Vilken sås ska man åka på för höga effekter...
|
Johan_K |
Publicerat 02-10-2012 03:21
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Frågan är vilken sås man ska åka på.
Planen är att kunna maxa ut T51an en vacker dag.
Priset är kanske inte det
viktigaste men vi kan ju ha det i tanken i allfall...
1) Vanlig
macksoppa 98 med vatteninsprutning (Finns de i Usa som tar 700whp)
+ Lätt att hitta
soppa vatten kostar inte så mycket
+ Går ju att blanda 50/50 mett med vatten för att få högre oktan samt
vatten för kylningen
+ Går på vanligt soppa när
man inte har ladd
- Svårt att hitta någon som är bra på att mappa detta i Sverige
2) E85 Här finns det ju många som åker häfftig
effekt.
+ Lätt
att hitta tankställen
+ Kyler fantastiskt bättre än bensin och har ca 104 i oktantal (E85)
- Expertisen ej överräns om hur det påverkar motorn kontaminering av
oljan samt
dålig smörning av förbränningsrummet.
- Blandningen varierar E75-E85
- Bilen blir svårtstartad på vintern
3) Race soppa
+
Åldras ej (Dvs köper man ett fat står det sig över
vintern)
+ Alltid samma kvalitet
+ Ska vara bättre mot miljön
+ Högre oktan 102-109 är ganska
vanligt
- Kostar ju klart en del ca 40 kr / litern
- Vi har Ju inte de roliga
racesopporna typ C16 pga Bly..
- Finns ju inte direkt på lokala
macken...
Hur går era tankar? ()
Redigerat av Johan_K den 02-10-2012 03:22
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 02-10-2012 06:55
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Nånting man kan köpa på vilken mack som helst tycker jag iaf.
Finns 98 kvar
överallt fortfarande, kör ju bara diesel nu, så jag tänker inte på det
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 02-10-2012 10:10
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
"Riktig" 98oct finns endast på Statoil numera. Alla andra är blandade med etanol.
Kanske inte gör så mycket för dig om du ändå ska blanda in
vatten/etanol.
A redline per day keeps the carbon away!
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 02-10-2012 10:59
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Nu blev det
genast off topic, men hur vet vi att det endast är Statoil som inte blandar
ut?
Sen ska han inte blanda vatten/etanol, utan vatten/metanol (mettis)
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 02-10-2012 11:43
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Tegheim skrev:
Nu blev det genast
off
topic, men hur vet vi att det endast är Statoil som inte blandar ut?
Sen ska han inte blanda vatten/etanol, utan vatten/metanol (mettis)
Jag har
följt lite olika
diskussioner om det på andra forum där det uppmärksammats. Tror det var på Porsche-forumet där det blev kalabalik när den s.k. V-Power blev
utblandad med 5% etanol. Alla andra bolag följde detta
med 5% på sin 98okt samt upp till 10% på 95. Den enda som fortfarande har ren bensin enligt
produktbladet är Statoil och då endast i sin 98okt. 95an är utblandad där med.
A redline per day keeps the carbon away!
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 02-10-2012 13:23
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Jag vet inte vad det innebär att maxa ur en T51a men jag misstänker att det är ganska mycket effekt Jag tycker det avgörande är hur bilen
skall användas
och hur små toleransensen är.
Ska bilen användas dagligen eller i för det mesta på landsväg blir det väldigt opraktiskt att köra på annat än
det som finns att tillgå utefter vägarna, så i det
fallet 98 - eller etanol som vissa förespråkar. Det sistnämnda kanske bara är ett vettigt alternativ om det
minst är E85??
|
|
|
|
Parabellum |
Publicerat 02-10-2012 13:58
|
Användare
Inlägg: 1395
Registrerad: 16.10.07
|
angående
oljan så kan jag säga att jag
kört över 700 mil med min på E85 och det har inte varit några lugna mil. rev motorn i vintras och inget direkt överdrivet slitage. kör man med rätt olja och premixar
oljan med olja som är kompatibel med etanol så ska det inte vara något direkt problem.
[img]http://85.227.247.146/ocart/image/data/logo1.png[/img] is not a valid Image.
Robin Eriksson
Stockholm
Mazda RX-7 FD3S 840Whp sveriges starkaste
wankel
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 02-10-2012 15:06
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
E85! FTW, men om du trots sommarbilen ska köra på vintern så går det ju bra å "snapsa" insuget med
vanlig soppa.
Redigerat av Rofuz den 02-10-2012 15:06
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
lego |
Publicerat 02-10-2012 17:43
|
Användare
Inlägg: 784
Registrerad: 16.10.07
|
Känns som
E85 är framtiden, bensinen kommer nog bara bli sämre och sämre. Själv sugen på att kliva
över på E85-sidan men är lite för rädd för slitage osv så väntar ett tag och låter andra vara testkaniner
E85-bilar luktar ju så jävla gott också!
Jon Olsson, Avesta - 0704454446
[url=http://www.garaget.org/?
car=62179]Mazda RX-7 FD3S -93 (liten ensam snigel)[/url] - Projekttråd
Superior Imports
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 02-10-2012 19:18
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Levinsson skrev:
Jag vet inte vad det innebär att maxa ur en T51a men jag
misstänker att det är ganska mycket effekt Jag tycker det avgörande är hur bilen skall användas och hur små toleransensen är.
Ska bilen användas dagligen
eller i för det mesta på landsväg blir det väldigt opraktiskt att köra på annat än det som finns att tillgå utefter vägarna, så i det fallet 98 - eller etanol som
vissa förespråkar. Det sistnämnda kanske bara är ett vettigt alternativ om det minst är E85?? 7
T51R är en HKS KAI turbo Ska räcka till runt
700hp.
Bilen kommer endast att
vara race /bus ingen brukis. Ca 200-400 mil om året om inga haverier inträffar.
För mig är det den varierande
kvaliten och slitage som skrämer med E85...
// JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Zap |
Publicerat 02-10-2012 20:54
|
Användare
Inlägg: 360
Registrerad: 28.12.10
|
Pawel skrev:
Tegheim skrev:
Nu
blev det genast off topic, men hur vet vi att det
endast är Statoil som inte blandar ut?
Sen ska han inte blanda vatten/etanol, utan vatten/metanol
(mettis)
Jag har följt lite olika diskussioner om det på andra forum där det
uppmärksammats. Tror det var på Porsche-forumet där det blev
kalabalik när den s.k. V-Power blev utblandad med 5% etanol. Alla andra bolag följde detta med 5% på sin 98okt samt upp till 10% på 95.
Den enda som
fortfarande har ren bensin enligt produktbladet är Statoil och då endast i sin 98okt. 95an är utblandad där med.
Lite OT, men nog säger väl Preem också att
de inte har någon
etanol i sin 98 oktan?
Jörgen Nilsson
Göteborg
Svart Mazda RX-8 2006
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 02-10-2012 22:18
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Johan_K skrev:
Levinsson skrev:
Jag vet inte vad det innebär att maxa ur en T51a men jag misstänker att det är ganska mycket effekt
Jag
tycker det avgörande är hur bilen skall användas och hur små toleransensen är.
Ska bilen användas dagligen eller i för det mesta på landsväg blir det
väldigt opraktiskt att köra på annat än det
som finns att tillgå utefter vägarna, så i det fallet 98 - eller etanol som vissa förespråkar. Det sistnämnda
kanske bara är ett vettigt alternativ om det minst är E85?? 7
T51R är
en HKS KAI turbo Ska räcka till runt 700hp.
Bilen kommer endast
att vara race /bus ingen brukis. Ca 200-400 mil om året om inga haverier inträffar.
För mig är det den varierande
kvaliten och slitage som skrämer med
E85...
// JK
Va det inte någon här som hade E100 på fat, eller var det på rejsa?? Borde vara betydligt jämnare kvalité men undra hur
energiinnehållet ser ut?
EDIT: Det var i din gamla tråd jag hade läst det
[url]http://wankelregistret.se/forum/viewthread.php?
thread_id=5355&highlight=E100&pid=52020#post_52020[/url]
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 02-10-2012 22:40
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Zap skrev:
Pawel skrev:
Tegheim skrev:
Nu blev det genast off topic, men hur vet vi att det endast
är Statoil som inte blandar ut?
Sen ska han inte blanda vatten/etanol, utan vatten/metanol (mettis)
Jag har följt lite olika diskussioner
om det på andra forum där det uppmärksammats. Tror det var på Porsche-forumet där det blev kalabalik när den s.k. V-Power blev utblandad med 5%
etanol. Alla
andra bolag följde detta med 5% på sin 98okt samt upp till 10% på 95. Den enda som fortfarande har ren bensin enligt produktbladet är Statoil och då endast i sin
98okt. 95an är
utblandad där med.
Lite OT, men nog säger väl Preem också att de inte har någon etanol i sin 98 oktan?
Faktiskt inte.
Preem gick över till den mörka sidan för ca 1/2-år
sedan eller något mer. 98okt "kan" innehålla upp till 5%, så det gör den med andra ord
[url]http://ichemistry.intersolia.com/~master/msdsdirect.asp?product_guid=71968737-B9C3-4A65-
979C-E9BD2ED758EA&customer_id=505&language=S[/url]
Men den innehåller minst 80% bensin enligt säkerhetsbladet i.a.f.
EDIT: Säkerhetsbladet är lite jobbigt att tyda, följ
här och klicka på
"bensin". Där står det i klartext.
http://preem.se/t..._1107.aspx
Redigerat av pawel den 02-10-2012 22:43
A redline per day keeps the carbon away!
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-10-2012 02:45
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Levinsson skrev:
Johan_K skrev:
Levinsson
skrev:
Jag vet inte vad det innebär att maxa ur en T51a men jag misstänker att det är ganska mycket effekt Jag tycker det avgörande är hur bilen skall
användas och hur
små toleransensen är.
Ska bilen användas dagligen eller i för det mesta på landsväg blir det väldigt opraktiskt att köra på annat än det
som finns att tillgå utefter vägarna, så i det fallet 98
- eller etanol som vissa förespråkar. Det sistnämnda kanske bara är ett vettigt alternativ om det
minst är E85?? 7
T51R är en HKS KAI turbo Ska räcka till runt 700hp.
Bilen
kommer endast att vara race /bus ingen brukis. Ca 200-400
mil om året om inga haverier inträffar.
För mig är det den varierande kvaliten och slitage som skrämer med E85...
// JK
Va det
inte någon här som hade E100 på fat, eller var det på rejsa?? Borde vara betydligt jämnare kvalité men undra hur energiinnehållet ser ut?
EDIT: Det var i din
gamla
tråd jag hade läst det
http://wankelregi...post_52020
BTUs per Gallon
Gasoline
(any octane)..................................116,090
Ethanol
(alcohol)......................................... .76,330
Methanol (alcohol)......................................... 57,250
Alcohol delivers
immense cooling compared to gasoline. Cooling is expressed as “latent heat.” The bigger the number the higher the cooling capacity. (BTU/Gal)
Gasoline.......................952
Methanol.....................3136................. ..........3.29 times more cooling than gasoline
Ethanol........................2398...............
............2.52 times more cooling than gasoline
Watter (javisst inget bränsle men kyler bra) 8087
Ska man räkna med att ett nytt block går på ca 60+ (Gavlar & rotorhus ska
tydligen vara det som slits mest)
För detta får man ca 1500 liter
109 oktan racesoppa... Dvs ca 40 tankar.. Kanske två år för mig med svarten.
Garanterat samma i tanken varje gång ! =
MAXIMAL optimering möjligt...
Med 109 oktan i tanken borde man ju kunna plocka ca 700hk tycker jag..
Racesoppan har ju även extra syre.
jag hoppas ni förstår att jag inte tänker på
dagligt bruk utan endast vad min älskade wankel mår bäst av
Du kan köpa E85 som är blandat med tex 109 oktan racesoppa Det är bra E85 de
Mack e85
är blandad med 95 oktan om jag inte
har fått fel för mig !
// JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Zap |
Publicerat 03-10-2012 03:09
|
Användare
Inlägg: 360
Registrerad: 28.12.10
|
Pawel: hade missat det. Bara att gå över till Statoil då.
Jörgen Nilsson
Göteborg
Svart Mazda RX-8 2006
|
|
|
|
GL |
Publicerat 03-10-2012 09:22
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Johan_K skrev:
Levinsson skrev:
Johan_K skrev:
Levinsson skrev:
Jag vet inte vad
det innebär att maxa ur en T51a men jag misstänker att det är ganska mycket
effekt Jag tycker det avgörande är hur bilen skall användas och hur små
toleransensen är.
Ska bilen användas dagligen eller i för det mesta på landsväg blir det väldigt opraktiskt att köra på
annat än det som finns att tillgå
utefter vägarna, så i det fallet 98 - eller etanol som vissa förespråkar. Det sistnämnda kanske bara är ett vettigt alternativ om det minst är E85?? 7
T51R är en HKS KAI turbo Ska räcka till runt 700hp.
Bilen kommer endast att vara race /bus ingen brukis. Ca 200-400 mil om året om inga haverier
inträffar.
För mig är det den
varierande kvaliten och slitage som skrämer med E85...
// JK
Va det inte någon här som hade E100
på fat, eller var det på rejsa?? Borde vara betydligt jämnare kvalité men
undra hur energiinnehållet ser ut?
EDIT: Det var i din gamla tråd jag hade
läst det
[url]http://wankelregistret.se/forum/viewthread.php?
thread_id=5355&highlight=E100&pid=52020#post_52020[/url]
BTUs per
Gallon
Gasoline (any octane)..................................116,090
Ethanol
(alcohol)......................................... .76,330
Methanol
(alcohol)......................................... 57,250
Alcohol delivers immense cooling compared to gasoline.
Cooling is expressed as “latent heat.”
The bigger the number the higher the cooling capacity. (BTU/Gal)
Gasoline.......................952
Methanol.....................3136................. ..........3.29 times more cooling than gasoline
Ethanol........................2398...............
............2.52 times more cooling than
gasoline
Watter (javisst inget bränsle men kyler bra) 8087
Ska man räkna med att ett nytt block går på
ca 60+ (Gavlar & rotorhus ska tydligen vara det som slits mest)
För
detta får man ca 1500 liter 109 oktan racesoppa... Dvs ca 40 tankar.. Kanske två år
för mig med svarten.
Garanterat samma i tanken varje gång ! = MAXIMAL optimering möjligt...
Med 109
oktan i tanken borde man ju kunna plocka ca 700hk
tycker jag..
Racesoppan har ju även extra syre.
jag hoppas ni förstår att jag inte tänker på dagligt bruk utan endast vad min älskade
wankel mår bäst
av
Du kan köpa E85 som är blandat med tex 109 oktan racesoppa Det är bra E85 de
Mack e85 är blandad med 95 oktan om jag inte har fått fel för mig !
// JK
Så rotorhus och gavlar slits absolut inget om man åker racesoppa och de effekterna?
Jag har tankat E85 i 4 år, är man orolig
för dålig sås kan man köpa en E85-testare
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 03-10-2012 09:42
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
GL
skrev:
Jag har tankat E85 i 4 år, är man orolig för dålig sås kan man köpa en E85-testare
Hur många mil har du kört och har du plockat
ner motorn nåt under tiden? Hur många
mil E85 hade den gått då? Hur såg den ut?
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 03-10-2012 10:52
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag måste bara få fråga!
Varför skulle gavlar & rotorhus slitas mera för att man byter bränsle??
Det övergår mitt förstånd...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 03-10-2012 11:05
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Olika
bränsle tvättar bort oljefilm olika mycket. Sägs det
:-)
Jag har ingen aning!!
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 03-10-2012 11:59
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Tegheim skrev:
Olika
bränsle tvättar bort oljefilm olika mycket. Sägs det :-)
Jag har ingen
aning!!
Slitaget ökar ju inte om man anpassar smörjmedlet till bränslet!
Kör man en motor utan olja så
slits den jävligt fort...
Jag
vill ha en bra förklaring av påståendet, grundlösa påståenden ska man hålla utanför forumet.
Källa?
Bilder?
Fakta?
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|