punktsbälte och satsa istället på 6-punktsbälte. Om du nu behöver byta.
Med 4-punkts så ökar risken att höftbandet glider uppåt. Det kan resultera i så kallad
underglidning vilket ger skador på
kroppens mjukdelar. Ett 6-punktsbälte håller ner höftbandet och minskar risken väsentligt. Det går att få till ett 4-punkts
också men det kräver betydligt mer arbete med att få till en bra
bältesgeometri och det är inte alltid lätt.
Tyvärr måste man ha hål i stolen för 6-punkts
men det är det värt. Annars ska man hellre behålla original 3-punkts.
2. Angående 3-, 4-, eller
6-punktsbälten i kombination med bur eller utan bur är
det tyvärr inte så enkelt.
Det är sällan som taket trycks in helt och hållet vid en rundslagning. Att tro att bilen ska bli helt
"platt" i taket
är inte realistiskt. Att tro att man skulle kunna luta sig undan och/eller böja sig åt något håll så att man kan undvika att träffas om taket verkligen trycks in är
dessvärre inte realistiskt det heller. När taket träffar marken (eller något annat fast föremål) utsätts bilen för mycket höga accelerationer och man har inte
en chans att hålla i sig eller
försöka röra sig åt något håll man själv önskar. Tvärt om så rör man sig inne i bilen helt ofrivilligt och kastas runt beroende
på hur bilen roterar och träffar. Det är i den mekanismen den stora
faran ligger. I och med att man inte kan hållas på plats i stolen med 3-punktsbältet utan
rör sig så kommer man att slå i hårt i bilens inredning någonstans. Det är mycket stor risk för allvarliga
skador i huvud, ryggrad och övriga kroppen orsakat
av att man inte hålls på plats ordentligt. 3-punktsbältet är helt enkelt inte konstruerat för det utan syftet är att skydda från framåtrörelse i
en
frontalkrock.
Samma påstående kommer ibland om "skalstolar". Att man blir sittande i stolen och att taket trycks ner i huvudet på dig så du dör medan
du med originalstol och 3-
punktsbälte trycks undan och klarar dig. Tyvärr är det inte så enkelt i det fallet heller utan allvarliga skador riskerar att uppstå
oavsett...
Fördelen med 4-punkt eller 6-punktsbälte är
att man hålls kvar bättre i stolen och risken för islag i bilens interiör minskar betydligt,
detta även om taket trycks in delvis. Det är även lätt att tro att om taket skulle tryckas in mot t ex
huvudet så kommer man vid träffen att tryckas undan och
undkomma om man har 3-punktsbälte. Tyvärr fungerar det inte riktigt så. Förloppet när taket deformeras sker mycket snabbt och den kraft som
åtgår för att
flytta på huvud och kropp är så hög att man ändå riskerar mycket allvarliga skador.
Med ett 4- eller 6-punktsbälte så minskar alltså risken betydligt att du slår
ihjäl dig mot
inredningen/karossen. Skulle man ha maximal otur och taket blir platt precis där man sitter så är det givetvis stor risk för skador men med all
sannolikhet skulle minst lika allvarliga skador
uppstå med 3-punktsbälte.
Sen finns alltid undantag. Det finns ju folk som överlevt även om de inte
använt bälte alls. Istället har de kanske kastats ur bilen genom en lossad vindruta,
landat på en halmbal och kunnat gå oskadda från krocken. Fast sker det ska
man köpa sig en lott eller bli religiös och tacka gud! Sannolikheten att man får det utfallet är mycket liten.
Mitt råd är att använda 6-
punktsbälte om du verkligen tänker byta. Skippa 4-punkts helt Detta för att undvika risken för underglidning. Sen får du fundera på om du utsätter sig för ökad risk
för krock och eller rundslagning. I så fall kan det vara aktuellt att komplettera med bur och FIA-godkänd stol i bilen (en riktig SBF-godkänd bur, inte styling
med massor av kräkta rör). Tänk på
att buren ska ha riktig skyddspadding (inte rörisolering från bygghandeln) på alla rör som man riskerar att så i.
Det är
ett antal delar som ingår i ett skyddsystem. Jämför med en vanlig
standardbil som har 3-punktsbälte, bältessträckare, kraftbegränsare för bältet, flerstegs
airbag, sidokollisionsairbag osv....
Körs bilen i huvudsak enbart på gata är behovet av bur dock lite
tveksamt.
Du kan läsa mer om du vill i en
mängd diskussionstrådar på t ex rejsa-forumet. Här finns några exempel:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?