Vikten på en FC N/A?
|
Goran |
Publicerat 03-05-2008 12:50
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag är en nybliven FC N/A ägare och har ambitionen att sakta men säkert bygga
upp en Roadsport C bil till MGCC's serie, då det är alldeles för lite Wankel bland Miatorna och Porscharna. Sen
har jag en förkärlek för det enkla och
udda.
Bilen verkar nästan förberedd för att tävlas med. Den har ventilerade skivor runt om och läckra bromsok med både kylflänsar, fyrkolvsok och
bromskylningskanaler från fronten till framoken som original! Motorn ligger lågt, nära bilens centrum och väger ca 40% mindre än motsvarande kolvmotor med samma
effekt (Porsche 924S, alt. 944). Det
borde gå att få den konkurrenskraftig i alla fall i Roadsport C.
Jag har sökt på båda forumen men inte kommit fram
till hur lätta man kan få dem. I mitt regbevis står det att bilen väger
1340 kg tjänstevikt och att den enligt instruktionsboken ska väga 1200 kg torr
(förmodar jag). Jämfört med en Porsche 924, som den både liknar till storlek och utrustning, som har 1180 kg som
tjänstevikt men med en 50kg tyngre motor, så
undrar jag var vikten ligger?
Min RX-7'a har muskelservo och ingen AC som väger. Dock så har den en del elmotorer för rutor, taklucka och
centrallås,
men det är inte bara där det ligger.
Jag har själv en Porsche 924 också, som är kompromisslöst raceförberedd och väger 1050 kg som tävlingsvikt (= 15 liter bränsle
och 90 kg förare).
Ja, den är fortfarande för tung.
RX-7'an ska ner till ca 1108 kg alternativt 1158 kg (inkl förare) med straffvikt för vinge för att
ligga optimalt i klassen på 7kg/hk.
Jag vill helst
inte riva bort hela inredningen(som är mycket fräsh) eller byta rutorna(buller) för jag vill ha
möjligheten att även köra den utanför banorna.
Tacksam för all vägledning i ämnet. Jag
försöker läsa in mig så mycket jag hinner och jag har pratat med
Göran Hackman och fått lite tips.
mvh
Goran
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 03-05-2008 18:37
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Välkommen till forumet Goran!
Hoppas nu att du kan få hjälp av alla FC ägare med dina frågor.
Jag ser fram mot att det körs
lite
wankel i Roadsport igen!
Det vore intressant att vet hur mycket din bil faktiskt väger, man undrar ju om inte vikten i pappren ändå är inklusive servo, AC mm.
Mvh
Göran
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 03-05-2008 20:12
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hackman skrev:
Välkommen till forumet Goran!
Hoppas nu att du kan få hjälp av alla FC ägare med dina frågor.
Jag ser fram mot att
det körs lite wankel i Roadsport igen!
Det vore intressant att vet hur mycket din bil faktiskt väger, man undrar ju om inte vikten i pappren ändå är inklusive
servo,
AC mm.
Mvh
Göran
Hej Göran
Ja, det verkar vara en lite avsomnad del av forumet, i alla fall i den NYA forumet. Det är
kanske inte den mest populära av RX-7'orna,
men förmodligen den mest underskattade.
Jag tror att bilen fick en schablonvikt/standardvikt som gäller för
alla RX-7 FC som då ligger på 1340 kg. Så fort jag renoverat bromsarna ska jag köra
och besiktiga och be någon snäll besiktningsman(jo, de finns ;-)) att väga
den åt mig. Hoppas på lite lägre vikt.
mvh
Goran
|
|
|
|
carlfredrik |
Publicerat 09-05-2008 16:02
|
Användare
Inlägg: 17
Registrerad: 23.01.08
|
min fc har nyss
varit på vågen efter en hel del bantning. vikten slutade på drygt 1100kg, men det går garanterat att plocka mer |
|
|
|
Combat |
Publicerat 09-05-2008 16:05
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Jag tror vi har en medlem här som heter Janne Eriksson som har en banbyggd FC med turbo. Det är ett riktigt
gammalt bygge som han köpt, han borde ha lite
koll på vikt och mods för bana. han kan ju kolla vad som är gjort på hans bil.
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-05-2008 18:13
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
carlfredrik skrev:
min fc har nyss varit på vågen
efter en hel del bantning. vikten slutade på drygt 1100kg, men det går garanterat att
plocka mer
Hej Carl-Fredrik
Vad bra att det var någon annan som har gjort detta förut.
Är vikten med dig i eller utan?
Full
tank?
Vad har du gjort för att lätta den?
Rutorna kvar?
Motorhuven original kvar?
Takluckan?
Inredningen?
Alla elmotorer borta?
Skurit
bort något?
Som du ser så är jag nyfiken på omfattningen.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 09-05-2008 18:16
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Combat skrev:
Jag tror vi har en medlem här som heter Janne Eriksson som har en banbyggd FC med turbo. Det är ett
riktigt gammalt bygge som han köpt, han borde ha lite koll på vikt och mods för bana. han kan
ju kolla vad som är gjort på hans bil.
Tack för
tipset Combat.
Heter han Janne Eriksson i forumet också?
Jag ska försöka leta reda på honom.
Sommarväder i Skåneland.
Kommer du inte till Sturup
i helgen? MGCC har klubbmästerskap.
Trevlig helg
Goran
|
|
|
|
carlfredrik |
Publicerat 10-05-2008 16:57
|
Användare
Inlägg: 17
Registrerad: 23.01.08
|
Goran skrev:
Combat skrev:
Jag tror vi har en
medlem här som heter Janne Eriksson som har en banbyggd FC med turbo. Det är
ett riktigt gammalt bygge som han köpt, han borde ha lite koll på vikt och mods
för bana. han kan ju kolla vad som är gjort på hans bil.
Tack för tipset Combat.
Heter han Janne
Eriksson i forumet också?
Jag ska
försöka leta reda på honom.
Sommarväder i Skåneland. Kommer du inte till Sturup i helgen? MGCC har klubbmästerskap.
Trevlig helg
Goran
all ljudisolering e borta
stolar bytta
onödig intedning bortplockad
ac borta
halv tank
utan förare.
det finns i princip ingen
komfort men det är inte därförman
kör sportbil |
|
|
|
Goran |
Publicerat 10-05-2008 20:51
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Ok,
tack.
Ja det är på den nivån jag tänkte placera mig. Riktigt
obekvämt och bullrigt blir det när man byter ut rutorna till Polycarbonat (Lexan).
Då kan man inte köra för skojs skull ute på
allmän väg längre.
Tack för infon.
Goran
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 12-05-2008 20:07
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Goran skrev:
Riktigt obekvämt
och bullrigt blir det när man byter ut rutorna till Polycarbonat (Lexan).
Då kan man inte
köra för skojs skull ute på allmän väg längre.
Goran
Klart att man kan köra på gatan Alla som har testat min säger att det är en stenkross och ingen bil Men det skiter
jag i jag blir som en
tre-åring så fort jag vrider på nyckeln
Vart köper du lexan rutorna och hur mycket kan man spara i vikt där? Är själv grymmt sugen då jag ska lätta min så
mycket som
det bara går
Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 12-05-2008 23:08
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Johan_K skrev:
Klart att
man kan
köra på gatan Alla som har testat min säger att det är en stenkross och ingen bil Men det skiter jag i jag blir som en tre-åring så fort jag vrider på nyckeln
Vart köper du
lexan rutorna och hur mycket kan man spara i vikt där? Är själv grymmt sugen då jag ska lätta min så mycket som det bara går
Mvh
Johan
Hej Johan
Jag har inte skaffat
några Lexanrutor än och skulle helst vilja slippa den ombyggnaden pga vad jag antytt tidigare om att
ha bilen mer flexibel i användandet.
På min race 924, som har ungefärligt lika stor
bakruta som min RX-7'a, så sparar jag ca 15 kg med tre mm Lexan,
bara på bakrutan. Det är viktigt att man har en ram att fästa Lexan'en vid.
Kolla gärna in Peter Utzons lättning av hans
924 turbo på denna sidan så får
du en ungefärlig bild av var du kan hitta kg: http://www.utzon....eights.htm
Till min gamla Bertonecoupe så skaffade jag några bitar, på ca
1-1,5 kvm sammanlagt, som jag kunde ha till sidorutorna. Det var på en plastfirma i Malmö som heter något som håkå-plast eller liknande och jag fick dem ur
spillådan för ett bidrag på ca 500 kr
till kaffekassan. Detta är för 10 år sedan. Annars skulle jag tro att priset är närmare 2000 kr/kvm idag.
Ring en
plastfirma och kolla.
OBS! Lexan eller Macrolon är handelsnamn för samma
material - Polycarbonat, gärna med ett tunnt skikt av glas för att stå emot
repor bättre.
Lycka till
Goran
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 13-05-2008 06:50
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Vill man inte kapa till själv så kolla bland
annonserna på rejsa. Det finns en kille som kan göra dem åt dig (om du fixar mallar). Tror även han gör
skjutluckor i sidorutorna om man vill ha det.
Rutor är tungt!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 11-06-2008 14:51
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Va på SBP idag med min TII -90 den vägde 1340 med ca 40kg bensin,
reservhjul radio mm.
Man skulle vilja plocka bort en del.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-07-2008 16:35
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Som sagt i annan del av forumet så ligger min på 1290 kg svagt lättad med full tank och mig
(90kg) i, dvs ca 1200 kg bara bilen.
Borde alltså lätta ytterligare 150 kg...för att hamna rätt i Roadsport C klassen.
Stolar, rutor, inredning, elmotorer, taklucka, lättare fälgar...sen
ska båge in...men jag har redan en racerbil. En måste bort.
Funderar på att ha dkvar Mazdan som glassebil.
mvh
Goran
|
|
|