Behövs det mappas?
|
Anders_R |
Publicerat 03-05-2013 13:23
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
Hej alla !
har försökt söka
men hittade inte exakt svar :/
Frågan är om jag behöver mappa om bilen? Har fullt 3" avgas med racekatt och 2 öppna filter
bilen är en Rx7
99a.
Har läst att man kan få boostcreep om man tex kör med midpipe men
det har jag inte och om man ska lita på orginal ladd mätaren så ligger den på
runt 06-07 i ladd som maxx
/Anders |
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 03-05-2013 14:10
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
Ja det
tycker jag, om inte annat så får du ju lite mer
mos!
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 03-05-2013 14:19
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
rofuz skrev:
Ja det tycker jag, om inte annat
så får du ju
lite mer mos!
hehe ja det vill man ju alltid ha tanken är att jag ska mappa men är på jakt efter en PFC och vill gärna kunna
köra fram tills dess så därför jag undrade om det är
farligt för motorn
/Anders |
|
|
|
Marcus |
Publicerat 03-05-2013 17:06
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Om du ska ladda på mer så behöver du ha större
spridare. Förslagsvis
byter du sekundärspridarna mot 1300cc istället för 850cc.
|
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 03-05-2013 17:14
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
Marcus skrev:
Om du ska ladda på
mer så behöver du ha större spridare. Förslagsvis byter du sekundärspridarna mot 1300cc istället för 850cc.
Tanken är inte att ladda mer just nu, vill bara veta om ja kan köra safe
som det är |
|
|
|
Qwankelbankel |
Publicerat 03-05-2013 18:16
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 19.08.12
|
Ja tror inte de är nån fara Ja har samma som du fast inge race kat men har
fmic o greddy elbow, hks tändförstärkare o ja kör på orginalboxen utan problem fast ja vill mappa iår o har ett pfc liggandes till min 93a
Niklas Nilsson,
Hofors
Vänsterstyrd RX7 - 93a, Vinröd-metallic
|
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 03-05-2013 18:24
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
Qwankelbankel skrev:
Ja tror inte de är nån fara Ja har samma som du fast inge race kat men har fmic o greddy elbow, hks
tändförstärkare o ja kör på orginalboxen utan problem fast ja vill mappa iår o har ett pfc liggandes till min 93a
jaha men då borde mitt
fungera med kan man tycka ju sålänge
man inte får boostcreep men det skulle man kunna få om man slänger på midpipe så borde j uvara lugnt sålänge det e
racekatt och den alddar orginal xD
Redigerat av Anders_R den 03-05-2013 18:24
|
|
|
|
Qwankelbankel |
Publicerat 03-05-2013 18:26
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 19.08.12
|
Ja de är nog
ingen fara, ja laddar oxå bara 0,7 bar, tycker de räcker fint ja, då vet ja att motorn håller
Niklas Nilsson,
Hofors
Vänsterstyrd RX7 - 93a, Vinröd-metallic
|
|
|
|
GL |
Publicerat 03-05-2013 18:40
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Även om du laddar samma som orginal så kommer bilen gå för snålt.. Med dina mods har du 30-40hk mer än orginal vid samma
laddtryck och det finns det ingen kompensering för i
mappen..
Rätt var det är säger det boom pang och då blir det dyrt..
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Qwankelbankel |
Publicerat 04-05-2013 10:35
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 19.08.12
|
Tur att ja inte brukar varva ur henne
till max nå ofta
då
Mappning kostar en hel del det oxå så det är inte bara att åka o göra det hela tiden man lägger till något
Är det issåfall mera rekomenderat att köra på
basmappen i
pfc istället för orginal, eftersom pfc´n "lär" sig medans
man kör hur bilen går?
Redigerat av Qwankelbankel den 04-05-2013 10:41
Niklas Nilsson,
Hofors
Vänsterstyrd RX7 - 93a, Vinröd-metallic
|
|
|
|
GL |
Publicerat 04-05-2013 11:32
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Att köra på
basmappen i pfc är ännu värre, pfc 'lär' sig inget utan måste
ställas in manuellt, tyvärr!
Man kan inte hålla på att ändra för mycket utan att mappa om. Eftersom wankeln är så
känslig så går grejerna sönder helt
enkelt..
Detta är en stor faktor till att wankeln har ett så dåligt rykte..
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Qwankelbankel |
Publicerat 04-05-2013 11:51
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 19.08.12
|
Wankel har dåligt rykte för att dom är
känsliga och även med små förändringar så måste det mappas, i jämförelse med en kolvmotor som kanske inte går helt
optimalt heller med små förändringar men kanske inte behöver samma försiktighet
som en wankelmotor? Har ja rätt där? Vilket issåfall menas att wankel är en
dyr hobby och därför får den också massa negativt då vi som är nya moddar och tror allt är bra, men när det sedan går
sönder så säger vi att wankel är dåligt.
Det är en ond cirkel, ja gillar verkligen min rx7a
Niklas Nilsson,
Hofors
Vänsterstyrd RX7 - 93a, Vinröd-metallic
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 04-05-2013 12:34
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Wankel är absolut inte dyrare
än kolvmotorer.
Det är samma med kolvmotorer, att dom ska mappas vid förändringar.
Största skillnaden är att dom tål
spikningar lite bättre än en Wankel.
Vad jag inte kan förstå är varför
amatörer "pillar" över huvud taget.
Vet man inte till 100% vad man
håller på med, då ska man låte bli.
Det finns ju en anledning till varför folk går till läkaren när dom är sjuka.
Inte till slaktaren...
Det minsta
man kan kräva av dom som pillar själva är att dom monterar en bredbandslambda med loggfunktion. Och naturligtvis att man sätter sig in i hur kurvorna SKA se
ut
för att vara safe. Något som loggar eller visar spikningar är inte heller så dumt.
Har man inte pengar nog till mappning, då måste man ju lära sig själv hur man
gör.
Alternativt att
man låter bli att skruva sönder sina bilar.
Redigerat av Arvika den 04-05-2013 12:36
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Qwankelbankel |
Publicerat 04-05-2013 13:01
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 19.08.12
|
Allt ja gjort är att bytt ut allt som är plast till eftermarknads aluminium
så man vet att det håller o inte torkar
Fmic o
downpipen var redan monterad när ja tog över bilen, alla orginal sakerna hade slängts bort.
Vi stannar där tycker jag, jag gillar inte att
bli påhoppad
såfort man säger något eller frågar något här.
Niklas Nilsson,
Hofors
Vänsterstyrd RX7 - 93a, Vinröd-metallic
|
|
|
|
GL |
Publicerat 04-05-2013 14:10
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Mitt inlägg var
absolut inte menat som något påhopp! Menar bara att
man skall vara försiktig när man börjar ändra saker för det kan bli dyrt i slutändan.
Det är för många
wanklar som rasar just pga att man inte kompenserar soppa/tändning efter bilens nya
förutsättningar.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Qwankelbankel |
Publicerat 04-05-2013 15:03
|
Användare
Inlägg: 298
Registrerad: 19.08.12
|
Ingen skada skedd men ja undviker hädanefter att yttra mina tankar på
forumet, som en "amatör" borde göra
Niklas Nilsson,
Hofors
Vänsterstyrd RX7 - 93a, Vinröd-metallic
|
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 04-05-2013 15:43
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
Tror han
syftade på Arvika. Men men svaret verkar vara sagt
Mappning behövs |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 04-05-2013 22:52
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag menade inte heller att hoppa på dig personligen!
Snarare att försöka reda ut lite i trimträsket och
ge några råd på vägen.
Tråkigt nog så skruvas många
bilar isönder, och det ger dåligt rykte.
Forumet är till för att alla ska kunna ställa frågor.
Och inga frågor är för dumma!
Hur ska man annars kunna lära sig något?
Det viktiga
är att man är ödmjuk och lyhörd.
Tar åt sig av kunskapen och
lär sig av dom som varit med länge.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|