Kommer ingen soppa! Hjälp!
|
Henke
Lindbom |
Publicerat 21-04-2008 21:01
|
Användare
Inlägg: 243
Registrerad: 16.10.07
|
Jag har problem med att jag inte får fram nån soppa. Har bytt till en Walbro 255l/h pump och man hör att den går igång när
man drar på
tändningen men det kommer inte upp nån bensin ens vid första slangskarven preics vid locket till pumpen.. Har inte så mycket bensin i tanken men man ser att det går
iaf upp ett par cm
på pumpen så filtret som sitter i botten på pumpen ligger ju under bensin iaf. Den lilla jordkabeln som sitter på locket har jag flyttat
till en av skruvarna som fäster locket för den lilla bulten
som jordar vanligtvis va så rostig att den gick av när jag lossade på allt. Har skrapat rent så det
ska vara kontakt där men om man håller pumpen i luften bara o drar igång tändningen så går den en
sekund eller två även om man inte har den där lilla kabeln
mot jord nånstans.. om man håller upp locket mot kinden så känner man att det blåser litegrann från röret som går från pumpen upp genom
locket men det känns
bara litegrann som sagt.
Är helt nollställd i huvet nu vad det kan vara för fel! När jag kört på starten i typ 30 sekunder och sen öppnar tanklocket så pyser
det som det
brukar göra så nåt händer i ju tanken..
MVH Henke
Henke Lindbom
Mjölby
Skoda Octavia RS -06
Suzuki GSX-R 1000 -07
Seadoo RXP -04
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 21-04-2008 21:58
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Har du kopplat in pumpen rätt på Plus/minus?
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Henke
Lindbom |
Publicerat 21-04-2008 22:07
|
Användare
Inlägg: 243
Registrerad: 16.10.07
|
Jag tror det hehe. Den blå/svarta
till plus och den
helsvarta till minus? Om man kopplar fel, "blåser" den bara istället eller vad händer?
Blev lite stressad i garaget förut
så jag har inte dubbelkollat allt och mätt upp på vilken
kabel det kommer ström men ska göra det direkt efter jobbet imorrn.
Det va svårt att avgöra om
det blåste eller sög i röret, sönderskavda fingrar och allmänt stressad & förbannad..
Redigerat av Henke
Lindbom den 21-04-2008 22:13
Henke Lindbom
Mjölby
Skoda Octavia RS -06
Suzuki GSX-R 1000 -07
Seadoo RXP -04
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 22-04-2008 11:15
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Den vit/röda är plus.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Henke
Lindbom |
Publicerat 22-04-2008 15:20
|
Användare
Inlägg: 243
Registrerad: 16.10.07
|
Jo upptill men sen efter "locket" så blir det en blå och en svart kabel.. Det verkar som att pumpen
inte är tät, det går att blåsa litegrann åt fel håll i pumpen så att säga, den ska vläl bara släppa genom åt ena hållet? Såg att det brevid slanganslutningen
på pumpen finns ett litet gängat hål,
typ m3, där det kanske pyser genom luft. Ska det sitta en plugg där kanske eller är det så att pumpen är paj inuti?
Jobbigt att behöva vänta på en ny nu när det är så nära.. Hehe.
MVH
Henke
Henke Lindbom
Mjölby
Skoda Octavia RS -06
Suzuki GSX-R 1000 -07
Seadoo RXP -04
|
|
|
|
GL |
Publicerat 22-04-2008 15:41
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Henke Lindbom
skrev:
Jo upptill men sen efter "locket" så blir det en blå och en svart kabel.. Det verkar som att pumpen inte är
tät, det går att blåsa litegrann åt fel håll i pumpen så att
säga, den ska vläl bara släppa genom åt ena hållet? Såg att det brevid slanganslutningen på pumpen
finns ett litet gängat hål, typ m3, där det kanske pyser genom luft. Ska det sitta en plugg där
kanske eller är det så att pumpen är paj inuti? Jobbigt att
behöva vänta på en ny nu när det är så nära.. Hehe.
MVH Henke
Det är inte så att du försöker koppla in dig på
tanknivågivaren?
Den
lilla svarta du jordar är ivf till nivågivarn..
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Henke
Lindbom |
Publicerat 22-04-2008 16:55
|
Användare
Inlägg: 243
Registrerad: 16.10.07
|
Det va soppapumpen som va paj.. Letade fram originalpumpen och provade och då gick bilen igång direkt! Får se
om företaget
i USA skickar en ny pump..
Ska det inte gå att jorda den lilla svarta på nåt annat ställe än där den sitter org? Skruven gick ju som sagt
av där när jag skulle lossa på den så nu sitter
jorden ihop med en av skruvarna som fäster locket.. Soppanivån visar heltomt men lampan lyser inte och det är
ju bensin i tanken..
MVH Henke
Henke Lindbom
Mjölby
Skoda Octavia RS -06
Suzuki GSX-R 1000 -07
Seadoo RXP -04
|
|
|
|
GL |
Publicerat 22-04-2008 17:31
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
du kan jorda vart som helst på
locket.
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Henke
Lindbom |
Publicerat 22-04-2008 19:56
|
Användare
Inlägg: 243
Registrerad: 16.10.07
|
Jo jag märkte att den jordpunkten var en kontakt egentligen och att det gick åt att slipa en del när man drog isär den..
Har kollat
lite mer på pumpen nu och det kan vara så att slangen på pumpanslutningen satt ytterst lite snett och att det då kanske blev ett litet glapp där, monterade i den
nya pumpen igen och böjde röret
lite och drog slangarna så hårt slängklämmorna orkade med och nu verkar det funka bättre.. Ska starta imorrn igen.
MVH
Henke
Redigerat av Henke
Lindbom den 22-04-2008 20:04
Henke Lindbom
Mjölby
Skoda Octavia RS -06
Suzuki GSX-R 1000 -07
Seadoo RXP -04
|
|
|