Rofuz RX-7 FD3S
jakten på 650hk "The Story"
|
Rofuz |
Publicerat 16-04-2008 18:14
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
Rofuz RX-7 FD3S jakten på
650hk "The Story"
Lägger upp
mitt projekt som har hållit på sedan jag skaffade bilen 2003. Ingen posträv direkt men hoppas några har lust
å kika. Kommer lägga upp bilder på resan hit samt på målet som idag ligger på blygsamma
650hk med e85. Bilderna är mesta dels tagna av mig med mobilen, men
håll till godo så kanske det slinker in någon systemkamera i
framtiden.
Gott om bilder är det iaf…
Hardware
GT40 Turbo
BMC
Airfilter
Custom made stainless steel Exhaust manifold
HKS style 55 mm Racing Wastegate
APEXi FMIC
3” catback stystem
4” custom made down pipe
Greddy Elbow
HKS SSQV
Greddy Pully kit
Greddy x3 52mm meters, EGT, boost & temp
Tech Edge WBo2 version 3B1 Wideband controller
LSU Wideband Sensor
1x 52mm TechEdge wideband LA1
Display unit
Stainless Clutch line
Aftermarket Shift knob
Greddy AST CAP
Mazdaspeed 1.3bar Radiator CAP
Jacobs
FC1000 Spark enhancer
NGK R625 10.5 Racing Spark plugs
Magnicore
8,5mm and 10 mm ignition cables
APEXi Power FC Engine Management System
APEXi
Power FC Commander
Koyo Aluminum radiator
Expansion tank in aluminum
2x WALBRO Pumps in tank
2x Fuel
OEM filter
1x Aeromotive fuelregulator high
flow from Rotary
Extreme fuelkit
2x AN 6 fuel lines and 1x AN 10 return line
Rotary Extreme Fuel rail secondary
Modified primary fuel rail
with AN
6 fittings (no fueldampner)
Extra mounted catch tank CUSCO
Bosch 1680 cc Injectors on secondary
Bosch 850 cc Injectors on primary
Mazdaspeed Hyper Single
Clutch
99 Spec rear
wing
Snap off for the steering wheel
Steering wheel red
Mazda Speed GTC Front
FEED sideskirts
Mazda OEM 99 spec combo
lights
New Paint OEM Vintage red
New side markers in
white
99 Spec. rear tail lamps
Rear diffuser
Tein FLEX Coilover kit
New Bushings all
around, polyurethane
bushings
Mazda OEM R1 Strutbrace
Fluids
Motul 300V
Motul inergel 50 “Motorcool”
Redline Gearbox
Redline
Rear axel
Pennzoil power steering
Brakes
EBC pads
Brake houses in steel OEM
Brake fluid Castrol SRF
Brake
Callipers painted in
red
Stainless steel brake lines
Wheels
Ace 8,5 x 18 in front/rear
with 245/35 18 Goodyear F1
8 x 16 front/rear OEM Mazda wheels
with
Dunlop R
I Framtiden
HKS T51R SPL kit or GT42r with tialhousing
Synapse Wastegate and Blow-off
Dragon triple plate clutch
Dragon
carbon LSD
Weldeon 2035 kit with Controlcenter and
FPR
AN8/10/12 matning
AN8 retur
4 x 1680cc
2 x 890cc
E85 fuel
Börjar med en
Originalbild på bilen från 2003
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/001oem2003.jpg[/IMG]
köpte snabbt en front:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/003front.jpg[/IMG]
De gamla blinkersen fungerade nu inte så då fick det bli nya:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/004blinkers.jpg[/IMG]
Lämnar bilen på lack:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/007nylack.jpg[/IMG]
Flyttar
in i ett nytt garage som vi
börjar fixa ordning:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/010garage.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/012garage.jpg[/IMG]
Samtidigt får jag lite godis, en GT40turbo samt ett gjutet HKS grenrör:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/013turbo.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/015turbo.jpg[/IMG]
Jag börjar fila på en egen IC:
Garaget är
klart och nu börjar rivningen av
motorn, som ska skippas ned till Jörgen Blennow i Skurup:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/020motor.jpg[/IMG]
När det är klart så slopas iden med den egna icn då den helt enkelt inte kommer hålla måttet för hur jag vill att det
ska se ut, det blev en annan:
Totte
som redan har på sig säkerhetskläderna får kapa:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/024ic.jpg
[/IMG]
[IMG]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/025ic.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/027ic.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/029ic.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/031ic.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/033ic.jpg[/IMG]
Lite Tein Flex Coilovers införskaffas och
monteras samt alla bussningar på bilen
byts:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/035tein.jpg
[/IMG]
Beställde hem 2st walbro, monterade dem i tanken, drog ny retur i kopparledning:
[IMG]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/036soppa.jpg[/img] is not a valid Image.
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/037soppa.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/039soppa.jpg[/IMG]
Får tillbaka motorn från Jörgen och märker att HKS grenrör tyvärr inte kommer att passa med GT40n:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/040motor.jpg[/IMG]
Okej, får
bygga ett eget grenrör. Börja
bygga med Totte och John Hjelm som förövrigt är helt grym på att svetsa:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/043mani.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/045mani.jpg[/IMG]
4tums downpipe:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/047dp.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/049dp.jpg[/IMG]
Testmontering:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/050motor.jpg
[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/051motor.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/052motor.jpg
[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/053motor.jpg[/img] is not a valid Image.
Tändningsförstärkare införskaffas Jakobs FC1000:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/054fc.jpg
[/IMG]
[IMG]http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/055fc.jpg[/img] is not a valid Image.
Sänker
ned motorn och gör första start:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/056motor.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/058motor.jpg[/IMG]
Polerar insuget inför besöket till GR för
bänk å mappning:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/062map.jpg[/IMG]
Efter dagens
slit så fanns effekten på
pappret, dock 14hk för lite målet för 2006/07 var alltså 500hk:
Ett stort tack vill jag säga
till alla som har hjälpt till vid bygget!
John Hjelm
Totte Actionman
Alex aka Kungras
Reine Krösus
TWS Nelzon
Jörgen Blennow
Gustav GL Mazdarx
Hannes
Tony
Mamma å Pappa
Tokan
Oscar
John
Emil
Adde Löfgren
Adde Lavbom
Nicke
Peter
+Massor med andra personer som har sträckt ut en hjälpande
hand!
Kommer komma mer
info eftersom jag håller på med Fas II (650hk)
/RofuZ
Redigerat av Rofuz den 16-04-2008 18:25
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 16-04-2008 19:55
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Verkar bli duktigt fet! Inte mappningen altlså,
utan bilen!
Hoppas du tar dig till målet, borde ju inte vara sååå svårt
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 17-04-2008 08:05
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Fy vilket monster det kommer bli
Jo det
kommer bli grymmt GT42R är inte något som finns under många huvar
Vilket ladd tror du som krävs för
650Hk tror ju själv gissa på 2,5++ Bar om inte 3
Får man fråga lite om specen på motorn?
Stoooor Street port ?
Lågkomp rotorer (skalperade) ?
Stud kit ?
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 17-04-2008 11:54
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
Har hunnit en bit på bilen i vinter tänkte att
jag skulle visa lite vad som har hänt de närmaste veckorna (plus lite bonus bilder
från innan):
Så här löste jag det med batteriet:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/002batteri.jpg[/IMG]
När vi lyfte i motorn:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/004motor.jpg[/IMG]
Monterade
sidokjolar i vintras:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/008sidokjol.jpg[/IMG]
Monterade även en vinge modell -99
samt diffuser:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/012diffuser.jpg[/IMG]
Provmonterade Gustavs nya insug, vi ska göra ett likadant på min bil:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/013insug.jpg[/IMG]
Lämnade inredningen på flock:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/017flock.jpg[/IMG]
Fick en fin födelsedagspresent av sambon,
nya Mazdaspeed GTC lenses:
Jag
fick packet från Summit:
Jag, Gustav och Alex började på
soppasystemet Fas II igår, vi kom väldigt
långt:
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/026soppa2.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/028soppa2.jpg[/IMG]
Weldon 2035kit inkl BTR och Fuel pump controller 14000 från Kinsler Fuel Injection
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/029soppa2.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/031soppa2.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/033soppa2.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/035soppa2.jpg[/IMG]
[IMG]
http://i224.photobucket.com/albums/dd169/rofuz/037soppa2.jpg[/IMG]
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 17-04-2008 11:56
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
kommer helt klart bli lågkompsrotorer, skalpering etc... 2bar +++
inte helt omöjligt, dock ingenting som kommer hända i år tyvärr blir nog säsong 2009. Men någon med mer kunskap
kanske skulle kunna svara på vad som krävs för
denna motorspecifikation?
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
K_1_M |
Publicerat 17-04-2008 13:12
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 22.10.07
|
Nice Rikard! Mycke soppa blir det
iaf!
Vad blir nästa steg då? Ser iaf sjukt bra ut hittills!
Kim Karjalainen aka Kimpa @Tyresö Sthlm
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 17-04-2008 14:18
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Herregud vad du vräkt på med bilder, förklarar varför min mobiltelefon inte kunde ladda sidan igår kväll.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 17-04-2008 16:37
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
tackar!
försökte sänka servern
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 17-04-2008 16:52
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Schysst bygge
Nice front btw
Redigerat av Levinsson den 17-04-2008 18:34
|
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 18-04-2008 00:38
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
tackar, din front var ju najs den med såg på ett foto att det
såg ut som du har driftat lite hårigt kanske lite för mkt
till å med?
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|