Köpa
RX8 04 runt 10000 mil tips
|
FullThrottle16 |
Publicerat 29-10-2013 18:13
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Hej, jag går i tankarna att köpa en RX8 årsmodell 04 som
vardagsbil/åretruntbil och undrar om ni tycker det är en bra ide? Jag har läst en hel del på forumet och hittar inte jätte mycket om att köpa en 04 med runt 10 tusen
mil och förutom att servicen såklart ska vara skött och sådant(ie, få ägare, service oftare är ett +, lukta på olja så den inte stinker bensin) vad mer ska man tänka
på och vad ska man kolla efter när kollar och kör bilen?
Tycker ni det är en onödig risk att köpa en bil med såpass mycket mil när man inte kan garantera att
tidigare ägare har skött bilen korrekt?
Anledningen till att jag vill köpa en RX8 04 med 10 tusen mil är för att jag inte vill spendera för mycket pengar på en bil
som jag tänkt lära mig skruva på själv och behålla en längre tid, och jag menar inte "det svåra" men byte av oljefilter, olja, tändstift och liknande.
ps: Jag kommer ha en kille som kan skruva vid min sida, så jag kommer inte bara dyka in.
Glömde att skriva det viktigaste, vad skulle ni ge för en 04 med 10-11
tusen mil?
exempel: http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_8_231HK_v_styrd_bluetooth_toppskick_49335861.htm?ca=7&w=3
Redigerat av FullThrottle16 den 29-10-2013 22:08
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 30-10-2013 16:22
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
Hejsan. hade jag varit du så hade jag letat efter en så ny som
möjligt, personligen tycker jag 80 tusen e för mycket för en 04:a.
du kan ju få motorn kontrollerad genom ett komp test ifall du är osäker, det gjorde jag när jag
köpte min =)
sen så kolla upp ifall startmotorn är uppgraderad och tändsystemet lika så för annars är det starkt rekommenderat att det görs.
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 30-10-2013 16:39
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
tack för tipsen!
Såklart en så ny som möjligt är bäst, men vill helst
lägga lite mindre än 70 000, alltså pruta ner någon som ligger ute för mer, och det verkar inte omöjligt för det verkar som RX8rna går riktigt segt på blocket.
Okej, är komp test något som ägarna går med på eller gäller det att säga, "gör ett komp test och om allt är okej så köper jag bilen", eller hur ska man gå
tillväga för att få det gjort, antar att de flesta som säljer bilar inte ens vet vad det är.
Okej, hur mycket skulle det gå på (i runda slängar) om det inte är
gjort, både på verkstad eller om man gör det själv?
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Saiph |
Publicerat 30-10-2013 20:19
|
Användare
Inlägg: 217
Registrerad: 08.09.12
|
aaah rx-8orna är ganska svårsålda bilar antagligen till största del för att folk inte riktigt förstår sig på motorn och alla rykten som går om den, så pruta på
bara
ett riktigt komp test för dessa motorerna är det bara vad jag vet 2 ställen som kan göra och det är antingen rotary preformance (skåne) och sen har jag hört
att mazda i gbg skulle ha det också men är inte säker på det, priset är jag inte helt 100 på så det är bäst att snacka med dom som gör det, men definitivt värt att få
det gjort tycker jag.
Daniel Lilja
Malmö
98 fd3s med 02 motor/drivlina
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 30-10-2013 22:55
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Okej, tack så jättemycket och
det kommer definitivt bli ett komp test innan köp lite oavsett pris för att vara på den säkra sidan.
Kostnaden jag syftade på var startmotorn och tändsystemet,
så om någon vet vad det kostar, skriv gärna
Har läst något om att apextätningar eller liknande skall bytas runt 10 000 mil, är de sant och om dom behöver bytas
visas det på komp testet?
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
VRW |
Publicerat 31-10-2013 00:03
|
Användare
Inlägg: 57
Registrerad: 06.02.13
|
Jag har en tidig Rx-8a byggd nov -03, är andra ägaren och bilen har aldrig haft minsta fel, startmotorn är inte uppdaterad
och bilen startar omedelbart både varm och kall. Jag har bytt till BHRs tändsystem, mest för att jag läste mig till att det kunde vara en bra uppgradering. Men
hittills har livet varit lätt med bilen. De flesta andra 10 år gamla bilar med 9000 mil på mätaren hade redan varit på verkstan ett stort antal gånger... Så det
behöver inte alls vara problem med en tidig Rx-8. Och den dan nåt händer med motorn får man ju bara vara beredd att betala för en renovering. Det gör jag gärna med
tanke på hur kul jag haft med bilen och hur pass lite den kostade att köpa för 3 år sen.
V R Wallenius
Fd ägare till röd Rx-8 2004
Tidigare Rx-7 1985
Väntar på nya Rx-9
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 31-10-2013 00:45
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Ja och det är därför jag vill ha en RX8 men eftersom inte alla som äger wankel vet att man ska använda bra olja, ofta byta olja osv. så är
det ju en bra ide att se till att man köper en bil som mår bra
tack för uppmuntringen! blir bara mer sugen desto mer man läser om folk som ägt/äger rx8.
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
wilgot |
Publicerat 31-10-2013 13:30
|
Användare
Inlägg: 80
Registrerad: 16.07.13
|
Att bilen har gått 10000 mil hanterar du på samma sätt som du köper en annan bil som gått 10000 mil = kollar så att allt
låter, luktar och spinner som det skall.
En 04a är givetvis teoretsiskt sämre precis som med allt annat som lämnar linan för första gången - obeprövat och
mindre år på marknaden.
= Det finns lite årliga åtgärder som rättar till fel efter erfarenhet.
Det går att läsa massor i forumet om sådant (ex. Startmotor,
mjukvara etc).
Tändsystem lär du få byta (läs stift) i sinom tid ändå eftersom det är en förbrukningsvara i prestanda motorer.
Apex tätningar går det rykten
om eftersom "medvetna" personer som rivit motorer sett att de slits. Ungefär som att riva en kolvmotor och se att ringa och tätningar slits.
I
slutändan handlar det mycket om hur DU tycker bilen känns.
Min 10000+ milare löper på riktigt fint trots att jag är fullt medveten om att jag borde byta både det
ena och andra.
//W
William Lantz
Hovås, Götet
RX8, Galaxy Grey Mica - 06
Audi C6 Avant 2.0TFSI
Diesel
Powertrain Engineering
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 31-10-2013 14:32
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Dessa "medvetna"
personer ser att slitaget är större och mer förrädiskt än det som åstadkoms av slitna kolvringar och tätningar och givetvis tyvärr ger långt större konsekvenser. Jag
vill inte misskreditera Renesis-motorn som jag tycker är en fin konstruktion men jag måste ju ärligt undra om Mazda totalt bortsåg från motortypens rykte och sket i
att tänka på motorns livslängd?
Apextätningarna är tvådelade och inte lika djupa som i äldre typer av Mazdas wankelmotorer för att det inte behövs när
avgasporten nu är flyttad. Den lilla delen av apextätningen kommer tyvärr som en konsekvens av denna förändring när den slits krypa ut ifrån rotorn, karva ett föga
klädsamt spår i rotorhuset innan den slutligen blir så sliten att den lämnar sin plats i rotorn och tar en upptäcktsfärd ut i avgassystemet.
Motorkonstruktionen är som sagt bra generellt men dessa grunda apextätningar och den TREKANTIGA lilla biten av apextätningen är en konstruktionsmiss utan dess like.
Ska inom några dagar åka hem till Skurup, ska se om min bror sparat några av alla dessa skräckexempel som jag kan fotografera så att ni ska kunna se och fatta vad jag
syftar på.
Min syn på köp är, en lågmilare för problemfritt ägande i x antal tusen mil eller en som gått långt men budgetera för en ganska omgående renovering
alternativt modifiering av rotor och apextätningar samt hörntätningarna.
I övrigt så är Mazda alltid en Mazda och det brukar således bara vara att tuta och
köra.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 31-10-2013 18:35
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Okej, tack så mycket för förklaringen!
En sista grej är ni som använder bilen under vintern, vad tycker ni är det en perfekt balans
mellan kul och köra samtidigt som den inte är "farlig" när det är lite snö på vägarna och 15 minus?
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 31-10-2013 20:35
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Mitt råd är att om man är intresserad av en bil som gått runt 10.000mil eller
mer så ha med i beräkningarna att det är dags för en motorrenovering.
Detta grundar jag på vad jag sett dem sista åren där det har varit en hel del renovering av
renesis motorer och där dom flesta inte gått mer än runt 9-10K mil.
Är inte ovanligt att jag får in motorer från kunder som har motorproblem med bilar som inte
gått mer än 7-7.500mil. Har förnärvarande ett par stycken lågmilare inne där den ena inte har gått mer än 4500mil.
Ett av dom vanligast förekommande problemen
med renesis motorerna är att det byggs upp sot pga att bilen gått med dåliga tändspolar vilket får tätningarna att kärva. Att det skall fungera att tvätta bort soten
genom att antingen köra Mazdas rengörings procedur eller att göra en så kallat "water treatment" är skitsnack.
Jag har testa dessa hokus pokus varianter
på motorer som kommit in för att renoveras och när jag delat motorn så är det precis lika mycket sot som på otvättade motorer. Jag gick ett steg längre på motorn till
min egna åtta där jag körde ett rengöringsmedel som är syra baserat i bakre rotorn och när jag delade motorn så såg jag knappt någon skillnad jämte den främre. Mao det
skall till mycket kraftigare doningar som måste få lite tid på sig att bita i för att lösa skiten men då är risken stor att det blir en massa rost på rotorer och
tätningar :/
Det som händer när tätningarna kärvar är att det bildas en lite smord sot hinna på slitytan i rotorhusen som delvis löses upp med dessa tvätt metoder.
Tyvärr så kommer denna sothinna komma tillbaks relativt fort pga att soten som får tätningarna att kärva finns kvar i tätningsspåren.
Denna sot sitter så pass
hårt att den inte går bort fastän jag kör rotorena i en karusell tvätt där 90 gradigt vatten/tvättmedel sprutas med högtryck.
För att få bort soten så får man
hjälpa till med stålborste mm alternativt så lägger jag rotorerna i ett 70-75gradigt syrabad över natten så blir dom rena
[img]https://fbcdn-sphotos-d-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1402247_631019760254753_1374800382_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Felet som brossan ( Combat ) försökte förklara är ett annat vanligt förekommande
fel.
Det som händer när apextätningen slits ner på höjden är att tätningen får dåligt med stöd i apexspåret på rotorn. På grund av detta så börjar tätningen röra
sig ( vicka ) i spåret vilket gör att både tätning och apexspåret i rotorn slits onormalt mycket. Har det väl börja så här så brukar rotorhusen snabbt få så kallat
"chatter marks" vilket enkel översatt är att krom ytan blir vågig.
När man får chatter marks på krom ytan så börjar tätningen vicka ännu mer och har man
kromsläpp utmed kanten på rotorhuset i stort sett alla renesis motorer har så finns risken att den lilla trekantshörnan hugger tag i rotorhuset och på så sätt rycks ur
sitt spår i rotorn och då är det god natt.
En liten bild på hur det oftast ser ut när apextätningen är sliten..
Notera även att hörntätningen och
sidotätningen gått sönder pga apextätningen
Klicka på bilden så kan ni se antydningar till chatter marks ( ränder ) på rotorhusets kromyta......
[img]https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1382016_630993293590733_1787083269_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Är även vanligt att det är högt slitage på gavlarna
speciellt runt avgasportarna vilket beror på att man inte får tillräcklig smörjning för hörntätningen pga värmen som blir där.
Sprickor runt tändstiftshålen i
rotorhusen speciellt på bakre rotorn ser man på nästa alla motorer vilket beror på dålig kylning så för att förebygga detta så bör man uppgradera till en bättre
vattenpump. Hade för inte så länge sen en försäkringsskada där en spricka vandrat från insidan av trailing hålet rakt ut genom tändstiftshålet ( gängade delen ) ut i
vattenkanalen. Rök fint den motorn
Har bilder i kameran på chatter marks o lite annat roligt som kan hända men tyvärr så ligger kameran nere i verkstan
:/
Redigerat av Mr Wankeltrim den 31-10-2013 22:11
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 31-10-2013 20:46
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Tack så jätte mycket för så in depth förklaring
och bilderna!
Hur mycket tycker du man ska räkna med att spendera på en sådan renovering då?
Vilka verkstäder i Sverige är kapabla till att göra en
motorrenovering på en RX8 på ett bra sätt?
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 31-10-2013 21:16
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
FullThrottle16
skrev:
Tack så jätte mycket för så in depth förklaring och bilderna!
Hur mycket tycker du man ska räkna med att spendera på en sådan renovering då?
Vilka verkstäder i Sverige är kapabla till att göra en motorrenovering på en RX8 på ett bra sätt?
Så lite så
Kostnaden varierar stort så det
är omöjligt att säga.
Men allt ifrån 15-20K upp runt 40K om du åker på att byta rotorhusen.
Då är det exkl arbetskostnad om du lämnar in hela bilen för att ta
ur och stoppa i motorn.
Är tyvärr inga andra verkstäder som gör dessa jobb vad jag vet.
Vanligt på en 10K mils motor är att man måste slipa gavlarna pga att det
ofta är mycket slitage runt avgasportarna och för att göra det så måsta man ha en läppningsmaskin vilket inte många har tillgång till
Jag har utbytes gavlar som
är läppade och omhärdade på hyllan om det skulle behövas.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 31-10-2013 21:22
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Okej
och syns det om det är dags för en renovering om man skulle göra ett komp test före köp? Alltså blir köpet nästintill riskfritt om komp testet är perfekt?
Då lär
vi synas i framtiden, kom ihåg att ta väl hand om min bil
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 31-10-2013 21:44
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
FullThrottle16 skrev:
Okej och syns det om det är dags för en renovering om man skulle göra ett komp test före köp? Alltså blir köpet nästintill
riskfritt om komp testet är perfekt?
Då lär vi synas i framtiden, kom ihåg att ta väl hand om min bil
Svårt att säga..
Har sett motorer som haft
hyffsat bra komp men haft mycket högt slitage och sen jhar jag även sett motorer med mycket dålig komp som varit fina men sotiga.
Är alltid riskfyllt att köpa nåt
som har en massa mil på sig.
Ett par tips är att det är bättre att köpa en bil som har gått lite mil även om den är dyrare i inköp så kan man spara in det på
reparationskostnader.
Väljer du att köpa en bil på Blocket så kolla om den har blocket försäkring...Har haft ett par kunder som köpt bil med Blocket försäkring där
båda fick fabriksnya motorer som ersättning. Visserligen blev självrisken dyr pga att bilarna var importerade så det blev dubbel självrisk ca 20K men billigt mot att
betala 55-60K för ny motor inkl arbete
Du är välkommen om du köper en bil.
Redigerat av Mr Wankeltrim den 31-10-2013 21:46
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 31-10-2013 21:49
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Okej, det har den som jag funderar att åka och kolla på just nu(länk i första inlägget), direkt efter jag sålt nuvarande
bilen.
Och om man köper en bil med 6-7 tusen mil så kommer jag väl behöva renovera den vid 10 tusen ändå, så den kostnaden kommer väl jag inte undan, eller? Och
med en som redan gått det så blir det ju billigare inköp, vilket då blir pengar till renovering och liknande.
Redigerat av FullThrottle16 den 31-10-2013 21:56
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
wankelrolfo |
Publicerat 01-11-2013 00:24
|
Användare
Inlägg: 122
Registrerad: 03.11.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Mitt råd är att om man är intresserad av en bil som gått
runt 10.000mil eller mer så ha med i beräkningarna att det är dags för en motorrenovering.
Detta grundar jag på vad jag sett dem sista åren där det har varit en
hel del renovering av renesis motorer och där dom flesta inte gått mer än runt 9-10K mil.
Är inte ovanligt att jag får in motorer från kunder som har motorproblem
med bilar som inte gått mer än 7-7.500mil. Har förnärvarande ett par stycken lågmilare inne där den ena inte har gått mer än 4500mil.
Ett av dom vanligast
förekommande problemen med renesis motorerna är att det byggs upp sot pga att bilen gått med dåliga tändspolar vilket får tätningarna att kärva. Att det skall fungera
att tvätta bort soten genom att antingen köra Mazdas rengörings procedur eller att göra en så kallat "water treatment" är skitsnack.
Jag har testa dessa
hokus pokus varianter på motorer som kommit in för att renoveras och när jag delat motorn så är det precis lika mycket sot som på otvättade motorer. Jag gick ett steg
längre på motorn till min egna åtta där jag körde ett rengöringsmedel som är syra baserat i bakre rotorn och när jag delade motorn så såg jag knappt någon skillnad
jämte den främre. Mao det skall till mycket kraftigare doningar som måste få lite tid på sig att bita i för att lösa skiten men då är risken stor att det blir en massa
rost på rotorer och tätningar :/
Det som händer när tätningarna kärvar är att det bildas en lite smord sot hinna på slitytan i rotorhusen som delvis löses upp med
dessa tvätt metoder.
Tyvärr så kommer denna sothinna komma tillbaks relativt fort pga att soten som får tätningarna att kärva finns kvar i tätningsspåren.
Denna
sot sitter så pass hårt att den inte går bort fastän jag kör rotorena i en karusell tvätt där 90 gradigt vatten/tvättmedel sprutas med högtryck.
För att få bort
soten så får man hjälpa till med stålborste mm alternativt så lägger jag rotorerna i ett 70-75gradigt syrabad över natten så blir dom rena
[img]https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1402247_631019760254753_1374800382_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Felet som brossan ( Combat ) försökte förklara är
ett annat vanligt förekommande fel.
Det som händer när apextätningen slits ner på höjden är att tätningen får dåligt med stöd i apexspåret på rotorn. På grund av
detta så börjar tätningen röra sig ( vicka ) i spåret vilket gör att både tätning och apexspåret i rotorn slits onormalt mycket. Har det väl börja så här så brukar
rotorhusen snabbt få så kallat "chatter marks" vilket enkel översatt är att krom ytan blir vågig.
När man får chatter marks på krom ytan så börjar
tätningen vicka ännu mer och har man kromsläpp utmed kanten på rotorhuset i stort sett alla renesis motorer har så finns risken att den lilla trekantshörnan hugger tag
i rotorhuset och på så sätt rycks ur sitt spår i rotorn och då är det god natt.
En liten bild på hur det oftast ser ut när apextätningen är sliten..
Notera
även att hörntätningen och sidotätningen gått sönder pga apextätningen
Klicka på bilden så kan ni se antydningar till chatter marks ( ränder ) på rotorhusets
kromyta......
[img]https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1382016_630993293590733_1787083269_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Är även vanligt att det är högt
slitage på gavlarna speciellt runt avgasportarna vilket beror på att man inte får tillräcklig smörjning för hörntätningen pga värmen som blir där.
Sprickor runt
tändstiftshålen i rotorhusen speciellt på bakre rotorn ser man på nästa alla motorer vilket beror på dålig kylning så för att förebygga detta så bör man uppgradera
till en bättre vattenpump. Hade för inte så länge sen en försäkringsskada där en spricka vandrat från insidan av trailing hålet rakt ut genom tändstiftshålet ( gängade
delen ) ut i vattenkanalen. Rök fint den motorn
Har bilder i kameran på chatter marks o lite annat roligt som kan hända men tyvärr så ligger kameran
nere i verkstan :/
Vad har du för karuselltvätt som jobbar med högtryck? Vilket tryck ger den? det borde finnas en högtrycksmanometer på den i så
fall!
Rolf Östling
Sundsvall
RX8 Supercharged
2004,
RX8 R3 2010,
RX8 R3 2011,
3 MPS 2007.
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 01-11-2013 09:42
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Vilken trevlig tråd!
Jag har själv gått i tankar om man skulle köpa en rx-8 till daily driver men frågan är väl då hur wankeln mår av
-30.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
FullThrottle16 |
Publicerat 01-11-2013 10:50
|
Användare
Inlägg: 22
Registrerad: 29.10.13
|
Fan vad kul att man inte är ensam
Jag
har garage som inte blir mindre är +7 så hoppas inte att det ska vara något problem de få gångerna som den kommer hamna ute i vinter. Men om någon har erfarenhet av
detta så skriv gärna!
Karl Jansson
Karlstad
|
|
|
|
wilgot |
Publicerat 01-11-2013 10:55
|
Användare
Inlägg: 80
Registrerad: 16.07.13
|
Trevlig och trevlig...
Tack
bröderna "medvetna" för att ni ventilerar era ovärderliga erfarenheter.
Tycker sådana inlägg borde flyttas och samlas i någon FAQ tråd om möjligt? Det är
ju ändå erfarenhet och fakta som är viktig.
Samtidigt undrar man ju om någon försöker bli av med jobbet .
Påföljande frågor kommer då naturligt
(yrkesskada)
- Vad har du haft inne för kunder och körsätt? Pratar vi om vanlig pendel till jobbet eller bankörning? (Jag misstänker att många som kommer in med
haverier har just pressat sin wankel ganska hårt eftersom jag vet hur lätt hänt det är).
- Hur har kunderna vårdat sina motorer?
- Många olika ägare med olika
körsätt?
Jag vet dock att det är vedertaget då jag har en engelsk kollega som nämnt samma sak.
Jag väljer trots allt att se det på samma sätt som mycket
annat som utsätts för hårda påfrestningar.
- Visst är det så att "prestanda" tar skada? En kolvmotor som ligger 2000rpm steady state 90% av tiden förstår
jag att den håller fint men en wankel som man ligger 6-8000 varv 30% av tiden får påfrestningar.
- Min Audi har TFSI motor vilket har rykten om sej att koksa igen.
Utesluter inte köp för det.
- Alla motorer har problem när de utsätts för en kund den inte designats för, det är omöjligt att tillfredsställa utöver ~90
percentilen.
Hur som helst, dela gärna med er av erfarenheter.
Bra läsning.
//W
William Lantz
Hovås, Götet
RX8, Galaxy Grey Mica - 06
Audi C6 Avant 2.0TFSI
Diesel
Powertrain Engineering
|
|
|