May 19 2024 04:53:31
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
4 punkts bälte FD
jading
Hej!

Jag undrar hur jag ska monter/fästa mitt 4 -punkts bälte med clips på ett bra sätt (godkänt för Time Attack) i

en FD-bil utan bur?

Mvh
Tom Jading
Åkersberga
FD 95
Go Hard Or Go Home!
 
http://www.garaget.org/Jading
Spike88
Ett mkt bra råd är att ha bur om du ska 4-punktsbälte! Voltar du med bilen och du

har 4-punkt är det tack och hej! I och med att du sitter så pass fast

kan du inte röra dig när olyckan väl är framme.
 
Hackman
1. Undvik 4-




punktsbälte och satsa istället på 6-punktsbälte. Om du nu behöver byta.
Med 4-punkts så ökar risken att höftbandet glider uppåt. Det kan resultera i så kallad

underglidning vilket ger skador på

kroppens mjukdelar. Ett 6-punktsbälte håller ner höftbandet och minskar risken väsentligt. Det går att få till ett 4-punkts

också men det kräver betydligt mer arbete med att få till en bra

bältesgeometri och det är inte alltid lätt.
Tyvärr måste man ha hål i stolen för 6-punkts

men det är det värt. Annars ska man hellre behålla original 3-punkts.

2. Angående 3-, 4-, eller

6-punktsbälten i kombination med bur eller utan bur är

det tyvärr inte så enkelt.
Det är sällan som taket trycks in helt och hållet vid en rundslagning. Att tro att bilen ska bli helt

"platt" i taket

är inte realistiskt. Att tro att man skulle kunna luta sig undan och/eller böja sig åt något håll så att man kan undvika att träffas om taket verkligen trycks in är



dessvärre inte realistiskt det heller. När taket träffar marken (eller något annat fast föremål) utsätts bilen för mycket höga accelerationer och man har inte

en chans att hålla i sig eller

försöka röra sig åt något håll man själv önskar. Tvärt om så rör man sig inne i bilen helt ofrivilligt och kastas runt beroende

på hur bilen roterar och träffar. Det är i den mekanismen den stora

faran ligger. I och med att man inte kan hållas på plats i stolen med 3-punktsbältet utan

rör sig så kommer man att slå i hårt i bilens inredning någonstans. Det är mycket stor risk för allvarliga

skador i huvud, ryggrad och övriga kroppen orsakat

av att man inte hålls på plats ordentligt. 3-punktsbältet är helt enkelt inte konstruerat för det utan syftet är att skydda från framåtrörelse i

en

frontalkrock.

Samma påstående kommer ibland om "skalstolar". Att man blir sittande i stolen och att taket trycks ner i huvudet på dig så du dör medan

du med originalstol och 3-

punktsbälte trycks undan och klarar dig. Tyvärr är det inte så enkelt i det fallet heller utan allvarliga skador riskerar att uppstå

oavsett...

Fördelen med 4-punkt eller 6-punktsbälte är

att man hålls kvar bättre i stolen och risken för islag i bilens interiör minskar betydligt,

detta även om taket trycks in delvis. Det är även lätt att tro att om taket skulle tryckas in mot t ex

huvudet så kommer man vid träffen att tryckas undan och

undkomma om man har 3-punktsbälte. Tyvärr fungerar det inte riktigt så. Förloppet när taket deformeras sker mycket snabbt och den kraft som

åtgår för att

flytta på huvud och kropp är så hög att man ändå riskerar mycket allvarliga skador.
Med ett 4- eller 6-punktsbälte så minskar alltså risken betydligt att du slår

ihjäl dig mot

inredningen/karossen. Skulle man ha maximal otur och taket blir platt precis där man sitter så är det givetvis stor risk för skador men med all

sannolikhet skulle minst lika allvarliga skador

uppstå med 3-punktsbälte.

Sen finns alltid undantag. Det finns ju folk som överlevt även om de inte

använt bälte alls. Istället har de kanske kastats ur bilen genom en lossad vindruta,

landat på en halmbal och kunnat gå oskadda från krocken. Fast sker det ska

man köpa sig en lott eller bli religiös och tacka gud! Sannolikheten att man får det utfallet är mycket liten.






Mitt råd är att använda 6-

punktsbälte om du verkligen tänker byta. Skippa 4-punkts helt Detta för att undvika risken för underglidning. Sen får du fundera på om du utsätter sig för ökad risk



för krock och eller rundslagning. I så fall kan det vara aktuellt att komplettera med bur och FIA-godkänd stol i bilen (en riktig SBF-godkänd bur, inte styling

med massor av kräkta rör). Tänk på

att buren ska ha riktig skyddspadding (inte rörisolering från bygghandeln) på alla rör som man riskerar att så i.
Det är

ett antal delar som ingår i ett skyddsystem. Jämför med en vanlig

standardbil som har 3-punktsbälte, bältessträckare, kraftbegränsare för bältet, flerstegs

airbag, sidokollisionsairbag osv....
Körs bilen i huvudsak enbart på gata är behovet av bur dock lite

tveksamt.


Du kan läsa mer om du vill i en

mängd diskussionstrådar på t ex rejsa-forumet. Här finns några exempel:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?




t=32946&postdays=0&postorder=asc&start=21
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17696&highlight=bur
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?




t=32826&postdays=0&postorder=asc&start=0
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750&postdays=0&postorder=asc&start=0
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
JOlofsson
Vart kan man köpa skyddspadding till buren?

Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
 
http://www.garaget.org/?car=96819
Hackman
T ex http://rallyshop....g-FIA-90cm
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
JOlofsson
Taaaaack:-D
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
 
http://www.garaget.org/?car=96819
Spike88
www.motorsportshop.nu/
Dom borde bog kunna fixa det Wink
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.23 sekunder - 102 Förfrågningar 19,029,671 unika besök