Plocka av bromsdammskydd
|
Goran |
Publicerat 18-05-2008 11:55
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag
är lite
novis på dessa bilarna och undrar därför om man kan plocka av bromsdammskydden utan att ge sig på hjullagrena?
Plocka av bromsskivorna är OK , men
vill helst inte ( i allafall inte just nu)
behöva justera hjullagerspel bara för att ta bort dessa bromsdammskydd.
Enligt bromsritningarna verkar det vara
nödvändigt om man följer monteringsanvisningarna i nummerordning.
mvh
Goran
|
|
|
|
carlfredrik |
Publicerat 24-05-2008 10:26
|
Användare
Inlägg: 17
Registrerad: 23.01.08
|
inga problem, lossa bara på oket, det sitter i 2
bultar. sen tar bara bort skivan så ser du bultarna
till bromsskölden. men varför ska du plocka bort bromsskölden? den sitter ju där av en anledning. |
|
|
|
Goran |
Publicerat 25-05-2008 18:56
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
carlfredrik skrev:
inga problem, lossa bara på oket, det sitter i 2 bultar. sen tar bara bort skivan så ser du bultarna till bromsskölden. men
varför ska du
plocka bort bromsskölden? den sitter ju där av en anledning.
Hej Carl-Fredrik
Min anledning är att ta bort vikt och att
förbättra kylningen av skivorna. Det är fokus på det i
race. Speciellt om man (jag) vill köra med originalskivor.
Ursprunglig anledning till att de finns
där är att hålla onödig väta borta från skivan pga sämre bromsverkan. Bromsdamm kommer inte
heller så långt med de på.
Jag upptäckte idag att bak, var det
bara att ta bort två skruvar som håller fast skivan i navet, ta bort skivan och sen kommer man åt skruvarna till bromsskölden. Den
kommer inte av utan att ta
bort navet men man kan lätt skära bort den. Dock upptäckte jag att de är gjorda i racingmaterial - tunn aluminiumplåt - så de väger nästan ingenting och fick vara kvar
ett tag till. På min Porsche var de gjorda av stålplåt, så de är historia.
Fram fick jag inte av skivan lika lätt. Där måste man nog lossa på navet för att
komma åt skivan (tror jag för hade
inte tid till större undersökningar) och därmed komma åt skruvarna till bromsskölden för att få av den(rätta mig om jag har
fel). Jag beslöt att de får vara kvar tills jag byter bussningar och
utför större chassieförbättringar och därmed tar steget från bara sportig bil till
racerbil.
Än en gång blev jag glatt överraskad över hur genomtänkt sportig den är i konstruktion och
materialval.
Fattar inte att fler hittat till
dessa bilar och tagit ut dem på bana.
Over and out.
Goran
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 26-05-2008 09:53
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Bromsskivan fram ska vara
lika lätt/svår
att lossa som bak, torde bara vara att använda lite mer våld så har du den lös. Jag kommer dock inte ihåg hur skölden sitter där bakom.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 26-05-2008 11:00
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Goran skrev:Än en gång blev jag glatt överraskad över hur genomtänkt sportig den är i konstruktion och materialval.
Fattar inte att fler hittat
till dessa bilar och tagit ut dem
på bana.
Over and out.
Goran
Den är ju japansk! Japanska bilar är ju skit, Tyska bilar är bra!
Sen har den en konstig motor också, sånt kan man inte köra med....
Sånt vet ju alla!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-05-2008 13:48
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
wankelmats skrev:
Bromsskivan fram ska vara lika lätt/svår att lossa som bak, torde bara vara att använda lite mer våld så har du den lös. Jag
kommer dock inte ihåg hur
skölden sitter där bakom.
Tack Mats.
Det lät betryggande och samtidigt logiskt med tanke på hur allt annat är
monterat.
Jag får använda rostlösare och lite våld för att få
av skivorna fram, när det blir dags för uppdatering.
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-05-2008 14:04
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hackman skrev:
Den är ju japansk!
Japanska bilar är ju
skit, Tyska bilar är bra!
Sen har den en konstig motor också, sånt kan man inte köra med....
Sånt vet ju alla!
Precis.
Redan på 80-talet
gjorde man
undersökningar på hur lång tid det tar att montera ihop en bil.
I Sverige tog det typiskt 35-45 timmar (Saab9000= 96 timmar!!!), USA ca 25
timmar och i Japan ca 16 timmar. (Detta är siffror ur
minnet som jag läst mig till i min kurslitteratur på 90-talet)
Sen kan man tolka detta på många olika
sätt:
"Därför håller de inte ihop"; men där har vi bevis från Bilprovningen om
hur det ligger till med den saken.
"Ingen utrustning"
Just Japanska bilar var väldigt väl utrustade med all el man kunde tänka sig från fabrik.
"Genomtänkt konstruktion"
- oomtvistat och nu med egen
erfarenhet.
mvh
Goran
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 26-05-2008 14:23
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Angående bromsskivan:
Den är
inte försedd med ett hål gängat
med vanlig M6 gänga? I så fall är det bara att skruva i en skruv i hålet så trycks skivan loss "automatiskt".
Jag
har ju haft en sån där framvagn, men jag minns inte riktigt om
skivorna på den hade såna hål... Vet dock att ett antal andra Mazdamodeller har det. Mycket
smidigt är det i alla fall.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-05-2008 16:55
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hackman skrev:
Angående bromsskivan:
Den är inte försedd med ett hål gängat med vanlig M6 gänga? I så fall är det bara att skruva i en skruv i hålet så trycks skivan
loss "automatiskt".
Jag har ju haft en sån där framvagn, men jag minns inte riktigt om skivorna på den hade såna hål... Vet dock att ett antal andra
Mazdamodeller har det. Mycket
smidigt är det i alla fall.
Hej Göran
Skruvhålen har jag bara på bakskivorna. Fram finns det inget
extrahål.
mvh
Goran
|
|
|