April 26 2024 02:23:35
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Plocka av bromsdammskydd
Goran
HejSmile

Jag

är lite

novis på dessa bilarna och undrar därför om man kan plocka av bromsdammskydden utan att ge sig på hjullagrena?
Plocka av bromsskivorna är OK , men

vill helst inte ( i allafall inte just nu)

behöva justera hjullagerspel bara för att ta bort dessa bromsdammskydd.
Enligt bromsritningarna verkar det vara

nödvändigt om man följer monteringsanvisningarna i nummerordning. Sad

mvh



Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
carlfredrik
inga problem, lossa bara på oket, det sitter i 2

bultar. sen tar bara bort skivan så ser du bultarna

till bromsskölden. men varför ska du plocka bort bromsskölden? den sitter ju där av en anledning.
 
Goran
carlfredrik skrev:
inga problem, lossa bara på oket, det sitter i 2 bultar. sen tar bara bort skivan så ser du bultarna till bromsskölden. men

varför ska du

plocka bort bromsskölden? den sitter ju där av en anledning.


Hej Carl-Fredrik

Min anledning är att ta bort vikt och att

förbättra kylningen av skivorna. Det är fokus på det i

race. Speciellt om man (jag) vill köra med originalskivor.
Ursprunglig anledning till att de finns

där är att hålla onödig väta borta från skivan pga sämre bromsverkan. Bromsdamm kommer inte

heller så långt med de på.
Jag upptäckte idag att bak, var det

bara att ta bort två skruvar som håller fast skivan i navet, ta bort skivan och sen kommer man åt skruvarna till bromsskölden. Den

kommer inte av utan att ta

bort navet men man kan lätt skära bort den. Dock upptäckte jag att de är gjorda i racingmaterial - tunn aluminiumplåt - så de väger nästan ingenting och fick vara kvar



ett tag till. På min Porsche var de gjorda av stålplåt, så de är historia.
Fram fick jag inte av skivan lika lätt. Där måste man nog lossa på navet för att

komma åt skivan (tror jag för hade

inte tid till större undersökningar) och därmed komma åt skruvarna till bromsskölden för att få av den(rätta mig om jag har

fel). Jag beslöt att de får vara kvar tills jag byter bussningar och

utför större chassieförbättringar och därmed tar steget från bara sportig bil till

racerbil.

Än en gång blev jag glatt överraskad över hur genomtänkt sportig den är i konstruktion och

materialval.
Fattar inte att fler hittat till

dessa bilar och tagit ut dem på bana.ShockPfft

Over and out.Wink
Goran
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
wankelmats
Bromsskivan fram ska vara

lika lätt/svår

att lossa som bak, torde bara vara att använda lite mer våld så har du den lös. Jag kommer dock inte ihåg hur skölden sitter där bakom.

www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Hackman
Goran skrev:Än en gång blev jag glatt överraskad över hur genomtänkt sportig den är i konstruktion och materialval.
Fattar inte att fler hittat

till dessa bilar och tagit ut dem

på bana.ShockPfft

Over and out.Wink
Goran

Den är ju japansk! Japanska bilar är ju skit, Tyska bilar är bra!



Sen har den en konstig motor också, sånt kan man inte köra med....



Sånt vet ju alla! Wink
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Goran
wankelmats skrev:
Bromsskivan fram ska vara lika lätt/svår att lossa som bak, torde bara vara att använda lite mer våld så har du den lös. Jag

kommer dock inte ihåg hur

skölden sitter där bakom.


Tack Mats.
Det lät betryggande och samtidigt logiskt med tanke på hur allt annat är

monterat.
Jag får använda rostlösare och lite våld för att få

av skivorna fram, när det blir dags för uppdatering.Smile

mvh
GoranWink
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Goran
Hackman skrev:
Den är ju japansk!

Japanska bilar är ju

skit, Tyska bilar är bra!
Sen har den en konstig motor också, sånt kan man inte köra med....
Sånt vet ju alla! Wink


Precis.
Redan på 80-talet

gjorde man

undersökningar på hur lång tid det tar att montera ihop en bil.
I Sverige tog det typiskt 35-45 timmar (Saab9000= 96 timmar!!!), USA ca 25

timmar och i Japan ca 16 timmar. (Detta är siffror ur

minnet som jag läst mig till i min kurslitteratur på 90-talet)
Sen kan man tolka detta på många olika

sätt:
"Därför håller de inte ihop"; men där har vi bevis från Bilprovningen om

hur det ligger till med den saken.
"Ingen utrustning"

Just Japanska bilar var väldigt väl utrustade med all el man kunde tänka sig från fabrik.
"Genomtänkt konstruktion"

- oomtvistat och nu med egen

erfarenhet.Pfft

mvh
GoranWink
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Hackman
Angående bromsskivan:
Den är

inte försedd med ett hål gängat

med vanlig M6 gänga? I så fall är det bara att skruva i en skruv i hålet så trycks skivan loss "automatiskt".
Jag

har ju haft en sån där framvagn, men jag minns inte riktigt om

skivorna på den hade såna hål... Vet dock att ett antal andra Mazdamodeller har det. Mycket

smidigt är det i alla fall.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Goran
Hackman skrev:



Angående bromsskivan:
Den är inte försedd med ett hål gängat med vanlig M6 gänga? I så fall är det bara att skruva i en skruv i hålet så trycks skivan




loss "automatiskt".
Jag har ju haft en sån där framvagn, men jag minns inte riktigt om skivorna på den hade såna hål... Vet dock att ett antal andra

Mazdamodeller har det. Mycket

smidigt är det i alla fall.


Hej Göran

Skruvhålen har jag bara på bakskivorna. Fram finns det inget

extrahål.

mvh
GoranWink
Goran Obradovic - Bjärred
Såld - RX-7 FC N/A -86, Röd (NP=Pure Red)


http://www.wankel...ead_id=758
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.36 sekunder - 125 Förfrågningar 18,912,245 unika besök