FD Tvärrycker och klipper all kraft när den ska börja ladda!! Hjälp!!
|
Gullig |
Publicerat 08-05-2013 15:35
|
Användare
Inlägg: 188
Registrerad: 06.05.08
|
Se över alla vacuum slangar runt insuget efter mapsensorn. Tror på vacuum läckage
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
|
|
|
|
Klintan |
Publicerat 08-05-2013 16:24
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Gullig skrev:
Se över alla vacuum slangar runt insuget efter
mapsensorn. Tror på vacuum läckage
Ska göra det ikväll! |
|
|
|
Klintan |
Publicerat 08-05-2013 21:20
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Har kollat alla slangar och övrigt, gick att dra ett par downpipemuttrar
hårdare och en skarv vid tryckrören satt dåligt samt att det massa oljebös på ena vevaxelgivaren... Så jag tänkte att den kanske drog in luft vid lambdan och fick
knasiga värden osv.... Satte ihop
och provkörde och till en början gick den bra med sitt 0,2 i ladd som det var innan men efter en liten stund så började den
precis som innan.... Vad tusan kan det vara!!!? Nollade boxen innan kan
tilläggas...
Redigerat av Klintan den 08-05-2013 21:21
|
|
|
|
Nisse |
Publicerat 08-05-2013 21:50
|
Användare
Inlägg: 31
Registrerad: 18.04.11
|
Har du kollat
tändstiften? |
|
|
|
GL |
Publicerat 08-05-2013 22:50
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Att det rycker
och poffar är sopparelaterat...
Kollat så att du har laddreferens till fpr?
Redigerat av GL den 08-05-2013 22:56
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Klintan |
Publicerat 08-05-2013 23:13
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Nej jag har inte kollat stiften eftersom jag bytte dom förra sommaren och den emellanåt går bra.
Att slangen till
bränsletrycksregulatorn är hel menar du? Men jag har ett stigande tryck enligt bränsletryckmätaten som rör sig mellan 2,2-2,7 ca. Detta gör att jag inte
riktigt vet var jag ska börja kolla... Men
som sagt ett par gånger emellan har den gått "bra" och klarat att komma upp i åtminstone 0.2 bar. Men sen
en stund senare börjar den igen och bara fortsätter tveka och tappa all kraft.. |
|
|
|
Rofuz |
Publicerat 08-05-2013 23:50
|
Användare
Inlägg: 345
Registrerad: 17.10.07
|
Köp ny slang imorn, byt varje lite jvla slang i råttboet så om inte det fungerar har du nog ingen läcka ;-) kolla vakuumtankarna
när
du ändå håller på. Just det köp nya backventiler med.
Skulle det nu vara något annat kan du ju trösta du med att du förebyggt för säkrare drift i framtiden
;-)
Rickard Carlsson
Stockholm - Ekerö - Färingsö - Svartsjö
1993 V-styrd FD3S R1
BWs475 625hk+
"Gatbil med mos"
http://www.garage...car=328474
2013 313hk bitdi A6 S-line ibisvit S-line black
2015 BMW 420d GC Vit Xdrive M-sport
|
|
|
|
Klintan |
Publicerat 09-05-2013 09:28
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Men tror du att det kan vara läcka där, trots att den emellanåt kan gå skapligt? Efter att jag märkte att den gick
kasst första gången så åkte jag å tankade eftersom det nästan var slut i tanken, när jag startade så gick den bra, i två fullgasrepor sen tillbaka till Dj Sleepy
mode igen... Och då hade jag inte
ens bollat boxen emellan... Jag vakuntestade de slangar som var inblandade i laddstyrning här om dagen för att försöka hitta
felet det att den bara laddade 0,2 innan men utan framgång... Dom knappt
ett år gamla silikonslangarna var hela.. Testade dock ej backventilerna. |
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 09-05-2013 10:04
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
Klintan skrev:
Men tror du att det kan vara läcka
där, trots att den emellanåt kan gå skapligt? Efter att jag märkte att den gick kasst första gången
så åkte jag å tankade eftersom det nästan var slut i tanken, när jag startade så gick den bra, i
två fullgasrepor sen tillbaka till Dj Sleepy mode igen... Och
då hade jag inte ens bollat boxen emellan... Jag vakuntestade de slangar som var inblandade i laddstyrning här om dagen för att försöka
hitta felet det att den
bara laddade 0,2 innan men utan framgång... Dom knappt ett år gamla silikonslangarna var hela.. Testade dock ej backventilerna.
vad har du för
laddstyrning
? e de nån pysventil lr nåt sånt skit så riv av det o testa orginal |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 09-05-2013 10:05
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Klintan skrev:
Men tror du att det kan
vara läcka där, trots att den emellanåt kan gå skapligt?
Efter att jag märkte att den gick kasst första gången så åkte jag å tankade eftersom det nästan var slut i tanken, när jag startade så gick
den bra, i två
fullgasrepor sen tillbaka till Dj Sleepy mode igen... Och då hade jag inte ens bollat boxen emellan... Jag vakuntestade de slangar som var inblandade i laddstyrning
här om dagen för
att försöka hitta felet det att den bara laddade 0,2 innan men utan framgång... Dom knappt ett år gamla silikonslangarna var hela.. Testade
dock ej backventilerna.
Kommer du in till
mig så kan jag rökgastesta ditt insug mm.
Lite långt att åka kanske... :-)
Redigerat av Arvika den 09-05-2013 10:07
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Klintan |
Publicerat 09-05-2013 10:49
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Arvika skrev:
Klintan skrev:
Men
tror du att det kan vara läcka där, trots att den emellanåt kan gå skapligt? Efter att jag märkte att den gick kasst första gången så åkte jag å tankade
eftersom det nästan var slut i tanken, när
jag startade så gick den bra, i två fullgasrepor sen tillbaka till Dj Sleepy mode igen... Och då hade jag inte ens
bollat boxen emellan... Jag vakuntestade de slangar som var inblandade i
laddstyrning här om dagen för att försöka hitta felet det att den bara laddade 0,2
innan men utan framgång... Dom knappt ett år gamla silikonslangarna var hela.. Testade dock ej backventilerna.
Kommer du in till mig så kan jag
rökgastesta ditt insug mm.
Lite långt att åka kanske... :-)
Tack för det fina erbjudandet! Det blir dock lite långt att
åka😔
Jag röktestade faktiskt från IC och framåt förra sommaren... Men hur kan man röktesta mer? Jag fick med det testet fram enbart om mitt insug var tätt vilket det
var... Dock hade
det väl visat om de anslutna slangarna varit tradiga. |
|
|
|
Arvika |
Publicerat 09-05-2013 11:14
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Man får trycka med rökgas på lite olika anslutningar.
Ser att du skriver
att du har silikonslangar.
Ett litet tips då, snygga
men suger!
Byt ut dom...
Men precis som Gzon skrev, felet låter mera bränslerelaterat.
Redigerat av Arvika den 09-05-2013 11:17
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Klintan |
Publicerat 09-05-2013 14:30
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Nu
mina vänner ska ni få höra!
Jag var iväg och prövade en annan MAP-sensor eftersom jag blev osäker på om jag nollade den förra gången jag testade
den. Men den i så klarar den sina 0,2 bar
igen!!! Men vi tänkte att vi sätter i min igen utan att nolla bilen och ser vad som händer! Då går den fortfarande
lika bra! Så nu sitter samma prylar i men bilen går bra!
Kan någon
förklara detta fenomen??
Problemet med att den bara laddar 0,2 är dock
irriterande men den är iaf körbar som en LTT!
Uppdatering i inlägget!!!
Rätt som det var så började
den tveka igen. Stängde av den och nu är
den bra igen!
Redigerat av Klintan den 09-05-2013 17:12
|
|
|
|
Klintan |
Publicerat 11-05-2013 07:26
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Någon som har en teori om var felet sitter?
Körde
igår först en sträcka på kanske 3 kilometer varpå det började igen... Stängde av den, gick in och handlade lite kom till baka och körde sedan 6 mil utan
att det hände igen! En omstart så var det
borta alltså. |
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 11-05-2013 11:29
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
Klintan skrev:
Någon som har en teori om var felet sitter? Körde igår först en sträcka på kanske 3 kilometer varpå det började igen... Stängde av den, gick
in och handlade lite
kom till baka och körde sedan 6 mil utan att det hände igen! En omstart så var det borta alltså.
Det är inte glapp nånstans
? :s ingen aning men det låter lite skummt att det funkade
ett tag |
|
|
|
Klintan |
Publicerat 11-05-2013 12:27
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Anders_R skrev:
Klintan skrev:
Någon som har en teori om var felet sitter? Körde igår först en sträcka på kanske 3 kilometer varpå det
började igen... Stängde av den, gick in och
handlade lite kom till baka och körde sedan 6 mil utan att det hände igen! En omstart så var det borta alltså.
Det är inte glapp nånstans
? :s
ingen aning men det låter lite skummt att det funkade ett tag
Ja visst är det mysko! Det är så knepigt eftersom jag bytt till en betydligt bättre
kabelstam! Då är det frågan
var det glappar... Eftersom det räckte med att sätta i en annan MAP sensor, nolla och sätta tillbaka min. |
|
|
|
Klintan |
Publicerat 20-05-2013 21:35
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Senaste fenomenet är att den bland går en repa med laddtryck,
nästa nedstampning av gasen gör att den bara tveka, inget händer men än
att motorn bara tappar allt vad effekt. Den tål inte att jag kommer upp på +/-0 bar.
Sen kan jag medans den rullar starta om bilen och köra en repa till med 0,2 i laddtryck innan det är dax att
börja tveka. |
|
|
|
Klintan |
Publicerat 21-08-2013 20:54
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
Ingen som har nya teorier? bilen har stått hela sommaren i väntan på min
energi att börja med den. Lite synd på en besiktad RX7:a kan tyckas va?
Tändrelaterat sa någon, ska byta spolar i veckan. Vad tror ni om detta gott folk? Kan
det vara så att den blåser ut gnistan p g a att gnistan är för svag? Men nä, det känns inte heller rätt eftersom den ibland klarar att ladda. Typ en eller två repor
och sedan sätter bilen i nått felsäkert läge för att skydda något. Bränsletryck finns och inget läcker vad gäller vakum.. Jag mäter bränsletryck när bränsleslangen går
in i röret på motorn och vidare till fuelrailen. Mycket tacksam för för bra tips!
Anders Mora
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 21-08-2013 22:01
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Prova kör med en annan sensor hela tiden. Luktar som din börjar ge upp. Kört utan filter till den?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Klintan |
Publicerat 21-08-2013 22:14
|
Användare
Inlägg: 508
Registrerad: 06.03.08
|
hedis skrev:
Prova kör med en annan sensor
hela tiden. Luktar som din börjar ge upp. Kört utan filter till den?
Den sensorn som den gick bättre med satt i en bil som är såld nu tyvärr
Jag
köpte mig en till mapsensor men det var lite mindre och hade beteckningen C istället för A som min hade.
Då gick den lika som med min tyvärr.. Men det känns skumt
att den gick bättre när jag bytta box med kompisen
och nollade. Känns som den är misstänkt inblandad
Anders Mora
|
|
|