Kopplingshydrauliken på Vide KAJ har börjat uppvisa tendenser till att inte
längre vilja vara med. Jag har inte haft tid ännu att kolla om det är uppe vid pedalen det gått åt fanders eller om
det är nere vid sprängkåpan. Har en gammal
trasig dylik från min svarta sjua som jag ska ta isär och kolla om den är trasig i huvudcylinder eller slavcylinder. Mekonomen har tydligen
reparationssats
till huvudcylindern, hoppas jag har de verktyg som krävs om det är den som ballat ur. Någon som har FRÄSCHA PRYLAR till vettigt pris om värsta scenario skulle vara ett
faktum?
Värre är att startmotorn inte fungerar som den ska och jag har ännu inte haft tid att kolla upp detta, eller rättare sagt vädret vill inte att
jag kollar upp det utan att riskera
lunginflammation
Startmotorn i sig verkar fungera, det är solenoiden som inte har någon större lust att skicka ut
drevet mot svänghjulet periodvis. Går det att byta enbart solenoiden, kolla
över kablar och smörja upp? Finns dessa solenoider att köpa, i så fall var och pris
eller ska jag satsa på byte av startmotor?
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Kopplingshydrauliken på Vide KAJ har börjat uppvisa tendenser till att inte längre vilja vara med. Jag har inte haft tid
ännu att
kolla om det är uppe vid pedalen det gått åt fanders eller om det är nere vid sprängkåpan. Har en gammal trasig dylik från min svarta sjua som jag ska
ta isär och kolla om den är trasig i
huvudcylinder eller slavcylinder. Mekonomen har tydligen reparationssats till huvudcylindern, hoppas jag har de verktyg
som krävs om det är den som ballat ur. Någon som har FRÄSCHA PRYLAR till
vettigt pris om värsta scenario skulle vara ett faktum?
Värre är att
startmotorn inte fungerar som den ska och jag har ännu inte haft tid att kolla upp detta, eller rättare sagt vädret vill
inte att jag kollar upp det utan att
riskera lunginflammation
Startmotorn i sig verkar fungera, det är solenoiden som inte har någon större lust att skicka ut drevet mot svänghjulet periodvis.
Går det att byta enbart solenoiden, kolla över kablar och smörja upp? Finns dessa solenoider att köpa, i så fall var och pris eller ska jag satsa på byte av
startmotor?
Satsa på att
det är slaven som spökar, går ju fortast att fixa till...
Du märker det när du tar bort den, är det ingen vätska
innanför dammskyddet så är det huvudcyllen.
Är det fuktigt, köp då ett
honingsverktyg till cylindrar på biltema och kör den ren, smörj med bromsvätska när
du gör det.
Sätt ihop skiten och så voila... Du har koppling!
Startmotorn är värre, men gör samma
där.
Riv solonoiden i bitar, tvätta av allt
och slipa till kopparblecken (kontaktstyckena).
Smörj "kolven" med lämpligt torrsmörjmedel av grafittyp och sätt ihop.
Har du tur så
funkar
det!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,