May 17 2024 08:35:56
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Hålen för T-tändstiften
wankelmats
Jag hade några rotorhus framme

igår och konstaterade att djupet på Renesis-husens övre tändtiftshål är exakt identiskt med tidigare

versioner av 13B,
det enda som skiljer är att gängan är

ett par varv grundare. Shock
(Jag trodde hålen var grundare, men det är bara knacksensorklumpen som sticker ut mer.)

Resultatet av

detta är bara en

större gaskammare som på ett begagnat renesishus var fullständigt fylld med sot, som upplagt för långvariga glödtändningar med andra ord.
Sedan åratal är det ju

välkänt att man

kan få problem med detta ifall man använder kortare racestift än orginal på en Rx7, i synnerhet i kombination med en olja som sotar vid

förbränning.

Är det någon som hört någon som helst

orsak till varför Mazda har infört kortare övre tändstift (T) på Renesismotorn i Rx-8 ???

En

klar rekommendation från mig till alla som har en isärplockad renesismotor;
gänga trailing-

hålen ett par varv djupare och kör därefter med Rx7-stift.




Det kanske även går att gänga upp i en hopbyggd motor om man ställer rotorn i rätt läge och riggar en dammsugare så att inga spån

åker in, eller samtidigt

blåsa i leadinghålen. Men det kanske är för riskabelt ?
Redigerat av wankelmats den 27-08-2008 14:06
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
gzon
Borde det inte gå att svarva ner stiften

i ändan så de går fritt?
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
wankelmats
gzon skrev:
Borde det inte gå

att svarva ner stiften i ändan så de går fritt?

Grejen är att det finns exakt lika

gott om plats som i tidigare 13B, det är bara att gängan bottnar

ungefär samtidigt som packningen börjar ta i.

Man kan helt klart svarva eller fila av de två yttersta varven av gängan på ett

Rx7-stift, (men man sänker

då värmevärdet på stiftet en liten smula också).
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Lennart
Man kan helt

klart svarva eller fila av de två yttersta varven av gängan på ett Rx7-stift, (men man sänker då värmevärdet på stiftet

en liten smula också).

Då är detta inget för mig Mats, det blir till

att gänga, allt för att ha kylan kvar på stiften.
Redigerat av Lennart den 28-08-2008 08:57
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
wankelmats
Lennart skrev:
Man kan helt klart svarva eller fila av de två yttersta varven av gängan på ett Rx7-stift, (men man

sänker då

värmevärdet på stiftet en liten smula också).


Då är detta inget för mig Mats, det blir till att gänga, att för att ha kylan kvar på stiften.




Det är nog ingen

större fara, jag gissar att det bara är någon tiondels NGK-steg.
Som jämförelse så sänker en ståladapter från 14 till 19 mm gänga

väremevärdet drygt 50 bosch-steg, jag har för mig att det

motsvarar knappt 1.5 NGK-steg, och en mässingsadapter sänker värdet mindre än ett NGK-steg.
Men

eftersom du kör med rätt oljetyper och aldrig gasar så lite så att det hinner bli några tjocka

högar med sot, så gissar jag att orginallängden funkar bättre än

för de flesta andra renesismotorer, trots överladdningen. (Men sedan kan det ju bero på hur fett eller magert du har mappat.)
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
lasse wankel
Jag tror att

det bara är en grov miss av Mazda när de ställde in gängmaskinWink De kan väl inte se någon fördel i att

gnistan ska bli fördröjd?

Roger o Anders i JAC

garaget har teorier varför RX-8 stiften är bättre än RX-7 stiften, de menar att det blir en mer koncentrerad urladdning i och med att den

lilla sidoelektroden

finns där. RX-7 stiften däremot BUR9EQ har bara 1 mittelektrod men 4 klackar där gnistan kan hoppa runt, inte så bra då man vill ha all gnist energi ut ur hålen in




förbränningen. Detta borde vara ännu viktigare för en överladdad motor som jag ser detWink

/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
 
wankelmats
Lasse wankel skrev:
Jag tror att det bara är en grov miss

av Mazda när de ställde in gängmaskinWink De kan väl inte se någon fördel i att

gnistan ska bli fördröjd?

Instämmer att det är en grov miss att de gjorde så, så att inte långa stift

kan användas rakt av.



Tidsfördröjningen på ett par mm distansskillnad är i det närmaste försumbar, att tändstiftkammarens gasvolym mer än fördubblats är det som jag inte kan fatta vitsen

med,

förutom att kunna lagra mer sot och orsaka långvariga glödtändningarSad
(Hade volymen varit ännu lite större skulle det nog inte heller gå att varva

motorn vid hög belastning vid maxvarv utan att

ibland orsaka detornationer.)
Lasse wankel skrev:
Roger o Anders i JAC garaget har teorier

varför RX-8 stiften är bättre än RX-7 stiften, de menar att det blir en mer

koncentrerad urladdning i och med att den lilla sidoelektroden finns där. RX-7

stiften däremot BUR9EQ har bara 1 mittelektrod men 4 klackar där gnistan kan hoppa runt, inte så bra då man vill ha

all gnist energi ut ur hålen in

förbränningen. Detta borde vara ännu viktigare för en överladdad motor som jag ser detWink

Måhända kan det vara ett bra stift, men inte på grund av att



de är kortare. Båda konstruktionerna har sina för- och nackdelar.
Det finns även flera varianter på eftermarknadsstift i fullängd till Rx7 som har samma

konstruktion som Rx8ans, bland annat

Denso IRE01-serien och NGK BxxEGP-serien.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Mr Wankeltrim
wankelmats skrev:
[quote]gzon skrev:
Man kan helt klart

svarva eller fila av de två yttersta varven av

gängan på ett Rx7-stift, (men man sänker då värmevärdet på stiftet en liten smula också).

Du får gärna förklara för mig varför värmevärdet



stiftet ändras om man tar bort ett par mm gänga.
Det är dock så att det är materialet i tändgapet som är olika vid olika värmetal och inte stiftets metallkropp.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
wankelmats
Mr Wankeltrim skrev:
wankelmats skrev:
Man kan

helt klart svarva eller fila av de

två yttersta varven av gängan på ett Rx7-stift, (men man sänker då värmevärdet på stiftet en liten smula också).

Du får gärna förklara för mig varför



värmevärdet på stiftet ändras om man tar bort ett par mm gänga.
Det är dock så att det är materialet i tändgapet som är olika vid olika värmetal och inte

stiftets metallkropp.

Det är

valet av keramikmaterial och dess form som är viktigaste parametern för ett tändstifts värmevärde, i varma stift är det

ofta konstruktionen av gränsskiktet mellan keramikkropp och metallkropp som

styr värmevärdet, och i kalla stift är även materialet och längd/grovlek på

metallen i elektroderna vid tändgapet en begränsande faktor.
Fast även metallkroppens egenskaper påverkar ett

tändstifts värmevärde, huvuddelen av stiftets

värme transporteras till blocket genom gängornas anliggningsyta, och en liten del genom packningen.
Eftersom kontaktytan mellan stift och block

minskar då

man tar bort ett par varv av gängan så kommer termiska resistansen att öka och stiftets temperatur kommer att bli lite högre då motorn körs.

De mest kända

fallen där man verkligen

testat förändringarna är för gängadaptrar som man använder för att kunna använda 14 mm stift i 19 mm hål, en sådan adapter ökar

termiska resistansen både med sitt materials termiska egenskaper och

med att det blir ytterligare en gänga mellan stift och gods.
I det fallet har det

gjorts ordentliga mätningar dels med adaptrar gjord av samma material som i tändstiften, dels likadana

tillverkade i mässing eller koppar. De i koppar ledde

bort värmen bäst, men även mässing visade sig leda bort värmen dubbelt så bra som stållegeringen, och det beror inte bara på materialets

termiska

ledningsförmåga, utan även för att det deformeras lite mer och får större anliggningsyta i gängan.

Ett annat mer udda exempel härstammar från T-fordens tid då

det var vanligt med

isärtagbara tändstift, så det finns de som har byggt om modernare stift så att keramikkroppen blir löstagbar för rengöring och sitter

fastklämd med en mutter, istället för att vara fastpressad. Det

har lett till att den lilla mängden med värmeledande pulver som oftast finns mellan keramik och

metall också tagits bort, med resultatet att stiftet blir åtskilliga steg varmare än före ändringen,

med risk för katastrofala resultat i en wankel.

Kontaktytan mellan keramik och metall inuti stiften är en faktor som kraftigt styr dess värmevärde.

Det finns också ett knep för att göra

tändstift lite

kallare än det står på dem, det är att fylla gängan med termiskt ledande pasta innan man drar dit stiften. (Helst ska det vara typen som används för kraftelektronik,

men ifall man

använder kopparpasta ska man vara extra sparsam så att ingenting kan hamna på keramiken, koppar är ledande.)
Redigerat av wankelmats den 28-08-2008 12:54
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.70 sekunder - 128 Förfrågningar 19,022,137 unika besök