May 17 2024 07:20:47
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Hjulinställningar och negativ camber problem
iZE
Hej

Vi skulle fixa mina

hjulinställningar för Toyo R888 idag och siktade på 2,5 grader negativ camber fram.

Till vår förfäran kan man max ställa RX-8an till ungefär 1,5 grad negativ

camber fram.

Jag blev tipsad om att fixa ett coilover kit som delvis är bra för att få en styvare bil vid

bankörning, men som även kommer att

automatiskt fixa en mer negativ camber när man sänker bilen.

Jag är nyfiken vad det finns för lösningar, delvis i coilover världen men även vad annat man



kan göra för att kunna få en bättre negativ camber fram.

Bak lyckades vi nå 2,5 grad negativ camber och då var inställningen ganska maxad.
Så vad har

folk för ideer och synpunkter?
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Chefen
Hur kom ni fram till just

2,5grader? är det någon som provat ut att de skulle vara bra eller känndes det bara lämpligt?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
iZE
Det var vad han som gjorde inställningen ansåg lämpligt med tanke på RX-8ans vikt med mera. Vi har inga 100% siffror att det

är det som det ska

va. Men det bör i varje fall vara mer än -1,5.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Lennart
Det finns specar för åttan. Jag

ska se om jag hittar dem och lägga ut dem här.
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
iZE
Det hade varit jättebra. Då vet man

vilka camber värden det verkligen

ska vara.

Jag sitter med ett coiloverkit i tankarna som har camber plattor så att man kan ställa camber och caster på ett enkelt sätt i topp locken. Sen



blir det ju bara att finjustera med orginal camber inställning.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Mr Wankeltrim
Speedsource hade ett tech möte

på Sevenstock 9 om bla rx8Shockrna som dom körde standardvagns race med.
Dom hade kört en

massa tester och kommit fram till att man inte skulle sänka bilen

något. De som hände om man sänkte bilen var att man fick fel geometri i både fram och bakvagn vilket resulterar i en sämre

väghållning. Dom hade även kommit

fram till att bilen blev långsammare i acceleration pga att den rullade tyngre.
Om Speedsource påstår detta så kan jag lova att det är så då dom lägger ner en



massa pengar och energi på att plocka fram optimala race bilar.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
iZE


Mr Wankeltrim

skrev:

Speedsource hade ett tech möte på Sevenstock 9 om bla rx8Shockrna som dom körde standardvagns race med.
Dom hade kört en massa tester och kommit fram

till att man

inte skulle sänka bilen något. De som hände om man sänkte bilen var att man fick fel geometri i både fram och bakvagn vilket resulterar i en sämre

väghållning. Dom hade även kommit fram till att

bilen blev långsammare i acceleration pga att den rullade tyngre.
Om Speedsource påstår detta så kan jag

lova att det är så då dom lägger ner en massa pengar och energi på att plocka fram

optimala race bilar.


Då torde lösningen vara camber plattor

istället? Dessutom så borde jag kunna sätta på ett coilover kit bara för att styva upp den även om jag inte sänker bilen,

eller? Det jag vill uppnå är ju både

en styvare bil på bana samt att den inte ska sneslita mina Toyos.

Jag vet imorgon efter knutstorp om de blir sneslitna med -1,5 grader. Jag får utgå




därifrån.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.19 sekunder - 110 Förfrågningar 19,022,032 unika besök