Hur avancerat tänkte du göra
det? Byta till
kuggstångstyrning med servo eller behålla snäckan och montera servo till den.
Angående kuggstång finns det en del trådar redan. Det är inte
helt lätt att få till det bra genom att bara montera
kuggstång. Exempelvis är oljetråget ivägen och det är svårt att få till det utan bumpsteer. Fast allt går
så klart att lösa om man vill. Kolla även på Arvikas bil. Han har bytt hela framvagnen. Bra
men dyr lösning.
Man skulle ju kunna montera servo på själva
rattstången och behålla snäckan. Om det nu finns tillräckligt med plats…. Exempelvis Opel Corsa har elservo som sitter på själva
rattstången. En smidig
lösning! Man slipper hydraulpump som ska monteras på motorn också.
Minns inte riktigt hur bred bakaxeln är på FB, har för mig att det är 1385eller om det var
1400 mm
mellan skivornas anliggningsytor. Fast det kan vara fel. Dessutom beror det ju på årsmodell, 84-85 har en annan bredd än de tidigare. Det mest
naturliga valet är givetvis en Volvoaxel. 240 är 1350
mm bred, 140/160 är 1380 och 740/940 är 1510 mm (kan vara någon millimeter fel men på ett ungefär).
Lyft upp, ta av hjulen och mät hur bred din axel är!
Givetvis får man göra nya
infästningar i axeln och byta bultmönster på den också, Volvo har 5x108.
Alternativt behåller man Volvomönstret bak och gör om fram på RX-7an istället. Beror ju på vad man vill ha för fälgar.
Sen får du ju välja mellan att
bygga det så diskret så inte bilprovningen märker/ser det (eller bryr sig) eller så får du regga som ombyggt fordon….
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|