Splendid skrev:
Hej, Markus heter jag och är ny här på forumet och allt vad gäller wankel!
Har en bytesaffär av en
RX8 på gång men tänkte kolla igenom lite så man inte går i nån fälla.
Det är alltså en Mazda RX8 årsm. 2007 som har rullat 12 000 Mil.
Vad jag läst så ska apex
tätningarna bytas mellan 10-12k mil och det är Ej gjort på denna.
FRÅGOR
*Kan man byta apex tätningar själv?
*Är det nått man ska tänka
på/kolla över när man likväl har isär motorn?
*Läste en tråd här på forumet att man behöver slipa rotorhuset när den gått såpass långt.
*är det bättre
att byta tätningarna i förväg Innan dom går väck? Då tänkte jag mestadels att Ifall tätningen går sönder så kommer den antagligen ställa till med en del repor i
rotorhuset?
Man har ju skruvat en del i ottomotorer och det är inga problem, men då wankeln inte är i närheten lik så är det ju bäst man frågar .
Så om det
finns nån kunnig wankelskruvare här så får ni gärna svara på mina frågor OCH gärna säga era synpunkter om just wankel
MVH
Hej,
Personligen
skulle jag inte ge mig på att skruva i motorn utan erfarenhet av wankel utan lämna det till det fåtal kunniga på området...
Men... det kan rimligtvis inte vara
raketforskning så är man tekniskt kunnig, har tillgång till verkstad/verktyg, läser allt man kan hitta på nätet, är noggrann har hög renlighet osv osv så vore det
konstigt om man inte kunde lösa det själv.
Samuel Larsson
Vaggeryd
Mazda RX-8 -04
Nissan Leaf-17
VW UP-14
|