April 29 2024 14:44:39
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Värt att satsa på min 13bt eller bara köpa 13b-re?
jocket2
Börjar smida på planer angående mitt block, vill bygga en 400-500hk motor som är så pålitlig som möjligt, mycket bankörande , drifting och strippen kommer

den

att få uppleva men vill även kunna lite på motorn och använda den på gatan.
Är det då ens värt att bygga på min s4 13bt eller är det bara att direkt köpa en 13b-re

och gå all out på den med

-rew lager, rotorhus, drev, alla oljemods, alla vattenmods osv osv då s4 motorn verkar både klen och omodern :-)

Vad tycker

experterna?
Joachim Hällblad


Göteborg

Rx-7 TII -88 rääser edition
 
GL
Absolut lättast och bäst är att

utgå från ett rew block!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Mr Wankeltrim
S4:an har en klen gjutning i

gavlarna så dessa har en tendens att spricka i övrigt så är där inget större fel på motorn om den är i bra skick Wink



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
jocket2
rew blir knepigt att passa in i min t-2 medans en -RE passar rakt i med adaptrar på motorfästena
Joachim Hällblad


Göteborg

Rx-7 TII -88 rääser edition
 
GL
Om du hittar en RE se till att den är av en senare version. De tidigare är rätt klena!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
jocket2
jasså jasså tack för info!

Joachim Hällblad


Göteborg

Rx-7 TII -88 rääser edition
 
Johan_K
jocket2 skrev:
Börjar smida på planer angående mitt block, vill bygga en 400-500hk

motor som är så pålitlig som möjligt, mycket bankörande ,

drifting och strippen kommer den att få uppleva men vill även kunna lite på motorn och använda den på gatan.
Är det då ens värt att

bygga på min s4 13bt

eller är det bara att direkt köpa en 13b-re och gå all out på den med -rew lager, rotorhus, drev, alla oljemods, alla vattenmods osv osv då s4 motorn verkar både klen

och

omodern :-)

Vad tycker experterna?


Hej där...

Hade samam problem med min motor...
S4a Gavlarna Fram och bak är ju ganska

så klena som sagt tidigare,
Dreven är

inte härdade, mindre nållager är det också.
Sedan är rotorhusen sämre än rew, Leding stiften har även olika

position,
Oljepumpen ska nog också vara bättre i rew motorn,
Veven är i typ

samma,
Triggern är bättre på rew, på tidigare flexar axeln till Cas:en

lite.
Dock ska tydligen vattenpumpen på REW vara skit S5 är bättre.

Ta fram och bakgavel till S5 som har en

strakare gjutning, REW rotorhus och

sedan rew drev med de större nållagret. Då ska du nog kunna klara 500hk...
Såklart vanlig portning och förstärkning mm...


Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Johan_K
Passade på att ta bilder på två av dessa

starkare gjutningar...
Har aldrig funderat på om de

är förstärkt vid andra hylsan men det borde det vara!
s4 gjutningen först sedan en s5 med bättre

förstärkning i gjutningen!
Johan_K bifogade följande bild:bild:
dsc_0688.jpg

Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Johan_K
.Samma förstärkning bak vid

oljefiltret!
Johan_K bifogade följande bild:bild:
dsc_0689.jpg

Redigerat av Johan_K den 07-07-2013 17:19
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
jocket2
måste man "riva" hela motorn för att byta dessa gavlar?
I så fall behåller jag s4 motorn som bes. motor och

köper en 13b.rew och köper gavlar från en sen 13b.re (stoora portar och

stark gjutning samt passar i s4an med små adapters.

Tack för all info och

bilder!
Joachim Hällblad


Göteborg

Rx-7 TII -88 rääser edition
 
Chefen
Jo motorn

helt isär för att byta gavlar!
Enklast

borde ju vara att köra med en senare S5 motor!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
Jo motorn helt isär för att byta gavlar!
Enklast borde ju vara att köra med

en senare S5 motor!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Johan_K
Hittade en sida med bättre förklarning...



http://www.rotary...break.html

Sedan lite vanlig 13B vs REW info!



http://fc3spro.co...sBREW.html

Med vänlig hälsning Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Anders_R
Hej!
sorry för lite offtopic, men vet ni vilken motor 99an har ?Smile
Anders R
Helsingborg
 
Combat
13B REW antar jag stenhårt och reducerad mängd vakuumslangar kanske?

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Anders_R
antog det med men vart inte helt 100 Pfft
Anders R
Helsingborg
 
supratjejen
Du behöver inte

byta motor till bes så länge den klarar avgastestet. Jobbar själv på bes och vet att oftast tittas det inte så noga Wink
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P


www.garaget.org/s...
 
www.garaget.org/supratjejen
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.38 sekunder - 201 Förfrågningar 18,931,900 unika besök