsch olja vid varje besiktning.även
bytt lambdasond.! Men det går fortfarande inte igenom!.
värderna i dagsläget ligger på CO 3,4 HC 184 LAMBDA 0,91
jag har dock fått ner alla
värdena
från första början. då CO låg på 8,8 och HC 999 och CO 2500 låg på 9,9.
jag har snart gett upp bil f*n! vad mer kan man göra? någon här på forumet som kan
hjälpa mig? Mappningen
borde vara bra då Gustav (Lasse wankel??)har mappat den.
men vad jag har hört så finns det någon termostat på bilen som avgör om
det är sommar eller vinter? att den går fetare på vinter och
normalt på sommarn typ?
Någon som vet detta?
Hur som så skulle jag vara väldigt tacksam
om någon kunde hjälpa mig.
MVH |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 23-11-2012 20:12
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag brukar inte lägga mig i
era problem med höga avgasvärden, men till slut måste man ju göra det.
Dessa höga värden Adam anger
här, CO 3,4 HC 184 LAMBDA 0,91
De kommer oftast från läckage mellan motor och kat.
Nu
pratar jag inte läckage som hörs, det räcker med någon millimeter!
Har ni 100% koll på det?
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
GL |
Publicerat 23-11-2012 20:40
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
vad har du för primärspridare? Luftpump går som
den ska?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 12-07-2013 18:55
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
väcker liv i
denna gamla tråden igen.
Har inte pillat med bilen sen föra året, endast startat upp den och kört en väldigt kort runda.
Vill fråga här om någon som har
bättre koll än mig
skulle vilja kolla på bilen och även felsöka vad felet kan vara. Tillgång till avgasvärdemätare är ett stort plus.
På sida två i denna
tråden finns beskrivet vad jag har för problem.
Tack
på förhand.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 13-07-2013 08:11
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Vad var lambda vid de två mätningarna du gjorde? Du skrev "över 1". Hur mycket över?
Du
får gärna låna min
katt, som sagt.
Bytt olja och stift? Ordentligt varm motor när du väl testar värdena?
Fungerar luftpumpen som den ska? Inga läckage på
vägen ner i röret till katten? Kollat de två
solenoiderna som sköter lufttillförseln in i grenröret och till katten?
Igensatta luftfilter? Prova att köra
utan filter på slangen till luftpumpen.
Står TPS:en rätt?
Går den som den ska i
övrigt?
Stabil tomgång?
Provat att höja tomgången något? Går att
göra på skruven under spjällhuset.
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 13-07-2013 12:20
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Jag ska kolla papprena när jag är hemma.
Jag kör inte med röret till katten. Gjorde aldrig
det
förr och hade alltid bra värden. Motorn går lika som förut dock så vandrar tomgången +-50 varv när jag slår på lyset. Värdena är dock samma.
Har inte kollat
allt du skrivit upp. Frågar
här för att har knappt ork att skruva med bilen längre. Betalar givetvis den som vill felsöka.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 13-07-2013 12:26
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
vaddå kör inte med röret till
katten? från luftpumpen menar du?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
IceMan |
Publicerat 13-07-2013 13:03
|
Användare
Inlägg: 406
Registrerad: 17.10.07
|
Ställer mig också frågande till det med röret
Om Göteborg e Sveriges framsida, måste fan Partille vara Sveriges rövhål!
FD -
93
Micke Häggendal, Göteborg
MH Kylteknik
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 13-07-2013 14:12
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Det har jag skrivit tidigare i tråden. Den behövs inte för att få bra
värden.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 13-07-2013 16:14
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
C0 2.6 och HC 120 är inte
skyhöga
värden. Vore kul att veta vad du har för lambda. De gånger jag besiktigat med godkända värden har jag haft lambda runt 1.25. Har sett andra med lambda på 1.00-1.10 med
för höga CO- och HC-
värden.
Om du har tillgång till avgasvärdemätare kan du ju kontrollera att luftpumpen fungerar genom att koppla ut kontakten. Hör
med någon lokal verkstad om du kan få testa värdena, och
bjud dem på lite fikapengar som tack.
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 13-07-2013 17:07
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Jag ska kolla lambda så fort jag kan.
Dnda testet jag gjort av luftpumpen är att
lossa slangen ut från den
och kolla så det blåser vilket det gör. Kan ju dock blåsa för dåligt. Ska kolla med en verkstad
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 13-07-2013 18:23
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
TobiasRX skrev:
Det har jag skrivit tidigare i tråden. Den behövs inte för att få bra värden.
detta inlägget du menar?
TobiasRX skrev:
Jag
tycker iofs 5min innan låter lite, men jag är ingen expert på området.
jag kör inte
ens in luft i min racekat och har alltid gått igenom så det borde inte vra det som spökar för dig.
hmm ja utan luft in över katten, vart tar
luften från luftpumpen vägen då?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 13-07-2013 19:05
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Det mesta av luften går
faktiskt till
avgashuset.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 13-07-2013 19:05
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Det mesta av luften går
faktiskt till avgashuset.
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 13-07-2013 19:27
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
TobiasRX skrev:
Det mesta av luften går faktiskt till
avgashuset.
avgashuset??? hur hänger ja inte alls med... Original ska luftpumpen skicka in luft in nedre
insuget via ACVn o sen sköter den
luften ner till katten... har du ingen extra luft ner över katten kommer ju avgasvärdet SUGA!
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
TobiasRX |
Publicerat 13-07-2013 19:48
|
Användare
Inlägg: 81
Registrerad: 16.03.08
|
Jag är inte den bästa på att förklara detta så du får kolla på dessa bilder.
[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/9946297/air.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]
https://dl.dropboxusercontent.com/u/9946297/smog.jpg[/img]
Redigerat av TobiasRX den 13-07-2013 19:49
Tobias
Petersson
Ljungby
FD3S 1993
FB 1984
BMW 325 M Sport 2006
|
|
|