RX-7 FC N/A -86 - SKROTAD
|
nrx |
Publicerat 27-10-2011 16:46
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Goran skrev:
Säkert bra tips men dåligt tålamod och...ingjutet
stål i gummi gör att man blir
förbannad och tar i för att se bussningen äntligen gå av. Det blev ett 0,5 cm djupt såghål.
Ok, bra att veta.
FB i
numret??? Är det samma som i FB?
mvh
Goran
Ska
titta i förrådet, kan ha någon i reserv. Om inte annat kan du ta den till en
mek.verkstad så snabblagar de alu. skadan.
Sen... nästa gång värmer du lite på gummit med "öppen låga".
Gummit härdar när du kokar ut oljan. Den
blir porös, går sönder väldigt lätt. Sen värmer man försiktigt på hylsan, då expanderar den samt att oxider mellan metallerna "förstörs", väntar
en
liten stund och petar bort hylsan.
Mvh/Rikard |
|
|
|
Goran |
Publicerat 27-10-2011 17:16
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
nrx
skrev:
Goran skrev:
Säkert bra tips men
dåligt tålamod och...ingjutet stål i gummi gör att man blir förbannad och tar i för att se
bussningen äntligen gå av. Det blev ett 0,5 cm djupt såghål.
Ok, bra att veta.
FB i numret??? Är
det samma som i FB?
mvh
Goran
Ska titta i förrådet, kan ha någon i reserv. Om inte annat kan du ta den till en mek.verkstad så snabblagar de alu. skadan.
Sen... nästa
gång värmer du
lite på gummit med "öppen låga". Gummit härdar när du kokar ut oljan. Den blir porös, går sönder väldigt lätt. Sen värmer man försiktigt på hylsan, då
expanderar den samt
att oxider mellan metallerna "förstörs", väntar en liten stund och petar bort hylsan.
Mvh/Rikard
Ja du
Rickard. Med rätt verktyg är allt lätt och möjligt. Jag har
ingen gaslåga/svets eller eldkastare, och jag tror inte det fungerar med varmluftspistol.
Snabblagar? Jag är lite orolig för utmattningssprickor. Jag ska kolla upp det genast.
Jag tänker
annars skaffa en bättre begagnad och sen ta det till en
verkstad för att ta av bussningarna.
Har du en, är jag definitivt spekulant. Jag har kollat lite på skrotar, men väljer hellre en
forummedlem.
mvh
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 27-10-2011 17:45
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Goran skrev:
FB i numret???
Är det samma som i FB?
mvh
Goran
De flesta av artikelnumren börjar med FB, har inget med Rv-7 modellen att göra tror jag. Definitivt
inte samma, hekt annan framvagn på FB,
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 27-10-2011 17:56
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bo_H
skrev:
Goran skrev:
FB i numret??? Är det samma som i FB?
mvh
Goran
De flesta av artikelnumren börjar med
FB, har inget med Rv-7 modellen att göra tror jag. Definitivt inte samma, hekt annan framvagn på FB,
Ok, tack.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 29-10-2011 20:25
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Så här gör man...(se
bild)
En lageravdragare([url]http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-
Verkstadsutrustning/Avdragare/Demonteringsverktyg[/url]) med en avdragarplatta för tillsammans 188,90 kr, sen var
det busenkelt.
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 06-11-2011 17:33
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Tvättad med thinner och nya bussingar i...lite porrigt.
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 06-11-2011 19:30
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Ahhhhhh naken metall och nya bussningar
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 27-11-2011 17:33
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Ett riktigt proffs arbete...
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 27-11-2011 17:34
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
...och efter en glad amatörs "handarbete" medelst
fil och smärgelduk.
Snart är framvagnen färdig och dags att ge sig på
motorn.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 27-11-2011 17:41
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 04-12-2011 19:03
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hit men inte
längre i helgen.
Saknar en 23mm nyckel till oljekylnings slangarna.
Fortsättning följer...
Någon som vet om det finns färdiga täcklock för "sub-
zero"-insprutningen att köpa?
Ni som tagit bort det, hur har ni hanterat det?
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 04-12-2011 19:09
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 14-12-2011 22:34
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hur fasen får man
av växelspaksknoppen?
Drog, slet och försökte skruva av men den sitter som berget.
Snälla tips. Vill få ur motorn innan jul, men helst redan i helgen.
mvh
Goran
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 15-12-2011 07:15
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Den är gängad med den undre metallringen som
kontramutter. Metallringen är avfasad så du kan
använda en nyckel till hjälp.
Du måste "öppna" växelspaksdamasken för att se allt.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 15-12-2011 08:59
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
OK, ja du har ju en likadan. Oftast brukar det vara att dra rakt upp, och jag såg inget i sprängskissen om det. Jag ska
undersöka saken ikväll.
Tack Bosse
Goran
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 15-12-2011 15:22
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
lyft damasken å ta bort 3st m6or sen tar du bort hela spaken istället
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 15-12-2011 19:34
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Skyller på morgontrötthet.. som plutten skriver dra ramen med damasken rakt upp och lyft undan
ljuddämpningen så hittar du tre skruvar sedan är det
bara att dra upp hela spaken.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 15-12-2011 23:21
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Tack
grabbar...
Kom på sen hur man skulle tagit av knoppen. Lilla hylsan med nyckelgreppet som sitter precis under knoppen är inget annat än en låsmytter till
knoppen. Den lossnade
rätt lätt sen i skruvstädet. Var bara tvungen att vrida på den för att se vart det skulle lossna.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 15-12-2011 23:28
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 20-12-2011 21:43
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Motorn+växellåda
ute ur bilen idag. Måste skaffa/bygga ett fäste att kunna skruva på motorn på motorstativet. Får kolla med lokale smeden.
Oooh vad det
ska ta tid.
Vill
bli färdig och kunna köra ner motorn till Jörgen innan nyår, om han jobbar då.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 17-01-2012 16:24
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Så här ser
klumpen ut idag...och imorgon bär det av till Jörgen för operation.
Kommer få
ny Exedy steg 1 koppling, lättare RB svänghjul i stål och skvalpplåt bl.a.,
...förutom Jörgens standardrenovering.
mvh
Goran
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 17-01-2012 16:27
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 18-01-2012 00:03
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Då kommer den bli lika fin och go som min motor då
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 18-01-2012 10:33
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Ja, hoppas
det.
Har du lättat svänghjul med? Vilken sort, sluminium eller lättat i stål,
typ Racing Beat? Hur känns i så fall det att köra med?
Om jag får med mig ett lättat svänghjul i stål
till från USA, till en FC N/A, är någon
intresserad?
mvh
Goran
|
|
|