igår och konstaterade att djupet på Renesis-husens övre tändtiftshål är exakt identiskt med tidigare
versioner av 13B,
det enda som skiljer är att gängan är
ett par varv grundare.
(Jag trodde hålen var grundare, men det är bara knacksensorklumpen som sticker ut mer.)
Resultatet av
detta är bara en
större gaskammare som på ett begagnat renesishus var fullständigt fylld med sot, som upplagt för långvariga glödtändningar med andra ord.
Sedan åratal är det ju
välkänt att man
kan få problem med detta ifall man använder kortare racestift än orginal på en Rx7, i synnerhet i kombination med en olja som sotar vid
förbränning.
Är det någon som hört någon som helst
orsak till varför Mazda har infört kortare övre tändstift (T) på Renesismotorn i Rx-8 ???
En
klar rekommendation från mig till alla som har en isärplockad renesismotor;
gänga trailing-
hålen ett par varv djupare och kör därefter med Rx7-stift.
Det kanske även går att gänga upp i en hopbyggd motor om man ställer rotorn i rätt läge och riggar en dammsugare så att inga spån
åker in, eller samtidigt
blåsa i leadinghålen. Men det kanske är för riskabelt ?
Redigerat av wankelmats den 27-08-2008 14:06
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
det bara är en grov miss av Mazda när de ställde in gängmaskin De kan väl inte se någon fördel i att
gnistan ska bli fördröjd?
Roger o Anders i JAC
garaget har teorier varför RX-8 stiften är bättre än RX-7 stiften, de menar att det blir en mer koncentrerad urladdning i och med att den
lilla sidoelektroden
finns där. RX-7 stiften däremot BUR9EQ har bara 1 mittelektrod men 4 klackar där gnistan kan hoppa runt, inte så bra då man vill ha all gnist energi ut ur hålen in
förbränningen. Detta borde vara ännu viktigare för en överladdad motor som jag ser det
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
Lasse wankel skrev:
Jag tror att det bara är en grov miss
av Mazda när de ställde in gängmaskin De kan väl inte se någon fördel i att
gnistan ska bli fördröjd?
Instämmer att det är en grov miss att de gjorde så, så att inte långa stift
kan användas rakt av.
Tidsfördröjningen på ett par mm distansskillnad är i det närmaste försumbar, att tändstiftkammarens gasvolym mer än fördubblats är det som jag inte kan fatta vitsen
med,
förutom att kunna lagra mer sot och orsaka långvariga glödtändningar
(Hade volymen varit ännu lite större skulle det nog inte heller gå att varva
motorn vid hög belastning vid maxvarv utan att
ibland orsaka detornationer.)
Lasse wankel skrev:
Roger o Anders i JAC garaget har teorier
varför RX-8 stiften är bättre än RX-7 stiften, de menar att det blir en mer
koncentrerad urladdning i och med att den lilla sidoelektroden finns där. RX-7
stiften däremot BUR9EQ har bara 1 mittelektrod men 4 klackar där gnistan kan hoppa runt, inte så bra då man vill ha
all gnist energi ut ur hålen in
förbränningen. Detta borde vara ännu viktigare för en överladdad motor som jag ser det
Måhända kan det vara ett bra stift, men inte på grund av att
de är kortare. Båda konstruktionerna har sina för- och nackdelar.
Det finns även flera varianter på eftermarknadsstift i fullängd till Rx7 som har samma
konstruktion som Rx8ans, bland annat
Denso IRE01-serien och NGK BxxEGP-serien.
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
wankelmats skrev:
[quote]gzon skrev:
Man kan helt klart
svarva eller fila av de två yttersta varven av
gängan på ett Rx7-stift, (men man sänker då värmevärdet på stiftet en liten smula också).
Du får gärna förklara för mig varför värmevärdet
på
stiftet ändras om man tar bort ett par mm gänga.
Det är dock så att det är materialet i tändgapet som är olika vid olika värmetal och inte stiftets metallkropp.
två yttersta varven av gängan på ett Rx7-stift, (men man sänker då värmevärdet på stiftet en liten smula också).
Du får gärna förklara för mig varför
värmevärdet på stiftet ändras om man tar bort ett par mm gänga.
Det är dock så att det är materialet i tändgapet som är olika vid olika värmetal och inte
stiftets metallkropp.
Det är
valet av keramikmaterial och dess form som är viktigaste parametern för ett tändstifts värmevärde, i varma stift är det
ofta konstruktionen av gränsskiktet mellan keramikkropp och metallkropp som
styr värmevärdet, och i kalla stift är även materialet och längd/grovlek på
metallen i elektroderna vid tändgapet en begränsande faktor.
Fast även metallkroppens egenskaper påverkar ett
tändstifts värmevärde, huvuddelen av stiftets
värme transporteras till blocket genom gängornas anliggningsyta, och en liten del genom packningen.
Eftersom kontaktytan mellan stift och block
minskar då
man tar bort ett par varv av gängan så kommer termiska resistansen att öka och stiftets temperatur kommer att bli lite högre då motorn körs.
De mest kända
fallen där man verkligen
testat förändringarna är för gängadaptrar som man använder för att kunna använda 14 mm stift i 19 mm hål, en sådan adapter ökar
termiska resistansen både med sitt materials termiska egenskaper och
med att det blir ytterligare en gänga mellan stift och gods.
I det fallet har det
gjorts ordentliga mätningar dels med adaptrar gjord av samma material som i tändstiften, dels likadana
tillverkade i mässing eller koppar. De i koppar ledde
bort värmen bäst, men även mässing visade sig leda bort värmen dubbelt så bra som stållegeringen, och det beror inte bara på materialets
termiska
ledningsförmåga, utan även för att det deformeras lite mer och får större anliggningsyta i gängan.
Ett annat mer udda exempel härstammar från T-fordens tid då
det var vanligt med
isärtagbara tändstift, så det finns de som har byggt om modernare stift så att keramikkroppen blir löstagbar för rengöring och sitter
fastklämd med en mutter, istället för att vara fastpressad. Det
har lett till att den lilla mängden med värmeledande pulver som oftast finns mellan keramik och
metall också tagits bort, med resultatet att stiftet blir åtskilliga steg varmare än före ändringen,
med risk för katastrofala resultat i en wankel.
Kontaktytan mellan keramik och metall inuti stiften är en faktor som kraftigt styr dess värmevärde.
Det finns också ett knep för att göra
tändstift lite
kallare än det står på dem, det är att fylla gängan med termiskt ledande pasta innan man drar dit stiften. (Helst ska det vara typen som används för kraftelektronik,
men ifall man
använder kopparpasta ska man vara extra sparsam så att ingenting kan hamna på keramiken, koppar är ledande.)
Redigerat av wankelmats den 28-08-2008 12:54
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2