RX-7 FC N/A -86 - SKROTAD
|
Goran |
Publicerat 05-05-2008 11:13
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag
vill bara lägga in lite data om min bil dels för att dela information med er men även för att ha det som minnesanteckningar för egen del.
Denna sida kommer att
uppdateras
med bilder och mer data vad det lider.
Jag är väldigt mottaglig för bra RX-7 tips.
Code Option description
Motor/drivlina
Original 150 hk, 9600 mil, bromsad
till 168hk
Motorolja:
Castrol GTX High Milage 15W40 (Bytt 080504, 9600 mil)
Castrol GTX
15W50 (Bytt 110410, 9900 mil)
Oljefilter:
MANN W610/3 (Bytt 080504, 9600 mil)
Bosch (Bytt
110410, 9900 mil)
Växellådsolja: Red Line MT-90 (Bytt
080504, 9600 mil)
Diffolja: Castrol Syntrax, 75W90 (Bytt 080504, 9600 mil)
Bränslefilter: MANN WK614/9 (Bytt 080504, 9600 mil)
Stålomspunnen
kopplingsslang monterad och ny (broms)vätska påfylld och systemet luftat. (080612 och 110410 ATE Blue Racing)
Luftpump borttagen (080616)
K&N luftfilter
monterat, hela
luftburksjoket borttaget. (080616)
AC- och servoremhjul borttagna. (080706) Köpt nytt dubbelt remhjul och monterat 110202.
Köpt och
monterat Racing Beat Road Race avgassystem (080707)
Spridare (Nippondenso 195500-1350) rengjorda på JRS Motor AB (080912)
Monterat MSD 6A
tändningsförstärkare och Blaster 2 spole på Lead'en (081016) och en på Trail'en (101111)
Bromsar
Samtliga ok renoverade 080520.
Stålomspunna bromsslangar (Racing Beat) monterat 080611.
Hawk HP+ belägg monterat 080611.
Ny bromsvätska påfylld och bromssystemet luftat
080612 och
110410.
Chassi
Original
Interiör
Mycket fräsh grå plysch.
Plastratt utbytt mot en i läder från en FC turbo.
Exteriör
Röd med
färgkod: NP=Pure Red, polerad och vaxad 080722. Fresh
Nya strålkastare, de finns billigast på Micro och är ett par Hella 1AE 003.427-011
för ca 350 kr/st. Mina är dock inköpta på Autoexperten
i Lund.
Fälgar och Däck
OZ (krysseker) 7x15" ET 35. Egenhändigt renoverade
(080616)
205/60-15 Marangoni Meteo HP nya 080623
FD originalfälgar 8x16" ET 50
225/50-16 Dunlop Lemans
Spacers Ichiban 20mm runt om.
Att göra-lista (OBS! Ej i prioriteringsordning)
Skaffa begagnad racestol för att själv få plats i bilen. (2008)
Köpa
komplett bussningssats. Köpt
2009
Styva upp fjädringen rejält för ca 3 Hz.
Köpa och montera båge.
Skaffa lätta fälgar, ex.Volk CE28N, TE37, FD original eller liknande som Rota
Slipstream.
Skaffa racedäck som Toyo Trampio R888 225/45-16.
Lätta!
Minnesanteckningar:
Att gora i vinter-vår:
1. Fixa antennen så jag den går
upp och jag får radio i bilen. - Klart!
2. Vaxa
bilen
3. Lacka vindrutetorkararmarna svarta för syns skull. Färgen har flagnat av.
4. Skaffa dubbelt
generatorremhjul med nya remmar i USA. - Klart!
5. Short shift kit - USA
6. Ny
lamphållare - anti-pop-up.
7. Adapter till sportratt.
8. Skaffa
racerstol
9. Skaffa nya lätta bredare fälgar. - Klart!
10. Skaffa båge
Kul/bra att ha
Bränslecell, 20-30
liters.
ABS-bromsar
Vinge
Fjäderbenstag (Strut braces på engelska)
Ställbara fjäderbenstopplagringar för smidigare camberinställningar eller nya coilovers. Coilovers Megan Racing
Street inköpta. - Klart!
Vikter
Vikt (reg bevis= tjänstevikt): 1340 kg
Verklig vikt med full tank och 90 kg förare: 1290 kg
Race vikt,
dvs med 20 liter soppa: 1250 kg
Effekt
Original effekt: 150 hk
Effekt enl. Roadsport C reglemente: 157,5 hk
Verklig bromsad effekt
(080919): 168,2 hk
Vikt/effekt
Vikt/Effekt enl. Roadsport C
reglemente (20080504): 1250/157,5=7,94 kg/hk
Verklig racevikt/effekt:
1250/168=7,44 kg/hk
Optimal racevikt/effekt enl. Roadsport C reglemente: 1103/168=6,57 kg/hk
Bilen får väga minst
1103 kg enligt Roadsport C reglementet
för att ligga på gränsen 7kg/hk.
...med bara vinge: 1158 kg
...med bara ABS: 1158 kg
...med vinge och ABS: 1213 kg
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 08-04-2012 16:28
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 05-05-2008 12:01
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Detta ska bli intressant att följa
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 05-05-2008 18:36
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Detta ska bli intressant att följa
En ny tank är nog inte fel... har själv
stora problem med att
min pump tar luft vid inspirerad körning då det svänger (Dock endast med midre än halv tank).
Lite bilder är aldrig fel
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 05-05-2008 21:32
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jaha, två
race-entusiaster
till. Trevligt.
Hoppas vi kan dela erfarenheter och tips under vägen.
Jag hoppas ni inte förväntar er stordåd på uppdateringsfronten, för det tar rätt lång
tid att reda
ut allt, men det vet ni nog redan.
Jag kommer försöka hitta en båge/bur så jag kan småjogga igång den på banorna nästa säsong. I år hoppas
jag på någon prova-på dag.
Jag har en Porsche 924
som jag först måste få fart på och kanske sälja så småningom.
*****Hur lägger man in fler än en
bild i samma svar?*****
Jag har inte access till Fotoalbum. Finns det inget annat ställe
att ladda upp sina bilder och att sen göra länkar hit? Rejsa.nu?
Johan till WWW-länk på botten av sidan fungerar inte eller behöver uppdateras. Jag är lite nyfiken på din bil, då jag antar
att det är en FC.
mvh
Goran
Redigerat av Goran den 06-05-2008 17:45
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 05-05-2008 21:39
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Lite nya bilder på bilen...
Jag försökte hitta
bättre stödpunkter till
pallbockarna men det blev bara sidobalkarna till slut. Kom gärna med tips då mina pallbockar ligger väldigt nära varandra. Stabilt men
nära.
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 05-05-2008 21:43
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 05-05-2008 21:40
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Ok till renovering:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 05-05-2008 21:41
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Vad heter dessa OZ fälgar?
Jag har tre med rundade "ekrar" och en
med kantiga och försöker hitta en till med rundade för att det
ser snyggare ut...efter renovering.
Redigerat av Goran den 06-05-2008 17:46
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 06-05-2008 00:42
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Ser ut att
kunna bli ett trevligt projekt! Vore förbaskat
skoj att ha en bil för roadsport, bankörning verkar himla kul.
Ang. bilder så kan du ju prova regga dig gratis på http://photobucke... och
ladda upp bilder där. När du laddat upp bilden trycker du på "img"-knappen där du skriver inlägg. Det ska se ut så här: [img]länk till bilden[/img]. Fast
Photobucket har så
smidigt så att de fixar en sådan länk till dig så det är bara kopiera å klistra in i inlägget här
Kul också att du listar grejerna
du ska köpa på svenska, många brukar skriva dom på
engelska. Ska motorn öppnas upp och renoveras eller så? Antar att effekten är ganska begränsad när det
körs med vikt/effekt ratio. |
|
|
|
Goran |
Publicerat 06-05-2008 23:19
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej Pettersson
Tack för tipset om gratis fotoalbum på webben.
Apropå svenskan är att jag föredrar det språket framför svengelska när det
finns svenska benämningar. Försöker vara konsekvent så långt det går.
Motorn ska vara original enligt reglementet(Roadsport C) eller astrimmad (Roadsport B ). Det enda tillåtna, för att
fortfarande kallas original, är
insugsfilter, avgassystem och lättat svänghjul. Filter och avgassystem kommer efter sommarens USA resa och svänghjulet får bli vidgjort när motorn ska renoveras, om
det kräver att motorn tas ut. Jag är fortfarande rätt ny på Wankel-arenan och försöker suga i mig så mycket information som möjligt.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-05-2008 19:13
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Idag så spände jag lite remmar, bytte bränslefilter och tänkte kolla upp vad för tändstift jag
hade i bilen. Det visade
sig vara NGK BR9E? (? för att jag såg inte efter E, då jag lät de sitta kvar på motorn) på BÅDE Lead och Trail.
Ska det vara
så?
Jag har läst mig till att Lead'en bör vara något
varmare (lägre siffra) som BR7...t ex.
Killen som ägde bilen innan mig har inte satt i dem
själv, utan det är gjort av Scanauto i Malmö (Mazdaverkstad med Wankelerfarenhet).
Enligt Racing
Beat ska det skilja på dem, men då kommer man att tänka
på amerikanska motorer och att det kan skilja på dem mot de europeiska.
Bilen är inte trimmad och ska användas till vardags med
enstaka(5-7) sprintrace
per år.
Någon kommentar om det är OK eller inte?
mvh
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 18-05-2008 20:03
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Var försiktig när du spänner
remmarna, Wanklarna ska ha mycket mer spel än en kolvmotor på grund av annan dimensionering av
vevaxellagren. |
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-05-2008 20:14
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H
skrev:
Var
försiktig när du spänner remmarna, Wanklarna ska ha mycket mer spel än en kolvmotor på grund av annan dimensionering av vevaxellagren.
Tack för
tipset, men jag
har bara följt de värdena som står i Instruktionsboken.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-05-2008 13:46
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag hittade denna texten i min tilläggsinformation till bilen på webben:
"T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG
(BENSIN) RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL)
(DISPENSAVGIFT 7000 KR)"
Kan detta innebära att jag kan ta bort luftpumpen helt i
samband med mitt nya avgassystem
OCH klara besiktningen?
Anledningen jag frågar är att jag inte vill bära omkring på dökött, förutom mig själv då ,
och att jag hade en diskussion med PERSA igår om att jag skulle vara
tvungen att montera tillbaka luftpumpen vid varje besiktning.
mvh
Goran
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 19-05-2008 14:46
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Tydligen en privatimporterad bil där importören tog den enkla vägen att betala istället för att få bilen genom avgasproverna
Om du klarar
CO-halten
vid tomgång utan luftpump så finns det alltså inga hinder att ta bort den.
Angående tändstift så har du förmodligen BR9ET eller eventuellt
BR9EQ,
vilka båda funkar för svenska
förhållanden, för autobahn-körning rekommenderades tyskarna 1986 BR10ET för de övre, medan jänkare som kör riktigt
lugnt och segt orginal hade BR7ET på de nedre och i extrema fall även 6or. Inte
långt efter introduktionen av FC kom ett par nya serier med stift, exempelvis
SD10A och senare BUR9EQ.
Mer att läsa om ämnet finns en bit ner i den här gamla tråden:
http://bertakeble...owstart=20
Redigerat av wankelmats den 19-05-2008 14:51
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 19-05-2008 15:26
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det bör inte vara något problem att klara CO-
halten vid tomgång utan luftpump. Det är det i alla fall inte på FB.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 19-05-2008 16:13
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman skrev:
Det bör inte vara
något problem att klara CO-halten vid tomgång utan luftpump. Det är det i alla fall inte på FB.
Ja på en 86a är det ju nästan löjligt högt
gränsvärde jämfört med när den var ny.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 19-05-2008 18:30
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
wankelmats
skrev:
Tydligen en privatimporterad bil där importören tog den enkla
vägen att betala istället för att få bilen genom avgasproverna
Om du klarar CO-halten vid tomgång utan luftpump så
finns det alltså inga hinder att ta
bort den.
Angående tändstift så har du förmodligen BR9ET eller eventuellt BR9EQ,
vilka båda funkar för svenska förhållanden, för autobahn-körning
rekommenderades tyskarna 1986 BR10ET för de övre, medan jänkare som kör riktigt lugnt och segt orginal hade BR7ET på de nedre och i extrema fall även 6or. Inte långt
efter introduktionen av FC kom
ett par nya serier med stift, exempelvis SD10A och senare BUR9EQ.
Mer att läsa om ämnet finns en bit ner i den här gamla
tråden:
http://bertakeble...owstart=20
Tack Mats och Göran
Tro mig, jag har sökt båda forumen men har inte
hittat den tråden.
Mats, jajamensann, det är en dansk(!) bil som blivit servad i Schweiz
(Luzern) de första 1100 milen och sen på Auto-Larsson i Lund efter det.
Efter att ha läst
tråden från Mats så har jag bestämt att jag ska jag ha BUR9EQP
på samtliga platser. Det blir till att köpa på sig två uppsättningar tändstift(ca 50 kr/st) i USA för de verkar vara dyra i Svedala.
Göran, det låter på
dig som att det borde gå bra utan luftpump. Jag tänkte prova utan luftpump först och åka upp till TS-motor i Åstorp för att få CO-värdet kollat och motorn inställd
innan
besiktningen.
Var sparas all tekniktrådar? Kan man inte lägga in dem kategorivis under t ex "Tips och trix" eller "Bra att
veta" eftersom de ställena låter rätt för en
sådan samling information?
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 16-06-2008 23:30
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Jaha, då har man
varit på inköpsresa i Long
Beach hos både Racing Beat och Mazdatrix och kommit hem med sakerna i behåll. Nåja tre delar avgassystem kom inte ner i väskorna
utan fick skickas med Fedex. De befinner sig i Malmö för tillfället,
men snart på plats.
Jag måste ta tillfället i akt och ge en eloge till grabbarna på
RacingBeat och speciellt Michael Lai, som hjälpte mig genom att kolla upp en massa information så jag
kunde fatta rätt beslut på plats, trots jetlag.
Innan resan fick jag tillbaka mina ok från renoveringen på TS bil & industribroms i Helsingborg och tillsammans med mina nyinköpta Hawk
HP+ belägg och
Racing Beat stålomspunna slangar så sitter de nu på plats.
Bifogar bild på inköpen och när delarna sitter på plats:
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 16-06-2008 23:33
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Framoken med snygga slangar men fula skivor. Nästan nya med endast ytrost som ska bromsas bort snarast.
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 16-06-2008 23:34
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
...och bak med.
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|