March 07 2021 03:42:45
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Artiklar rangordning
Artiklar huvudsida » Projektsidor » Combat, the return of the ugly green RX-4!
Combat, the return of the ugly green RX-4!
Combat, the return of the ugly green RX-4!

Bakgrund
Alla som hänger på wankelregistrets forum och är aningens observanta känner säkert till att jag äger en Mazda RX-4 coupé av -76 års modell. Jag har genom åren vacklat, sälja eller inte sälja? Mitt stora problem är att skaffar jag något så är det för att jag vill ha det, sedan har jag stora problem att skiljas från det som jag en gång införskaffat.

Förutsättningar
När denna projektartikel startas den 26/7 -05 har jag haft semester i 1 1/2 dygn mer eller mindre. Först ska torpet få lite uppmärksamhet, och därefter är det RX-4 som gäller under en till två veckor.

Jag har bara en dålig bild på bilen som knappast förgyller denna projekttråd i nuläget, däremot ska jag under tiden som jag mekar med RX-4: an fotografera som en galning. Sedan hur skicket på bilen är lär ju visa sig när jag väl börjar riva runt, bilen var i acceptabelt skick då den garagerades. Rasad motor var skälet till att den ställdes i garage.

Senare försvann växellådan till en Mazda 616 som vi la en wankel i och som jag hann med att köra i en folkracetävling innan den såldes. Vad har mer hänt med bilen under åren i garage. Det första garaget som bilen ställdes i visade sig ha ett läckande tak, jag var inte i garaget under ett par månaders tid. När jag en dag öppnade garageporten och såg en blöt RX-4 så var skadan redan skedd, lacken hade bubblat sig, synd eftersom den var relativt nylackerad. Därtill har jag/vi upptäckt att sidogalonet på baksätet har omhändertagits av en mus.

Därtill så satt bromsarna fast då farsan skulle flytta den till ett annat garage, han upptäckte även en rostskada i ena framvagnsbalken vid infästningen för krängningshämmaren.

Detta är de hitills kända bristerna på bilen, kommer fler att uppdagas när jag återförenas med den gröna?

Jag kommer att åka ner till Skurup beredd på det värsta men hoppas givetvis på det bästa!

Framtidsplaner
Att få ut bilen redan i år ser jag som snudd på omöjligt, däremot ska det arbetas hårt så att bilen är väl förberedd inför nästa sommar. Bilens alla brister ska förhoppningsvis bli kartlagda och i mån av tid åtgärdas. Att lacken är tredimensionell (bubblig) bryr jag mig inte om just nu, det får bli en senare fråga. Först av allt ska bilen göras körbar och därefter får det kosmetiska avhandlas succesivt.

Motor, jovisst. Bror min har tydligen under en tid samlat på sig diverse nyttigt som ska vara avsett för motorn i RX-4: an. Mitt uttalade önskemål är att bilen ska gå ungefär som hans RX-3 gjorde på sin tid, hur det sedan blir med den saken återstår att se. Bensinpriset lär ju inte sjunka framöver. Att bli värst är en ambition som jag inte har, nöjer mig med att ha en bil som går hyfsat bra och som jag har råd att köra med till vardags på den bättre halvan av året.

050819 UPPDATERING DEL 1

Den gamla bilden.
Nu får den gamla bilden på bilen vara med, denna bild har varit både till irritation då jag inte kunnat göra något åt bilen samt en hetsfaktor. Hmm, det funkade, nu har jag ju börjat arbeta med bilen.


Raskt över till lite mer aktuella bilder!

Nu har en vecka avverkats i vad tjocka släkten kallar för lekstugan, endast ett avbrott i arbetet då Team Mohlin tävlade på Falkenbergsbanan. Det första som gjordes vara att ställa upp bilen på pallbockar och fotografera samt kolla över bilens skick summariskt, tyckte då att det kunde sett värre ut.





Motorrummet.
Ser väl skapligt ut, tyvärr är båda balkarna rätt så rostiga vid krängningshämmarens infästning. Ett jobb för farsan som är plåtslagare! Eventuellt ska de delar som var blanka då bilen lämnade bandet på Mazdafabriken gulkromateras för att åter se nya ut.




Kylaren, i gott skick!
Inga spår av vägsalt där inte.


Gammalt mode går igen?
Fälgarna dög gott på åttiotalet och får duga framöver också. De blir väl INNE igen förr eller senare? Oavsett så ska jag behålla fälgarna på bilen, inget modernt bling bling på denna gamla kärra inte. Jag vill att bilen ska se ut som den alltid har gjort, roligare att köra ifrån nya bilar med något som ser ut att komma ifrån stenåldern. Däremot har jag inget emot lite nyare teknik under skalet.


Om bevarandet av annat gammalt.
När jag nu skriver om fälgarnas bevarande så är det ett par andra tankar som kan nämnas. I främre stötfångaren är det två hål borrade, vill härmed anta att det innan jag köpte bilen satt extraljus monterade på bilen. Hmm, får ta och spara ihop till nya dylika. Originalstrålkastarna är riktigt sunkiga, det är inte ens H4-lampor och jag gillar LJUS! En annan tanke som jag är mer vacklande i är huruvida jag ska behålla bilens dragkrok. Den stör bilens linjer och gör akterpartiet mindre tilltalande, fast å andra sidan så är det alltid bra att ha dragkrok och den har ju alltid suttit där, lutar åt att jag behåller den. På denna bild är ett och annat demonterat varför dragkroken dominerar bilden lite väl mycket, ser något bättre ut i normalfallet.


060511 UPPDATERING DEL 2

Operation rostlagning påbörjad samt byta kassa delar.

Då var det tänkt att hela vecka 18, 1-7 maj skulle ägnas åt RX-4: an, tog ut semester för onsdagens och torsdagens arbetspass. Det var min kortvecka på jobbet och borde vara lämplig för lite ledighet. Tyvärr lyckades denna nattarbetare inte vända på dygnet utan komplikationer, sov medvetet för lite på måndagen efter avslutat arbete. Vaknade med en djävulsk huvudvärk som sedan satt i ett par dagar, tror jag var nere i lekstugan först på onsdags eller torsdagsmorgonen. Fast det blev en del gjort ändå på det som sedan återstod av veckan. Fram och bakvagsndetaljer lastades på en pickup och transporterades till SPECAB för sandblästring.

Farsgubben (plåtslagaren med svart bälte på Mazda) blästrar bort allt äckligt brunt som en gång i tiden varit prima japansk metall;-) Hmm, kanske bäst att påpeka att vissa bilder är tagna med mobiltelefonen, digitalkameran valde att krångla lite då och då.


Lite lackering utföres av farbror lackeraren, från blästergrått till rött till blanksvart! Gött å sätta den gubben i arbete. Måhända finns det andra lackeringstekniker som ger ett bättre resultat och håller längre men NU ska bilen bli klar!






Åsså var det dags för dig kära läsare att klicka på nästa sida!
Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.15 sekunder - 49 Förfrågningar 12,699,191 unika besök