Värt att satsa på min 13bt eller bara
köpa 13b-re?
|
jocket2 |
Publicerat 17-06-2013 06:17
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Börjar smida på planer angående mitt block, vill bygga en 400-500hk motor som är så pålitlig som möjligt, mycket bankörande , drifting och strippen kommer
den
att få uppleva men vill även kunna lite på motorn och använda den på gatan.
Är det då ens värt att bygga på min s4 13bt eller är det bara att direkt köpa en 13b-re
och gå all out på den med
-rew lager, rotorhus, drev, alla oljemods, alla vattenmods osv osv då s4 motorn verkar både klen och omodern :-)
Vad tycker
experterna?
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
GL |
Publicerat 17-06-2013 07:24
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Absolut lättast och bäst är att
utgå från ett rew block!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 17-06-2013 07:41
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
S4:an har en klen gjutning i
gavlarna så dessa har en tendens att spricka i övrigt så är där inget större fel på motorn om den är i bra skick
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 17-06-2013 09:49
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
rew blir knepigt att passa in i min t-2 medans en -RE passar rakt i med adaptrar på motorfästena
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
GL |
Publicerat 17-06-2013 10:26
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Om du hittar en RE se till att den är av en senare version. De tidigare är rätt klena!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 17-06-2013 12:28
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
jasså jasså tack för info!
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 17-06-2013 12:40
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
jocket2 skrev:
Börjar smida på planer angående mitt block, vill bygga en 400-500hk
motor som är så pålitlig som möjligt, mycket bankörande ,
drifting och strippen kommer den att få uppleva men vill även kunna lite på motorn och använda den på gatan.
Är det då ens värt att
bygga på min s4 13bt
eller är det bara att direkt köpa en 13b-re och gå all out på den med -rew lager, rotorhus, drev, alla oljemods, alla vattenmods osv osv då s4 motorn verkar både klen
och
omodern :-)
Vad tycker experterna?
Hej där...
Hade samam problem med min motor...
S4a Gavlarna Fram och bak är ju ganska
så klena som sagt tidigare,
Dreven är
inte härdade, mindre nållager är det också.
Sedan är rotorhusen sämre än rew, Leding stiften har även olika
position,
Oljepumpen ska nog också vara bättre i rew motorn,
Veven är i typ
samma,
Triggern är bättre på rew, på tidigare flexar axeln till Cas:en
lite.
Dock ska tydligen vattenpumpen på REW vara skit S5 är bättre.
Ta fram och bakgavel till S5 som har en
strakare gjutning, REW rotorhus och
sedan rew drev med de större nållagret. Då ska du nog kunna klara 500hk...
Såklart vanlig portning och förstärkning mm...
Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 07-07-2013 17:14
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Passade på att ta bilder på två av dessa
starkare gjutningar...
Har aldrig funderat på om de
är förstärkt vid andra hylsan men det borde det vara!
s4 gjutningen först sedan en s5 med bättre
förstärkning i gjutningen!
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 07-07-2013 17:16
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
.Samma förstärkning bak vid
oljefiltret!
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Johan_K den 07-07-2013 17:19
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 08-07-2013 08:13
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
måste man "riva" hela motorn för att byta dessa gavlar?
I så fall behåller jag s4 motorn som bes. motor och
köper en 13b.rew och köper gavlar från en sen 13b.re (stoora portar och
stark gjutning samt passar i s4an med små adapters.
Tack för all info och
bilder!
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 08-07-2013 18:25
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Jo motorn
helt isär för att byta gavlar!
Enklast
borde ju vara att köra med en senare S5 motor!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 08-07-2013 18:25
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Jo motorn helt isär för att byta gavlar!
Enklast borde ju vara att köra med
en senare S5 motor!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 02-08-2013 14:28
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Hittade en sida med bättre förklarning...
http://www.rotary...break.html
Sedan lite vanlig 13B vs REW info!
http://fc3spro.co...sBREW.html
Med vänlig hälsning Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 03-08-2013 10:08
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
Hej!
sorry för lite offtopic, men vet ni vilken motor 99an har ?
Anders R
Helsingborg
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 03-08-2013 11:07
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
13B REW antar jag stenhårt och reducerad mängd vakuumslangar kanske?
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Anders_R |
Publicerat 03-08-2013 15:23
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 11.09.12
|
antog det med men vart inte helt 100
Anders R
Helsingborg
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 03-08-2013 22:34
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Du behöver inte
byta motor till bes så länge den klarar avgastestet. Jobbar själv på bes och vet att oftast tittas det inte så noga
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|